Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Fiszki
Doświadczalnictwo lesne
Test w formie fiszek test nr 1 z doświadczalnictwa
Ilość pytań:
17
Rozwiązywany:
5432 razy
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw fakty, potem uogólnienia
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Sformułowania twierdzenia
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Sformułowania hipotezy
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
Pracochłonność badań
Środki jakimi dysponujemy na badania
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Przed przystąpieniem do badań
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Po zebraniu materiału badawczego
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Przed przystąpieniem do badań
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych skokowych i jakościowych
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Powiązane tematy
#doswiadczalnictwolesne
#ur
Inne tryby
Nauka
Test
Powtórzenie