Podsumowanie

starozytnosc

Podsumowanie

starozytnosc

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Zwolennikami organizacji społeczeństwa pozbawionego instytucji charakterystycznych dla tworu panstwowego oraz reguł prawa byli:
Diogenes
Marek Aureliusz
Lao-cy
Pytanie 2
Koncepcje arystokratyczne są obecne w dokrtynie
Konfucjusza
św. Augustyna
Sokratesa
Pytanie 3
W starożytności umowa społeczna jako akt kreujący państwo występuje w doktrynie
Mo-tsy
Protagorasa z Abdery
Epikura
Pytanie 4
Apoteoza siły jako fundamentu sztuki rządzenia występuje w doktrynie
Gorgiasza
Kalikles
szkoły prawników ( Han Fei, Pong-mong)
Pytanie 5
Organizacja państwa ma charakter religijny w mysl doktryny
Konfucjusza
Mo-tsy
Sokratesa
Pytanie 6
Sofiści to doktryna
kładaca nacisk na wszechstronnosc wyksztalecenia
opowiadająca się za prawdziwościa stwierdzenia że człwoek jest kowalem własnego losu
rozwijająca się przede wszystkim w I w.pne
Pytanie 7
sensualizm i relatywizm charakteryzuja doktryne
Protagorasa z Abdery
Seneki
Hippiasza z Elidy
Pytanie 8
Wśród myślicieli starożytności zwolennikami demokracji byli
Trazymach
Kallikles
Prodikos
Pytanie 9
Znak równości pomiędzy prawem natury a egalitaryzmem stawiali sofiści
Hippiasz z Elidy
Alkidamas
Trazymach
Pytanie 10
Przedstawicielami nurtu zwanego sofistyką byli
Kallikles i Gorgiasz
Protagoras z Abdery i Sokrates
Hippiasz z Elidy i Jan z Salisbury
Pytanie 11
Za pierwszego filozofa który przedmiotem swoich badan uczynił człowieka uwaza sie
Protagorasa z Abdery
Arystotelesa
Sokratesa
Pytanie 12
Myślicielem który nie pozostawił po sobie dzieł pisanych był
Polibiusz
Konfucjusz
Sokrates
Pytanie 13
Do uczniów Sokratesa należy zaliczyc
Antystenesa
Platona
Arystotelesa
Pytanie 14
Doktrynę etyczną Sokratesa należy określic mianem
absolutyzmu etycznego
idealizmu obiektywnego
relatywizmu moralnego
Pytanie 15
Koncepcje ustrojowe Platona ewoluowały w miarę uplywu czasu. Do końca życia pozostał jednak wierny tezie, że
Republika mixta jako ustrój mieszany jest możliwa do realizacji w każdych warunkach poltycznych
najlepszym ustrojem jest zawsze i wszedzie monarchia
najgorsza forma ustrojowa jest demokracja
Pytanie 16
Arystokles to właściwe imię
Platona
Arystotelesa
Antystenesa
Pytanie 17
Platon był autorem następujacych dialogów
Państwo i Polityka
Państwo i Państwo i społeczeństwo
Panstwo i Prawa
Pytanie 18
Platon uchodzi za twórcę koncepcji zwanej
estetycznym subiektywizmem
idealizmem obiektywnym
absolutyzmem etycznym
Pytanie 19
Koncepcje etyczne wyrażające się w uznaniu cnoty za absolut występują w doktrynie
Sokratesa
Platona
św. Tomasza z Akwinu
Pytanie 20
Timokracja to ustrój oparty na
mądrości połączonej z kultura wyniesiona od muz
bogactwie które ma pierwszenstwo przed cnotą
odwadze skażonej kłótliwością i arogancją
Pytanie 21
Hierarchia praw wystepuje w doktrynie
Marka Tuliusza Cycerona
św. Augustyna
Platona
Pytanie 22
Utylitaryzm leżący u podstaw genezy państwa występuje w doktrynie
Platona
Gorgiasza
Arystotelesa
Pytanie 23
KOMUNIZM KONSUMPCYJNY to założenie występujące w
Pytanie 24
Państwo idealne Platona to
państwo, w którym podział społeczny na sześć grup ma charakter kastowy
państwo wyróżniające trzy stany hierarchiczne zróżnicowane ze względu na zapotorzebowanie państwa na trzy typy służby
Państwo oparte na zasadzie egalitaryzmu
Pytanie 25
Z pochwałą rządów filozofów spotykamy się w poglądach
Kratesa
Trazymacha
Platona
Pytanie 26
Platońska koncepcja państwa I stopnia opiera się na
podziale grupy rządzącej na: kapłanów-filozofów i świeckich-myślicieli
podziale spoleczenstwa na trzy grupy: wytwórców, wojowników i filozofów
własności indywidualnej
Pytanie 27
Instytucja 37 Strażników Praw to
organ lokalny powołany do stanowienia prawa oraz jego przestrzegania w myśl założeń Kanonu konfucjańskiego
organ centralny strzegący praw oraz sprawujący nadzór nad wykazem mienia zgodnie z założeniami Praw Platona
organ centralny strzegący praw zgodnie z założeniami Etyki nikomachejskiej Arystotelesa
Pytanie 28
Platon był
zwolennikiem silnego zróżnicowania majątkowego społeczeństwa
prekurorem koncepcji państwa zamkniętego
jednym z prekursorów ustroju mieszanego
Pytanie 29
Koncepcja państwa praworządnego występuje w doktrynie
Sokratesa
Platona
Trazymacha
Pytanie 30
Państwu praworządnemu w doktrynie Platona znane były następujące urzędy
senat oraz wiec ludowy jako organ prawotwórczy o znaczeniu lokalnym
Organ centralny w postaci Rady, składajacy sie z przedstawicieli czterech grup majątkowych,oraz organy wojskowe z urzędem stratega na czele
37 Strażników Praw oraz Zgromadzenie
Pytanie 31
HOMO POLITICUS to pojęcie występujace w
doktrynie Platona na określenie naturalnych inklinacji fillozofa-króla
doktrynie Arystotelesa na określenie społecznej natury człowieka
doktrynie Arystotelesa i św.Augustyna, odnoszące się do politycznie zaangażowanej jednostki piastujacej wyższe stanowiska państwowe
Pytanie 32
Zdaniem Arystotelesa celem polityki jest
politea
eudajmnonia
autarkia
Pytanie 33
Poznanie w ujęciu Arystotelesa ma charakter
wyłącznie zmysłowy
wyłącznie rozumowy
zarówno zmysłowy, jak i rozumowy
Pytanie 34
W hierarchii cnót wyróżnianych przez Arystotelesa
cnoty moralne są podporządkowane cnotom intelektualnym
na czele cnot stoi cnota piękna
cnoty intelektualne są podporządkowane cnotom moralnym
Pytanie 35
W klasycznej arystotelesowskiej koncepcji sprawiedliwości należy wyróżnić
sprawiedliowość w znaczeniu ogólnym oraz sprawiedliowość w znaczeniu szczegółowym
sprawiedliwość odnoszącą się do społeczności państwowych oraz społeczności żyjących poza państwem
sprawiedliowość wymierzającą oraz sprawiedliowość wyrównującą
Pytanie 36
Państwo w myśl doktryny Arystotelesa jest
organizacją o charakterze wszechświatowym
zbiorem indywidualności
nakierowane na osiągnięcie szczęścia i samowystarczalności
Pytanie 37
Geneza państwa w ujęciu Arystotelesa jest następująca
poszczególne jednostki łączą się w małe grupy wyłącznie w celu zagwarantowania sobie bezpieczeństwa oraz nienaruszalności własności prywatnej
ludzie łączą się na podstawie porozumienia, które w kolejnych stuleciach zosatło określone mianem umowy społecznej
państwo jest ostatnim, po rodzinie i gminie, ogniwem uspołecznienia się jednostki
Pytanie 38
Za rzecznika koncepcji kompromisu uważany jest
Antystenes
Platon
Arystoteles
Pytanie 39
Przekonanie o degeneracji form ustrojowych jest wpisane w doktrynę
Platona
Polibiusza
Arystotelesa
Pytanie 40
Optymalną formą państwa zdaniem Arystotelesa jest
państwo rządzone przez klasę reprezentujacą średnią własność
ustrój oparty na wiedzy i cnocie rządzących, czyli arystokracja
ustrój zzwany politeą
Pytanie 41
Arystoteles był zwolennikiem
zhierarchizowania cnót
metody indukcyjnej
prostych form ustrojowych
Pytanie 42
Autorem DE REPUBLICA(O PAŃSTWIE) oraz DE IURE (O prawach)jest
Seneka
Polibiusz
MArek Tuliusz Cycero
Pytanie 43
Do myśli polityczno-prawnej okresu hellenistycznego należy zaliczyć
cyrenaików
sofistów
cyników
Pytanie 44
Szkoły okresu hellenistycznego charakteryzuje
niechętny stosunek do aktywności politycznej i zaangażowania w życie społeczne
nacisk na problematyke etyczna
pochwała świadomego egoizmu
Pytanie 45
Do przedstawicieli doktryny cynickiej zalicza się
Kratesa i Sokratesa
Antystenesa i Diogenesa
Arystypa i Heraklita
Pytanie 46
Cynicy opowiadali się za
społeczniścią bezpaństwową
silną armią zbrojną
rozwojem ekonomicznym gwarantującym samowystarczalność małego państwa(tj. państwa w granicach greckiej polis)
Pytanie 47
Za prymatem prawa naturalnego opowiadali się
stoicy
epikurejczycy
cynicy
Pytanie 48
Idee kosmopolityczne bliskie były
Markowi Tuliuszowi Cyceronowi
Diogenesowi z Synopy
Arystotelesowi
Pytanie 49
Cynicy byli zwolennikami
kompromisu z każdym systemem politycznym
rządów arystokracji
rządów jednostki mającej na uwadze dobro ogółu spoleczności państwowej
Pytanie 50
w myśl doktryny epikurejczyków państwo jest
państwem wszechświatowym, związkeim małych państw narodowych
oparte na prawie i strachu
wynikeiem umowy społecznej
Pytanie 51
Przedstawicielami szkoły stoickiej byli
Kleantes i Seneka
Arystyp i Cycero
Chryzyp i Marek Aureliusz
Pytanie 52
Podział filozofii na fizykę , logikę, etykę został dokonany przez
sofistów
stoików
cyników
Pytanie 53
Stoicy dzielili cnoty na
główne i poboczne
kardynalne i niekardynalne
kardynalne i podporządkowane
Pytanie 54
Stoicy stali na stanowisku że
mądrość tożsama jest ze stanem ducha zwanym wolnością
ideałem dla człowiek jest mędrzec pełen dystansu do świata zewnętrznego
człowiek jest z natury samotnikiem i egoistą, z niechęcią odnoszącym się do życia społecznego
Pytanie 55
założycielem szkoły stoickiej był
Chryzyp i Kleates
Zenon z Kition
Zenon z Elei
Pytanie 56
W myśl doktryny stoików państwo
jest wynikiem umowy społecznej
jest darem niebios
jest konsekwencją społecznej natury człowieka
Pytanie 57
Stoicy byli zwolennikami
rozróżnienia pojęc prawo natury i prawo naturalne
państwa o małych rozmiarach (państwa-miasta)
wyższości prawa naturalnego nad stanowionym
Pytanie 58
Stoicy okresu średniego
przyjęli w całości dorobek starej stoi nie dokonując w nim żadnych zmian
koncepcję samowystarczalnej jednostki ludzkiej zastąpili ideałem służby ojczyźnie
dokonali rewolucyjnych zmian w zakresie postrzegania genezy państwa oraz zadań przed nim stojących
Pytanie 59
Koncepcja cyklicznego rozwoju państw bliska była
Janowi z Salisbury
Polibiuszowi
Sokratesowi
Pytanie 60
Za ustrojem mieszanym, łączącym elementy monarchii (w postaci władzy konsula), demokracji (zgromadzenie ludowe) i arystokracji (senat) opowiadal się
Marek Tuliusz Cycero
Paweł z Tarsu
Polibiusz
Pytanie 61
Marek Tuliusz Cycero uznawal za optymalny ustrój
republikę mieszaną
republikę demokratyczną
monarchię
Pytanie 62
W myśl koncepcji stoików okresu średniego (Polibiusz, Cycero) forma mieszana państwa jest gwarantem
sukcesów militarnych
stabliności
silnej pozycji na arenie międzynarodowej
Pytanie 63
Prawo w myśl założeń Marka Tuliusza Cycerona
jest zhierarchizowane
jest atrybutem suwerena, który stanowi je wyłącznie zgodnie z własną wolą i własnym wyobrażeniem sprawiedliowści
wywodzi się z rozumu
Pytanie 64
Marek Tulisz Cycero
utożsamia prawo naturalne z prawem stanowionym
jest zwolennikiem przypisania prawu funkcji wychowawczej
w ramach LEX HUMANUM wyróżnia IUS GENTIUM oraz IUS CIVILE
Pytanie 65
podział sprawiedliwości na sprawiedliwość teoretyczną oraz sprawiedliwość praktyczną występuje w doktrynie
św.Tomasza z Akwinu
Arystotelesa
Marka Tuliusza Cycerona
Pytanie 66
Doktryna św. Pawła z Tarsu
opiera się na założeniu, że wszelka władza, w tym władza państwowa, pochodzi od Boga
przejęła od cynikó niechęć do instytucji państwa
nakazuje bierność oraz wprowadza zakaz angażowania się w życie publiczne
Pytanie 67
Doktryny wczesnego chrzescijaństwa reprezentowali
Klemens Aleksandryjski i Orygenes
św. Augustyn i Laktancjusz
św. Tomasz z Akwinu i Paweł z Tarsu
Pytanie 68
DWOJA TEDY MIŁOŚĆ DWOJAKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA: ZIEMSKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA MIŁOŚĆ WŁASNA, AŻ DO POGARDY BOGA POSUNIĘTA; NIEBIESKIE PAŃSTWO UCZYNIŁA MIŁOŚĆ BOŻA, AŻ DO POGARDY SAMEGO SIEBIE POSUNIETA-kto jest autorem tego cytatu
Paweł z Tarsu
św. Augustyn
św. Tomasz z Akwinu
Pytanie 69
Św. Augustyn największą pożyczkę intelektualną zaczerpnął od
Platona
Sokratesa
Arystotelesa
Pytanie 70
Zgodnie z zalożeniem doktryny św Augustyna
człowiek jest z natury dobry
należy wyróżnić wolność formalną i wolność istotną
człowiek jest kowalem własnego losu na drodze do zbawienia
Pytanie 71
Koncepcja predestynacji znamionuje doktrynę
św. Tomasza
św. Augustyna
Jana z Salisbury
Pytanie 72
CIVITAS TERRENA zgodnie z założeniami doktryny św. Augustyna to
instytucja zalożona przez Kaina
państwo przesiąkniete egoizmem i pożądliwością
państwo Boże
Pytanie 73
w myśl doktryny św. Augustyna dzieje świata są
efektem przemian zachodzących w ramach sześciu epok i kończących się w epoce siódmej Królestwo Boże
efektem stalego zmagania się państwa bozego i państwa ziemskiego
częścią boskiego planu urządzenia swiata, którego etapami są państwo ziemskie, państwo boże i królestwo niebieskie
Pytanie 74
W poszukiwaniu istoty państwa św. Augustyn przeanalizował wiele koncepcji państwa. Za najbliższą własnej doktrynie uznał definicję państwa autorstwa
Arystotelesa
Platona
Marka Tuliusza Cycerona
Pytanie 75
Państwo to rzecz ludu. Lud zaś nie jest zaś jakimkolwiek zbiorem wielkiej liczby ludzi, ale związkiem opierającym się na prawie, zgodnie przez wszystkich przyjętym i na wspólności interesów - tak państwo definiował
Arystoteles
Marek Tuliusz Cycero
św. Augustyn
Pytanie 76
W doktrynie św. Augustyna filarami państwa były
pax, unitas, ordinis
iustitia
ius et iustitia
Pytanie 77
W przedmiocie władzy doktryna św. Augustyna stoi na stanowisku iż
Pytanie 78
W pierwszych wiekach naszej ery funkcjonowały takż=ie sekty chrzecijańskie, jak:
gnozja i tyranizm
arianizm i manicheizm
marcjanizm i mitranizm
Pytanie 79
Za niewielkimi rozmiarami państwa, oscylującymi wokół rozmiarów greckiej polis opowiadali się
Arystoteles
Krates
Platon
Pytanie 80
Państwo to zgromadzenie i wspólnota ludzka ku życiu szczęśliwemu i samowystarczalnemu ustanowiona- z taką definicja państwa spotykamy się na gruncie doktryny
Marka Tuliusza Cycerona
Niccola Machiavellego
Arsytotelesa
Pytanie 81
Immanuel Kant wyróżniał imperatyw
bezwarunkowy
hipotetyczny
kategoryczny
Pytanie 82
Idea społeczeństwa obywatelskiego pojawiła sie w poglądach
Georga Wilhelma Friedricha Hegla
Immanuela Kanta
Johanna Gottlieba Fichtego
Pytanie 83
Idea umowy społecznej występuje w poglądach
Tomasza Hobbesa
Hugo Grocjusza
Immanuela Kanta
Pytanie 84
Georg Wilhelm Friedrich Hegel w swojej koncepcji historiozofii wyróżnia m.in. następujące królestwa dziejów powszechnych
współczesne
zachodnie
greckie
Pytanie 85
W doktrynie Johanna Gottlieba Fichtego rola państwa w procesach gospodarczych polegała na funkcji
globalnego podmiotu planującego
regulatora procesów gospodarczych
stróża nocnego
Pytanie 86
Immanuel Kant do bezwzględnych reguł odpowiadających pojęciu imperatywu kategorycznego zaliczał następujące zasady
dzieje powszechne są postępem w uświadamianiu wolności, a wolność jest uświadomioną koniecznością
postępuj tak, żeby reguła twojego postępowania mogła stać się poprzez twą wolę prawem powszechnym
traktuj zawsze ludzkość bądź we własnej osobie, bądź w osobie bliźniego jako cel, a nigdy jako środek
Pytanie 87
Zdania: Niebo gwiaździste nade mną. Prawo moralne we mnie. Zostały wypowiedziane przez
Johanna Gottlieba Fichtego
Georga Wilhelma Friedricha Hegla
Immanuela Kanta
Pytanie 88
Według Immanuela Kanta najlepszą formę państwa stanowiła
republika arystokratyczna
monarchia parlamentarna
demokracja
Pytanie 89
Immanuel Kant był zwolennikiem
zasady podziału władzy
zasady jednolitości władzy
traktowania władzy sądowniczej jako części władzy wykonawczej
Pytanie 90
Podstawowym celem państwa według Immanuela Kanta jest zapewnienie ludziom
odpowiedniego poziomu życia
maksimum korzyści
maksimum wolności
Pytanie 91
Państwo jest rzeczywistością idei etycznej w filozofii
Immanuela Kanta
Johanna Gottlieba Fichtego
Georga Wilhelma Friedricha Hegla
Pytanie 92
Jednym z podstawowych źródeł materializmu dialektycznego Karola Marksa i Fryderyka Engelsa była filozofia
Georga Wilhelma Friedricha Hegla
Immanuela Kanta
Johanna Gottlieba Fichtego
Pytanie 93
Georg Wilhelm Friedrich Hegel był
zwolennikiem równowagi i podziału władzy
przeciwnikiem trójpodziału władzy
zwolennikiem trójpodziału władzy
Pytanie 94
Autorem dzieła Zamknięte państwo handlowe jest:
Johann Gottlieb Fichte
Immanuel Kant
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Pytanie 95
Przedstawicielem szkoły historycznej w prawoznawstwie był
Fryderyk Karl von Savigny
Immanuel Kant
Rudolf Ihering
Pytanie 96
Wśród założeń szkoły historyczno-prawnej w Niemczech można wymienić następujące stwierdzenia
przeszłość jest kontynuacją teraźniejszości
teraźniejszość jest kontynuacją przyszłości
teraźniejszość jest kontynuacją przeszłości
Pytanie 97
Fryderyk Karol von Savigny był
przeciwnikiem programu kodyfikacji w Niemczech
przedstawicielem romanistycznego skrzydła szkoły historycznej
zwolennikiem programu kodyfikacji w Niemczech
Pytanie 98
Grzegorz Fryderyk Puchta dokonał podziału prawa na
zwyczajowe ustawowe prawnicze
zwyczajowe historyczne pozytywne
zwyczajowe ustawowe naturalne
Pytanie 99
Według Gustawa von Hugo prawo rozwija się
niezależnie od woli ustawodawcy
spontanicznie
wraz z historią
Pytanie 100
Autorem dzieła O powołaniu naszych czasów do ustawodawstwa i nauki prawa był
Fryderyk Karol von Savigny
Gustaw von Hugo
Grzegorz Fryderyk Puchta
Pytanie 101
W poglądach przedstawicieli szkoły historyczno- prawnej w Niemczech rola ustawodawcy w państwie polega na
badaniu historii i wyciąganiu z niej nauk potrzebnych dla teraźniejszości
tworzeniu prawa
odkrywaniu prawa
Pytanie 102
Prawo zatem rozwija się z narodem, wraz z nim się doskonali, a wreszcie obumiera wraz z utratą przez naród jego odrębnej osobowości. Powyższe stwierdzenie charakteryzuje
szkołę historyczno-prawną w Niemczech
idealizm niemiecki
szkołe pozytywizmu prawniczego
Pytanie 103
Alexis de Tocqueville należy do przedstawicieli szkoły
liberalizmu
pozytywizmu prawniczego
funkcjonalizmu prawniczego
Pytanie 104
Alexis de Tocqueville wyróżnia
wolność egalitarną przejawiającą się w braku numerus clausus w dostępie do urzędów państwowych
wolność demokratyczną opartą na prawie
wolność arystokratyczną przejawiającą się w przywilejach
Pytanie 105
Za koncepcją podziału władz opowiadał się
Beniamin Constant
Alexis de Tocqueville
Jean Jacques Rousseau
Pytanie 106
Do przedstawicieli liberalizmu XIX stulecia należy zaliczyć
Beniamina Constanta i Jeremiego Benthama
Johna Stuarta Milla i Roberta Nozicka
Huberta Spencera i Karola Monteskiusza
Pytanie 107
Doktryna liberalizmu politycznego opiera się na
idei wolności rozumianej jako wolność od
poszanowaniu własności indywidualnej
nacisku na wolność rozumianą jako wolnośc do
Pytanie 108
Do propagatorów koncepcji dobra wspólnego, dobra ogółu, zaliczamy
Huberta Spencera
św. Tomasza z Akwinu
Leona XIII
Pytanie 109
Doktrynę Huberta Spencera charakteryuje
niechęć do estetyzacji życia społecznego
krytyka współczesnego mu liberalizmu
przekonanie o konieczności wzmocnienia biurokracji państwowej oraz rządów parlamentarnej większości w celu sprawnego funkcjonawania aparatu państwowego
Pytanie 110
W doktrynie liberalizmu XIX w. autorem koncepcji podziału władzy jest
Jeremy Bentham
Beniamin Constant
John Stuart Mill
Pytanie 111
Beniamin Constant przez pojęcie wolność rozumie
prawo człowieka do pełnej samorealizacji
niczym nieograniczona działalnośc człowieka w sferze gospodarczej i na arenie życia politycznego
strefe prywatności jednostki wolnej od wpływów państwa
Pytanie 112
Znak równości między wolnością a własnością stawiali
Beniamin Constant
John Locke
Platon
Pytanie 113
Miano doktryny utylitaryzmu nosi doktryna
Beniamina Constanta
Jeremiego Benthona
Johna Stuarta Milla
Pytanie 114
Utylitaryzm opiera się na założeniu że
wszelka aktywnosć zmierza do osiągnięcia możliwie największej przyjemniści
dobro społeczności państwowej ma pierwszeństwo przed celami jednostkowymi, a szczęscie społeczności państwowej stanowi sumę satysfakcji poszczególnych obywateli
celem państwa jest użyteczna działalność prawotwórcza i ekonomiczna
Pytanie 115
Celem prawa w ujęciu Jeremiego Benthona jest
dążenie do szczęscia i przyjemności poszczególnych członków społeczności państwowej
przestrzeganie preferowanego przez podmiot rządzący systemu aksjologicznego
sankcjonowanie norm zakorzenionych w ludzkiej naturze
Pytanie 116
Jeremy Bentham jest przedstawicielem
psychologizmu prawniczego
radykalnego nurtu liberalizmu
szkoły prawa natury
Pytanie 117
Zasada użyteczności sformułowana przez Jeremiego Benthama zasadza się na założeniu że jej adresatem jest
rządzący
jednostka ludzka
wyłącznie grupy społeczne o charakterze korporacyjnym
Pytanie 118
Doktryna Jeremiego Benthama opiera się na tezie że siłą napędową ludzkiego działania jest przyjemność oraz przykrość. W ramach tej doktryny wyróżnione zostały 4 rodzaje przyjemności i przykrości
źródła polityczne i religijne
żródła fizyvczne i moralne
źródła mistyczne i materialistyczne
Pytanie 119
w przedmiocie własności Jeremy Bentham był zwolennikiem
własności prywatnej na której straży stoi władza państwowa
podziału własności na własność państwową, społeczną i prywatną
zniesienia własności prywatnej w imię zaspokojenia z nacjonalizowanych dóbr podstawowych potrzeb ogółu społeczeństwa