Fiszki

Olimpiada znajomości Afryki

Test w formie fiszek Pytania z XX edycji
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 2748 razy
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
co roku
co sześćdziesiąt lat.
w cyklu trzyletnim;
co sześćdziesiąt lat.
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
wywodzą się spośród niewolników
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich.
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy;
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis.
Nyikang (Njakang)
Neala
Nyikang (Njakang)
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów;
Kirdi.
Szylluków, Bagandów i Szonów;
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
używając „kamieni deszczowych”
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
używając „kamieni deszczowych”
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
dla chłopców i dziewcząt.
tylko dla dziewcząt;
tylko dla chłopców;
dla chłopców i dziewcząt.
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
należy do przeszłości;
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Azande;
Allur.
Nuerów
Azande;
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą urokiem” (witch-doctor);
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
rzeźby ludzkiego kształtu
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
rzeźby ludzkiego kształtu
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
ma niezliczoną ilość duchów
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy przodków
bóstwa;
duchy różnego pochodzenia.
duchy różnego pochodzenia.
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w chmurach.
pod ziemią;
w rzekach i jeziorach
pod ziemią;
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze.
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
wodą
piorunami i burzami
ziemią
ziemią
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
w centrum życia religijnego;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów