Strona 1

Badania operacyjne czesc 2

Pytanie 1
Prawdziwe jest następujące zdanie:
dla całkowitoliczbowych danych rozwiązanie zadania transportowego... całkowitoliczbowe;
istnieje takie uporządkowanie przedmiotów, przy którym algorytm...optymalne rozwiązanie zadania plecakowego;
w standardowej dla metody simpleks postaci zadania liniowego programowania matematycznego(LPM) ograniczenia mają postać nierówności liniowych.
w metodzie odcięć usuwa się wyłącznie rozwiązania które nie są całko...;
w metodzie programowania dynamicznego wyznacza się optymalne... dla wszystkich dopuszczalnych sterowań;
Pytanie 2
Prawdziwe jest następujące zdanie:
w prostym systemie masowej obsługi, średni czas między zgłoszeniami musi być mniejszy od średniego czasu obsługi;
w tzw. zamkniętym zadaniu transportowym liczba równań jest większa od sumy liczb producentów i odbiorców;
w metodzie graficznej rozwiązania zadania LPM należy tak dobierać aby osiągnąć jedno z rozwiązań wierzchołkowych;
w zadaniach LPM, w których ograniczenia są równościami, liczba zmiennych zawsze powinna być większa niż liczba równań.
algorytm podziału i ograniczeń zastępuje jedno zdanie optymalizacyjne ciągiem innych prostszych zdań;
Pytanie 3
Zbiór generowany przez układ ograniczeń w zadaniu LPM jest:
zbiorem ograniczonym;
zbiorem pustym;
zbiorem ze skończoną liczbą wierzchołków;
zbiorem nieograniczonym;
zbiorem rozwiązań dopuszczalnych.
Pytanie 4
W metodzie simpleks w każdym kroku iteracyjnym:
poprawia się wartość funkcji celu, o ile jest to możliwe;
wyznacza się zmienną, której wartość należy wyzerować;
uzyskuje się najlepsze rozwiązanie zadania LPM;
zawsze otrzymuje się nowe rozwiązanie wierzchołkowe;
zmniejsza się kolejny wierzchołek, o ile jest to możliwe.
Pytanie 5
Zadanie programowania matematycznego binarnego ma następującą postać:
zawiera wymóg nieujemności zmiennych.
jest szczególnym przypadkiem zadania programowania całkowitego;
wartość każdej ze zmiennych musi być równa -1 lub 1;
jego rozwiązanie jest wierzchołkiem zbioru generowanego nierówności liniowych;
wartość każdej ze zmiennych musi być równa 0 lub 1;
Pytanie 6
Zadanie liniowego programowania matematycznego LPM przedstawione w postaci standardowej dla metody simpleks charakteryzuje się tym, że:
ograniczenia są nierównościami „?”;
funkcja celu jest minimalizowana;
zmienne muszą przyjmować wartości dodatnie;
zmienne muszą przyjmować wartości binarne;
ograniczenia nie mogą być nierównościami.
Pytanie 7
W wyniku wykonywania pojedynczego kroku iteracyjnego w metodzie simpleks:
dokonuje się zmiany zmiennej zerowej ze zmienną niezerową, o ile zmniejszy to wartość funkcji celu;
poprawia się wartość funkcji celu, o ile jest to możliwe.
zwiększa się wartość funkcji celu;
wyznacza się nowy zbiór rozwiązań dopuszczalnych;
zmniejsza się wartość funkcji celu;
Pytanie 8
Pomiędzy zadaniami LPM, a zadaniami programowania całkowitoliczbowego liniowego PCL zachodzi następujący związek:
w tych zadaniach postacie funkcji celu są identyczne.
przy rozwiązywaniu zadań LPM stosuje się metody rozwiązywania zadań PCL;
zbiór rozwiązań dopuszczalnych zadania PCL jest podzbiorem zbioru rozwiązań dopuszczalnych zadania LPM otrzymanego z zadania PCL po usunięciu wymagań na całkowitoliczbowość;
zadanie LPM jest rozszerzeniem zadania PCL o nowe warunki ograniczające;
zadanie PCL jest szczególnym przypadkiem zadania LPM;
Pytanie 9
Prawdziwe jest następujące zdanie:
w metodzie odcięć usuwa się te rozwiązania całkowitoliczbowe, dla których funkcja celu nie może przyjąć wartości ekstremalnej;
otwarte zadanie transportowe zawsze może być przekształcone do zadania zamkniętego;
algorytm zachłanny dla zadania plecakowego zawsze wyznacza rozwiązanie optymalne;
w metodzie programowania dynamicznego prognozuje się skutki decyzji etapowych.
w zamkniętym zadaniu transportowym liczba zmiennych niezerowych jest równa sumie liczb producentów i odbiorców pomniejszone o jeden;
Pytanie 10
Prawdziwe jest następujące zdanie:
teoria masowej obsługi dotyczy masowych zjawisk stochastycznych;
macierz jest całkowicie unimodularna, jeśli wyznacznik każdej jej podmacierzy kwadratowej jest równy 1 lub -1;
w metodzie graficznej rozwiązania zadania LPM rysowany jest zbiór dopuszczalnych rozwiązań całkowitoliczbowych.
w standardowej dla metody simpleks postaci zadania LPM powinno występować więcej zmiennych niż równań;
w algorytmie podziału i ograniczeń liczba rozwiązywanych zadań cząstkowych jest ustalona;

Powiązane tematy