Test w formie fiszek Test z ekonomii menadżerskiej, Finanse i rachukowość.
Ilość pytań: 107
Rozwiązywany: 8661 razy
Popyt niefunkcjonalny to popyt wynikający z oddziaływania efektów zewnętrznych na użyteczność. Użyteczność dobra zmienia się wraz ze zmianami zachowania innych konsumentów (naśladownictwo, demonstracja, snobizm, efekt Veblena)
nie
Tak
Tak
Efekt snobizmu wiąże się z tym, że popyt na dane dobro zmienia się odwrotnie niż popyt większości konsumentów, odwrotnie niż popyt rynkowy. Efekt ten potocznie określany czasem bywa mieniem owczego pędu
tak
nie
nie
Jeżeli nabywcy oczekują wzrostu cen w przyszłości, wówczas zwiększają bieżący popy celem zgromadzenia
odpowiednich zapasów. Często efekt ten przybiera postać samospełniającej się prognozy
nie
tak
tak
Wielkość sprzedaży Q maks przychody ze sprzedaży jednocześnie zawsze maksymalizuje też osiągany zysk ze sprzedaży.
tak
nie
nie
Funkcja kosztów całkowitych Dana jest równaniem KC= 260 +2Q+Q2. w takiej sytuacji funkcja kosztów marginalnych może być zapisana jako mK=2+4Q
nie
tak
nie
Funkcja popytu przedsiębiorstwa dana jest równaniem P=250-3Q. w takiej sytuacji funkcja przychodów marginalnych może być zapisana jako mR=250-6Q
nie
tak
tak
Zgodnie z zasadami rachunku Marginalnego Ekstremum przychodów ze sprzedaży znajduje się przy wielkości sprzedaży dla której marginalne przychody są większe od marginalnych kosztów .
nie
tak
nie
Matematycznym wyrazem funkcji marginalnych kosztów przedsiębiorstwa jest pierwsza pochodna funkcji kosztów całkowitych
tak
nie
tak
Druga pochodna funkcji zysku ze sprzedaży przedsiębiorstwa pozwala ocenić, czy wyznaczona wielkość ekstremalna jest maksimum czy minimum przychodów ze sprzedaży
nie
tak
tak
Jeżeli elastyczność mieszana popytu Exy wynosi[-1.3] a dobra XiY są komplementarne wówczas spadek
ceny dobra Y powoduje wzrost popytu na dobro X
tak
nie
tak
Elastyczność cenowa popytu wynosi Ep=1,2, bieżąca cena P=13, a ilość sprzedawanych dóbr Q=125, opłaca się zmniejszyć cenę, by "ceteris paribus" osiągnąć wzrost masy uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży.
nie
tak
tak
Funkcja popytu dana jest wzorem Q=555-1,5P+1Pr+2,5Q (Q-sprzedaż, P-cena sprzedawanego dobra, Pr-srednia cena konkurentów, D-Dochody nabywców) wówczas „ceteris paribus” wzrost ceny konkurentów o 10% spowoduje wzrost popytu na dobro Q o 15 %.
nie
tak
nie
Współczynnik zmienności losowej dla jednego modelu wynosi We=11,5%, a dla drugiego
We=12,5%,oznacza to , że model pierwszy lepiej opisuje analizowane zjawisko.
nie
tak
tak
Jeżeli wartość wskaźnika tygodniowej multiplikatywnej sezonowości przychodów ze sprzedaży pewnego przedsiębiorstwa wynosi w1=1,32 (i=1,2,3..52)oznacza to, że przeciętnie w pierwszych tygodniach poszczególnych okresów wartość zjawiska jest o 32% większa od wielkości wyliczonych za pomocą adekwatnego modelu trendu.
nie
tak
tak
Bezwzględne błędy prognoz ex ante dla modelu wahań w czasie wyniosły kolejno V25=5% V26=7% V27=9%. Maksymalny dopuszczalny przez badacza błąd wynosi 6%. Oznacza to ze horyzont prognozy kończy sie na okresie oznaczonym liczba 26
nie
tak
nie
Optimum w sensie Pareto polega na tym, że osiągnięty został taki podział zasobów, którego nie można już poprawić nie pogarszając jednocześnie sytuacji któregokolwiek z podmiotów.
tak
nie
tak
Zasada racjonalnego gospodarowania (zasada racjonalności) ujmowana bywa jako zasada najmniejszych nakładów, tzn. należy dążyć by dany efekt uzyskać przy jak najmniejszym poziomie nakładów
nie
tak
tak
W myśl zasady efektywności Koldora-Hicksa rozwiązanie jest efektywne, gdy występuje taki podział dóbr, którego nie można już poprawi nie pogarszając jednocześnie sytuacji któregokolwiek z podmiotów.
nie
tak
nie
W myśl zasady Pareto rozwiązanie jest efektywne, gdy występuje taki podział dóbr, którego nie można już poprawi nie pogarszając jednocześnie sytuacji któregokolwiek z podmiotów.
tak
nie
tak
Funkcja kosztów całkowitych Dana jest równaniem KC= 260 +2Q+Q2. w takiej sytuacji funkcja kosztów marginalnych może być zapisana jako mK=2+2Q