Fiszki
Klasa 2, dział 10 - Narządy zmysłów
Test w formie fiszek Sprawdzian z biologii dla liceum. Budowa i działanie narządu wzroku, ucho - narząd zmysłu słuchu i zmysłu równowagi, narządy smaku oraz węchu. Opracowane na podstawie podręcznika Biologia na czasie 2.
Ilość pytań: 10
Rozwiązywany: 8306 razy
Wpisz literę P, jeśli zdanie (A-F) jest prawdziwe, lub literę F, jeśli zdanie jest fałszywe.
A.Zdolność rejestrowania informacji ze środowiska nazywamy zmysłem. P
B.Narządy zmysłów służą do odbierania bodźców i są zbudowane z komórek zwanych receptorami. P
C.Każdy receptor rejestruje kilka rodzajów bodźców. F
D.Oczodół jest wypełniony aparatem ochronnym oka. F
E.Łzy służą do nawilżania powierzchni gałki ocznej . P
F.Łzy to płyn złożony z wody, soli oraz substancji zwalczającej bakterie. P
Wybierz punkty, w których podano nazwy elementów aparatu ochronnego oka.
G.Siatkówka
C.Powieki
F.Spojówka
B.Nerw wzrokowy
E.Źrenica
A.Ciałko szkliste
H.Twardówka
D.Gruczoł łzowy
C.Powieki
F.Spojówka
D.Gruczoł łzowy
Dokończ zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych.
Gałka oczna jest otoczona błonami
C.owodnią, omocznią, kosmówką
A.siatkówką, pajęczynówką, tęczówką
D.kosmówką, rogówką, naczyniówką
B.twardówką, naczyniówką, siatkówką
B.twardówką, naczyniówką, siatkówką
Przyporządkuj nazwom części oka ich funkcje.
Wytwarza śluz nawilżający i ochraniający gałkę oczną
Uczestniczy w odbiorze bodźców świetlnych
Umożliwia przedostawanie się światła do wnętrza oka
Spojówka
Wytwarza śluz nawilżający i ochraniający gałkę oczną
Siatkówka
Uczestniczy w odbiorze bodźców świetlnych
Źrenica
Umożliwia przedostawanie się światła do wnętrza oka
Dokończ zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych.
W skład ucha wewnętrznego wchodzą
D.małżowina uszna, błona bębenkowa, przewód słuchowy
B.ślimak i kanały półkoliste
A.trąbka słuchowa, jama bębenkowa z kosteczkami słuchowymi
C.trąbka słuchowa, błona bębenkowa, przewód słuchowy
B.ślimak i kanały półkoliste
W którym punkcie znajdują się tylko nazwy wad wzroku? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
C.Dalekowzroczność, zaćma, krótkowzroczność, zez
A.Krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm, zez
D.Jaskra, zaćma, jęczmień, zapalenie spojówek
B.Krótkowzroczność, dalekowzroczność, jaskra, zez
A.Krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm, zez
Dokończ poniższe zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych.
Ilustracja przedstawia skupienie promieni świetlnych u osoby, która ma
B.jaskrę
D.dalekowzroczność
A.zdrowe oko
C.krótkowzroczność
Dokończ poniższe zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych.
Wada wzroku polegająca na nieodróżnianiu barw, szczególnie czerwonej i zielonej, to
A.astygmatyzm
C.daltonizm
D.zaćma
B.jaskra
Wybierz zachowania, które są szkodliwe dla słuchu i wzroku.
D.Pomimo wady wzroku Dawid nie nosi okularów ani soczewek kontaktowych.
E.Michał nie siada zbyt blisko telewizora.
C.Adam, pracując w hałasie, używa specjalnych słuchawek.
B.Wiktor lubi słuchać bardzo głośnej muzyki.
A.Kacper przez cały dzień pracuje przy komputerze.
F.Paweł często bywa w dyskotekach.
D.Pomimo wady wzroku Dawid nie nosi okularów ani soczewek kontaktowych.
B.Wiktor lubi słuchać bardzo głośnej muzyki.
A.Kacper przez cały dzień pracuje przy komputerze.
F.Paweł często bywa w dyskotekach.
Uporządkuj elementy związane z narządem smaku, zaczynając od najmniejszego.
Kubki smakowe
Komórki smakowe
Brodawki smakowe