Fiszki

Afryka 1-4

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 199 Rozwiązywany: 75 razy
Przed epoką kolonialną niewolnictwo
nie występowało w Afryce w ogóle
występowało we wszystkich większych państwach afrykańskich
występowało, ale tylko w kilku krajach
występowało we wszystkich większych państwach afrykańskich
Zanzibar to wyspa na Oceanie Indyjskim, dziś cel podróży turystycznych. Jest największą wyspą Archipelagu Zanzibar. Należy w całości do
Komorów
Kamerunu
Tanzanii
Tanzanii
Najdłuższą rzeką Afryki, z którą według religii starożytnego Egiptu związane jest bóstwo Hapi (czasem zapisywane jako Hapy) – dorocznych wylewów, jest
Niger
Nil
Kongo
Nil
Tanganika, to kraj graniczący z
nie ma dziś takiego państwa
Kenią i Mozambikiem
Ugandą i Kenią
nie ma dziś takiego państwa
Profesor Stanisław Piłaszewicz, to afrykanista, religioznawca związany z Instytutem Orientalistyki
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytetu Warszawskiego
Uniwersytetu Warszawskiego
Sumy opadów rocznych również wykazują wyraźną strefowość. W strefie równikowej opady są wysokie – przekraczają
4 tys. mm
2 tys. mm
3 tys. mm
2 tys. mm
Na Saharze przeciętej przez zwrotnik Raka roczna suma opadów nie przekracza
400 mm
250 mm
150 mm
250 mm
Do powstania Pustyni Namib przyczynił się
chłodny Prąd Benguelski
odpływ suchego powietrza od równika
gorący pasat
chłodny Prąd Benguelski
. Jedna z cech charakterystycznych tradycyjnych religii afrykańsich –totalność – podkreśla
wskazuje na brak podziału na życie świeckie i religijne
że są one narzucane innym grupom etnicznym
uzasadnia się nimi wojny
wskazuje na brak podziału na życie świeckie i religijne
Według Jarosława Różańskiego w centrum tradycyjnych religii afrykańskich znajduje się
Bóg i bóstwa
człowiek
kosmos
człowiek
W rodzinie matrylinearnej największy autorytet ma
najstarszy wuj ze strony matki
najstarsza kobieta w rodzinie
matka
najstarszy wuj ze strony matki
Społeczności hierarchiczne, na których czele stoi władca (król)
są jednym z kilku modeli organizacji społeczności w Afryce Subsaharyjskiej
występują tylko w Afryce Zachodniej
są jedynymi wzorcami społecznymi w Afryce Subsaharyjskiej
są jednym z kilku modeli organizacji społeczności w Afryce Subsaharyjskiej
Niektórzy władcy nie mogą być widziani podczas codziennych czynności: noszą welony i jadają na osobności, np. u
Kirdi z północnego Kamerunu
Buszmenów z Kalahari
Szylluków, Bagandów i Szonów
Szylluków, Bagandów i Szonów
W tradycyjnych religiach afrykańskich tradycje kapłańskie są zdecydowanie najsilniejsze w
Afryce Zachodniej
Afryce Wschodniej
Afryce Południowej
Afryce Zachodniej
Wśród specjalistów religijnych ważne miejsce zajmują znachorzy, zwani „uzdrowicielami”, „zielarzami”, „lekarzami tradycyjnymi” czy też w językach Bantu
Mbidla
ata-we-mon
Nanga
Nanga
„Wódz deszczu „(Bai van u Daba, Magi vung u Gisiga, M’z buna u Gidar) u Kirdi wywodzi się najczęściej: a) z rodu królewskiego;
z zasiedziałego na danym terenie rodu
z rodu królewskiego
z grupy zawodowej kowali
z zasiedziałego na danym terenie rodu
W tradycyjnych społecznościach afrykańskich dominuje
zespołowy charakter pracy i podziału dóbr
podział pracy i dóbr wyznaczany jest przez władcę
indywidualny podział pracy i dóbr
zespołowy charakter pracy i podziału dóbr
Obrzędy agrarne dotyczą zasiewów, wzrostu i dojrzewania plonów oraz żniw
tylko poszczególnych zbóż
upraw, które stanowi podstawę gospodarki rolnej danej grupy etnicznej.
poszczególnych zbóż i roślin
upraw, które stanowi podstawę gospodarki rolnej danej grupy etnicznej.
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Zygmunt Komorowski
Henryk Zimoń SVD
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
przebaczenia i pojednania
łączności ze światem zwierząt
dziękczynienia za dobre zbiory
przebaczenia i pojednania

Powiązane tematy

#afryka

Inne tryby