Tradycja tajnych stowarzyszeń jest wśród Sara, podobnie jak wśród wielu sąsiednich
ludów środkowego Sudanu, głęboko zakorzeniona. Głoszący powrót do afrykańskości
prezydent Tombalbaye nakłaniał nawet urzędników państwowych do wstępowania do
stowarzyszenia Hjondo. Był on prezydentem
Kamerunu
Republiki Środkowoafrykańskiej
Czadu
Czadu
Które z niżej wymienionych ludów to Niloci?
Dinka i Nuerowie
Akan i Ewe
Tutsi i Hutu
Dinka i Nuerowie
Podstawowym zajęciem Dinka jest
uprawa roli
rybołówstwo
hodowla bydła
hodowla bydła
Słowo „Azania”, nazwa starożytnego miasta greckiego, służy często jako określenie
pewnego regionu zróżnicowanego co prawda geograficznie i etnicznie, ale wykazującego
pewne cechy wspólne środowiska przyrodniczego i kulturowego. Chodzi o
Afrykę Zachodnią
Afrykę Południową
Afrykę Wschodnią
Afrykę Wschodnią
Tradycyjnie dominującą w społeczeństwie Rwandy grupą społeczną byli
pasterze Tutsi
rolnicy Hutu
rybacy Twa
pasterze Tutsi
Szczyt swej potęgi monarchia Rwandy osiągnęła w XVIII w. Pełną niepodległością
cieszyła się przez cały wiek XIX i dopiero w 1899 r. uznała nad sobą protektorat
Niemiec
Francji
Belgii
Niemiec
Pierwszym premierem i wieloletnim prezydentem niepodległej Kenii był
Kenyatta
Czaka
Biya
Biya
Fangowie panują niepodzielnie w tym kraju, stanowiąc 97 % jego ludności. Jest to
Zambia
Lesoto
Gwinea Równikowa
Lesoto
Badania przeprowadzone przez słynnego P. Tempelsa wśród ludu Luba przyczyniły się do
powstania jego sławnej, choć niekiedy krytykowanej za zbytnie uogólnienia i zbyt daleko
idące interpretacje, książki Filozofia Bantu. Opierając się na nich J. Jahn wprowadził do
nauki światowej takie pojęcia dotyczące ludów afrykańskich, jak
„żywych zmarłych” i „dawnych duchów”
„wywoływaczy duchów” oraz „wywoływaczy deszczu”.
„muntu”, „kintu” i „magara”
„wywoływaczy duchów” oraz „wywoływaczy deszczu”.
II Sobór Watykański uchwalił w sumie dziewięć dekretów. Trzy z nich odnoszą się także
do dialogu międzyreligijnego. Najszerzej o dialogu międzyreligijnym mówi
Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem
Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totus
Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus
Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus
Dokumenty II Soboru Watykańskiego o tradycyjnych religiach afrykańskich
nie mówią nigdzie wprost
odnoszą się do nich bezpośrednio w dwóch dekretach i jednej deklaracji
omawiają je szeroko w Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate
nie mówią nigdzie wprost
Dokument z 1969 r. À la rencontre des Religions Africaines – Meeting the African
religions (Spotkanie z religiami afrykańskimi) jest autorstwa
watykańskiego Sekretariatu dla Niechrześcijan, wyłonionego z Kongregacji Rozkrzewiania Wiary
watykańskiej Kongregacji Doktryny Wiary
papieża Pawła VI
watykańskiego Sekretariatu dla Niechrześcijan, wyłonionego z Kongregacji Rozkrzewiania Wiary
Współcześnie duży procent tego kraju stanowi ludność Ambo. Jest to
Lesoto
Namibia
Zambia
Namibia
Lud ten uformował silną władzę wodzowską. W XV w. powstało państwo Marawi lub
Malawi, które objęło znaczne obszary i któremu podlegali w pewnym okresie również
Makua, z terenu dzisiejszego Mozambiku. Misjonarze z tamtych czasów wspominają o
wielkim wodzu, czy nawet „cesarzu” imieniem Karonga. O jakim ludzie mowa?
Zulusach
Tutsi
Niandża
Niandża
Cechą charakterystyczną języka tych ludów jest, obok dominującej monosylabiczności,
znamienne „mlaskanie” i dźwięki naśladowcze. Mowa o
Ewe
Kojsan
Bantu
Kojsan
Rozmiłowani w niezależności Hererowie stawili zacięty opór podbojowi kolonialnemu. W
końcu XIX w. i początkach XX w. wielokrotnie powstawali do walki przeciwko
opanowującym Afrykę Południowo-Zachodnią (obecną Namibię)
Portugalczykom
Niemcom
Anglikom
Niemcom
Znane z zapisków w kronikach portugalskich państwo Monomotapy istniało od połowy
XV w. do końca wieku XVII. Było ono dziełem ludu