Obciążenie sprawcy ujemnego efektu zewnętrznego podatkiem, którego wysokość pozwala na całkowite usunięcie efektu zewnętrznego
Obciążenie sprawcy ujemnego efektu zewnętrznego podatkiem, którego wysokość jest równa krańcowemu kosztowi wewnętrznemu
Obciążenie sprawcy ujemnego efektu zewnętrznego podatkiem, którego wysokość jest równa stracie społecznej tytułu istnienia efektu zewnętrznego
Obciążenie sprawcy ujemnego efektu zewnętrznego podatkiem, którego wysokość jest równa krańcowemu kosztowi zewnętrznego
Obciążenie sprawcy ujemnego efektu zewnętrznego podatkiem, którego wysokość jest równa krańcowemu kosztowi zewnętrznego
Kiedy uczestnicy mają własne, niezależne wyceny wartości aukcji/przetargu ze strategicznego
punktu widzenia równoważne są:
Aukcja angielska i aukcja holenderska
Aukcja angielska i przetarg w formie zapieczętowanych pisemnych ofert
Aukcja angielska i aukcja drugiej ceny (Vickreya)
Aukcja holenderska i aukcja drugiej ceny
Aukcja angielska i przetarg w formie zapieczętowanych pisemnych ofert
Problem braku opłacalności obniżenia kosztów w przypadku regulacji monopolu można rozwiązać poprzez:
Zastosowanie taryfy dwuczęściowej
Zastosowanie subsydiowania krzyżowego
Zastosowanie opóźnienia regulacyjnego
Zastosowanie niewoli regulacyjnej
Zastosowanie opóźnienia regulacyjnego
Niebezpieczeństwo przeinwestowania, czyli poczynienia inwestycji przekraczających wielkość
efektywną, towarzyszy:
b) Regulacji stopy zwrotu
Regulacji opartej na koszcie przeciętnym
Każdemu rodzajowi regulacji
Regulacji opartej na koszcie krańcowym
b) Regulacji stopy zwrotu
Wielkość inwestycji (rate base) 100 mln zł, cena kapitału 8%, dozwolona stopa zwrotu ustalona
przez regulatora (for rate of return): 10%. Zysk ekonomiczny, który regulator pozwala osiągnąć przedsiębiorstwu regulowanemu to:
10 mln zł
8 mln zł
18 mln zł
2 mln zł
2 mln zł
Kiedy uczestnicy mają własne, niezależne wyceny wartości przedmiotu przetargu, strategia
dominująca w przetargu Vickreya:
Nie istnieje
Uzależniona jest od liczby uczestników przetargu
Oznacza podanie przewidywanej wartości drugiej pod względem wysokości oferty
Oznacza podanie swojej ceny granicznej
Oznacza podanie swojej ceny granicznej
Pokusa nadużycia opisuje sytuację
W której ubezpieczyciel nie ma możliwości kontrolowania w wystarczającym stopniu działań ubezpieczonego.
Występowanie zależności prawdopodobieństwa zdarzeń pomiędzy ubezpieczonymi
W której ubezpieczyciel ma możliwość kierowania swej oferty tylko do grup niskiego ryzyka
Możliwą do zaistnienia tylko w wypadku prywatnego rynku ubezpieczeń
W której ubezpieczyciel nie ma możliwości kontrolowania w wystarczającym stopniu działań ubezpieczonego.
W analizie kosztów i korzyści
Ze względów etycznych nie wycenia się wartości życia ludzkiego
Ze względu na brak cen rynkowych nie wycenia się wartości czystego powietrza
Wycenia się zarówno czas jednostki, wartość życia ludzkiego i wartość czystego powietrza
Ze względu na brak cen rynkowych nie wycenia się czasu jednostek
Wycenia się zarówno czas jednostki, wartość życia ludzkiego i wartość czystego powietrza
Przekleństwo zwycięzcy pojawia się wówczas gdy:
Przedmiot przetargu lub aukcji ma wspólną, znaną dokładnie wartość
Przedmiot przetargu lub aukcji ma indywidualną, nieznaną dla pozostałych uczestników przetargu lub aukcji wartość
Przedmiot przetargu lub aukcji mają wspólną, ale nieznaną dokładnie wartość
Przedmiot przetargu lub aukcji ma indywidualną, znaną pozostałym uczestnikom przetargu lub aukcji wartość
Przedmiot przetargu lub aukcji mają wspólną, ale nieznaną dokładnie wartość
Kiedy uczestnicy aukcji lub przetargu mają własne, niezależne wyceny wartości przedmiotu
aukcji lub przetargu , podejmują decyzje w warunkach niepewności, gdy
Biorą udział w aukcji holenderskiej
Biorą udział w aukcji Vickreya
Biorą udział w aukcji angielskiej
Biorą udział w każdej wymienionej aukcji
Biorą udział w każdej wymienionej aukcji
czyste dobra publiczne to dobra
które stanowią obciążenie dla systemu ekonomicznego, bo ich dostarczanie wiąże się z koniecznością opodatkowania obywateli, przez co zmniejszają dobrobyt społeczny
możliwe do dostarczania w optymalnych ilościach przez prywatne podmioty działające w systemie rynkowym
które stanowią szczególnego rodzaju efekty zewnętrzne
spełniające warunek niemożności wykluczenia z konsumpcji ale niespełniające warunki konsumpcji nierywalizacyjnej
które stanowią szczególnego rodzaju efekty zewnętrzne
jeżeli produkcji określonego dobra towarzyszą koszty zewnętrzne to ilość dobra:
jest społecznie optymalna
jest za duża jeśli koszty zewnętrzne przewyższają koszty prywatne
jest większa od społecznie optymalnej
jest mniejsza od społecznie optymalnej
jest większa od społecznie optymalnej
Krzywa popytu na produkt monopolisty wyraża się wzorem P = 100 – 2Q. Koszt krańcowy
wynosi MC = Q + 10. Stąd strata społeczna spowodowane przez monopol wynosi
216
144
540
1600
216
Wartość zaktualizowana dodatnich przyszłych przepływów pieniężnych jest tym większa, im:
Większe są przepływy pieniężne, wcześniej się one pojawiają, niższa jest stosowana do dyskonta stopa
Większe są przepływy pieniężne, wcześniej się one pojawiają, wyższa jest stosowana do dyskonta stopa
Większe są przepływy pieniężne, później się one pojawiają wyższa jest stosowana do dyskonta stopa
Większe są przepływy pieniężne, później się one pojawiają, niższa jest stosowana do dyskonta stopa
Większe są przepływy pieniężne, wcześniej się one pojawiają, niższa jest stosowana do dyskonta stopa
regulacja cen monopolu naturalnego oparta na kosztach przeciętnych
jest tożsama z doskonałą dyskryminacją cenową monopolu
oznacza realizację przez przedsiębiorstwo jedynie zysku normalnego
likwiduje stratę społeczną z tytułu monopolu
oznacza niższą cenę rynkową dobra aniżeli regulacja oparta na kosztach krańcowych
oznacza realizację przez przedsiębiorstwo jedynie zysku normalnego
wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) dla projektu inwestycyjnego to taka stopa dyskontowa, przy
której wartość zaktualizowana netto projektu wynosi:
jest zawsze większa od zera
jest mniejsza od zera
zero
jeden
zero
cena dualna (inaczej: hipotetyczna, społeczna) pojawia się w analizie kosztów i korzyści
zawsze,
jako inna nazwa dla ceny rynkowej
tylko wtedy gdy mowa o projekcie prywatnym
w sytuacji gdy ceny rynkowe nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów i korzyści społecznych
w sytuacji gdy ceny rynkowe nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów i korzyści społecznych
dwustronny monopol występuje w sytuacji
negocjacji
aukcji japońskiej
aukcji angielskiej
przetargu Vickreya
negocjacji
porozumienie w negocjacjach
może dojść do skutku- jako rezultat różnic w wycenie wartości przedmiotu transakcji
zawsze dochodzi do skutku- jako rezultat zastosowania kontraktu warunkowego
zawsze dochodzi do skutku- jako rezultat różnic w wycenie wartości przedmiotu transakcji
może dojść do skutku- jako rezultat nieistnień obszaru porozumienia
może dojść do skutku- jako rezultat różnic w wycenie wartości przedmiotu transakcji
umowa zawarta w wyniku negocjacji jest efektywna gdy:
uczestnicy negocjacji znajdą się poniżej granicy opłacalności
nie ma możliwości powiększenia zysku jednej ze stron transakcji bez zmniejszenia zysku drugiej strony
zyski stron transakcji są równe
zrównają się korzyść całkowita kupującego i koszt całkowity sprzedającego
nie ma możliwości powiększenia zysku jednej ze stron transakcji bez zmniejszenia zysku drugiej strony
jeżeli NPV projektu publicznego jest większe od zera oznacza to że
IRR jest wyższa od przyjętej do dyskonta stopy procentowej(r) a wskaźnik B/C jest mniejszy od zera
IRR jest niższa od przyjętej do dyskonta stopy procentowej(r) a wskaźnik B/C jest mniejszy od jedynki
IRR jest wyższa od przyjętej do dyskonta stopy procentowej(r) a wskaźnik B/C jest większy od jedynki
IRR jest niższa od przyjętej do dyskonta stopy procentowej(r) a wskaźnik B/C jest większy od jedynki
IRR jest wyższa od przyjętej do dyskonta stopy procentowej(r) a wskaźnik B/C jest większy od jedynki
W przypadku selekcji negatywnej pełnomocnik
Działa zgodnie z interesem mocodawcy
Ma niedające się zaobserwować informacje
Dysponuje doskonałą informacją, podobnie mocodawca
Podejmuje niepoddające się obserwacji działania
Ma niedające się zaobserwować informacje
Zgodnie z ustaleniami Coase’a w przypadku występowania efektów zewnętrznych
Interwencja państwa nie jest konieczna, jeżeli celem będzie sprawiedliwy podział dochodów, a koszty transakcyjne będą dodatnie
Interwencja państwa nie jest konieczna, jeżeli celem będzie sprawiedliwy podział dochodów, a koszty transakcyjne będą zerowe
Interwencja państwa nie jest konieczna, jeżeli celem będzie efektywność a koszty transakcji będą dodatnie
Interwencja państwa nie jest konieczna, jeżeli celem będzie efektywność a koszty transakcji będą zerowe
Interwencja państwa nie jest konieczna, jeżeli celem będzie efektywność a koszty transakcji będą zerowe