Fiszki

Wprowadzenie do Logopedii

Test w formie fiszek Egzamin z Logopedii
Ilość pytań: 47 Rozwiązywany: 6382 razy
Benedykt Dylewski
badania mowy dzieci wileńskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
badania mowy dzieci wiejskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
badania mowy dzieci wileńskich, organizator studiów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
badania mowy dzieci wileńskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
L. Kaczmarek
Lidia Kaczmarek - matka polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”, spisał rozwój mowy 5 swoich dzieci
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
A kto żyje ten nie umarł - współczesne postacie polskiej logopedii
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Jolanta Panasiuk
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Magdalena Kondratowicz - Osowicka
Stanisław Grabias, Maria Biolik, Iwona Kosek
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Jolanta Panasiuk
Co to jest zdolność komunikacji?
zdolność człowieka do świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
zdolność człowieka do nie świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
zdolność człowieka do świadomego, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
zdolność człowieka do świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
Kryteria oceny - wyjaśnij pojęcie
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie znajomości ortografii
konkretne wskazówki nie brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
Według Kani - poprawność wymowy ocenia się biorąc pod uwagę kryteria:
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
1. Kryterium ortograficzne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium poziomu umiejętności 4. Kryterium medyczne
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
Co oznacza skrót ZZK
Zaburzona zintegrowana komunikacja
Zaburzona zdolność komunikacyjna
Zintegrowane zaburzenie koniungatywne
Zaburzona zdolność komunikacyjna
Za wadę ZZK nie uważa się
Bezmówności fizjologicznej, alali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Bezmówności fizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Bezmówności niefizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Bezmówności fizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
CO to jest bezmówność fizjologiczna -
dziecko nie mówi do I r.ż.. ale wydaje dźwięki
dziecko nie mówi do II r.ż.. ale wydaje dźwięki
dziecko nie mówi do I r.ż.. nie wydaje dźwięków
dziecko nie mówi do I r.ż.. ale wydaje dźwięki
Co to jest dyslalia rozwojowa?
dziecko nie mówi ale nie ma zaburzeń słuchu
nieprawidłowa foniacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
nieprawidłowa artykulacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
nieprawidłowa artykulacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
Wyjaśnij pojęcie dysfluencji rozwojowej
jest to niepłynności mówienia do około 3-7 roku życia
jest to niepłynności mówienia do około 3-4 roku życia
jest to niepłynności mówienia u osób dorosłych
jest to niepłynności mówienia do około 3-4 roku życia
Dysgramatyzm fizjologiczny
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 4 r.ż.
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 10 r.ż.
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 7 r.ż.
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 4 r.ż.
Według Styczek kryteria zaburzeń mowy są podzielone na endo - i egzogenne. Czym one się różnią:
Egzogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Egzogenne wnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–zewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Endogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, egzogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Egzogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Co to jest dysglosja
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na prawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
zniekształcenie morfemów lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
Afazja
częściowa lub całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
częściowa lub całkowita utrata zdolności komunikacyjnych
częściowa lub całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
Dyslalia ( alalia)
opóźnienie w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
opóźnienie w przyswajaniu języka wynikające z uszkodzenia struktur korowych
brak umiejętnośći w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
opóźnienie w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
Dyzartia (anartria)
zniekształcenie dźwięków mowy
zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
Oligofazja, dyslogia
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia fizycznego
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego i fizycznego
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego
Jąkanie
zaburzenia tempa i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
zaburzenie płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
zaburzenia głośności i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
zaburzenia tempa i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
mutyzm, afonia – brak mowy lub zaburzenia tempa mowy, siły, wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice to objawy
Alali
Dyzartri
Logoneurozy
Logoneurozy