Formularz kontaktowy
Memorizer+

Wykup dostęp

Ta funkcja jest dostępna dla użytkowników, którzy wykupili plan Memorizer+

Fiszki

Gospodarka Wodna

Test w formie fiszek egzamin Duda
Ilość pytań: 22 Rozwiązywany: 2699 razy
Jednolita część wód powierzchniowych to:
oddzielny i znaczący element wód, jak morskie wody wewnętrzne, wody przejściowe, przybrzeżne, jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny, sztuczny zbiornik wodny, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części
oddzielny i znaczący element wód jak naturalny lub sztuczny zbiornik wodny, rzeka, kanał lub ich części
oddzielny i znaczący element wód jak przybrzeżne jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny, sztuczny zbiornik wodny, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części
oddzielny i znaczący element wód, jak morskie wody wewnętrzne, wody przejściowe, przybrzeżne, jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny, sztuczny zbiornik wodny, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części
Jednolita część wód powierzchniowych to:
oddzielny i znaczący element wód, jak morskie wody wewnętrzne, wody przejściowe, przybrzeżne, jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny, sztuczny zbiornik wodny, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części
oddzielny i znaczący element wód jak naturalny lub sztuczny zbiornik wodny, rzeka, kanał lub ich części
oddzielny i znaczący element wód jak przybrzeżne jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny, sztuczny zbiornik wodny, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części
Jednostkowe zasoby wodne w Polsce szacowane na 4,5m3 na mieszkańca na dobę są:
Poniżej średniej światowej i europejskiej
przypomnienie Europa 11m3 na mieszkańca na dobę, świat 33m3 na mieszkańca na dobę
Poniżej średniej światowej i europejskiej
przypomnienie Europa 11m3 na mieszkańca na dobę, świat 33m3 na mieszkańca na dobę
Jednostkowe zasoby wodne w Polsce szacowane na 4,5m3 na mieszkańca na dobę są:
Poniżej średniej światowej i europejskiej
przypomnienie Europa 11m3 na mieszkańca na dobę, świat 33m3 na mieszkańca na dobę
Wymień 4 podstawowe założenia Strategii Gospodarki Wodnej w Polsce (2005)
stymulowanie działań zatrzymujących wodę w glebie ( modernizacja melioracji, budowa i modernizacja urządzeń przeciwpowodziowych – zbiorniki, stopnie, poldery, wały)
adaptacja Gospodarki Wodnej do zmiennych warunków klimatycznych
podniesienie skuteczności ochrony przed skutkami powodzi/suszy (np. zwiększenie retencji dolinowej rzek)
zaspokajanie potrzeb wodnych ludności i gospodarki z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania wód (rozwój małej retencji wodnej, wielozadaniowych zbiorników retencyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, dbałość o jakość wód i ich dostępność)
stymulowanie działań zatrzymujących wodę w glebie ( modernizacja melioracji, budowa i modernizacja urządzeń przeciwpowodziowych – zbiorniki, stopnie, poldery, wały)
adaptacja Gospodarki Wodnej do zmiennych warunków klimatycznych
podniesienie skuteczności ochrony przed skutkami powodzi/suszy (np. zwiększenie retencji dolinowej rzek)
zaspokajanie potrzeb wodnych ludności i gospodarki z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania wód (rozwój małej retencji wodnej, wielozadaniowych zbiorników retencyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, dbałość o jakość wód i ich dostępność)
Wymień 4 podstawowe założenia Strategii Gospodarki Wodnej w Polsce (2005)
stymulowanie działań zatrzymujących wodę w glebie ( modernizacja melioracji, budowa i modernizacja urządzeń przeciwpowodziowych – zbiorniki, stopnie, poldery, wały)
adaptacja Gospodarki Wodnej do zmiennych warunków klimatycznych
podniesienie skuteczności ochrony przed skutkami powodzi/suszy (np. zwiększenie retencji dolinowej rzek)
zaspokajanie potrzeb wodnych ludności i gospodarki z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania wód (rozwój małej retencji wodnej, wielozadaniowych zbiorników retencyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, dbałość o jakość wód i ich dostępność)
Zasoby statyczne wód podziemnych są definiowane jako:
całkowita objętość wody wolnej zawartej w porach, próżniach lub szczelinach poziomu wodonośnego w obrębie strefy nasycenia, możliwa do uzyskania drogą odsączania
całkowita objętość wody wolnej zawartej w porach, próżniach lub szczelinach poziomu wodonośnego w obrębie strefy nasycenia, możliwa do uzyskania drogą odsączania
Zasoby statyczne wód podziemnych są definiowane jako:
całkowita objętość wody wolnej zawartej w porach, próżniach lub szczelinach poziomu wodonośnego w obrębie strefy nasycenia, możliwa do uzyskania drogą odsączania
Rozwiń następujące pojęcia
IMGW
RDW
KZGW
RDOŚ
– Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
– Ramowa Dyrektywa Wodna
– Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
– Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
IMGW
– Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
RDW
– Ramowa Dyrektywa Wodna
KZGW
– Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
RDOŚ
– Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Rozwiń następujące pojęcia
IMGW
RDW
KZGW
RDOŚ
– Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
– Ramowa Dyrektywa Wodna
– Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
– Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Roczny odpływ wody z obszaru Polski:
- jest trzykrotnie wyższy niż średnio w Europie ze względu na znikomą retencję wody w zlewniach
- jest trzykrotnie wyższy niż średnio w Europie ze względu na znikomą retencję wody w zlewniach
Roczny odpływ wody z obszaru Polski:
- jest trzykrotnie wyższy niż średnio w Europie ze względu na znikomą retencję wody w zlewniach
Wymień znane Ci sposoby ochrony czynnej jakości (stanu chemicznego) wód podziemnych:
likwidacja/ izolacja ognisk zanieczyszczeń (bariery fizyczne, chemiczne; ekrany, PRB – przepuszczalna bariera aktywna; immobilizacja – stabilizacja, solidyfikacja, witryfikacja, zwiększenie pojemności sorpcyjnej ośrodka)
remediacja (oczyszczanie gruntu i wody); bioremediacja (np.fitoremediacja)
sczerpywanie LNAPL (lekka ciecz organiczna, o gęstości mniejszej od wody) – rowy i dreny, metody otworowe
likwidacja/ izolacja ognisk zanieczyszczeń (bariery fizyczne, chemiczne; ekrany, PRB – przepuszczalna bariera aktywna; immobilizacja – stabilizacja, solidyfikacja, witryfikacja, zwiększenie pojemności sorpcyjnej ośrodka)
remediacja (oczyszczanie gruntu i wody); bioremediacja (np.fitoremediacja)
sczerpywanie LNAPL (lekka ciecz organiczna, o gęstości mniejszej od wody) – rowy i dreny, metody otworowe
Wymień znane Ci sposoby ochrony czynnej jakości (stanu chemicznego) wód podziemnych:
likwidacja/ izolacja ognisk zanieczyszczeń (bariery fizyczne, chemiczne; ekrany, PRB – przepuszczalna bariera aktywna; immobilizacja – stabilizacja, solidyfikacja, witryfikacja, zwiększenie pojemności sorpcyjnej ośrodka)
remediacja (oczyszczanie gruntu i wody); bioremediacja (np.fitoremediacja)
sczerpywanie LNAPL (lekka ciecz organiczna, o gęstości mniejszej od wody) – rowy i dreny, metody otworowe
Zarządzanie gospodarką wodną w Polsce jest sprawowane w oparciu o regiony wodne przez
7 RZGW (przypomnienie: Kraków, Gliwice, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Warszawa, Poznań)
7 RZGW (przypomnienie: Kraków, Gliwice, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Warszawa, Poznań)
Zarządzanie gospodarką wodną w Polsce jest sprawowane w oparciu o regiony wodne przez
7 RZGW (przypomnienie: Kraków, Gliwice, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Warszawa, Poznań)
Jednolite części wód podziemnych (JCWPd) to:
wody podziemne w warstwach wodonośnych o porowatości i przepuszczalności, umożliwiających pożądanego stanu wód powierzchniowych i ekosystemów lądowych
wody podziemne w warstwach wodonośnych o porowatości i przepuszczalności, umożliwiających pożądanego stanu wód powierzchniowych i ekosystemów lądowych
Jednolite części wód podziemnych (JCWPd) to:
wody podziemne w warstwach wodonośnych o porowatości i przepuszczalności, umożliwiających pożądanego stanu wód powierzchniowych i ekosystemów lądowych
Które z podanych stwierdzeń nie jest prawdziwe
Znaczna pojemność zbiorników retencyjnych w Polsce (możliwość zatrzymania 30% rocznego odpływu) pozwala na skuteczną ochronę przed okresowymi nadmiarami i deficytami wody
Znaczna pojemność zbiorników retencyjnych w Polsce (możliwość zatrzymania 30% rocznego odpływu) pozwala na skuteczną ochronę przed okresowymi nadmiarami i deficytami wody
Które z podanych stwierdzeń nie jest prawdziwe
Znaczna pojemność zbiorników retencyjnych w Polsce (możliwość zatrzymania 30% rocznego odpływu) pozwala na skuteczną ochronę przed okresowymi nadmiarami i deficytami wody
Wymień 4 z 6 głównych celów gospodarki wodnej wg RDW
Zmniejszenie zniszczeń i strat popowodziowych
Ograniczenie erozji koryt i bezpieczna eksploatacja obiektów
Zapewnienie ludności i gospodarce wody (ilość, jakość itd.)
Poprawa stanu jakości wód
Stworzenie warunków do wypoczynku i uprawiania sportów wodnych
Stworzenie warunków do energetycznego i żeglugowego wykorzystania zasobów wodnych
Zmniejszenie zniszczeń i strat popowodziowych
Ograniczenie erozji koryt i bezpieczna eksploatacja obiektów
Zapewnienie ludności i gospodarce wody (ilość, jakość itd.)
Poprawa stanu jakości wód
Stworzenie warunków do wypoczynku i uprawiania sportów wodnych
Stworzenie warunków do energetycznego i żeglugowego wykorzystania zasobów wodnych
Wymień 4 z 6 głównych celów gospodarki wodnej wg RDW
Zmniejszenie zniszczeń i strat popowodziowych
Ograniczenie erozji koryt i bezpieczna eksploatacja obiektów
Zapewnienie ludności i gospodarce wody (ilość, jakość itd.)
Poprawa stanu jakości wód
Stworzenie warunków do wypoczynku i uprawiania sportów wodnych
Stworzenie warunków do energetycznego i żeglugowego wykorzystania zasobów wodnych
Bilans wodno- gospodarczy dla zlewni to:
bilans sporządzony na podstawie wyników bilansu wodnego (zasobów wód), dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa dostępne (dyspozycyjne) zasoby wodne zlewni, po stronie rozchodów określa się zapotrzebowanie na wodę
bilans sporządzany na postawie wyników bilansu wodnego(zasobów wód) dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa zapotrzebowanie na wodę w zlewni po stronie rozchodów określa się rzeczywiste zużycie wody
bilans sporządzany na podstawie wyników bilansu wodnego(zasobów wód) dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa zasoby wodne zlewni po stronie rozchodów określa się rzeczywiste zużycie wody
bilans sporządzony na podstawie wyników bilansu wodnego (zasobów wód), dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa dostępne (dyspozycyjne) zasoby wodne zlewni, po stronie rozchodów określa się zapotrzebowanie na wodę
Bilans wodno- gospodarczy dla zlewni to:
bilans sporządzony na podstawie wyników bilansu wodnego (zasobów wód), dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa dostępne (dyspozycyjne) zasoby wodne zlewni, po stronie rozchodów określa się zapotrzebowanie na wodę
bilans sporządzany na postawie wyników bilansu wodnego(zasobów wód) dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa zapotrzebowanie na wodę w zlewni po stronie rozchodów określa się rzeczywiste zużycie wody
bilans sporządzany na podstawie wyników bilansu wodnego(zasobów wód) dostosowany do potrzeb gospodarki wodnej, po stronie przychodów określa zasoby wodne zlewni po stronie rozchodów określa się rzeczywiste zużycie wody
Koszty środowiskowe to:
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają, spowodowanych korzystaniem z wód, np. koszty pogorszenia jakości wód, degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
koszty remediacji i odnowy zdegradowanego środowiska wodnego oraz koszty świadczenia usług wodnych i zarządzania nimi np. koszty analizy stanu zlewni i aktualizacji planów gospodarowania wodą
koszty szkód spowodowanych przez użytkowników wody w rezultacie poborów wody, zrzutów ścieków, niewłaściwego zagospodarowania wód i ścieków oraz koszty odprowadzania ścieków
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają, spowodowanych korzystaniem z wód, np. koszty pogorszenia jakości wód, degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
Koszty środowiskowe to:
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają, spowodowanych korzystaniem z wód, np. koszty pogorszenia jakości wód, degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
koszty remediacji i odnowy zdegradowanego środowiska wodnego oraz koszty świadczenia usług wodnych i zarządzania nimi np. koszty analizy stanu zlewni i aktualizacji planów gospodarowania wodą
koszty szkód spowodowanych przez użytkowników wody w rezultacie poborów wody, zrzutów ścieków, niewłaściwego zagospodarowania wód i ścieków oraz koszty odprowadzania ścieków
Według RDW zasady zintegrowanego zarządzania wodami to:
traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, wyznaczenie jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych dla potrzeb zarządzania wodą, uspołecznienie procesu planowania działań i podejmowania decyzji
łączne podejście do wód powierzchniowych i podziemnych: traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, wyznaczenie jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych dla potrzeb zarządzania wodą
łączne podejście do wód powierzchniowych i podziemnych: traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, uspołecznienie procesu planowania działań i podejmowania decyzji
traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, wyznaczenie jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych dla potrzeb zarządzania wodą, uspołecznienie procesu planowania działań i podejmowania decyzji
Według RDW zasady zintegrowanego zarządzania wodami to:
traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, wyznaczenie jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych dla potrzeb zarządzania wodą, uspołecznienie procesu planowania działań i podejmowania decyzji
łączne podejście do wód powierzchniowych i podziemnych: traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, wyznaczenie jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych dla potrzeb zarządzania wodą
łączne podejście do wód powierzchniowych i podziemnych: traktowanie zlewni jako podstawowego obszaru gospodarowania wodą, uspołecznienie procesu planowania działań i podejmowania decyzji
Stan wód podziemnych w JCWPd jest dobry, gdy:
JCWP zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody oraz JCWP nie podlega zmianom antropogenicznym, które mogłyby spowodować niespełnienie przez powiązane z tą częścią ekosystemy lądowe celów środowiskowych RDW
wody w JCWPd nie podlegają możliwym zmianom kierunku przepływu powodującym powstanie intruzji wód słonych i nie wskazują na trwałe antropogeniczne tendencje do zmiany kierunku przepływu lub pojawienia sie intruzji wód słonych oraz JCWPd zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody, z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku V do RDW
JCWP zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody oraz JCWPd nie podlega zmianom antropogenicznym, które mogłyby spowodować niespełnienie przez powiązane z tą częścią ekosystemy lądowe, celów środowiskowych RDW, z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku V do RDW
JCWP zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody oraz JCWP nie podlega zmianom antropogenicznym, które mogłyby spowodować niespełnienie przez powiązane z tą częścią ekosystemy lądowe celów środowiskowych RDW
Stan wód podziemnych w JCWPd jest dobry, gdy:
JCWP zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody oraz JCWP nie podlega zmianom antropogenicznym, które mogłyby spowodować niespełnienie przez powiązane z tą częścią ekosystemy lądowe celów środowiskowych RDW
wody w JCWPd nie podlegają możliwym zmianom kierunku przepływu powodującym powstanie intruzji wód słonych i nie wskazują na trwałe antropogeniczne tendencje do zmiany kierunku przepływu lub pojawienia sie intruzji wód słonych oraz JCWPd zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody, z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku V do RDW
JCWP zapewnia nieprzekroczenie dostępnych zasobów wód przy średniej wieloletniej wartości poboru wody oraz JCWPd nie podlega zmianom antropogenicznym, które mogłyby spowodować niespełnienie przez powiązane z tą częścią ekosystemy lądowe, celów środowiskowych RDW, z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku V do RDW
Składniki bilansu wodno gospodarczego dla zlewni to:
woda na potrzeby energetyki i ciepłownictwa, przemysłu, wsi i miast bez wodociągów ( zaopatrzenie ze studni indywidualnych) rolnictwa, gospodarki komunalnej miast
odpływ podziemny woda na potrzeby energetyki i ciepłownictwa, przemysł, wsi i miast bez wodociągów ( zapotrzebowanie ze studni indywidualnych), rolnictwa, gospodarki komunalnej miast, przepływ nienaruszalny rzeki
opady, dopływ z poza granic, parowanie i transpiracja, odpływ poza granice, odpływ powierzchniowy, odpływ podziemny, retencja, pobór wód powierzchniowych, pobór wód podziemnych wraz z infiltracją brzegową, kopalnianych, pobór wód podziemnych ze studni indywidualnych, z odwadniania budowli, ze źródeł
opady, dopływ z poza granic, parowanie i transpiracja, odpływ poza granice, odpływ powierzchniowy, odpływ podziemny, retencja, pobór wód powierzchniowych, pobór wód podziemnych wraz z infiltracją brzegową, kopalnianych, pobór wód podziemnych ze studni indywidualnych, z odwadniania budowli, ze źródeł
Składniki bilansu wodno gospodarczego dla zlewni to:
woda na potrzeby energetyki i ciepłownictwa, przemysłu, wsi i miast bez wodociągów ( zaopatrzenie ze studni indywidualnych) rolnictwa, gospodarki komunalnej miast
odpływ podziemny woda na potrzeby energetyki i ciepłownictwa, przemysł, wsi i miast bez wodociągów ( zapotrzebowanie ze studni indywidualnych), rolnictwa, gospodarki komunalnej miast, przepływ nienaruszalny rzeki
opady, dopływ z poza granic, parowanie i transpiracja, odpływ poza granice, odpływ powierzchniowy, odpływ podziemny, retencja, pobór wód powierzchniowych, pobór wód podziemnych wraz z infiltracją brzegową, kopalnianych, pobór wód podziemnych ze studni indywidualnych, z odwadniania budowli, ze źródeł
Model DPSIR pozwala na uzyskanie
5. informacji o podjętych działaniach w odpowiedzi na obserwowane zjawiska (Response) - Opracowanie założeń niezbędnych działań w celu poprawy stanu zbiornika
1. informacji o czynnikach sprawczych (Driver) - - identyfikacja czynników zagrożenia istotnych dla funkcji zbiornika i jakości wód oraz środowiska
3. informacji o stanie środowiska (State) - ocena stanu akwenu i zlewni w zakresie parametrów fizycznych (hydrologicznych i hydrodynamicznych), chemicznych i biologicznych
2. informacji o presji na stan środowiska (Pressure) - określenie dynamiki czynników istotnych dla funkcji zbiornika, jakości wód oraz środowiska
4. informacji o oddziaływaniu stanu środowiska na rozwój (Impact) - wpływ stanu zbiornika i jakości środowiska na jego funkcje, uwzględniające krytyczne problemy w zarządzaniu zbiornikiem
5. informacji o podjętych działaniach w odpowiedzi na obserwowane zjawiska (Response) - Opracowanie założeń niezbędnych działań w celu poprawy stanu zbiornika
1. informacji o czynnikach sprawczych (Driver) - - identyfikacja czynników zagrożenia istotnych dla funkcji zbiornika i jakości wód oraz środowiska
3. informacji o stanie środowiska (State) - ocena stanu akwenu i zlewni w zakresie parametrów fizycznych (hydrologicznych i hydrodynamicznych), chemicznych i biologicznych
2. informacji o presji na stan środowiska (Pressure) - określenie dynamiki czynników istotnych dla funkcji zbiornika, jakości wód oraz środowiska
4. informacji o oddziaływaniu stanu środowiska na rozwój (Impact) - wpływ stanu zbiornika i jakości środowiska na jego funkcje, uwzględniające krytyczne problemy w zarządzaniu zbiornikiem
Model DPSIR pozwala na uzyskanie
5. informacji o podjętych działaniach w odpowiedzi na obserwowane zjawiska (Response) - Opracowanie założeń niezbędnych działań w celu poprawy stanu zbiornika
1. informacji o czynnikach sprawczych (Driver) - - identyfikacja czynników zagrożenia istotnych dla funkcji zbiornika i jakości wód oraz środowiska
3. informacji o stanie środowiska (State) - ocena stanu akwenu i zlewni w zakresie parametrów fizycznych (hydrologicznych i hydrodynamicznych), chemicznych i biologicznych
2. informacji o presji na stan środowiska (Pressure) - określenie dynamiki czynników istotnych dla funkcji zbiornika, jakości wód oraz środowiska
4. informacji o oddziaływaniu stanu środowiska na rozwój (Impact) - wpływ stanu zbiornika i jakości środowiska na jego funkcje, uwzględniające krytyczne problemy w zarządzaniu zbiornikiem
Plany gospodarowania wodą w dorzeczach, zawartość planów:
- identyfikację znaczących oddziaływań antropogenicznych i ocenę ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych
- opis działań stosowanych w celu informowania społeczeństwa i konsultacji społecznych, opis wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planie
- wykaz obszarów chronionych wraz z ich lokalizacją (mapa)
- cele środowiskowe dla JCW i obszarów chronionych
- mapę sieci monitoringu wraz z prezentacją programów monitoringu
- podsumowanie działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju
- wyniki analizy ekonomicznej dotyczącej wykorzystania wód
- wykaz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami na obszarze dorzecza
informację o sposobach i procedurach pozyskiwania wykorzystanej informacji i dokumentacji źródłowej
- wykaz innych szczegółowych programów lub planów gospodarowania, dotyczące zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z omówieniem zawartości tych programów i planów
- ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykaz JCWP i JCWPd
- omówienie spodziewanych wyników realizacji planu
- identyfikację znaczących oddziaływań antropogenicznych i ocenę ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych
- opis działań stosowanych w celu informowania społeczeństwa i konsultacji społecznych, opis wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planie
- wykaz obszarów chronionych wraz z ich lokalizacją (mapa)
- cele środowiskowe dla JCW i obszarów chronionych
- mapę sieci monitoringu wraz z prezentacją programów monitoringu
- podsumowanie działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju
- wyniki analizy ekonomicznej dotyczącej wykorzystania wód
- wykaz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami na obszarze dorzecza
informację o sposobach i procedurach pozyskiwania wykorzystanej informacji i dokumentacji źródłowej
- wykaz innych szczegółowych programów lub planów gospodarowania, dotyczące zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z omówieniem zawartości tych programów i planów
- ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykaz JCWP i JCWPd
- omówienie spodziewanych wyników realizacji planu
Plany gospodarowania wodą w dorzeczach, zawartość planów:
- identyfikację znaczących oddziaływań antropogenicznych i ocenę ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych
- opis działań stosowanych w celu informowania społeczeństwa i konsultacji społecznych, opis wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planie
- wykaz obszarów chronionych wraz z ich lokalizacją (mapa)
- cele środowiskowe dla JCW i obszarów chronionych
- mapę sieci monitoringu wraz z prezentacją programów monitoringu
- podsumowanie działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju
- wyniki analizy ekonomicznej dotyczącej wykorzystania wód
- wykaz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami na obszarze dorzecza
informację o sposobach i procedurach pozyskiwania wykorzystanej informacji i dokumentacji źródłowej
- wykaz innych szczegółowych programów lub planów gospodarowania, dotyczące zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z omówieniem zawartości tych programów i planów
- ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykaz JCWP i JCWPd
- omówienie spodziewanych wyników realizacji planu
C. Monitoring wód podziemnych, rodzaje monitoringu:
- monitoring badawczy (MB) – dla obserwacji i wyjaśnienia nieznanych przyczyn zagrożenia jednolitych części wód powierzchniowych.
-monitoring diagnostyczny (MD)– realizowany w celu dostarczenia ogólnej oceny stanu wód powierzchniowych każdej zlewni i podzlewni wewnątrz obszaru dorzecza oraz umożliwienia oceny długoterminowych zmian w warunkach naturalnych
- monitoring operacyjny (MO)- realizowany w celu ustalenia stanu jednolitych części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz oceny zmian ich stanu następujących w wyniku wdrożenia programów działań naprawczych określonych w programie wodno-środowiskowym kraju. Program monitoringu operacyjnego obejmuje również badania prowadzone w ramach sieci punktów celowych służących badaniom jakości JCWP znajdujących się w rejestrze wykazów obszarów chronionych, JCWP będących środowiskiem życia ryb w warunkach naturalnych, bądź objętych monitoringiem w celu realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych
- monitoring badawczy (MB) – dla obserwacji i wyjaśnienia nieznanych przyczyn zagrożenia jednolitych części wód powierzchniowych.
-monitoring diagnostyczny (MD)– realizowany w celu dostarczenia ogólnej oceny stanu wód powierzchniowych każdej zlewni i podzlewni wewnątrz obszaru dorzecza oraz umożliwienia oceny długoterminowych zmian w warunkach naturalnych
- monitoring operacyjny (MO)- realizowany w celu ustalenia stanu jednolitych części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz oceny zmian ich stanu następujących w wyniku wdrożenia programów działań naprawczych określonych w programie wodno-środowiskowym kraju. Program monitoringu operacyjnego obejmuje również badania prowadzone w ramach sieci punktów celowych służących badaniom jakości JCWP znajdujących się w rejestrze wykazów obszarów chronionych, JCWP będących środowiskiem życia ryb w warunkach naturalnych, bądź objętych monitoringiem w celu realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych
C. Monitoring wód podziemnych, rodzaje monitoringu:
- monitoring badawczy (MB) – dla obserwacji i wyjaśnienia nieznanych przyczyn zagrożenia jednolitych części wód powierzchniowych.
-monitoring diagnostyczny (MD)– realizowany w celu dostarczenia ogólnej oceny stanu wód powierzchniowych każdej zlewni i podzlewni wewnątrz obszaru dorzecza oraz umożliwienia oceny długoterminowych zmian w warunkach naturalnych
- monitoring operacyjny (MO)- realizowany w celu ustalenia stanu jednolitych części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz oceny zmian ich stanu następujących w wyniku wdrożenia programów działań naprawczych określonych w programie wodno-środowiskowym kraju. Program monitoringu operacyjnego obejmuje również badania prowadzone w ramach sieci punktów celowych służących badaniom jakości JCWP znajdujących się w rejestrze wykazów obszarów chronionych, JCWP będących środowiskiem życia ryb w warunkach naturalnych, bądź objętych monitoringiem w celu realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych
Instrumenty zarządzania wodami to:
plany gospodarowania wodą, analiza stanu zlewni, kastaster wodny
plany gospodarowania wodą, warunki korzystania z wód dorzecza, pozwolenia wodnoprawne, opłaty i należności za korzystanie z wód i urządzeń wodnych, kataster wodny, kontrola gospodarowania wodami
plany gospodarowania wodą, opłaty i należności za korzystanie z wód i urządzeń wodnych, kataster wodny
plany gospodarowania wodą, warunki korzystania z wód dorzecza, pozwolenia wodnoprawne, opłaty i należności za korzystanie z wód i urządzeń wodnych, kataster wodny, kontrola gospodarowania wodami
Instrumenty zarządzania wodami to:
plany gospodarowania wodą, analiza stanu zlewni, kastaster wodny
plany gospodarowania wodą, warunki korzystania z wód dorzecza, pozwolenia wodnoprawne, opłaty i należności za korzystanie z wód i urządzeń wodnych, kataster wodny, kontrola gospodarowania wodami
plany gospodarowania wodą, opłaty i należności za korzystanie z wód i urządzeń wodnych, kataster wodny
Według kodeksu dobrej praktyki rolniczej dopuszczalna roczna dawka czystnego azotu zawartego w nawozach naturalnych stosowanych na nawożonych gruntach, wyrażona w kg N/ha to:
17
170
1070
170
Według kodeksu dobrej praktyki rolniczej dopuszczalna roczna dawka czystnego azotu zawartego w nawozach naturalnych stosowanych na nawożonych gruntach, wyrażona w kg N/ha to:
17
170
1070
Koszty środowiskowe/ekologiczne
koszty szkód spowodowanych przez użytkowników wody w rezultacie poborów wody, zrzutów ścieków, niewłascie zagospodarowania wód i ścieków oraz koszty odprowadzania ścieków
koszty remediacji i odnowy zdegradowanego środowiska wodnego oraz koszty świadczenia usług wodnych i zarządzania nimi np. koszty analizy stanu zlewni i aktualizacji planów gospodarowania wodą
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają spowodowanych korzystaniem z wód np. koszty pogorszenia jakości wód degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają spowodowanych korzystaniem z wód np. koszty pogorszenia jakości wód degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
Koszty środowiskowe/ekologiczne
koszty szkód spowodowanych przez użytkowników wody w rezultacie poborów wody, zrzutów ścieków, niewłascie zagospodarowania wód i ścieków oraz koszty odprowadzania ścieków
koszty remediacji i odnowy zdegradowanego środowiska wodnego oraz koszty świadczenia usług wodnych i zarządzania nimi np. koszty analizy stanu zlewni i aktualizacji planów gospodarowania wodą
koszty szkód w środowisku i ekosystemach wodnych i pośrednio u tych, którzy z nich korzystają spowodowanych korzystaniem z wód np. koszty pogorszenia jakości wód degradacji gleb w wyniku ich zasolenia
Memorizer.pl

Cześć!

Wykryliśmy, że blokujesz reklamy na naszej stronie.

Reklamy, jak zapewne wiesz, pozwalają na utrzymanie i rozwój serwisu. W związku z tym prosimy Cię o ich odblokowanie by móc kontynuować naukę.

Wyłącz bloker reklam a następnie
Kliknij aby przeładować stronę
lub
Subskrybuj Memorizer+