Fiszki

Test do Policji - test kompetencji zawodowych

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 315 Rozwiązywany: 49229 razy
Prezesa sądu rejonowego po zasięgnięciu opinii kolegium przełożonego sądu okręgowego i prezesa przełożonego sądu okręgowego powojuje:
Minister Sprawiedliwości
sądu rejonowego
Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu okręgowego
Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu okręgowego albo sądu rejonowego
Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu okręgowego albo sądu rejonowego
Rozpoznanie sprawy w postępowaniu niejawnym lub wyłączenie jawności postępowania jest dopuszczalne jedynie na podstawie:
przepisów
napisów
znaków
kodów
przepisów
Za wykroczenia sędzia odpowiada:
godnie bowiem z art. 81 Prawa o ustroju sądów powszechnych za wykroczenia sędzia odpowiada wyłącznie dyscyplinarnie. Przepis ten stosuje się także do sędziów wojewódzkich sądów administracyjnych (art. 29 Prawa o ustroju sądów administracyjnych[4] ). W związku z tym, odmowa przyjęcia mandatu jest obowiązkiem sędziego, a niewykonanie tego obowiązku może oznaczać chęć uniknięcia odpowiedzialności dyscyplinarnej za dane wykroczenie
Zgodnie bowiem z art. 81 Prawa o ustroju sądów powszechnych za wykroczenia sędzia odpowiada wyłącznie dyscyplinarnie. Przepis ten stosuje się także do sędziów wojewódzkich sądów administracyjnych (art. 29 Prawa o ustroju sądów administracyjnych[4] ). W związku z tym, odmowa przyjęcia mandatu jest obowiązkiem sędziego, a niewykonanie tego obowiązku może oznaczać chęć uniknięcia odpowiedzialności dyscyplinarnej za dane wykroczenie, przez co samo w sobie jest przewinieniem dyscyplinarnym
Zgodnie bowiem z art. 81 Prawa o ustroju sądów powszechnych za wykroczenia sędzia odpowiada wyłącznie dyscyplinarnie. Przepis ten stosuje się także do sędziów wojewódzkich sądów administracyjnych (art. 29 Prawa o ustroju sądów administracyjnych[4] ). W związku z tym, odmowa przyjęcia mandatu jest obowiązkiem sędziego, a niewykonanie tego obowiązku może oznaczać chęć uniknięcia odpowiedzialności
godnie bowiem z art. 81 Prawa o ustroju sądów powszechnych za wykroczenia sędzia odpowiada wyłącznie dyscyplinarnie. Przepis ten stosuje się także do sędziów wojewódzkich sądów administracyjnych (art. 29 Prawa o ustroju sądów administracyjnych[4] ). W związku z tym, odmowa przyjęcia mandatu jest obowiązkiem sędziego, a niewykonanie tego obowiązku może oznaczać chęć uniknięcia odpowiedzialności dyscyplinarnej za dane wykroczenie, przez co samo w sobie jest przewinieniem
Zgodnie bowiem z art. 81 Prawa o ustroju sądów powszechnych za wykroczenia sędzia odpowiada wyłącznie dyscyplinarnie. Przepis ten stosuje się także do sędziów wojewódzkich sądów administracyjnych (art. 29 Prawa o ustroju sądów administracyjnych[4] ). W związku z tym, odmowa przyjęcia mandatu jest obowiązkiem sędziego, a niewykonanie tego obowiązku może oznaczać chęć uniknięcia odpowiedzialności dyscyplinarnej za dane wykroczenie, przez co samo w sobie jest przewinieniem dyscyplinarnym
Biegłych sądowych ustanawia i prowadzi ich listę:
Prezes sądu okręgowego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania biegłych sądowych, pełnienia przez nich czynności oraz zwalniania ich z funkcji. W tym samym trybie Minister Sprawiedliwości może również określić szczegółowe zasady powoł ywania i działania zespołów
Prezes sądu okręgowego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania biegłych sądowych, pełnienia przez nich czynności oraz zwalniania ich z funkcji. W tym samym trybie Minister Sprawiedliwości może również określić szczegółowe zasady
Prezes sądu okręgowego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania biegłych sądowych, pełnienia przez nich czynności oraz zwalniania ich z funkcji. W tym samym trybie Minister Sprawiedliwości może również określić
Prezes sądu okręgowego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania biegłych sądowych, pełnienia przez nich czynności oraz zwalniania ich z funkcji. W tym samym trybie Minister Sprawiedliwości może również określić szczegółowe zasady powoł ywania i działania zespołów biegłych sądowych
Prezes sądu okręgowego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania biegłych sądowych, pełnienia przez nich czynności oraz zwalniania ich z funkcji. W tym samym trybie Minister Sprawiedliwości może również określić szczegółowe zasady powoł ywania i działania zespołów biegłych sądowych
Ławnikiem może być(zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi):
obywatel Polski, korzystający z pełni praw cywilnych i obywatelskich
osoba nieskazitelnego charakteru
osoba zatrudniona, prowadząca działalność gospodarczą, lub mieszkająca poza miejscem kandydowania
osoba między 20 a 45 rokiem życia
osoba między 30 a 70 rokiem życia
osoba posiadająca co najmniej wykształcenie średnie
osoba, której stan zdrowia pozwala na pełnienie obowiązków ławnika
osoba zatrudniona, prowadząca działalność gospodarczą, lub mieszkająca w miejscu kandydowania co najmniej od roku
osoba posiadająca co najmniej wykształcenie wyższe
obywatel Polski, korzystający z pełni praw cywilnych i obywatelskich
osoba nieskazitelnego charakteru
osoba między 30 a 70 rokiem życia
osoba posiadająca co najmniej wykształcenie średnie
osoba, której stan zdrowia pozwala na pełnienie obowiązków ławnika
osoba zatrudniona, prowadząca działalność gospodarczą, lub mieszkająca w miejscu kandydowania co najmniej od roku
Prezes sądu rejonowego jest powołany na okres:
5 lat
7 lat
4 lat
6 lat
4 lat
Sąd wyjątkowy może być ustanowiony tylko na czas:
stan podwyszonego ryzyka
stan spoczynku
zadymy
wojny
wojny
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego spośród kandydatów
przedstawionych przez zgromadzenie ogólne sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje:
Prezydent Rzeczypospolitej na dwuletnią kadencję
Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję
Prezydent Rzeczypospolitej na trzyletnią kadencję
Prezydent Rzeczypospolitej na czteroletnią kadencję
Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję
Sądy i Trybunały w Rzeczpospolitej Polskiej sprawują władzę:
sądu
ustawy
sądowniczą
uchwały
sądowniczą
Wymiar Sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują:
Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Tym samym trybunały znajdują się poza strukturą polskiego wymiaru sprawiedliwości, jednak w szerokim ujęciu termin
Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Tym samym trybunały znajdują się poza strukturą polskiego wymiaru sprawiedliwości, jednak w szerokim ujęciu termin wymiar sprawiedliwości odnosi się również do nich.
Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Tym samym trybunały znajdują się poza strukturą polskiego wymiaru sprawiedliwości
wojskowe. Tym samym trybunały znajdują się poza strukturą polskiego wymiaru sprawiedliwości, jednak w szerokim ujęciu termin wymiar sprawiedliwości odnosi
Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Tym samym trybunały znajdują się poza strukturą polskiego wymiaru sprawiedliwości, jednak w szerokim ujęciu termin wymiar sprawiedliwości odnosi się również do nich.
Nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania sprawuje:
Sąd
Minster
Sąd okregowy
Sąd Najwyższy
Sąd Najwyższy
Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje:
powoł uje go Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na 6-letnią kadencję, a wyboru dokonuje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego.
powoł uje go Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na 6-letnią kadencję, a wyboru dokonuje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego z urzędu jest Przewodniczącym Trybunału Stanu oraz nieistniejącego de facto Najwyższego Trybunału Narodowego
powoł uje go Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na 6-letnią kadencję, a wyboru dokonuje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego z urzędu jest Przewodniczącym Trybunału Stanu oraz nieistniejącego de facto Najwyższego
powoł uje go Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na 6-letnią kadencję, a wyboru dokonuje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego z urzędu jest Przewodniczącym Trybunału
powoł uje go Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na 6-letnią kadencję, a wyboru dokonuje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego z urzędu jest Przewodniczącym Trybunału Stanu oraz nieistniejącego de facto Najwyższego Trybunału Narodowego
Krajowa Rada Sądownictwa składa się z:
Krajowa Rada Sądownictwa skł ada się z 25 czł onków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): 1. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skł ad KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji), 2. jednej osoby powoł anej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 3. piętnastu czł onków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych
Krajowa Rada Sądownictwa skł ada się z 25 czł onków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): 1. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skł ad KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji), 2. jednej osoby powoł anej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 3. piętnastu czł onków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, 4. czterech czł onków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch czł onków wybranych przez Senat
Krajowa Rada Sądownictwa skł ada się z 25 czł onków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): 1. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skł ad KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji),
Krajowa Rada Sądownictwa skł ada się z 25 czł onków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): 1. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skł ad KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji), 2. jednej osoby powoł anej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 3. piętnastu czł onków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, 4. czterech czł onków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch czł onków wybranych przez Senat spośród senatorów
Krajowa Rada Sądownictwa skł ada się z 25 czł onków (art. 187 ust. 1 Konstytucji): 1. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Ministra Sprawiedliwości (wchodzą w skł ad KRS z urzędu, na czas sprawowania funkcji), 2. jednej osoby powoł anej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 3. piętnastu czł onków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, 4. czterech czł onków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch czł onków wybranych przez Senat spośród senatorów
Kadencja członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa:
6 lat
3 lata
4 lata
2 lata
4 lata
W skład Trybunału Konstytucyjnego wchodzi:
14 sędziów wybieranych na 9 letnia kadencję
17sędziów wybieranych na 9 letnia kadencję
16sędziów wybieranych na 9 letnia kadencję
15 sędziów wybieranych na 9 letnia kadencję
15 sędziów wybieranych na 9 letnia kadencję
Sędzia Trybunału Konstytucyjnego wybierany jest na okres:
4 lat
9 lat
2 lat
6 lat
9 lat
Odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu za naruszenie Konstytucji lub ustawy w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, ponoszą między innymi:
Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: 1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, 2) Prezes Rady Ministrów oraz czł onkowie Rady Ministrów, 3) Prezes Narodowego Banku Polskiego, 4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli, 5) czł onkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 6) osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, 7) Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych. 2. W zakresie określonym w art. 107 Konstytucji odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu ponoszą również posłowie
Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: 1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, 2) Prezes Rady Ministrów oraz czł onkowie Rady Ministrów, 3) Prezes Narodowego Banku Polskiego
Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: 1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, 2) Prezes Rady Ministrów oraz czł onkowie Rady Ministrów, 3) Prezes Narodowego Banku Polskiego, 4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli, 5) czł onkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 6) osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, 7) Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych
Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: 1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, 2) Prezes Rady Ministrów oraz czł onkowie Rady Ministrów, 3) Prezes Narodowego Banku Polskiego, 4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli, 5) czł onkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 6) osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, 7) Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych. 2. W zakresie określonym w art. 107 Konstytucji odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu ponoszą również posłowie i senatorowie
Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: 1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, 2) Prezes Rady Ministrów oraz czł onkowie Rady Ministrów, 3) Prezes Narodowego Banku Polskiego, 4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli, 5) czł onkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 6) osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, 7) Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych. 2. W zakresie określonym w art. 107 Konstytucji odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu ponoszą również posłowie i senatorowie
Prawo postawienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu przysługuje wyłącznie:
Zgromadzeniu Narodowemu
Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przysługuje wyłącznie Zgromadzeniu Narodowemu
Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przysługuje wyłącznie Zgromadzeniu
Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia
Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przysługuje wyłącznie Zgromadzeniu Narodowemu
Cechą umowy międzynarodowej ratyfikowanej za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie jest:
Jest to że stanowi Prawo
Jest to że stanowi Prawo w stronach zawierających i ratyfikujących tą umowę
ratyfikujących tą umowę
Prawo w stronach zawierających
Jest to że stanowi Prawo w stronach zawierających i ratyfikujących tą umowę
Konstytucja RP wprowadza generalną zasadę:
Zasada dobra wspólnego (art. 1 Konstytucji) Demokratyczne państwo prawne, urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 i 7 Konstytucji) Zasada państwa jednolitego (art. 3 Konstytucji) Zasada zwierzchności narodu (art. 4 Konstytucji) Na pierwszym miejscu w części normatywnej Konstytucji wymieniona została zasada dobra wspólnego. Art. 1 Konstytucji, wprowadzający tę zasadę, deklaruje
Zasada dobra wspólnego (art. 1 Konstytucji) Demokratyczne państwo prawne, urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 i 7 Konstytucji) Zasada państwa jednolitego (art. 3 Konstytucji) Zasada zwierzchności narodu (art. 4 Konstytucji) Na pierwszym miejscu w części normatywnej Konstytucji wymieniona została zasada dobra wspólnego. Art. 1 Konstytucji, wprowadzający tę zasadę, deklaruje, że „Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli”
Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli”
Zasada dobra wspólnego (art. 1 Konstytucji) Demokratyczne państwo prawne, urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 i 7 Konstytucji) Zasada państwa jednolitego
Zasada dobra wspólnego (art. 1 Konstytucji) Demokratyczne państwo prawne, urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 i 7 Konstytucji) Zasada państwa jednolitego (art. 3 Konstytucji) Zasada zwierzchności narodu (art. 4 Konstytucji) Na pierwszym miejscu w części normatywnej Konstytucji wymieniona została zasada dobra wspólnego. Art. 1 Konstytucji, wprowadzający tę zasadę, deklaruje, że „Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli”