Podsumowanie testu

Pedagogika specjalna

Podsumowanie testu

Pedagogika specjalna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Twórcą tradycyjnej semantyki pedagogiki specjalnej?
Janina Doroszewska
Wincenty Okoń
Maria Grzegorzewska
Pytanie 2
Określenie oligos w dosłownym tłumaczeniu oznacza:
mały/mało
duży/ dużo
słaby/ słabszy
Pytanie 3
W tradycyjnej semantyce PS wyróżnia się ilość działów szczególnych
5
3
2
Pytanie 4
W znacznym stopniu niepełnosprawności sytuacja niezależności do samodzielnej egzystencji
istnieje tylko czasowo
istnieje czasowo lub stale
nie istnieje
Pytanie 5
Zapis o konieczności zatrudniania w warunkach chronionych istnieje w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu
umiarkowanym i lekkim
umiarkowanym i znacznym
znacznym i lekkim
Pytanie 6
Ile jest celi pedagogiki specjalnej?
2
5
3
Pytanie 7
Utylitarny cel pedagogi specjalnej dotyczy
konieczności jak najszybszej utylizacji osób niepełnosprawnych
opłacalności kształcenia
konieczności wychowania osób niepełnosprawnych
Pytanie 8
Paradygmat zignorowany dotyczny
utylizowania osób niepełnosprawnych
kształcenia osób niepełnosprawnych
życia seksualnego osób niepełnosprawnych
Pytanie 9
Pierwszą szkołę w Polsce dla osób niepełnosprawnych założył
Wincenty Okoń
Kazimierz Górniewicz
Jakub Falkowski
Pytanie 10
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy nazywana jest inaczej?
korzystnych dominant emocjonalnych
zignorowana
integracji i kształcenia
Pytanie 11
Zasada terapii pedagogicznej realizowana jest w następującej ilości faz
4
2
3
Pytanie 12
Określenie eugenika w dosłownym tłumaczeniu oznacza
złe pochodzenie
dobre pochodzenie
niedorozwój
Pytanie 13
Przedstawicielem ewolucji był
Darwin
Kant
Zaorski
Pytanie 14
Źródła koncepcji eugeniki tkwią w
teorii samoakceptacji
teorii dominacji
teorii ewolucji
Pytanie 15
Pozytywizm zainicjował
Darwin
Kant
Comte
Pytanie 16
Eugenika negatywnie polega na:
upowszechnianie tzw złych genów
kastrowaniu osób niepełnosprawnych
zapobieganiu płodzeniu dzieci nie posiadających dobrych genów
Pytanie 17
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji jest
zbędnym pomysłem
procesem
uwstecznianiem
Pytanie 18
Zdaniem Janiny Doroszewskiej pedagogika rehabilitacyjna odnosi się do
osób niedostosowanych społecznie
osób dorosłych z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
dzieci i młodzieży z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
Pytanie 19
Niepełnosprawność społeczna wg Klasyfikacji Uszkodzeń Niepełnosprawności i Upośledzenia występuje w formach
resocjalizacja specyfikacja niepełnosprawność
samorealizacja akceptacja specyfikacja
utrudnienie uniemożliwienie ograniczenie
Pytanie 20
Pojęcie funkcjonowania człowieka w ICF obejmuje składniki
funkcjonowanie organizmu
aktywność człowieka, uczestnictwo w życiu społecznym
braku nauczania
Pytanie 21
Pedagogika resocjalizacyjna obejmuje kategorie osób
niedostosowanie społeczne z zachowaniami antyspołecznymi i asocjalnymi i przestępcze
przestępców, wykładowców pedagogiki specjalnej, damskich bokserów
studentów, policjantów, strażników więziennych, penitencjariuszy
Pytanie 22
We współczesnej klasyfikacji pedagogika rehabilitacyjna zajmuje się
Niepełnosprawnymi intelektualnie, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Niepełnosprawnymi intelektualnie, wzrokowo, słuchowo, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika
Pytanie 23
ICF została przyjęta przez WHO w
2001
1980
1927
Pytanie 24
Nadrzędnym pojęciem w ICF jests pojęcie
szkolnictwa
niepełnosprawności
zdrowia
Pytanie 25
Twórcą definicji resocjalizacji jest
Aleksandra Maciarz
Aleksandra Maciaż
Janina Doroszewska
Pytanie 26
Ile Doroszewska wyróżnia działów pedagogiki
5
3
2
Pytanie 27
Przy orzekaniu o niepełnosprawności wyróżnia się następujące stopnie
umiarkowany
bardzo ciężki
znaczny
głęboki
ciężki
lekki
Pytanie 28
W lekkim stopniu problemy związane z niepełnosprawnością można zrekompensować
przy zastosowaniu przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, środków technicznych
zwiększeniem zasiłku
zatrudnianiu pomocy osoby niepełnosprawnej
Pytanie 29
Wg definicji rewalidacji dzieli się ona na
dzieci i dorosłych
fizyczną i psychiczną
fizyczną, psychiczną społeczną i zawodową
Pytanie 30
Najbardziej stygmatyzowaną kategorią osób niepełnosprawnych w przestrzeni wieków były i są do dzisiaj
niepełnosprawni intelektualnie
niepełnosprawni w stopniu lekkim
niepełnosprawni fizycznie
Pytanie 31
Ilość paradygmatów współczesnej pedagogiki specjalnej
4
10
12
8
Pytanie 32
Paradygmat antystygmatyzacyjny dotyczy
konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na osoby niepełnosprawne w stopniu lekkim
konieczność pomocy osobom niepełnosprawnym
konieczności oparcia pedagogicznego oddziaływania na osobę niepełnosprawną w normie funkcjonalnej
Pytanie 33
Zasada życzliwej pomocy należy do zasad:
dydaktyki
ortodydaktyki
oligodydaktyki
Pytanie 34
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy została opracowana przez:
Magdalenę Zaorską
Marię Grzegorzewską
Monikę Maciejewską
Pytanie 35
Zasada treści kształcących mówi, że:
podawane treści powinny być dostosowane do typu fizycznego dziecka
podawane treści powinny być dostosowane do typu psychicznego dziecka
podawane treści powinny być niedostosowane do typu psychicznego dziecka
Pytanie 36
Twórcą/ twórczynią przywołanej na wykładzie definicji rehabilitacji jest:
Aleksandra Maciarz
Aleksandra Maciaż
Aleksandra Maciasz
Pytanie 37
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji zakłada:
proces wyłącznie socjalizujący
proces wychowawczy
proces wychowawczo-socjalizujących działań
Pytanie 38
Cele PS sformułowała
Maria Grzegorzewska
Magdalena Zaorska
Monika Maciąż
Pytanie 39
Humanitarny cel PS dotyczy
: potrzeba zapewnienia osobie z upośledzeniem szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju
Pytanie 40
W tradycyjnej systematyce PS wyróżnia się ilość działów podstawowych
2
4
3
Pytanie 41
We współczesnej klasyfikacji PS dział pedagogika korekcyjna obejmuje kategorie osób z zaburzeniami rozwoju
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w socjalizacji, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej
Pytanie 42
ICF wyróżnia wymiary niepełnosprawności
przyjmuje bio-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje psycho-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje bio-psycho-społeczny model funkcjonowania
Pytanie 43
Pierwsza szkoła specjalna w Polsce postała w roku
1818
1816
1817
Pytanie 44
Pojęcie rehabilitacji na gruncie PS odnosi się do sytuacji wspomagania osób
niepełnosprawnych na miarę ich biologicznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich psychofizycznych możliwości
Pytanie 45
PS jest
dyscypliną i subdyscypliną naukową
niczym
nie jest dyscypliną naukową
Pytanie 46
Dział PS- pedagogika terapeutyczna obejmuje kategorie osób
ze schorzeniami przewlekłymi, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową
Pytanie 47
ICF - model ludzkiej niepełnosprawności
bio-psycho-społeczny
psycho-społeczny
bio-społeczny
Pytanie 48
Twórcą współczesnych paradygmatów PS jest
Amadeusz Krause
Amadeusz Krauze
Amadeusz Hajse
Pytanie 49
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy mówi, że
pozytywne nastawienie
pozytywne nastawienie wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie do pracy wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
Pytanie 50
Zasada indywidualizacji jest zasadą
resocjalizacji
rehabilitacji
rewalidacji
Pytanie 51
Zasada współpracy z rodziną wskazuje, że najważniejszym środowiskiem rehabilitacji i wychowania dziecka niepełnosprawnego jest
ośrodek rehabilitacyjny dziecka
grupa wsparcia dziecka
rodzina dziecka
Pytanie 52
Zasada treści kształcących należy do zasad
dydaktyki
rewidalizacji
ortodydaktyki
Pytanie 53
Wyróżnia się następujące fazy realizacji zasady terapii pedagogicznej
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko,
oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
Pytanie 54
Określenie eugenika pochodzi od terminu
Łacińskiego
Francuskiego
Greckiego
Pytanie 55
Przedstawicielem scjentyzmu był
Chajzer
Nitche
Comte
Pytanie 56
Określenie empiryzm dosłownie oznacza
specjalizację
doświadczenie
wychowanie
Pytanie 57
Eugenika pozytywnie polega na
wspieranie rozmnażania jednostek
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających złe geny
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających dobre geny
Pytanie 58
Prekursorem koncepcji trans-humanizmu jest
Smirnow
Pizdmoh
Fiodorow
Pytanie 59
Zasada terapii pedagogicznej należy do zasad
resocjalizacji
rewalidacji
rehabilitacji
Pytanie 60
Twórcą koncepcji eugenicznej jest
Balton
Galton
Halton
Pytanie 61
Koncepcja eugeniczna
posiada charakter linowy
posiada charakter poziomy
posiada charakter klasowy