Fiszki

Kurs żeglarski cz. 2

Test w formie fiszek PRZEPISY PRAWA DROGI. OCHRONA WÕD. ETYKIETA JACHTOWA. TEORIA ŻEGLOWANIA WIADOMOŚCI Z ZAKRESU METEOROLOGII WIADOMOŚCI Z ZAKRESU RATOWNICTWA WODNEGO
Ilość pytań: 154 Rozwiązywany: 1691 razy
Wielkość siły aerodynamicznej na żaglu przy tej samej sile wiatru zależy od:
Tylko od kąta natarcia (kąt pomiędzy cięciwą żagla,a kierunkiem przepływu wiatru)
Tylko od powierzchni żaglai materiałuz jakiego jest wykonany
Kąta natarcia, powierzchni żagla i kształtu (profilu) żagla
Kąta natarcia, powierzchni żagla i kształtu (profilu) żagla
Jacht przy pewnej sile wiatru płynie kursem ostry bajdewind ze stałą szybkością, szkwał spowodował wzrost wiatru rzeczywistego, czy jacht może w tej sytuacji:
Musi odpadać
Musi luzować żagle, aby utrzymać kurs
Popłynąć ostrzej do wiatru
Popłynąć ostrzej do wiatru
Aby ułatwić szybkie odpadanie jachtu o osprzęcie żaglowym typu slup idącego półwiatrem przy postawionym foku i grocie należy (pozasterowaniem)
Luzować szoty foka
Luzować szoty grota
Wybierać szoty grota
Luzować szoty grota
Refowanie grota do bomu na jachcie typu slup spowoduje zmianę położenia środka ożaglowania:
Położenie środka ožaglowania niezmieni się
Tylko obniżenie położenia środka ożaglowania
Obniżenie i przesunięcie do przodu środka ożaglowania
Obniżenie i przesunięcie do przodu środka ożaglowania
Na kursie baksztag siła powodująca dryf:
Jest najmniejsza
Jest największa.
Jest taka sama jak dla pozostałych kursów względem wiatru
Jest najmniejsza
Przesunięcie środka bocznego oporu jachtu mieczowego można uzyskać przez
Zmianę kursu jachtu względem wiatru
Odpowiednie balastowanie wzdłużne (wieksze obciążanie dziobu lub rufy) i/Iub ustawienie miecza
Odpowiednie ustawianie żagli i/Iub ich refowanie
Odpowiednie balastowanie wzdłużne (wieksze obciążanie dziobu lub rufy) i/Iub ustawienie miecza
Ciśnienie powietrza przepływajacego po obu stronach żagla:
Spada po stronie nawietrznej
Rosnie po stronie zawietrznej
Spada po stronie zawietrznej
Spada po stronie zawietrznej
Jacht zmienia kurs względem wiatru z kursu bajdewind do kursu baksztag odpowiednio ustawiając żagle:
Siła przechylająca rośnie
Siła przechylająca maleje
Siła przechylająca nie ulega zmianie
Siła przechylająca nie ulega zmianie
Jacht typu slup jest zrównoważony żaglowo i płynie stałym kursem. Zerwał się szot grota i grot nie pracuje. Jaką tendencję wykaże jacht
Odpadnie
Utrzyma kurs
Wyostrzy
Odpadnie
Jacht płynie kursem pełnym (np. baksztagiem). Czy po wyostrzeniu (np. do bajdewindu) odczuwalny wiatr pozorny ulegnie zmianie?
Jego szybkość zmaleje
Nie ulegnie zmianie
Jego szybkość wzrośnie.
Jego szybkość wzrośnie.
Prawidłowo wykonany zwrot przez sztag to:
Przejście dziobem linii wiatru od kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind przeciwnego halsu
Przejście dziobem linii wiatru od kursu baksztag jednego halsu do kursu baksztag przeciwnego halsu
Przejście dziobem linii wiatru od półwiatru jednego halsu do półwiatru przeciwnego halsu
Przejście dziobem linii wiatru od kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind przeciwnego halsu
Dla jakiego kursu względem wiatru kierunek wiatru rzeczywistego i pozornego jest taki sam?
Półwiatru
Fordewindu
Baksztagu
Fordewindu
Jacht płynie wstecz na silniku. Wychylono płetwę sterowa w lewo. Jak zachowa się jacht?
Rufa będzie skręcał przeciwnie do kierunku wychylenia steru
Rufa będzie skręcał w kierunku wychylenia steru
Będzie płynął prosto wstecz
Rufa będzie skręcał w kierunku wychylenia steru
Siła ciągu działająca na żagiel to:
Składowa siły aerodynamicznej działającejna żagiel skierowana do przodu równolegle do osi wzdłużnej jachtu.
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana do tyłu równolegle do osi wzdłużnej jachtu.
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana prostopadle do osi wzdłużnej jachtu.
Składowa siły aerodynamicznej działającejna żagiel skierowana do przodu równolegle do osi wzdłużnej jachtu.
Siła działająca na żagiel, powodująca dryf jachtu to
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana do tyłu równolegle do osi wzdłużnej jachtu.
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana do przodu równolegle do osi wzdłużnej jachtu.
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana prostopadle do osi wzdłużnej jachtu
Składowa siły aerodynamicznej działającej na żagiel skierowana prostopadle do osi wzdłużnej jachtu
Na rysunku pokazano schematycznie kadłub jachtu w przechyle oraz położenie środka ciężkości (SC)i środka wyporu (SW), oraz siły działające w tych punktach. Po zwiększeniu przechyłu taki jacht:
Przewróci się
Nadal pozostanie w równowadze przy nowym kącie przechyłu
Nie przewróci się
Przewróci się
W jakim celu stosuje się na jachtach zbiorniki lub inne elementy wypornościowe?
Tylko dla wzmocnienia konstrukcji jachtu
Dla zapewnienia pływalności po napełnieniu kadłuba wodą naskutek przewrócenia lub awarii kadłuba
Dla polepszenia stateczności jachtu
Dla zapewnienia pływalności po napełnieniu kadłuba wodą naskutek przewrócenia lub awarii kadłuba
Jacht płynący kursem bajdewind może najostrzej płynąć w stosunku do wiatru rzeczywistego pod kątem 40°. Jaki będzie kąt martwy dla takiego jachtu?
80°
40°
120°
80°
Wyporność zbiorników i/lub elementów wypornościowych jachtu "wywracalnego" w litrach powinna być w stosunku do masy jachtu w kg:
Równa
Mniejsza
Większa
Większa
O stateczności poprzecznej jachtu decyduje wzajemne położenie
Środka ciężkości jachtu i środka wyporu części zanurzonej kadłuba
Środka ożaglowania i środka wyporu części zanurzonej kadłuba
Środka ciężkości jachtu i środka oporu bocznego
Środka ciężkości jachtu i środka wyporu części zanurzonej kadłuba

Powiązane tematy

Inne tryby