Fiszki

Prawo administracyjne część 5

Test w formie fiszek Test z prawa administracyjnego. Część 5 pytań.
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 4327 razy
Które z podanych aktów nie ogłasza się w Monitorze Polskim
uchwały Rady Ministrów
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
zarządzeń Prezydenta RP
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
Vacatio legis
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
nie ma charakteru absolutnego i w szczególnych przypadkach może być skrócony, a nawet całkowicie pominięty
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
Kompetencje do wydawania rozporządzeń posiada
prezes Rady Ministrów
tylko Rada Ministrów
Prezydent RP
przez Narodowego Banku Polskiego
prezes Rady Ministrów
Prezydent RP
Badania źródeł prawa administracyjnego obejmują
nomenklaturę
problem delegacji ustawowej
walor prawny
świadczenia ekwiwalentne
nomenklaturę
problem delegacji ustawowej
walor prawny
Traktat
oznacza międzynarodowe porozumienie międyz państwami, o szczególnej nazwie, zawarte w formie pisemnei i regulowane przez prawao międzynarodowe, niezależnie od tego czy jest ujęte w jednym dokumencie czy w dwóch lub więcej dokumentach
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
będąc w mocy wiąże strony, jego wykonanie jest niezależne od dobrej wiary
jest definiowany przez ustawę z dnia 20 lipca 200 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
Organami administracji niezespolonej, wyposażonymi w kompetencje do stanowienia aktów prawa miejscowego są
dyrektorzy urzędów żeglugi morskiej
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
dyrektorzy okręgów górniczych
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
Przepisy przejściowe o charakterze materialnym to
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
Zwyczaj
ma znaczenie jedynie dla struktury pojmowanej statycznie
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
nośnikami i przekaźnikami zwyczaju są są źródła prawa administracyjnego
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
Cechą charakterystyczną źródeł prawa administracyjnego jest to, że
większość z nich pochodzi od administracji
ich kodyfikacja - zarówno prawa materialnego jak i procesowego jest bardzo trudna i w Polsce jak dotąd niespotykana
źródła te stanowią samodzielny, odrębny od konstytucji system źródeł prawa
pewne z nich obowiązują na określonym, mniejszym od terytorium państwa obszarze (np. gminy, powiatu) ale tylko jako prawo wewnętrznie obowiązujące.
większość z nich pochodzi od administracji
Czy prawdą jest, iż Polską wiążą jdeynie umowy międzynarodowe ratyfiokowane przez Prezydenta
nie, np. niektóre z umów są ratyfikowana przez sejm w formie ustawy
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Tak, inne umowy nieratyfikowane przez prezydenta, są jedynie niewiążącą deklaracją
nie, gdyż prezydent może przekazać swoją kompetencję do ratyfikacji ministrowi resortu zajmująceo się sprawami regulowanymi przez umowę
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Co cechuje upoważnienie do wydania rozporządenia
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
Realizacja wskazań w nich zawartych jest dla wyznaczonego podmiotu obowiązkiem a nie uprawnieniem
Tylko niektóre z upoważnień takich mogą znajdować się w akcie o randze niższej od ustawy
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza się
wszystkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
zarządzenie Prezydenta RP wydane na podstawie ustawy
ustawy
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
ustawy
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
Uchwały cechuje to, że
nie są wydawane przez organy samorządu terytorialnego
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
mają one zawsze charakter wewnętrzny, obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi podejmującemu uchwałę
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
Przepisy wykonawcze mogą być ustanowione przez następujące organy gminy
wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
radę gminy
starostę
zarząd gminy
radę gminy
zarząd gminy
Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego nie należy
statut uczelni
rozporządzenie wojewody
żadne z powyższych
prawo zakładowe
żadne z powyższych
Przez źródła niezorganizowane rozumiemy
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa zamkniętego
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
Zarządzenia, zgodnie z regulacją konstytucyjną, mogą być wydawane przez
centralne organy administracji państwowej
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
ministrów
organy zakładów administracyjnych
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
ministrów
akty prawa miejscowego są
lokalnymi źródłami stanowionymi przez organy samorządów specjalnych i organy zakładów administrujących
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
wydawane tylko przez terenowe organy administracji publicznej
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
kompetencje prawotwórcze organów administracji publicznej dotyczące aktów normatywnych powszechnie obowiązujących
żadna z powyższych
mają charakter wykonawczy do ustaw
nie muszą każdorawzowo opierać się na regulacjach o randze co najmniej ustawy
nie mają charakteru pierwotnego
mają charakter wykonawczy do ustaw
nie mają charakteru pierwotnego
Zwyczaj
jest trwały
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania

Powiązane tematy

#prawoadministracyjne

Inne tryby