Fiszki

Test do Policji - test kompetencji zawodowych

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 315 Rozwiązywany: 49244 razy
Organem administracji samorządowej w gminie jest:
burmistrz, rada
Wójt lub burmistrz, rada gminy
Wójt lub burmistrz
rada gminy
Wójt lub burmistrz, rada gminy
Organ administracji publicznej załatwia sprawę co do jej istoty przez wydanie:
prowizji
decyzji
ustawy
decyzji
Organem administracji publicznej właściwym w sprawie wznowienia
postępowania jest organ, który wydał w tej sprawie decyzję w:
pierwszej instancji
drugiej instancji
ostatniej instancji
ostatniej instancji
Wojewoda jest:
Organem władzy
Organem władzy sądowniczej
Organem administracji rządowej
Organem władzy pozarzadowej
Organem administracji rządowej
Organy niezespolonej administracji rządowej są to organy administracji podporządkowane:
Ministrom
Minister
Poseł
Radny
Ministrom
Organy administracji niezespolonej w województwie:
Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: 1) dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; 2) dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; 3) dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; 4) dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; 5) dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; 6) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy
Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: 1) dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; 2) dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; 3) dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; 4) dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; 5) dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; 6) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych; 7) dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej; 8) dyrektorzy urzędów morskich; 9) dyrektorzy urzędów statystycznych; 10) dyrektorzy urzędów Ŝeglugi śródlądowej; 11) graniczni i powiatowi lekarze weterynarii; 12) komendanci oddział ów StraŜy Granicznej, komendanci placówek i dywizjonów StraŜy Granicznej; 13) okręgowi inspektorzy ryboł ówstwa morskiego; 14) państwowi graniczni inspektorzy sanitarni; 15) regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.
Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: 1) dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; 2) dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; 3) dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; 4) dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; 5) dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; 6) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy
Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: 1) dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; 2) dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; 3) dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; 4) dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; 5) dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; 6) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy
Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: 1) dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; 2) dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; 3) dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; 4) dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; 5) dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; 6) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych; 7) dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej; 8) dyrektorzy urzędów morskich; 9) dyrektorzy urzędów statystycznych; 10) dyrektorzy urzędów Ŝeglugi śródlądowej; 11) graniczni i powiatowi lekarze weterynarii; 12) komendanci oddział ów StraŜy Granicznej, komendanci placówek i dywizjonów StraŜy Granicznej; 13) okręgowi inspektorzy ryboł ówstwa morskiego; 14) państwowi graniczni inspektorzy sanitarni; 15) regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.
Urząd wojewódzki jest aparatem pomocniczym:
wojewody
rady ministrów
rady nadzorczej
rady
wojewody
Akty prawa miejscowego obowiązujące na terenie województwa stanowią:
Na postwawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.) art. 9 samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Akty te ustanawiają organy samorządu terytorialnego (rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw) oraz terenowe organy administracji rządowej (wojewodowie, organa administracji nie zespolonej). Akty te są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (Konstytucja RP, art. 87 i 94 ). Sejmik Województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Dotyczą one w szczególności spraw: 1. wymagających uregulowania w statucie województwa, 2. budżetu województwa, 3. podatków i opł at określonych w odrębnych ustawach, 4. zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, 5. zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wojewodowie oraz organa administracji niezespolonej w uzgodnieniu właściwym wojewodą- stanowią akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Przepisy te obowiązują na obszarze województwa lub jego części. Funkcjonowanie wojewody reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31, poz. 206).
a postwawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.) art. 9 samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Akty te ustanawiają organy samorządu terytorialnego (rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw) oraz terenowe organy administracji rządowej (wojewodowie, organa administracji nie zespolonej). Akty te są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (Konstytucja RP, art. 87 i 94 ). Sejmik Województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Dotyczą one w szczególności spraw: 1. wymagających uregulowania w statucie województwa, 2. budżetu województwa, 3. podatków i opł at określonych w odrębnych ustawach, 4. zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, 5. zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wojewodowie oraz organa administracji niezespolonej w uzgodnieniu właściwym wojewodą- stanowią akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Przepisy te obowiązują na obszarze województwa lub jego części. Funkcjonowanie wojewody reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31, poz. 207.).
Na postwawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.) art. 9 samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Akty te ustanawiają organy samorządu terytorialnego (rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw) oraz terenowe organy administracji rządowej (wojewodowie, organa administracji nie zespolonej). Akty te są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (Konstytucja RP, art. 87 i 94 ). Sejmik Województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Dotyczą one w szczególności spraw: 1. wymagających uregulowania w statucie województwa,
Na postwawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.) art. 9 samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Akty te ustanawiają organy samorządu terytorialnego (rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw) oraz terenowe organy administracji rządowej (wojewodowie, organa administracji nie zespolonej). Akty te są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (Konstytucja RP, art. 87 i 94 ). Sejmik Województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Dotyczą one w szczególności spraw: 1. wymagających uregulowania w statucie województwa, 2. budżetu województwa, 3. podatków i opł at określonych w odrębnych ustawach, 4. zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, 5. zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wojewodowie oraz organa administracji niezespolonej w uzgodnieniu właściwym wojewodą
Na postwawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.) art. 9 samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Akty te ustanawiają organy samorządu terytorialnego (rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw) oraz terenowe organy administracji rządowej (wojewodowie, organa administracji nie zespolonej). Akty te są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (Konstytucja RP, art. 87 i 94 ). Sejmik Województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Dotyczą one w szczególności spraw: 1. wymagających uregulowania w statucie województwa, 2. budżetu województwa, 3. podatków i opł at określonych w odrębnych ustawach, 4. zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, 5. zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wojewodowie oraz organa administracji niezespolonej w uzgodnieniu właściwym wojewodą- stanowią akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Przepisy te obowiązują na obszarze województwa lub jego części. Funkcjonowanie wojewody reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31, poz. 206).
Urząd gminy jest:
Jednostka
Jednostka samorządu
Jednostka terytorialnego
Jednostka samorządu terytorialnego
Jednostka samorządu terytorialnego
Organem uchwałodawczym w sołectwie jest:
Zebraniem powiatu
Zebraniem
Zebraniem mieszkańców
Zebraniem rady
Zebraniem mieszkańców
W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy porządkowe na terenie gminy wydaje wójt, w formie:
zarzadzania państwa
zarządzenia marketinu
zarządzenia
marketinu
zarządzenia
Organami gminy są:
Wójt
Wójt i Rada gminy
Rada gminy
gminy
Wójt i Rada gminy
Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest:
Rada powiatu
Rada ministrów
Rada gminy
Rada
Rada gminy
Organizowanie pracy rady gminy i prowadzenie jej obrad należy do:
przedmiot
przewodnicąca
przewodniczącego
premier
przewodniczącego
W miastach powyżej 100 000 mieszkańców,organem wykonawczym gminy jest:
Burmistrz
Rada
Prezydent miasta
Prezydent
Prezydent miasta
Wójt gminy powołuje swojego zastępcę w drodze
powstania
zarządzenia
połowy
postępowania
zarządzenia
Organami powiatu są:
Zarząd
Rada powiatu, zarząd
Rada powiatu
Rada
Rada powiatu, zarząd
Organem stanowiącym i kontrolnym powiatu jest:
Minister
Rada
Rada powiatu
Rada Nadzorcza
Rada powiatu
Powiatowe przepisy porządkowe:
wydawane są przez Radę Powiatu w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy – w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach.
wydawane są przez Radę Powiatu w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy – w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Powiatowe przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. W przypadkach nie cierpiących zwł oki powiatowe przepisy porządkowe może wydać Zarząd Powiatu, przy czym podlegają one zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Powiatu.
wydawane są przez Radę Powiatu w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy – w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Powiatowe przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. W przypadkach nie cierpiących zwł oki powiatowe przepisy porządkowe może wydać Zarząd Powiatu, przy czym podlegają one zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Powiatu. W razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia Radzie lub odmowy ich zatwierdzenia – tracą moc ( termin utraty mocy obowiązującej określa w takich przypadkach Rada Powiatu ). Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty lub w środkach masowego przekazu. Dniem ogłoszenia przepisów porządkowych jest dzień wskazany w obwieszczeniu.
wydawane są przez Radę Powiatu w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy – w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Powiatowe przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. W przypadkach nie cierpiących zwł oki powiatowe przepisy porządkowe może wydać Zarząd Powiatu, przy czym podlegają one zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Powiatu. W razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia Radzie lub odmowy ich zatwierdzenia – tracą moc ( termin utraty mocy obowiązującej określa w takich przypadkach Rada Powiatu ). Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty lub w środkach masowego przekazu.
wydawane są przez Radę Powiatu w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy – w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Powiatowe przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. W przypadkach nie cierpiących zwł oki powiatowe przepisy porządkowe może wydać Zarząd Powiatu, przy czym podlegają one zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Powiatu. W razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia Radzie lub odmowy ich zatwierdzenia – tracą moc ( termin utraty mocy obowiązującej określa w takich przypadkach Rada Powiatu ). Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty lub w środkach masowego przekazu. Dniem ogłoszenia przepisów porządkowych jest dzień wskazany w obwieszczeniu.
Nadzór nad działalnością samorządu województwa w zakresie spraw
finansowych sprawuje:
izba
regionalna izba obrachunkowa
izba obrachunkowa
obrachunkowa
regionalna izba obrachunkowa