Fiszki
starozytnosc
Test w formie fiszek historia doktryn politycznych i prawnych
Ilość pytań: 119
Rozwiązywany: 4960 razy
Marek Tuliusz Cycero uznawal za optymalny ustrój
republikę mieszaną
republikę demokratyczną
monarchię
W myśl koncepcji stoików okresu średniego (Polibiusz, Cycero) forma mieszana państwa jest gwarantem
sukcesów militarnych
silnej pozycji na arenie międzynarodowej
stabliności
silnej pozycji na arenie międzynarodowej
stabliności
Prawo w myśl założeń Marka Tuliusza Cycerona
jest atrybutem suwerena, który stanowi je wyłącznie zgodnie z własną wolą i własnym wyobrażeniem sprawiedliowści
wywodzi się z rozumu
jest zhierarchizowane
wywodzi się z rozumu
jest zhierarchizowane
Marek Tulisz Cycero
utożsamia prawo naturalne z prawem stanowionym
w ramach LEX HUMANUM wyróżnia IUS GENTIUM oraz IUS CIVILE
jest zwolennikiem przypisania prawu funkcji wychowawczej
w ramach LEX HUMANUM wyróżnia IUS GENTIUM oraz IUS CIVILE
jest zwolennikiem przypisania prawu funkcji wychowawczej
podział sprawiedliwości na sprawiedliwość teoretyczną oraz sprawiedliwość praktyczną występuje w doktrynie
św.Tomasza z Akwinu
Marka Tuliusza Cycerona
Arystotelesa
Doktryna św. Pawła z Tarsu
opiera się na założeniu, że wszelka władza, w tym władza państwowa, pochodzi od Boga
przejęła od cynikó niechęć do instytucji państwa
nakazuje bierność oraz wprowadza zakaz angażowania się w życie publiczne
opiera się na założeniu, że wszelka władza, w tym władza państwowa, pochodzi od Boga
Doktryny wczesnego chrzescijaństwa reprezentowali
św. Augustyn i Laktancjusz
św. Tomasz z Akwinu i Paweł z Tarsu
Klemens Aleksandryjski i Orygenes
św. Augustyn i Laktancjusz
Klemens Aleksandryjski i Orygenes
DWOJA TEDY MIŁOŚĆ DWOJAKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA: ZIEMSKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA MIŁOŚĆ WŁASNA, AŻ DO POGARDY BOGA POSUNIĘTA; NIEBIESKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA MIŁOŚĆ BOŻA, AŻ DO POGARDY SAMEGO SIEBIE POSUNIETA-kto jest autorem tego cytatu
św. Tomasz z Akwinu
Paweł z Tarsu
św. Augustyn
Św. Augustyn największą pożyczkę intelektualną zaczerpnął od
Arystotelesa
Platona
Sokratesa
Zgodnie z zalożeniem doktryny św Augustyna
człowiek jest kowalem własnego losu na drodze do zbawienia
należy wyróżnić wolność formalną i wolność istotną
człowiek jest z natury dobry
należy wyróżnić wolność formalną i wolność istotną
człowiek jest z natury dobry
Koncepcja predestynacji znamionuje doktrynę
św. Augustyna
Jana z Salisbury
św. Tomasza
CIVITAS TERRENA zgodnie z założeniami doktryny św. Augustyna to
instytucja zalożona przez Kaina
państwo Boże
państwo przesiąkniete egoizmem i pożądliwością
instytucja zalożona przez Kaina
państwo przesiąkniete egoizmem i pożądliwością
w myśl doktryny św. Augustyna dzieje świata są
efektem przemian zachodzących w ramach sześciu epok i kończących się w epoce siódmej Królestwo Boże
częścią boskiego planu urządzenia swiata, którego etapami są państwo ziemskie, państwo boże i królestwo niebieskie
efektem stalego zmagania się państwa bozego i państwa ziemskiego
efektem przemian zachodzących w ramach sześciu epok i kończących się w epoce siódmej Królestwo Boże
efektem stalego zmagania się państwa bozego i państwa ziemskiego
W poszukiwaniu istoty państwa św. Augustyn przeanalizował wiele koncepcji państwa. Za najbliższą własnej doktrynie uznał definicję państwa autorstwa
Platona
Marka Tuliusza Cycerona
Arystotelesa
Państwo to rzecz ludu. Lud zaś nie jest zaś jakimkolwiek zbiorem wielkiej liczby ludzi, ale związkiem opierającym się na prawie, zgodnie przez wszystkich przyjętym i na wspólności interesów - tak państwo definiował
św. Augustyn
Arystoteles
Marek Tuliusz Cycero
św. Augustyn
Marek Tuliusz Cycero
W doktrynie św. Augustyna filarami państwa były
pax, unitas, ordinis
iustitia
ius et iustitia
W przedmiocie władzy doktryna św. Augustyna stoi na stanowisku iż
władza państwowa pochodzi od Boga
W pierwszych wiekach naszej ery funkcjonowały takż=ie sekty chrzecijańskie, jak:
arianizm i manicheizm
gnozja i tyranizm
marcjanizm i mitranizm
Za niewielkimi rozmiarami państwa, oscylującymi wokół rozmiarów greckiej polis opowiadali się
Państwo to zgromadzenie i wspólnota ludzka ku życiu szczęśliwemu i samowystarczalnemu ustanowiona- z taką definicja państwa spotykamy się na gruncie doktryny
Marka Tuliusza Cycerona
Niccola Machiavellego
Arsytotelesa