występowało we wszystkich większych państwach afrykańskich
występowało we wszystkich większych państwach afrykańskich
Zanzibar to wyspa na Oceanie Indyjskim, dziś cel podróży turystycznych. Jest największą wyspą
Archipelagu Zanzibar. Należy w całości do
Kamerunu
Tanzanii
Komorów
Tanzanii
Najdłuższą rzeką Afryki, z którą według religii starożytnego Egiptu związane jest bóstwo Hapi
(czasem zapisywane jako Hapy) – dorocznych wylewów, jest
Nil
Niger
Kongo
Nil
Tanganika, to kraj graniczący z
Ugandą i Kenią
Kenią i Mozambikiem
nie ma dziś takiego państwa
nie ma dziś takiego państwa
Profesor Stanisław Piłaszewicz, to afrykanista, religioznawca związany z Instytutem Orientalistyki
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytetu Warszawskiego
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Uniwersytetu Warszawskiego
Sumy opadów rocznych również wykazują wyraźną strefowość. W strefie równikowej opady są
wysokie – przekraczają
3 tys. mm
2 tys. mm
4 tys. mm
2 tys. mm
Na Saharze przeciętej przez zwrotnik Raka roczna suma opadów nie przekracza
250 mm
400 mm
150 mm
250 mm
Do powstania Pustyni Namib przyczynił się
odpływ suchego powietrza od równika
gorący pasat
chłodny Prąd Benguelski
chłodny Prąd Benguelski
. Jedna z cech charakterystycznych tradycyjnych religii afrykańsich –totalność – podkreśla
że są one narzucane innym grupom etnicznym
uzasadnia się nimi wojny
wskazuje na brak podziału na życie świeckie i religijne
wskazuje na brak podziału na życie świeckie i religijne
Według Jarosława Różańskiego w centrum tradycyjnych religii afrykańskich znajduje się
człowiek
Bóg i bóstwa
kosmos
człowiek
W rodzinie matrylinearnej największy autorytet ma
najstarszy wuj ze strony matki
najstarsza kobieta w rodzinie
matka
najstarszy wuj ze strony matki
Społeczności hierarchiczne, na których czele stoi władca (król)
są jedynymi wzorcami społecznymi w Afryce Subsaharyjskiej
występują tylko w Afryce Zachodniej
są jednym z kilku modeli organizacji społeczności w Afryce Subsaharyjskiej
są jednym z kilku modeli organizacji społeczności w Afryce Subsaharyjskiej
Niektórzy władcy nie mogą być widziani podczas codziennych czynności: noszą welony i jadają na
osobności, np. u
Szylluków, Bagandów i Szonów
Kirdi z północnego Kamerunu
Buszmenów z Kalahari
Szylluków, Bagandów i Szonów
W tradycyjnych religiach afrykańskich tradycje kapłańskie są zdecydowanie najsilniejsze w
Afryce Wschodniej
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej
Afryce Zachodniej
Wśród specjalistów religijnych ważne miejsce zajmują znachorzy, zwani „uzdrowicielami”,
„zielarzami”, „lekarzami tradycyjnymi” czy też w językach Bantu
ata-we-mon
Nanga
Mbidla
Nanga
„Wódz deszczu „(Bai van u Daba, Magi vung u Gisiga, M’z buna u Gidar) u Kirdi wywodzi się
najczęściej: a) z rodu królewskiego;
z grupy zawodowej kowali
z zasiedziałego na danym terenie rodu
z rodu królewskiego
z zasiedziałego na danym terenie rodu
W tradycyjnych społecznościach afrykańskich dominuje
indywidualny podział pracy i dóbr
podział pracy i dóbr wyznaczany jest przez władcę
zespołowy charakter pracy i podziału dóbr
zespołowy charakter pracy i podziału dóbr
Obrzędy agrarne dotyczą zasiewów, wzrostu i dojrzewania plonów oraz żniw
poszczególnych zbóż i roślin
tylko poszczególnych zbóż
upraw, które stanowi podstawę gospodarki rolnej danej grupy etnicznej.
upraw, które stanowi podstawę gospodarki rolnej danej grupy etnicznej.
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim
przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Zygmunt Komorowski
Henryk Zimoń SVD
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto