Fiszki

Doświadczalnictwo lesne

Test w formie fiszek test nr 1 z doświadczalnictwa
Ilość pytań: 17 Rozwiązywany: 5140 razy
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw fakty, potem uogólnienia
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Sformułowania twierdzenia
Sformułowania hipotezy
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
Pracochłonność badań
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Środki jakimi dysponujemy na badania
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Po zebraniu materiału badawczego
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Przed przystąpieniem do badań
Przed przystąpieniem do badań
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Zmiennych skokowych i jakościowych
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego

Powiązane tematy

#doswiadczalnictwolesne #ur

Inne tryby