Fiszki

Rozwój mowy dziecka test

Test w formie fiszek egzamin
Ilość pytań: 43 Rozwiązywany: 4310 razy
Jak rozwija się dziecko w okresie prenatalnym?
rozwój cewy nerwowej
początek reakcji płodu na bodźce akustyczne
płód słyszy reaguje ale nie identyfikuje tego co słyszy
dziecko zapamiętuje głos matki oraz rytm bicia jej serca
powstają wzorce pamięciowe ruchów
do 27 dnia życia płodowego
4-5 miesiąc życia płodowego
po 6 miesiącu życia płodowego
7 miesiąc życia płodowego
7 miesiąc życia płodowego
rozwój cewy nerwowej
do 27 dnia życia płodowego
początek reakcji płodu na bodźce akustyczne
4-5 miesiąc życia płodowego
płód słyszy reaguje ale nie identyfikuje tego co słyszy
po 6 miesiącu życia płodowego
dziecko zapamiętuje głos matki oraz rytm bicia jej serca
7 miesiąc życia płodowego
powstają wzorce pamięciowe ruchów
7 miesiąc życia płodowego
W pierwszym roku życia (okres melodii) jaki jest prawidłowy rozwój mowy
1. krzyk porodowy, 2 organ słuchu jest dojrzały do pracy, 3 preferencja głosu matki
1. organ słuchu jest dojrzały do pracy, 2 preferencja głosu matki 3. krzyk porodowy
1. organ słuchu jest w dojrzały do pracy, 2. krzyk porodowy 3.preferencja głosu matki
1. organ słuchu jest w dojrzały do pracy, 2. krzyk porodowy 3.preferencja głosu matki
Charakterystyczne cechy rozwoju w poszczególnym miesiącach w pierwszym roku życia
0 - 2 miesiąc życia
2 - 4 miesiąc życia
4 - 6 miesiąc życia
6 - 7 miesiąc życia
8 miesiąc życia
9 - 10 miesiąc życia
11 - 12 miesiąc życia
odruchowa wokalizacja ( krzyk) 4-8 tydzień życia - okres refleksyjnej wokalizacji, do 2 miesiąca życia pojawia się dźwięk zbliżony do samogłosek a i e
gruchanie (głużenie), lokalizacja źródła dźwięku 3 - 4 m
zabawa głosem, dziecko rozumie werbalne zachowania matki
gaworzenie samonaśladowcze, dziecko słucha siebie, ok 7 m pojawiają się prototypy wyrazowe
reaguje na swoje imię, wokalizacja nabiera cech głosu matki
echolalia, wyraźne przejawy rozumienia kilku słów
zmienne gaworzenie do ok 14 mż, silniejsza skłonność do palatalizowania, pierwszy wyraz mający znaczenie powinien pojawić się między 8 a najpóźniej 18 mż
0 - 2 miesiąc życia
odruchowa wokalizacja ( krzyk) 4-8 tydzień życia - okres refleksyjnej wokalizacji, do 2 miesiąca życia pojawia się dźwięk zbliżony do samogłosek a i e
2 - 4 miesiąc życia
gruchanie (głużenie), lokalizacja źródła dźwięku 3 - 4 m
4 - 6 miesiąc życia
zabawa głosem, dziecko rozumie werbalne zachowania matki
6 - 7 miesiąc życia
gaworzenie samonaśladowcze, dziecko słucha siebie, ok 7 m pojawiają się prototypy wyrazowe
8 miesiąc życia
reaguje na swoje imię, wokalizacja nabiera cech głosu matki
9 - 10 miesiąc życia
echolalia, wyraźne przejawy rozumienia kilku słów
11 - 12 miesiąc życia
zmienne gaworzenie do ok 14 mż, silniejsza skłonność do palatalizowania, pierwszy wyraz mający znaczenie powinien pojawić się między 8 a najpóźniej 18 mż
Umiejętności oraz fazy które najczęściej występują razem
faza głużenia
faza gawożenia
faza wyrazu
umiejętność podnoszenia główki
umiejętność siadania
pozycja pionowa i wstawanie
faza głużenia
umiejętność podnoszenia główki
faza gawożenia
umiejętność siadania
faza wyrazu
pozycja pionowa i wstawanie
Drug rok życia - okres wyrazu etapy prawidłowego rozwoju mowy
18 -24 miesięcy - początek wypowiedzi dwuwyrazowych dziecko używa samych rzeczowników a czasowniki jeśli występują w 2 i 3 osobie
zjawisko nadmiernego uogólnienia np. pies jako wszystkie zwierzęta
12 -18 miesięcy - jeden wyraz zastępuje całe zdanie lub kilka różnych zdań
Okres wyrazu wg. Kaczmarka
mowa jest autonomiczna, agramatyczna, synpraktyczna (powiązana z działaniem dziecka)
Najważniejsza jest relacja miedzy wytwarzaniem a rozumieniem wyrazów
zjawisko zawężenia znaczenia
Charakterystyczne procesy folonolgiczne
słowa to wyrazy treściowe a nie funkcyjne
znaczenie wyrazów odnosi się do tu i teraz
Dynamiczny rozwój zdolności językowych
Tworzenie własnych reguł fonologicznych ( 2 połowa 2 roku życia)
1
Dynamiczny rozwój zdolności językowych
2
Okres wyrazu wg. Kaczmarka
3
Najważniejsza jest relacja miedzy wytwarzaniem a rozumieniem wyrazów
4
Tworzenie własnych reguł fonologicznych ( 2 połowa 2 roku życia)
5
Charakterystyczne procesy folonolgiczne
6
zjawisko nadmiernego uogólnienia np. pies jako wszystkie zwierzęta
7
zjawisko zawężenia znaczenia
8
mowa jest autonomiczna, agramatyczna, synpraktyczna (powiązana z działaniem dziecka)
9
słowa to wyrazy treściowe a nie funkcyjne
10
znaczenie wyrazów odnosi się do tu i teraz
11
12 -18 miesięcy - jeden wyraz zastępuje całe zdanie lub kilka różnych zdań
12
18 -24 miesięcy - początek wypowiedzi dwuwyrazowych dziecko używa samych rzeczowników a czasowniki jeśli występują w 2 i 3 osobie
Jakie są charakterystyczne procesy fonologiczne w 2 roku życia
reduplikacja
reduplikacja częściowa
opuszczenie nagłosowej lub wygłosowej spółgłoski
opuszczanie sylab nieakcentowanych
redukcja grup spółgłoskowych
substytucja spółgłosek lub glajd tylny
upodobnienia
użycie sylaby początkowej w roli całego wyrazu
onomatopeje
powtarzanie sylab (KAKA - KACZKA)
BABUBA - GAZETA
OĆ - CHOĆ, MA - MASZT
TYFA - LOKOMOTYWA
OŚE/OT'E - PROSZĘ
PJOŚE - PROSZĘ, NOUA - NOWA
tzw harmonia spółgłoskowa lub samogłoskowa w postaci najczęściej wstecznej asymilacji PAPAŚ - POPATRZ
GO - GORĄCO
dźwiękonaśladowczość
reduplikacja
powtarzanie sylab (KAKA - KACZKA)
reduplikacja częściowa
BABUBA - GAZETA
opuszczenie nagłosowej lub wygłosowej spółgłoski
OĆ - CHOĆ, MA - MASZT
opuszczanie sylab nieakcentowanych
TYFA - LOKOMOTYWA
redukcja grup spółgłoskowych
OŚE/OT'E - PROSZĘ
substytucja spółgłosek lub glajd tylny
PJOŚE - PROSZĘ, NOUA - NOWA
upodobnienia
tzw harmonia spółgłoskowa lub samogłoskowa w postaci najczęściej wstecznej asymilacji PAPAŚ - POPATRZ
użycie sylaby początkowej w roli całego wyrazu
GO - GORĄCO
onomatopeje
dźwiękonaśladowczość
Okres swoistej mowy dziecięcej przypada na okres przedszkolny połącz wiek z opisem
3 lata
4 lata
5 lat
6 lat
7 lat
prawidłowa wymowa samogłosek ustnych, spółgłosek nosowych (m, n, ń) glajdów (ł,j) spółgłosek spółgłosek ( x,f,v,t,d,p,b) stosuje spójniki i używa ze zrozumieniem przyimków
poprawna artykulacja spółgłosek k, g oraz sz, ż, cz, dż. Spółgłoski miękkie ś ź ć i dź mogą być wymawiane jako si zi ci dzi
poprawna wymowa głoski r lub zastępowanie jej głoską l coraz więcej neologizmów, poprawna wymowa spółgłosek s z c dz
poprawna wymowa spółgłosek sz ż cz dż i spółgłoski r są możliwe pomyłki w artykulacji
prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek, ustnych i nosowych
3 lata
prawidłowa wymowa samogłosek ustnych, spółgłosek nosowych (m, n, ń) glajdów (ł,j) spółgłosek spółgłosek ( x,f,v,t,d,p,b) stosuje spójniki i używa ze zrozumieniem przyimków
4 lata
poprawna artykulacja spółgłosek k, g oraz sz, ż, cz, dż. Spółgłoski miękkie ś ź ć i dź mogą być wymawiane jako si zi ci dzi
5 lat
poprawna wymowa głoski r lub zastępowanie jej głoską l coraz więcej neologizmów, poprawna wymowa spółgłosek s z c dz
6 lat
poprawna wymowa spółgłosek sz ż cz dż i spółgłoski r są możliwe pomyłki w artykulacji
7 lat
prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek, ustnych i nosowych
Jakie są główne tendencje wymowy w okresie przedszkolnym
sonoryzacja
wymowa między-zębowa sybilantów zębowych
palatalizacja i depalatelizacja
desonoryzacja - wymowa bezdźwięczna
palatelizacja
wymowa między-zębowa sybilantów zębowych
palatalizacja i depalatelizacja
desonoryzacja - wymowa bezdźwięczna
ustaw w kolejności ilość słów które umie wypowiedzieć dziecko w wieku 5,6,8-10 lat
3000- 4500 słów
ok 12 słów dziennie
2000 słów
1
2000 słów
2
3000- 4500 słów
3
ok 12 słów dziennie
Czym jest ORM?
Opóźniony rozwój mowy
Opóźnione rośnięcie mostka
Obligatoryjne roszczenie malkontenta
Opóźniony rozwój mowy
Co to jest SORM
Samoistne ochlapanie rozwoju mowy
Samoistne opóźnienie rozwoju mowy
Samoistne opóźnienie rozwoju malucha
Samoistne opóźnienie rozwoju mowy
NORM- rozwiń skrót
Niestworzone opóźnienie rozwoju mózgu
Nieswoiste opóźnienie rozwoju mózgu
Niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy
Niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy
Co to SLI
Świadome zachwianie rozwoju języka
Specyficzne zaburzenie rozwoju języka
Samoistne zachwianie rozwoju języka
Specyficzne zaburzenie rozwoju języka
Orm można podzielić na rozległość opóźnienia możemy podzielić na
globalny
częściowy
parcjalny
całkowity
globalny
parcjalny
Globalny Orm dotyczy
zarówno rozumienia jak i tworzenia wyrazu
zarówno czytania jak i pisania
zarówno mówienia jak i rozumienia
zarówno mówienia jak i rozumienia
Parcjalny Orm dotyczy
niektórych części czytania i pisania
niektórych aspektów mówienia i rozumienia
niektórych części myślenia i mówienia
niektórych aspektów mówienia i rozumienia
Ze względu na głębokość opóźnienia ORM możemy podzielić na
znaczny, lekki, umiarkowany
duży, średni, niski
głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki
głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki
Co to jest ORM równomierny
kiedy wyniki podtestów mieszczą się poniżej przeciętnej
kiedy wyniki podtestów nie mieszczą się w skali
kiedy wyniki podtestów mieszczą się powyżej przeciętnej
kiedy wyniki podtestów mieszczą się poniżej przeciętnej
Co to ORM nierównomierny
kiedy wyniki są w normie
kiedy wyniki są powyżej skali
kiedy wyniki podtestów mieszczą się zarówno poniżej jak i powyżej przeciętnej
kiedy wyniki podtestów mieszczą się zarówno poniżej jak i powyżej przeciętnej
Czym różni się NORM OD SORM
NORM
SORM
dysharmonia rozwoju, trudności weku dziecięcego, wolniejszego rozwoju układu nerwowego
upośledzenie motoryki mowy, upośledzenie sensoryczne
NORM
dysharmonia rozwoju, trudności weku dziecięcego, wolniejszego rozwoju układu nerwowego
SORM
upośledzenie motoryki mowy, upośledzenie sensoryczne
Malapropizmy - definicja
wyrazy podobne znaczeniowo
wyrazy brzmiące podobnie
wyrazy znaczące to samo ale inaczej brzmiące
wyrazy brzmiące podobnie
Co to hipperregulacja
nieprzestrzeganie reguł
stosowanie reguł wybiórczo
konsekwentne stosowanie danej reguły bez uwzględniania wyjątków
konsekwentne stosowanie danej reguły bez uwzględniania wyjątków
Najczęstsze substytucje występujące w III roku życia - okres zdania
dziąsłowa
twarda
dźwięczna
zębowa
miękka
bezdźwięczna
dziąsłowa
zębowa
twarda
miękka
dźwięczna
bezdźwięczna