Fiszki

UPG skoczny

Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264 Rozwiązywany: 12252 razy
swoboda przepływu kapitału i płatności:
dotyczy przepływów między krajami członkowskimi i między krajami członkowskimi a krajami trzecimi
dotyczy przepływów między krajami członkowskimi
dotyczy przepływu między krajami członkowskimi WE a krajami trzecimi
dotyczy przepływów między krajami członkowskimi i między krajami członkowskimi a krajami trzecimi
Orzecznicze rozróżnienie "płatności" i "kapitału" pochodzi z wyroku ETS w sprawie:
Luisi i Carbone (1984)
Sacchi (1973)
Gerhard (1995)
Luisi i Carbone (1984)
Porozumienie ograniczające konkurencję jest zakazane przez art. 81 ust. 1 TWE, tylko wtedy, gdy:
jest zawarte przez przedsiębiorstwa mające swoje siedziby na obszarze państw członkowskich wspó1noty Europejskiej
można wykazać, ze ograniczenie konkurencji było celem zawarcia takiego porozumienia
ma wpływ na handel między państwami członkowskimi wspólnoty
ma wpływ na handel między państwami członkowskimi wspólnoty
Porozumienia bagatelne (o mniejszym znaczeniu) zawierane między konkurentami (porozumienia horyzontalne) nie podlegają zgłoszeniu Komisji, jeżeli udział w rynku nie przekracza:
15%
25%
10%
10%
Wertykalne porozumienia bagatelne nie podlegają zgłoszeniu Komisji, jeżeli ich udział w rynku nie przekracza:
15%
20%
10%
15%
Z dniem 1.05.2004 r.:
zniesione zostały notyfikacje i kontrole ex ante indywidualnych porozumień ograniczających konkurencję
zlikwidowana została instytucja wyłączeń spod zakazu porozumień
zakaz porozumień ograniczających konkurencję stał się zakazem bezwzględnym
zniesione zostały notyfikacje i kontrole ex ante indywidualnych porozumień ograniczających konkurencję
Art. 81 ust. 3 TWE:
miał bezpośrednie zastosowanie i skutek bezpośredni od dnia wejścia w życie TWE
ma bezpośrednie zastosowanie i skutek bezpośredni od 1.11.1993 r.
ma zastosowanie i skutek bezpośredni od 1.05.2004 r.
ma zastosowanie i skutek bezpośredni od 1.05.2004 r.
Nadużywanie pozycji dominującej (art. 82 TWE):
jest bezwzględnie zakazane
jest zakazane, ale zakaz ten może być indywidualnie wyłączony przez Komisję Europejską
podlega kontroli prewencyjnej
jest bezwzględnie zakazane
Nadużywanie pozycji dominującej to sytuacja w której podmiot posiadający tę pozycję:
jest monopolistą z mocy prawa
działa niezależnie od swych konkurentów, kontrahentów i konsumentów
dopuszcza się czynów nieuczciwej konkurencji
dopuszcza się czynów nieuczciwej konkurencji
Zakaz nadużywania pozycji dominującej skierowany jest do:
Pojedynczych przedsiębiorstw i ich grup
Pojedynczych przedsiębiorstw
Grup przedsiębiorstw
Pojedynczych przedsiębiorstw i ich grup
Do reguł konkurencji skierowanych do państw nie należą:
Zakaz nadużywania formy przedsiębiorstw publicznego i przyznawania im praw wyłącznych i specjalnych
Zakaz nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorstwa publiczne
Zakaz pomocy publicznej zakłócającej konkurencję
Zakaz nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorstwa publiczne
Zgodnie z orzeczeniem w sprawie C-7/97 Bronner v. Mediaprint statusu urządzenia kluczowego (Essential facilities) nie mają urządzenia, sieci lub technologie, które są:
potrzebne konkurentom ich właścicieli, a ich duplikacja wymagałaby kosztownej inwestycji
niemożliwe do zduplikowania
nieodzowne dla prowadzenia działalności usługowej na rynkach powiązanych
nieodzowne dla prowadzenia działalności usługowej na rynkach powiązanych
Stosowanie art. 81 i 82 TWE należy do:
równoległej właściwości KE i sądów krajowych
równoległej właściwości KE oraz organów i sądów państw członkowskich
wyłącznej właściwości KE
równoległej właściwości KE oraz organów i sądów państw członkowskich
Zgodnie z rozporządzeniem 139/2004, Komisja może zakazać zamierzonej koncentracji przedsiębiorstw, jeżeli koncentracja ta prowadzić do:
wyeliminowania pozostałej konkurencji na danym obszarze lub w danym sektorze
osiągnięcia lub wzmocnienia pozycji dominującej jej uczestników
istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na rynku właściwym
istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na rynku właściwym
Przedsiębiorstwo powstałe w drodze koncentracji dokonanej niezgodnie z prawem może zostać podzielone na podstawie:
wyroku sądu wspólnotowego
decyzji KE (95% pewności)
wyroku sadu krajowego
decyzji KE (95% pewności)
W celu zapewnienia konkurencji w imporcie i eksporcie towarami (przemysłowymi) między państwami członkowskimi, państwa te są zobowiązane:
zlikwidować monopole państwowe w handlu międzynarodowym
przekształcić państwowe monopole handlowe w taki sposób, aby nie naruszały one zakazów praktyk ograniczających konkurencje
przekształcić państwowe monopole handlowe w taki sposób, aby nie naruszały one zakazu dyskryminacji ze względów na przynależność państwową
przekształcić państwowe monopole handlowe w taki sposób, aby nie naruszały one zakazu dyskryminacji ze względów na przynależność państwową
Przedsiębiorstwem publicznym jest przedsiębiorstwo:
na które władza publiczna ma decydujący wpływ
jest własnością państwa lub samorządu terytorialnego
które świadczy usługi użyteczności publicznej
na które władza publiczna ma decydujący wpływ
Zgodnie z art. 86 ust. 2 TWE, przedsiębiorstwa publiczne mogą działać wbrew regułom konkurencji, jeżeli inaczej nie można zagwarantować:
dostawy podstawowych towarów i usług
osiągania zysków i wpływów budżetowych oczekiwanych przez państwo
świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym (użyteczności publicznej)
świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym (użyteczności publicznej)
Pomoc publiczna dla wyrównywania różnic w rozwoju różnych regionów w całej WE jest dopuszczalna dla regionów, w których wielkość PKB per capita wynosi poniżej:
50%
66%
75%
75%
W świetle orzeczenia w sprawie Altmarkt, świadczenie pieniężne pochodzące ze źródeł publicznych nie może być uznane za rekompensatę, jeżeli:
służy podmiotowemu finansowaniu działalności przedsiębiorstwa świadczącego dane usługi
nie jest przyznane w drodze publicznego przetargu w celu wyłonienia oferty najtańszej
pokrywa nie tylko koszty świadczenia usługi, ale także pewną stopę zysku
pokrywa nie tylko koszty świadczenia usługi, ale także pewną stopę zysku