Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów
Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Kinjikitile był:
przywódcą ruchu Maji-Maji
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko-egipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego
Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1881
1951
1930
1951
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami,
był:
Alfonso III
Antonio I
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w.
VII w.
w X w.Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
VII w.
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1051
1317
1504
1504
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów
pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
rogatego bydła
ludzi
węży
ludzi
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
ptactwo
psy
bydło
psy
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
są pochodzenia ludzkiego
są pochodzenia ludzkiego
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej
Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
co sześćdziesiąt lat
w cyklu trzyletnim
co roku
co sześćdziesiąt lat
. U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
wywodzą się spośród niewolników
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
U Diola z Senegalu kowal był:
związany z dworem władcy
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
. Likantropia to:
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum
kultu religijnego jest:
Nyikang (Njakang)
Neala
Płowy Lis
Nyikang (Njakang)
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony
i jadając na osobności, np. u: