Fiszki
Podstawy Ekonomii
Test w formie fiszek Podział i funkcje ekonomii, czynniki produkcji, zasoby i ich podział, potrzeby ludzkie, rynek i jego elementy, konkurencja rynkowa, popyt, podaż, cena, użyteczność całkowita i krańcowa, konsument, bilans, utarg, zysk, koszty, rodzaje rynku.
Ilość pytań: 46
Rozwiązywany: 43242 razy
Na co dzielimy ekonomię?
1) mikroekonomia
2) makroekonomia
Dopasuj daną funkcję ekonomii do odpowiedniej definicji.
dostarczająca wiedzy o gospodarce, zachodzących w niej zjawiskach i procesach, przyczynach i skutkach.
polegająca na dostarczaniu podmiotom gospodarczym wiedzy o tym jak postępować w danej rzeczywistości gospodarczej.
Poznawcza
dostarczająca wiedzy o gospodarce, zachodzących w niej zjawiskach i procesach, przyczynach i skutkach.
Aplikacyjna
polegająca na dostarczaniu podmiotom gospodarczym wiedzy o tym jak postępować w danej rzeczywistości gospodarczej.
Które z tych wyrażeń nie należy do czynników produkcji?
praca
przedsiębiorczość
ziamia
kapitał
Prawo Gossena mówi o tym, że...
potrzeby ludzkie zaspokajane są w kolejności od największych do najmniejszych.
popyt maleje , gdy inni kupują ten produkt.
popyt na dobra prestiżowe wzrasta mimo wzrostu cen
potrzeby ludzkie zaspokajane są w kolejności od najmniejszych do największych.
potrzeby ludzkie zaspokajane są w kolejności od największych do najmniejszych.
Trzy nietypowe krzywe popytu to (zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi):
popyt sztywny
popyt doskonale nieelastyczny
popyt nietypowy zachowujący się paradoksalnie
popyt doskonale elastyczny
popyt sztywny
popyt doskonale nieelastyczny
popyt nietypowy zachowujący się paradoksalnie
popyt doskonale elastyczny
Dopasuj
paradoks Veblena
paradoks Giffena
paradoks spekulacyjny
mimo wzrostu cen dóbr prestiżowych, popyt na nie rośnie
dobro podrzędne mimo zmiany ceny i obniżenia realnego dochodu nadal jest wybierane przez konsumenta, gdyż pozostaje wciąż relatywnie tańsze
jeśli panuje przekonanie, że cena w przyszłości nadal będzie rosła, to popyt rośnie mimo wzrostu ceny
paradoks Veblena
mimo wzrostu cen dóbr prestiżowych, popyt na nie rośnie
paradoks Giffena
dobro podrzędne mimo zmiany ceny i obniżenia realnego dochodu nadal jest wybierane przez konsumenta, gdyż pozostaje wciąż relatywnie tańsze
paradoks spekulacyjny
jeśli panuje przekonanie, że cena w przyszłości nadal będzie rosła, to popyt rośnie mimo wzrostu ceny
Do pozacenowych determinantów popytu możemy zaliczyć (zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi):
zmiana liczby i struktury ludności
koszty wytwarzania
ceny dóbr substytucyjnych
ceny dóbr komplementarnych
dochody nabywców
zmiana liczby i struktury ludności
ceny dóbr substytucyjnych
ceny dóbr komplementarnych
dochody nabywców
W przeciwieństwie do popytu, reakcja podaży na zmianę czynników ją określających wymaga czasu, występuje w trzech różnych sytuacjach:
okres ultrakrótki
okres krótki
okres długi
Relatywizm cen pomaga w krótkim czasie stwierdzić co kupimy i kiedy kupimy.
Uzupełnij
Sytuacja nadwyżki podaży nad popytem świadczy o występowaniu sytuacji nazywanej rynkiem konsumenta
Natomiast w przypadku, gdy podaż jest mniejsza od popytu mamy do czynienia z rynkiem producenta
Użyteczność całkowita jest to dodatkowa satysfakcja uzyskana ze spożycia każdej kolejnej jednostki dobra.
Drugie prawo Gossena mówi o tym, ze jeżeli dwa dobra mają tę samą cenę, to konsument tak będzie rozporządzał swoim dochodem, aby użyteczności krańcowe ostatniej jednostki każdego dobra były równe.
Krzywa obojętności pokazuje wszystkie kombinacje dóbr dające konsumentowi taką samą użyteczność.
Optimum konsumenta jest to punkt przecięcia się linii ograniczenia budżetowego z krzywą obojętności konsumenta.
Efekt Rygla inaczej możemy nazwać efektem:
blokady
snobizmu
mnożnika
zapadki
owczego pędu
Cechy konkurencji rynkowej:
występuje pełna mobilność kapitałów oraz swoboda wchodzenia i wychodzenia z rynku
występuje dowolnie duża liczba podmiotów
występuje duża liczba produktów o bardzo zbliżonych wartościach użytkowania
występuje pełna mobilność kapitałów oraz swoboda wchodzenia i wychodzenia z rynku
występuje dowolnie duża liczba podmiotów
występuje duża liczba produktów o bardzo zbliżonych wartościach użytkowania
Utarg całkowity można przedstawić jako iloczyn ilości sprzedanych dóbr (Q) i ich ceny (c).
Zysk całkowity możemy podzielić na dwie kategorie, jakie?
zysk dodatkowy
zysk przeciętny
zysk ekonomiczny
zysk księgowy
zysk ekonomiczny
zysk księgowy
Producent na rynku wolnej konkurencji optymalizuje produkcję, wówczas gdy przychód krańcowy zrównoważy się z kosztem całkowitym.
Efektywność mierzy się za pomocą trzech podstawowych formuł:
wskaźnika poziomu nadwyżki absolutnej
wskaźnika efektywności podstawowej
wskaźnika stopy nadwyżki
wskaźnika stopy procentowej
wskaźnika efektywności ogólnej
wskaźnika poziomu nadwyżki absolutnej
wskaźnika stopy nadwyżki
wskaźnika efektywności ogólnej