Fiszki
Ekonomika i finanse przedsiębiorstw
Test w formie fiszek ekonomika egzamin
Ilość pytań: 34
Rozwiązywany: 3828 razy
Przedsiębiorstwo finansowe
banki, fundusze, itp
Przedsiębiorstwo niefinansowe
sklepy, przedsiębiorstwa produkujące towary, itp
Definicja przedsiębiorstwa
przedsiębiorstwo stanowi komórkę gospodarki narodowej w której realizowany jest postęp technologiczny i ekonomiczny, wynikający ze wzrostu pracy żywej i uprzedmiotowionej, przedsiębiorstwo stanowi wyodrębnioną jednostkę pod względem prawnym, organizacyjnym, ekonomicznym
Nurty w przedsiębiorstwie
nurt klasyczny (Adam Smith) - przedsiębiorstwo to jednostka produkcyjna; nurt neoklasyczny (Marshal) - jednostka produkcyjna, najważniejsze zagadnienia dotyczą konkurencji doskonałej cel: maksymalizacja zysku, funkcja ekonomiczna: transformacja nakładów w wyniki, decyzje podejmowane są racjonalnie, środowisko przedsiębiorstwa jest dane i znane jest pole decyzji.
Nurty w przedsiębiorstwie
nurt menedżerski koalicja różnych grup interesu środowisko nie posiada cech rynku doskonałego przedsiębiorstwo nie tylko dostosowuje się do rynku ale też zmienia jego elementy przedsiębiorstwo dąży do maksymalizacji sprzedaży, maksymalizacji korzyści menedżera (premia, status, władza, stanowisko - O. Williamson), bądź maksymalizacji stopy wzrostu antycypowanie - wpływanie na rynek
Nurty w przedsiębiorstwie
nurt behawioralny wykorzystuje podejście socjologiczne tzn głównym obszarem badanym są zainteresowania i aspiracje badania koncentrują się na sposobie osiągania celów przez menedżerów
Nurty w przedsiębiorstwie
nurt teorii agencji przedsiębiorstwo - zbiór umów, niepewność i asymetria informacyjna, menedżer pełni rolę agenta właściciela, akcjonariusze są wyposażeni w system motywacyjny i kontrolny
Klasyfikacje przedsiębiorstwa wg miar ilościowych
wg miar ilościowych i ilościowych: kryterium ilościowe: mikro: 0-9 pracowników, obrót do 2mln €, do 2mln aktywów; małe: 10-49 pracowników, obrót do 10mln €, do 10mln aktywów; średnie: 50-249 pracowników, obrót do 50mln €, do 43mln aktywów; duże: pow. 250 pracowników kryterium jakościowe: finansowa niezależność; rodzaj własności i sposób zarządzania; struktura prawno-organizacyjna; sektor MŚP (małych-średnich przedsiębiorstw, ~70% udziału w rynku polskim) mikro małe średnie sektor DP (dużych przedsiębiorstw)
Klasyfikacje przedsiębiorstwa wg formy i charakteru własności
publiczna: państwowa; komunalna; mieszania; prywatna: jednostki prywatne krajowe o różnej formie organizacyjno-prawnej; spółdzielnie; jednostki prawne z udziałem kapitału zagranicznego; przedsiębiorstwa zagraniczne;
Klasyfikacje przedsiębiorstwa wg źródła prawa regulującego
spółki prawa cywilnego: spółka cywilna; spółki prawa handlowego: spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna.
klasyfikacje przedsiębiorstwa wg zakresu odpowiedzialności
półki jednoosobowe - spółki kapitałowe, których wszystkie udziały lub akcje należą do jednego wspólnika lub akcjonariusza, spółki dominujące - wywierające decydujący wpływ na działalność spółki kapitałowej, spółki powiązane - …, spółki kapitałowe - …, spółki publiczne - …,
klasyfikacje przedsiębiorstwa wg źródła pochodzenia kapitału
spółki krajowe, spółki kapitału zagranicznego,
klasyfikacje przedsiębiorstwa wg rodzaju prowadzonej działalności
działalność produkcyjna, działalność usługowa, działalność handlowa, (PKD - Polska Klasyfikacja Działalności, EKD - Europejska Klasyfikacja Działalności)
klasyfikacje przedsiębiorstwa wg ilości wykonywanej pracy umysłowej
przedsiębiorstwa nisko zintelektualizowane, przedsiębiorstwa średnio zintelektualizowane, przedsiębiorstwa wysoko zintelektualizowane,
klasyfikacje przedsiębiorstwa wg stopnia rozwoju technologii informacyjnej
organizacje uczące się, organizacje wirtualne, organizacje sieciowe.
Organizacja ucząca się
maksymalnie elastyczna, w której rutyna, nawyki i stereotypy nie zastępują dynamicznej rzeczywistości
Organizacja wirtualna
zbiór jednostek organizacyjnych przestrzennie rozproszonych (nawet w skali globalnej), realizujących wspólne przedsięwzięcia gospodarcze, dobieranych dynamicznie według kryterium procesowego - do realizacji i na czas realizacji określonych zadań.
Organizacja sieciowa
w aspekcie organizacyjnym sieć można rozumieć jako zbiór bezpośrednich relacji, które kreują współzależność między przedsiębiorstwami i tworzą podłoże do zawierania powiązań. (...?) rozwój technologii teleinformatycznych globalizacja (rynku, produktów, zasobów) zarządzanie informacją i wiedzą 1924 - Wielka Brytania - telewizja 1946 - USA - pierwszy komputer 1962 - USA - pierwsza transmisja telewizji międzykontynentalnej 1979 - Australia - linia telefoniczna zasilana energią słoneczną
Cele przedsiębiorstw:
neoklasycyzm: maksymalizacja zysków; zgodność z fundamentalnymi cechami gospodarki rynkowej; kierowany i silnie oddziałowujący na właścicieli i menadżerów motyw postępowania; wypracowana przez lata sprawozdawczość finansowo-księgowa podporządkowana eksponowaniu wielkości i czynników generujących poziom wyniku finansowego; możliwość dokonania oceny przedsiębiorstwa prez zainteresowanych; teoria behawioralna: menedżerowie dążą do maksymalizacji sprzedaży (nie zysków); menedżerowie maksymalizują produkcje/stosują niższe ceny; maksymalizacja kosztów - przedsiębiorstwa które: konkurują w sferze cen; zakłady budżetowe; zarządzanie przez wartość: maksymalizacja korzyści akcjonariuszy;
Cechy przedsiębiorcy
twórcza postawa; wiara w siebie; upór; sumienność; pomysłowość; zdolność do podejmowania ryzyka; chęć zysku; ambicje; kooperatywny; gruntowna wiedza; lider; niezależny; optymista;