korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą urokiem” (witch-doctor)
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
rzeźby ludzkiego kształtu
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
ma niezliczoną ilość duchów
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy różnego pochodzenia.
duchy przodków
bóstwa;
duchy różnego pochodzenia.
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania.
U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
w rzekach i jeziorach
pod ziemią
w chmurach
pod ziemią
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych
– to:
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest
Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
ogniem
wodą
ziemią
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości
przypadków
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest
ich – według niektórych badaczy
3200
1700
5000
1700
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Obatala
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Olorun (Olodumare)
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
urodzaju, płodności i miłości.
lasow
zbiorników wodnych;
urodzaju, płodności i miłości.
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
mysliwych
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic;
piorunów i błyskawic;
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
urodzajów
kierowców cięzarowek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż.
kierowców cięzarowek i cyklistów
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
rolnikow
mysliwych
rybaków
rybaków
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
podroznych
poszukujacych szczescia
blizniakow
blizniakow
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Bornu znad jeziora Czad.
Ibo z Nigerii
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie