Fiszki

Estetyka

Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 3272 razy
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
Wielowarstwowość dzieła
Struktura dzieła sztuki:
Wypełnianie - interpretacja dzieła
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
Punkty niedokreślenia
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
6
Punkty niedokreślenia
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
IDEALIZM w estetyce
Dzieło sztuki to byt świata idei
Ma charakter ponadczasowy
Przedstawiciele Platon
SEMANTYKA dzieła sztuki
Dzieło sztuki jest komunikatem
Działa w systemie znaków
Przedstawiciele M. Wallis
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
REFLEKSYJNY
BEHAWIORALNY
np. van Gogh, surrealiści
np. J. Nowosielski, F. Kafka
np. Picasso
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
BEHAWIORALNY
np. Picasso
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Spontaniczny
Intuicyjny
Nieodzowność tworzenia
Minimum świadomości
Chwiejność w wyborze koncepcji
Wiele wersji tego samego dzieła
Szybki
Wielkie napięcie psychiczne
Spontaniczny
Intuicyjny
Nieodzowność tworzenia
Minimum świadomości
Szybki
Wielkie napięcie psychiczne
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Metoda prób i błędów
Kontrola świadomości twórczej
Niecałkowicie zracjonalizowany
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Selekcja artystyczna
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Anty-ekspresja
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Proces długotrwały
Wielkie napięcie psychiczne
Kontrola świadomości twórczej
Niecałkowicie zracjonalizowany
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Selekcja artystyczna
Anty-ekspresja
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Proces długotrwały
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Selekcja artystyczna
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Kontrola świadomości twórczej
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Proces jest intuicyjny
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Teoria twórczości artystycznej
Teoria
Twórczość
Twórczość
natchnienia
jako praca
jako ekspresja
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako praca
Twórczość
jako ekspresja
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
Demokryt
Hellenizm
Romantyzm
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
szał poetycki, tajemniczy dar
teoria geniusza
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Romantyzm
teoria geniusza
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
Dzieło to efekt Przyrody - materiał, temat
Twórczość jest częścią świata natury
Konieczność opanowania Rzemiosła
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
... - "ekspresja uczuć w języku wyobraźni" Sztuka
W twórczości ... jest poddania kontroli ekspresja
Komunikacja stanów wewnętrznych
Przedstawiciele B. Croce
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Topografia pierwsza świadomość
Topografia druga id
Rola popędów (imiona) Eros
Modele sztuki
Egoiczny
Oniryczny
Egoiczny związany z
Oniryczny związany z
E. Kris
A. Ehrenzweig
2. topiką
1. topiką
Egoiczny
E. Kris
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Duża rola nieświadomości
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Odbiór sztuki - komunikacja
Proces świadomy - na poziomie ego
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Związany z 2. topiką
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Odbiór sztuki - komunikacja
Proces świadomy - na poziomie ego
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Związany z 2. topiką
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Związany z 2. topiką
Rola ego - proces świadomy
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Związany z 1. topiką
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Fazy procesu twórczego: Schizoidalna
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Podział dzieła sztuki na: wizjonersko - symboliczne
Struktura psychiki świadomość (ego, dusza, persona)
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Introwertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Funkcja komunikacyjna
Ekstrawertyczność
Materiał: życie, świadomość
Materiał: wizje
Funkcja samopoznawcza
Introwertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Funkcja komunikacyjna
Materiał: życie, świadomość
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Sztuka czyni z twórcy instrument
Ma funcję komunikacyjną
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ekstrawertyczna ekspresja
Rozwija stronę emocjnalną
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Materiałem są wizje
Introwertyczność
Jest twórcza
Burzy zastane kanony w sztuce
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Materiałem jest życie, świadomość
Ma funkcję samopoznawczą
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Sztuka czyni z twórcy instrument
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Ekstrawertyczna ekspresja
Rozwija stronę emocjnalną
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Materiałem są wizje
Jest twórcza
Burzy zastane kanony w sztuce
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Ma funkcję samopoznawczą
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Proces twórczy jest: niekontrolowany

Powiązane tematy

#estetyka #filozofia

Inne tryby