Fiszki
Kultura średniowiecznej Europy
Test w formie fiszek Sprawdzian z lekcji historii dla klasy 1 liceum. Poziom podstawowy. Przygotowany na podstawie podręcznika wydawnictwa Nowa Era.
Ilość pytań: 19
Rozwiązywany: 285 razy
Zaznacz zdania prawdziwe.
1. Łacina była dla średniowiecznej Europy uniwersalnym językiem stosowanym nie tylko w obrzędach kościelnych ale i dyplomacji, nauce i prawie.
2. Styl romański wykształcił się na przełomie VIII i IX wieku.
3. W późnym średniowieczu całkowicie zapomniano o osiągnięciach tzw. renesansu karolińskiego.
1. Łacina była dla średniowiecznej Europy uniwersalnym językiem stosowanym nie tylko w obrzędach kościelnych ale i dyplomacji, nauce i prawie.
W którym roku założono uniwersytet w Bolonii?
w 1202 r.
w 1088 r.
w 1154 r.
w 982 r.
Potrójne okna przedzielone kolumnami to:
triforia
Miejsca kończące nawy, półokrągłe w których zwykle umieszczano ołtarze to:
absydy
Czym była Biblia pauperum?
graficzną formą przedstawiania scen biblijnych
miejscem w świątyni, w którym przechowywano Biblię
ozdobną, często metalową i zdobioną kamieniami szlachetnymi oprawą Pisma Świętego
graficzną formą przedstawiania scen biblijnych
Z czego wykonywano pergamin?
z kory drzewnej
z trzciny
ze skór zwierzęcych
Naścienne malowidła to:
freski
Który styl architektoniczny posiadał lepsze właściwości obronne?
W czasach wykształcenia się stylu gotyckiego nie było już potrzeby bezpośredniej ochrony mieszkańców wewnątrz grubych murów świątyni. Tę rolę przejęły mury miejskie.
Zaznacz elementy architektury gotyckiej.
duże okna
zastosowanie łuków przyporowych
wysokość i strzelistość budowli
fasada nie zawierająca ornamentów
zastosowanie sklepienia krzyżowo-żebrowego
grube mury
duże okna
zastosowanie łuków przyporowych
wysokość i strzelistość budowli
zastosowanie sklepienia krzyżowo-żebrowego
W jakim kraju charakterystyczną cechą gotyckich katedr jest ich wykonanie z kamienia zamiast z cegły?
Zaznacz zdania prawdziwe.
1. Artyści tworzący w gotyku unikali podpisywania swoich prac.
2. Malarstwo tablicowe jest charakterystycznym elementem sztuki romańskiej.
3. Do końca XIII wieku w Europie funkcjonowało około 40 uniwersytetów.
1. Artyści tworzący w gotyku unikali podpisywania swoich prac.
Scholastyka to metoda nauczania, która:
starała się scementować dzieła antyczne z nauką kościoła
wyprzeć pozostające w kulturze wpływy antyku i otworzyć nową drogę rozwoju chrześcijańskiej Europy
starała się scementować dzieła antyczne z nauką kościoła
Połącz termin z jego definicją.
transept
rozeta
ambit
prezbiterium
poprzeczna nawa, ułożona prostopadle do nawy głównej
okrągły otwór okienny wypełniony witrażami
przedłużenie naw bocznych schodzące się za ołtarzem głównym
podniesione i wyróżnione miejsce nawy głównej, w którym znajduje się ołtarz
transept
poprzeczna nawa, ułożona prostopadle do nawy głównej
rozeta
okrągły otwór okienny wypełniony witrażami
ambit
przedłużenie naw bocznych schodzące się za ołtarzem głównym
prezbiterium
podniesione i wyróżnione miejsce nawy głównej, w którym znajduje się ołtarz
Rzeźba Maryi z ciałem Jezusa spoczywającym na kolanach to charakterystyczny motyw sztuki średniowiecznej. Jaką nosi nazwę?
Z którym uniwersytetem był związany Roger Bacon?
w Uppsali
w Krakowie
w Bolonii
w Oksfordzie
W którym mieście znajduje się Sorbona?
w Coimbrze
w Paryżu
w Padwie
w Pradze
Zaznacz zdania prawdziwe.
1. Późne średniowiecze to okres dynamicznego rozwoju kultury miejskiej i edukacji.
2. Papier w Europie zaczął być stosowany w XIV wieku.
3. Piśmiennictwo późnego średniowiecza charakteryzuje się stosowaniem języków narodowych.
1. Późne średniowiecze to okres dynamicznego rozwoju kultury miejskiej i edukacji.
2. Papier w Europie zaczął być stosowany w XIV wieku.
3. Piśmiennictwo późnego średniowiecza charakteryzuje się stosowaniem języków narodowych.
Zaznacz zdania prawdziwe.
1. Tomasz z Akwinu był przedstawicielem filozofii scholastycznej.
2. Z kształcenia prawa rzymskiego słynął uniwersytet w Bolonii.
3. Prawo kościelne
1. Tomasz z Akwinu był przedstawicielem filozofii scholastycznej.
2. Z kształcenia prawa rzymskiego słynął uniwersytet w Bolonii.