Fiszki

Psychologia rozwoju człowieka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 167 Rozwiązywany: 473 razy
M. Ainsworth koncepcja sensytywnej wrażliwości opisuje:
Niskie progi pobudzenia matek
Przyczynę rozwijania się niepewnego przywiązania u dziecka
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Czynnik trzeci wg K. Dąbrowskiego oznacza:
Determinanty biologiczne
społeczno-kulturowe
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Selekcja, optymalizacja, kompensacja to:
Strategie rozwoju wg Baltesa
Strategie interpersonalne wg Harris
Strategie resocjalizacji młodocianych
Strategie rozwoju wg Baltesa
Co nie jest zaliczane do obszarów oceny rozwoju dziecka wg C. Dosman i in.:
Funkcje społeczno-emocjonalne
Mała motoryka
Lateralizacja
Lateralizacja
Dla wytworzenia pojęć stałości konieczne jest:
Uruchomienie funkcji symbolicznej
Odwracalność operacji konkretnych
Poczucie własnej skutecznościPoczucie własnej skuteczności
Odwracalność operacji konkretnych
Czego nie wymienia U. Bronfenbrenner jako czynnika efektywności modelowania:
Model dysponuje środkami działania
Model przestrzega norm społecznych
Model jest oceniany jako podobny do odbiorcy
Model przestrzega norm społecznych
Wskaż fałszywy kryzys (Erikson):
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Autonomia-wstyd (wczesne dzieciństwo)
Generatywność-stagnacja (dorosłość)
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Wśród mechanizmów przestępczości dzieci nie wymienia się:
Komunikowania potrzeb
Luki w superego rodziców
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Jednym ze środowiskowych czynników rozwoju inteligencji jest:
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Duża ilość zadań edukacyjnych
Nowoczesne metody nauczania
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Wśród „demonów” ludzkiej natury S. Pinker wymienia:
deologię
Frustrację
Niską samoocenę
deologię
Skutki przemocy seksualnej wobec dziecka:
Pojawiają się sporadycznie i łatwo znikają
Są ostre po zdarzeniu, a potem słabną
Nasilają się w miarę upływu czasu
Nasilają się w miarę upływu czasu
Jakiego rozszczepienia ego nie wymienia Fairbairn? (rezultat niezintegrowania dobrych i złych aspektów obiektu)
Naprzemiennego (przełączanie między osobowościami)
Jednoczesnego (oddzielanie aspektów)
Kontekstualnego
Kontekstualnego
Który czynnik osobowości nie wyraża poziomu uspołecznienia?
Otwartość na doświadczenia
Sumienność
Ugodowość
Sumienność
Mentor wg Daniela J. Levinsona to:
Autorytatywny rodzic
Przyjaciel na całe życie
Przejściowy „mistrz”
Przejściowy „mistrz”
M. Cikara i S. Fiske zwracają uwagę na problem:
Odziedziczalności samooceny
Genetycznych uwarunkowań agresji
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Termin ciągłość rozwoju odnosi się:
Do niezmienności wzorców zachowania (stałość)
Do utrzymywania się różnic indywidualnych (stabilność)
Do trwałości funkcji lub procesów
Do trwałości funkcji lub procesów
Pozytywną korelację z samokontrolą wykazuje:
Otwartość na doświadczenia
Ugodowość
Sumienność
Sumienność
Dwa wymiary światopoglądu wg Tomkinsa to:
Religijność i naturalizm
Umiejscowienie kontroli i wiara w sprawiedliwy świat
Normatywizm i humanizm
Normatywizm i humanizm
Do warstw tożsamości płciowej wg Seligmana nie należą:
Identyfikacja i rola płciowa
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Orientacja i sprawność seksualna
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Dojrzałość to okres potencjalnej przewagi psychicznej warstwy:
Adaptacji
Uduchowienia
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)

Powiązane tematy

Inne tryby