Fiszki

Kurs żeglarski cz. 2

Test w formie fiszek PRZEPISY PRAWA DROGI. OCHRONA WÕD. ETYKIETA JACHTOWA. TEORIA ŻEGLOWANIA WIADOMOŚCI Z ZAKRESU METEOROLOGII WIADOMOŚCI Z ZAKRESU RATOWNICTWA WODNEGO
Ilość pytań: 154 Rozwiązywany: 1690 razy
Idąc we mgle usłyszano na jachcie dwa dźwięki długie przed dziobem. Jak należy postąpić?
Zmniejszyć szybkość, zmienić kurs w prawo, być w gotowości do manewrów
Nie zmieniać kursu, nasłuchiwać w którą stronę przemieszcza sięstatek nadający sygnał
Najlepiej zatrzymać się i poczekać, aż statek nadający sygnał oddali się
Zmniejszyć szybkość, zmienić kurs w prawo, być w gotowości do manewrów
Czy do wody na jeziorach i morskich wodach przybrzeżnych można wyrzucać śmiecie
Tak ale tylko daleko od brzegu
Nie wolno wyrzucać żadnych
Tak, z wyjątkiem odpadów z tworzyw sztucznych
Nie wolno wyrzucać żadnych
Na jachcie jest WC. Czy można go używać w portach i podczas żeglugi?
Tak, jeżeli WC jachtu połączony jest ze zbiornikiem lub WC "chemiczny" (zamknięty odpływ za burtę)
Tak, byle poza portami
Tak, ale tylko co najmniej 1000 m od brzegu
Tak, jeżeli WC jachtu połączony jest ze zbiornikiem lub WC "chemiczny" (zamknięty odpływ za burtę)
Podczas żeglugi zobaczyliśmy na wodzie dużą plamę oleju. Co należy zrobić?
Próbować ją zlikwidować używając detergentów
Powiadomić właściwe służby (na śródlądziu straż pożarna, na morzu służbę ruchu/kapitanat)
Szybko oddalić się od tego miejsca
Powiadomić właściwe służby (na śródlądziu straż pożarna, na morzu służbę ruchu/kapitanat)
Czy przy zmywaniu naczyń na jachcie wskazane jest użycie detergentów?
Jak najmniej, bo są szkodliwe dla środowiska
Nie ma to znaczenia, bo są obojętne dla środowiska
Tak, jak najwięcej bo dobrze emulgują tłuszcze
Jak najmniej, bo są szkodliwe dla środowiska
Do jakiego znaku żeglugowego pływającego lub brzegowego może zacumować statek żaglowy:
Znaku zezwolenia na ruch statków żaglowych,
zabrania się cumowania do znaków żeglugowych.
Znaku zezwolenia na postój,
zabrania się cumowania do znaków żeglugowych.
Wody śródlądowe. Światło zielone nad białym pokazane na statku oznacza:
Statek, który utracił zdolność do manewrowania.
Prom na uwięzi w ruchu
Statek stojący na kotwicy,
Prom na uwięzi w ruchu
Podniesienie miecza na kursie bajdewind spowoduje:
Zwiększenie szybkości jachtu
Zwiększenie dryfu
Konieczność balastowania na nawietrznej
Zwiększenie dryfu
Jacht płynie bajdewindem z pewną szybkością, przy wietrze rzeczywistym o szybkości większej od zera. Największą szybkość z wymienionych poniżej ma zawsze:
Wiatr ruchu własnego
Wiatr pozorny
Wiatr rzeczywisty
Wiatr pozorny
Jacht płynie pod wiatr z wyluzowanymi żaglami. Od czego zależy długość drogi hamowania?
Od wzajemnego położenia środka wyporu i środka ożaglowania
Od masyjachtu i jego prędkości w momencie ustawienia w linii wiatru
Od rozmieszczenia załogi na jachcie
Od masyjachtu i jego prędkości w momencie ustawienia w linii wiatru
Na płetwę sterową jachtu działa siła hydrodynamiczna, wielkość tej siły zależy od?
Kąta wychylenia płetwy sterowej, jej powierzchnii szybkości jachtu
Kąta wychylenia płetwy sterowej i jej powierzchni
Tylko od powierzchni płetwy steroweji szybkości jachtu
Kąta wychylenia płetwy sterowej, jej powierzchnii szybkości jachtu
Pod jakim warunkiem jacht "wywracalny" (kąt krytyczny przechyłu np. ok.50°) może być dopuszczony do żeglugi?
Jeżeli załoga ma założone pasy lub kamizelki ratunkowe
Jeżeli jest niezatapialny t.j. posiada zbiorniki wypornościoweo objętości w dm3 większej od masyjachtu w kg.
Jeżeli jest wyposażony w dwie pompy zęzowe
Jeżeli jest niezatapialny t.j. posiada zbiorniki wypornościoweo objętości w dm3 większej od masyjachtu w kg.
Jacht ma postawiony grot i fok. Przed zwrotemprzez sztag zluzowano szot foka. Co to spowoduje?
Zwiększenie nawietrzności jachtu
Zwiększenie zawietrzności jachtu, co utrudni zwrot
Zwiększenie przechyłu jachtu
Zwiększenie nawietrzności jachtu
Jacht idzie pod żaglami kursem półwiatr, żagle ustawione są poprawnie. Czy po włączeniu silnika naprzód, co spowoduje zwiększenie szybkości jachtu żagle będą nadal pracować poprawnie?
Będzie trzeba je bardziej wybrać
Będzie trzeba je bardziej wyluzować
Nadal poprawnie
Będzie trzeba je bardziej wybrać
Półwiatr to kurs jachtu przy wietrze rzeczywistym wiejącym w stosunku do kursu jachtu pod kątem:
Ok. 150°
Ok. 90°
Ok. 60°
Ok. 90°
Jakim kursem względem wiatru rzeczywistego płynie pokazany na rysunku jacht (wiatr rzeczywisty strzałka niebieska)
Bajdewindem
Baksztagiem
Półwiatrem
Baksztagiem
Jacht stoi zacumowany do boi, jaki wiatr odczuwamy na jachcie
Własny (ruchu własnego)
Pozorny
Rzeczywisty
Rzeczywisty
Nadmierne wybieranie żagli ustawionych prawidłowo - pod optymalnym kątem natarcia( np. maksymalne wybranie żagli przy żegludze kursem półwiatr czy baksztag) spowoduje:
Zmniejszenie siły ciągu i na pewnych kursach zwiększenie dryfu
Zwiększenie siły ciągu
Takie ustawienie nie zmienia siły ciągu, ale może mieć wpływ na dryf
Zmniejszenie siły ciągu i na pewnych kursach zwiększenie dryfu
Przy konieczności żeglugi z wiatrem przy bardzo silnym wietrze na jachcie typu slup NAJBEZPIECZNIEJ/NAJKORZYSTNIEJ jest:
Zarefować groti pozostawić normalny fok
Żeglować pod pełnymi żaglami, gdyż wiatr pozorny przy dużej szybkości będzie słabszy od rzeczywistego
Zrzucić grot i postawić mniejszy fok
Zrzucić grot i postawić mniejszy fok
Jacht mieczowy wyposażony jest w miecz o znacznym ciężarze (np. pewne jachty "TANGO") Czy podniesienie takiego miecza wpłynie na stateczność poprzeczną jachtu?
Stateczność pogorszy się
Stateczność polepszy się
Nie wpłynie na stateczność poprzeczną jachtu
Stateczność pogorszy się

Powiązane tematy

Inne tryby