Fiszki

Estetyka

Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 3250 razy
Źródła WARTOŚCI ESTETYCZNEJ.
Istnienie WARTOŚCI ESTETYCZNYCH
OBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha dzieła
SUBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha świadomości ludzkiej
Realne, jako treść aktów psychicznych (świadomości)
wg. Lippsa
Idealne, jako odblask idei wcielonych w dzieło
wg. Platona, Hegla
Interracjonalne
fenomenologia
Realnie; Nie istnieją; Nie istnieją, ale mają ważność; Mają charakter absolutny lub relatywny.
Inne podziały
WARTOŚCI ESTETYCZNE poznajemy, odczytujemy i rozpoznajemy na drodze:
Analizę warsztatu
IRRACJONALNEJ
Intuicji i przeczuć
Emocji
Kontekstu kulturowego
Uczuć i wczuć
RACJONALNEJ
IRRACJONALNEJ
Intuicji i przeczuć
Emocji
Uczuć i wczuć
WARTOŚCI ESTETYCZNE tworzymy na drodze:
RACJONALNEJ
Analizy jakości artystycznych
Rozumowej
Kontekstu kulturowego
IRRACJONALNEJ
Analizy warsztatu
Intuicji i przeczuć
Emocjonalnej
RACJONALNEJ
Analizy jakości artystycznych
Rozumowej
Kontekstu kulturowego
Analizy warsztatu
Na drodze racjonalnej WARTOŚCI ESTETYCZNE:
Odczytujemy
Tworzymy
Poznajemy
Rozpoznajemy
Tworzymy
TWORZENIE jako:
Poglądy Leonarda da Vinci ("Traktat o malarstwie")
Sztuka jest WIEDZĄ
Najważniejsze jest zawieranie PIĘKNA w sztuce
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Sztuka jest WIEDZĄ
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Poglądy Michała Anioła
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
Najważniejsze jest oparcie się o wiedzę
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
Osąd artysty jest obiektywny.
Osąd artysty jest subiektywny
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
Osąd artysty jest obiektywny.
ESTETYKA Kanta
Romantyzm weimarsko-jenarski
ROLA SZTUKI wg. Schopenhauera:
Droga do uwolnienia się egzystencjalnego
ROLA SZTUKI wg. Kirkegarda (odpowiadają 3 stadiom życia)
ESTETYCZNA
piękno
ETYCZNA
moralność
RELIGIJNA
metafizyka
ESTETYKA Nietzschego
Relatywistyczna
teoria rzeczywistości
Moralność
panów i niewolników
Sztuka
apollińska i dionizyjska
Teoria WCZUCIA wg Lippsa
Podmiot dopatruje się w przedmiocie:
bliskich mu wartości estetycznych
Podmiot czerpie satysfakcję z:
odnajdywania siebie w przedmiocie
Podział WARTOŚCI wg Mieczysława Wallisa
WARTOŚĆ
zdolność wywoływania w odpiorcy doznań estetycznych dodatnich
W. OSTRE
wywołują dysharmonię, przykrość, dezorientację
W. ŁAGODNE
dają zadowolenie, przyjemność
w. ostre to
wzniosłość, tragizm, komizm, ekspresja
w. łagodne to
piękno, śliczność
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo (Rodzaj harmonii - kryterium)
Harmonia zrealizowana
inteligencja
Harmonia poszukiwana
działanie
Harmonia utracona
uczuciowość
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo
Harmonia zrealizowana:
Piękno, wspaniałość, wdzięk
Harmonia poszukiwana
Wzniosłość, tragizm, dramatyczność
Harmonia utracona
Dowcip, komizm, humor
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI
Sztuka naśladuje naturę
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI wg. Arystotelesa
Przedstawianie względów świata
naturalizm
Wyrażanie uczuć i emocji
ekspresjonizm
Przedstawienie nowej rzeczywistośći
wzbogacanie świata
SOCJOLOGIZM ESTETYCZNY
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Do jego zrozumienia istotna jest znajomość biografii autora
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Nie istnieje poza społeczeństwem
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Nie istnieje poza społeczeństwem

Powiązane tematy

#estetyka #filozofia

Inne tryby