Test w formie fiszek historia doktryn politycznych i prawnych
Ilość pytań: 119
Rozwiązywany: 4960 razy
W poglądach przedstawicieli szkoły historyczno- prawnej w Niemczech rola ustawodawcy w państwie polega na
odkrywaniu prawa
badaniu historii i wyciąganiu z niej nauk potrzebnych dla teraźniejszości
tworzeniu prawa
odkrywaniu prawa
badaniu historii i wyciąganiu z niej nauk potrzebnych dla teraźniejszości
Prawo zatem rozwija się z narodem, wraz z nim się doskonali, a wreszcie obumiera wraz z utratą przez naród jego odrębnej osobowości. Powyższe stwierdzenie charakteryzuje
szkołę historyczno-prawną w Niemczech
szkołe pozytywizmu prawniczego
idealizm niemiecki
szkołę historyczno-prawną w Niemczech
Alexis de Tocqueville należy do przedstawicieli szkoły
liberalizmu
pozytywizmu prawniczego
funkcjonalizmu prawniczego
liberalizmu
Alexis de Tocqueville wyróżnia
wolność arystokratyczną przejawiającą się w przywilejach
wolność egalitarną przejawiającą się w braku numerus clausus w dostępie do urzędów państwowych
wolność demokratyczną opartą na prawie
wolność arystokratyczną przejawiającą się w przywilejach
wolność demokratyczną opartą na prawie
Za koncepcją podziału władz opowiadał się
Jean Jacques Rousseau
Alexis de Tocqueville
Beniamin Constant
Alexis de Tocqueville
Beniamin Constant
Do przedstawicieli liberalizmu XIX stulecia należy zaliczyć
Huberta Spencera i Karola Monteskiusza
Beniamina Constanta i Jeremiego Benthama
Johna Stuarta Milla i Roberta Nozicka
Beniamina Constanta i Jeremiego Benthama
Doktryna liberalizmu politycznego opiera się na
nacisku na wolność rozumianą jako wolnośc do
idei wolności rozumianej jako wolność od
poszanowaniu własności indywidualnej
idei wolności rozumianej jako wolność od
poszanowaniu własności indywidualnej
Do propagatorów koncepcji dobra wspólnego, dobra ogółu, zaliczamy
Leona XIII
św. Tomasza z Akwinu
Huberta Spencera
Leona XIII
św. Tomasza z Akwinu
Doktrynę Huberta Spencera charakteryuje
niechęć do estetyzacji życia społecznego
przekonanie o konieczności wzmocnienia biurokracji państwowej oraz rządów parlamentarnej większości w celu sprawnego funkcjonawania aparatu państwowego
krytyka współczesnego mu liberalizmu
niechęć do estetyzacji życia społecznego
krytyka współczesnego mu liberalizmu
W doktrynie liberalizmu XIX w. autorem koncepcji podziału władzy jest
Jeremy Bentham
Beniamin Constant
John Stuart Mill
Beniamin Constant
Beniamin Constant przez pojęcie wolność rozumie
niczym nieograniczona działalnośc człowieka w sferze gospodarczej i na arenie życia politycznego
prawo człowieka do pełnej samorealizacji
strefe prywatności jednostki wolnej od wpływów państwa
prawo człowieka do pełnej samorealizacji
strefe prywatności jednostki wolnej od wpływów państwa
Znak równości między wolnością a własnością stawiali
Platon
Beniamin Constant
John Locke
Beniamin Constant
John Locke
Miano doktryny utylitaryzmu nosi doktryna
Jeremiego Benthona
Johna Stuarta Milla
Beniamina Constanta
Jeremiego Benthona
Utylitaryzm opiera się na założeniu że
dobro społeczności państwowej ma pierwszeństwo przed celami jednostkowymi, a szczęscie społeczności państwowej stanowi sumę satysfakcji poszczególnych obywateli
celem państwa jest użyteczna działalność prawotwórcza i ekonomiczna
wszelka aktywnosć zmierza do osiągnięcia możliwie największej przyjemniści
wszelka aktywnosć zmierza do osiągnięcia możliwie największej przyjemniści
Celem prawa w ujęciu Jeremiego Benthona jest
przestrzeganie preferowanego przez podmiot rządzący systemu aksjologicznego
dążenie do szczęscia i przyjemności poszczególnych członków społeczności państwowej
sankcjonowanie norm zakorzenionych w ludzkiej naturze
dążenie do szczęscia i przyjemności poszczególnych członków społeczności państwowej
Jeremy Bentham jest przedstawicielem
szkoły prawa natury
psychologizmu prawniczego
radykalnego nurtu liberalizmu
radykalnego nurtu liberalizmu
Zasada użyteczności sformułowana przez Jeremiego Benthama zasadza się na założeniu że jej adresatem jest
jednostka ludzka
rządzący
wyłącznie grupy społeczne o charakterze korporacyjnym
jednostka ludzka
rządzący
Doktryna Jeremiego Benthama opiera się na tezie że siłą napędową ludzkiego działania jest przyjemność oraz przykrość. W ramach tej doktryny wyróżnione zostały 4 rodzaje przyjemności i przykrości
żródła fizyvczne i moralne
źródła mistyczne i materialistyczne
źródła polityczne i religijne
żródła fizyvczne i moralne
źródła polityczne i religijne
w przedmiocie własności Jeremy Bentham był zwolennikiem
własności prywatnej na której straży stoi władza państwowa
zniesienia własności prywatnej w imię zaspokojenia z nacjonalizowanych dóbr podstawowych potrzeb ogółu społeczeństwa
podziału własności na własność państwową, społeczną i prywatną
własności prywatnej na której straży stoi władza państwowa