Fiszki
starozytnosc
Test w formie fiszek historia doktryn politycznych i prawnych
Ilość pytań: 119
Rozwiązywany: 4926 razy
Hierarchia praw wystepuje w doktrynie
św. Augustyna
Marka Tuliusza Cycerona
Platona
św. Augustyna
Marka Tuliusza Cycerona
Utylitaryzm leżący u podstaw genezy państwa występuje w doktrynie
Platona
Gorgiasza
Arystotelesa
KOMUNIZM KONSUMPCYJNY to założenie występujące w
Platońskiej koncepcji państwa I stipnia
Państwo idealne Platona to
państwo, w którym podział społeczny na sześć grup ma charakter kastowy
państwo wyróżniające trzy stany hierarchiczne zróżnicowane ze względu na zapotorzebowanie państwa na trzy typy służby
Państwo oparte na zasadzie egalitaryzmu
państwo wyróżniające trzy stany hierarchiczne zróżnicowane ze względu na zapotorzebowanie państwa na trzy typy służby
Z pochwałą rządów filozofów spotykamy się w poglądach
Platońska koncepcja państwa I stopnia opiera się na
podziale spoleczenstwa na trzy grupy: wytwórców, wojowników i filozofów
własności indywidualnej
podziale grupy rządzącej na: kapłanów-filozofów i świeckich-myślicieli
podziale spoleczenstwa na trzy grupy: wytwórców, wojowników i filozofów
Instytucja 37 Strażników Praw to
organ centralny strzegący praw oraz sprawujący nadzór nad wykazem mienia zgodnie z założeniami Praw Platona
organ lokalny powołany do stanowienia prawa oraz jego przestrzegania w myśl założeń Kanonu konfucjańskiego
organ centralny strzegący praw zgodnie z założeniami Etyki nikomachejskiej Arystotelesa
organ centralny strzegący praw oraz sprawujący nadzór nad wykazem mienia zgodnie z założeniami Praw Platona
Platon był
jednym z prekursorów ustroju mieszanego
prekurorem koncepcji państwa zamkniętego
zwolennikiem silnego zróżnicowania majątkowego społeczeństwa
jednym z prekursorów ustroju mieszanego
prekurorem koncepcji państwa zamkniętego
Koncepcja państwa praworządnego występuje w doktrynie
Platona
Trazymacha
Sokratesa
Państwu praworządnemu w doktrynie Platona znane były następujące urzędy
senat oraz wiec ludowy jako organ prawotwórczy o znaczeniu lokalnym
Organ centralny w postaci Rady, składajacy sie z przedstawicieli czterech grup majątkowych,oraz organy wojskowe z urzędem stratega na czele
37 Strażników Praw oraz Zgromadzenie
Organ centralny w postaci Rady, składajacy sie z przedstawicieli czterech grup majątkowych,oraz organy wojskowe z urzędem stratega na czele
37 Strażników Praw oraz Zgromadzenie
HOMO POLITICUS to pojęcie występujace w
doktrynie Platona na określenie naturalnych inklinacji fillozofa-króla
doktrynie Arystotelesa i św.Augustyna, odnoszące się do politycznie zaangażowanej jednostki piastujacej wyższe stanowiska państwowe
doktrynie Arystotelesa na określenie społecznej natury człowieka
doktrynie Arystotelesa na określenie społecznej natury człowieka
Zdaniem Arystotelesa celem polityki jest
eudajmnonia
autarkia
politea
Poznanie w ujęciu Arystotelesa ma charakter
wyłącznie zmysłowy
wyłącznie rozumowy
zarówno zmysłowy, jak i rozumowy
zarówno zmysłowy, jak i rozumowy
W hierarchii cnót wyróżnianych przez Arystotelesa
cnoty intelektualne są podporządkowane cnotom moralnym
cnoty moralne są podporządkowane cnotom intelektualnym
na czele cnot stoi cnota piękna
cnoty moralne są podporządkowane cnotom intelektualnym
W klasycznej arystotelesowskiej koncepcji sprawiedliwości należy wyróżnić
sprawiedliowość wymierzającą oraz sprawiedliowość wyrównującą
sprawiedliwość odnoszącą się do społeczności państwowych oraz społeczności żyjących poza państwem
sprawiedliowość w znaczeniu ogólnym oraz sprawiedliowość w znaczeniu szczegółowym
sprawiedliowość wymierzającą oraz sprawiedliowość wyrównującą
sprawiedliowość w znaczeniu ogólnym oraz sprawiedliowość w znaczeniu szczegółowym
Państwo w myśl doktryny Arystotelesa jest
organizacją o charakterze wszechświatowym
nakierowane na osiągnięcie szczęścia i samowystarczalności
zbiorem indywidualności
nakierowane na osiągnięcie szczęścia i samowystarczalności
zbiorem indywidualności
Geneza państwa w ujęciu Arystotelesa jest następująca
państwo jest ostatnim, po rodzinie i gminie, ogniwem uspołecznienia się jednostki
poszczególne jednostki łączą się w małe grupy wyłącznie w celu zagwarantowania sobie bezpieczeństwa oraz nienaruszalności własności prywatnej
ludzie łączą się na podstawie porozumienia, które w kolejnych stuleciach zosatło określone mianem umowy społecznej
państwo jest ostatnim, po rodzinie i gminie, ogniwem uspołecznienia się jednostki
Za rzecznika koncepcji kompromisu uważany jest
Arystoteles
Platon
Antystenes
Przekonanie o degeneracji form ustrojowych jest wpisane w doktrynę
Arystotelesa
Polibiusza
Platona
Optymalną formą państwa zdaniem Arystotelesa jest
państwo rządzone przez klasę reprezentujacą średnią własność
ustrój oparty na wiedzy i cnocie rządzących, czyli arystokracja
ustrój zzwany politeą
państwo rządzone przez klasę reprezentujacą średnią własność
ustrój zzwany politeą