Fiszki

Klasa 4, dział 3 - Poznajemy świat organizmów

Test w formie fiszek Sprawdzian z rozdziału 3 przyrody dla klasy 4 szkoły podstawowej. Świat roślin i zwierząt. Różnice i podobieństwa pomiędzy organizmami żywymi.
Ilość pytań: 21 Rozwiązywany: 44532 razy
Które z wymienionych form nie są organizmami żywymi?
glony
wirusy
grzyby
bakterie
wirusy
Jak nazywa się podstawowy element, z którego zbudowane są wszystkie organizmy żywe?
komórka
narząd
tkanka
białko
komórka
Bakterie są przykładem organizmów:
jednokomórkowych
wielokomórkowych
jednokomórkowych
Komórki, które pełnią te same funkcje tworzą wspólnie:
narządy
tkanki
układy narządów
tkanki
Połącz czynność życiową z opisem.
odżywianie się
oddychanie
wydalanie
wzrost i rozwój
rozmnażanie
pozyskiwanie składników pokarmowych, które dostarczają energię
proces pozwalający uwalniać energię z pokarmów
usuwanie z organizmu szkodliwych i niepotrzebnych substancji
zwiększanie rozmiaru organizmu, jego wyglądu i sposobu funkcjonowania
wydawanie na świat potomstwa
odżywianie się
pozyskiwanie składników pokarmowych, które dostarczają energię
oddychanie
proces pozwalający uwalniać energię z pokarmów
wydalanie
usuwanie z organizmu szkodliwych i niepotrzebnych substancji
wzrost i rozwój
zwiększanie rozmiaru organizmu, jego wyglądu i sposobu funkcjonowania
rozmnażanie
wydawanie na świat potomstwa
Jaką korzyść zyskują organizmy żywe dzięki zdolności do wykonywania ruchów?
mogą pozyskiwać energię z pożywienia
mogą przekazywać materiał genetyczny kolejnym pokoleniom
mogą zdobywać pokarm i uciekać przed wrogiem
mogą zmieniać sposób swojego funkcjonowania
mogą zdobywać pokarm i uciekać przed wrogiem
Ile królestw organizmów wyróżniamy?
pięć
sześć
siedem
cztery
pięć
Zaznacz istniejące królestwa organizmów:
bakterie
wirusy
grzyby
zwierzęta
glony
owady
rośliny
protisty
bakterie
grzyby
zwierzęta
rośliny
protisty
Skąd pobierają energię organizmy cudzożywne?
z otoczenia
ze słońca
z otoczenia
Zaznacz prawidłowy schemat przebiegu fotosyntezy:
dwutlenek węgla + woda → pokarm + tlen
tlen + woda → pokarm + dwutlenek węgla
tlen + woda → pokarm + azot
azot + woda → pokarm + tlen
dwutlenek węgla + woda → pokarm + tlen
Organizmy żyjące kosztem innych organizmów to:
pasożyty
Zaznacz organizmy roślinożerne.
sęp
niedźwiedź
żyrafa
dzik
sarna
łoś
żyrafa
sarna
łoś
Organizmy odżywiające się szczątkami to:
destruenci
pasożyty
konsumenci
producenci
destruenci
Kiedy w glebie powstaje próchnica?
gdy rozkład szczątków jest częściowy
gdy rozkład szczątków jest całkowity
gdy rozkład szczątków jest częściowy
Jakie ogniwo jest zawsze pierwsze w łańcuchu pokarmowym?
producent
konsument
destruent
producent
Jak nazywa się struktura, którą tworzą przeplatające się wzajemnie łańcuchy pokarmowe?
strefa żywieniowa
macierz pokarmowa
sieć pokarmowa
klasa żywieniowa
sieć pokarmowa
Dziki i lisy to przykłady:
wszystkożerców
drapieżników
roślinożerców
wszystkożerców
Hodowla jakich zwierząt jest zakazana?
zagranicznych
chronionych
niebezpiecznych
dzikich
chronionych
niebezpiecznych
Kątnik domowy to gatunek:
pająka
muchy
ćmy
chrząszcza
pająka
Dlaczego coraz częściej w polskich miastach pojawiają się dzikie zwierzęta?
Ponieważ w miastach jest im łatwiej
. . . . . . . .
.
Ponieważ w miastach jest im łatwiej zdobyć pożywienie.
Co należy zrobić gdy spotkamy na spacerze dzikie zwierzę?
zachować bezpieczną odległość
szybko uciec w drugą stronę
wydać z siebie głośne dźwięki aby je przestraszyć
zachować bezpieczną odległość