Fiszki

Filozofia - Politologia US

Test w formie fiszek Nikt nie mówi, że odpowiedzi są prawidłowe...
Ilość pytań: 25 Rozwiązywany: 2135 razy
Co to jest arche?
źródło stała, niezmienna iistota i kres wszystkich rzeczy
zmienność rzeczy
same rzeczy
źródło stała, niezmienna iistota i kres wszystkich rzeczy
Co to jest hylozoizm?
Utożsamienie materii z ruchem
utożsamienie materii ze złem
sprowadzanie rzeczy do jednego elementu
Utożsamienie materii z ruchem
Co to wariabilizm?
teoria powszechnej zmienności rzeczy
teoria aktu i różności
teoria idei
teoria powszechnej zmienności rzeczy
Głównym założeniem wariabilizmu jest:
jedność
sprzeczność (kontradictija)
niezmienna tożsamość
sprzeczność (kontradictija)
Naczelna teza gnozy głosi:<br /&rt;
brak odniesienia boga do światu
powszechną immanencję boga w świecie
tożsamość natury Boga i człowieka
brak odniesienia boga do światu
Gnozis to:<br /&rt;
Wiedza tajemna mająca moc zbawczą
negatywna wiedza o bogu (czym bóg nie jest)
absolutna niepoznawalność boga
Wiedza tajemna mająca moc zbawczą
Orficki model życia religijnego to:<br /&rt;
model orgiastyczno magiczny
model heroiczny
model kontemplatywny
model orgiastyczno magiczny
Orficki dualizm dotyczy:
rozumienia człowieka jako jedności duszy i ciała
rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają
rozumienia boskości, jako dwóch przeciwnych natur światła i ciemności
rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają
Monizm metafizyczny to:
pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności)
teza o jednym Bogu
pogląd, że realne są rzeczy mnogie i jednostkowe
pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności)
Co to jest idea?
ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie
Konkretna rzecz
Bóg
ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie
Człowiek według Platona to:
rozumna dusza idealna uwięziona w ciele
byt czysto materialny
substancjalna jedność duszy i ciała
rozumna dusza idealna uwięziona w ciele
Emanacjonizm:
tłumaczenie pochodzenia świata od Boga na mocy aktu stworzenia
Tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
wywodzenie rzeczywistości konkretów z najwyższej jedności
Tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
Twórcą realizmu w filozofii jest:
Parmenides
Arystoteles
Platon
Arystoteles
Substancja w sensie Arystotelesa to:
ogólna idea obiektywna (niezależna od poznania)
Konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości
Nieuformowana czysta materia
Konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości
Arystotelesowym "pierwszym aktem" bytu jako konkretu jest:
Forma substancjalna
działanie rzeczy
Ogólna istota rzeczy
Forma substancjalna
Pluralizm metafizyczny to:
pogląd, że mnogie konkrety są zmianą bądź procesem
pogląd, że tylko mnogie .konkrety są realnymi bytami
pogląd, że mnogie konkrety nie stanowią jedności substancjalnych, lecz są zlepkami sprzecznych elementów
pogląd, że tylko mnogie .konkrety są realnymi bytami
Idealizm obiektywny to teoria:
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu Boga
wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu poznającego
wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
Platońska noeza to:
prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
zmysłowe postrzeżenie (wrażenie)
intelektualny dyskurs, czyli rozumowanie
prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
Realizm metafizyczny oznacza:
że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
że przedmiotem filozofii, czyli bytem realnym jest konkret jako konkret
że przedmiotem filozofii jest ogólna idea
że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
Realizm teoriopoznawczy oznacza:
Że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe
Że umysł posiada dane apriori pierwsze idee - zasady poznania, a z wrażeń zmysłowych czerpie jedynie treść
że poznanie polega na anamnezie idei jako rzeczywistości prawdziwej
Że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe
Iluminacja według świętego Augustyna to:
Mistyczne doświadczenie Boga
Zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
wewnętrzne samooświecenie, w którym następuje zbawcze poznanie natury ludzkiej jako upadłej natury Boga
Zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
Tomaszowym pierwszym aktem bytu jako konkretu jest:
Ogólna istota rzeczy
Konkretne istnienie
forma substancjalna
Ogólna istota rzeczy
Jana Dunsa Szkota pierwszym aktem bytu jest:
haecceitas jako forma substancjalnej konkretności
enitas jako niezdeterminowana forma bytu jako bytu
konkretne istnienie
haecceitas jako forma substancjalnej konkretności
Bonawentury pierwszym aktem bytu jest:
światło
dusza
racje zarodkowe (formy materialne)
dusza
Realizm skrajny oznacza:
że realne są tylko konkrety (rzeczy)
że realne są tylko idee (pojęcia)
że realny jest tylko Bóg
że realne są tylko idee (pojęcia)

Powiązane tematy

#filozofia #test #politologia

Inne tryby