Podsumowanie

OWI

Podsumowanie

OWI

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Przedmiotem prawa autorskiego jest
kazda dzialalnosc tworcza
dzialalnosc o indywidualnym charakterze
kazdy przejaw dzialalnosci tworczej o indywidualnym charakterze
Pytanie 2
Warunkiem zaistnienia praw autorskich jest
okreslona wartosc utworu
wlasciwe przeznaczenie i sposob wyrazenia utworu
ustalenie utworu w jakiejkolwiek postaci
Pytanie 3
nie sa przedmiotem prawa autorskiego utwory
odkrycia i idee
fotograficzne
plastyczne
Pytanie 4
utwor jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia
chociazby mial postac nieukonczona
ale musi miec postac ukonczona
ale nalezy go zarejestrowac
Pytanie 5
opracowanie cudzego utworu, w szczegolnosci tlumaczenie, przerobka, adaptacja:
jest przedmiotem prawa autorskiego
nie jest przedmiotem prawa autorskiego
jest przedmiotem prawa autorskiego w zaleznosci od opracowania
Pytanie 6
rozporzadzanie i korzystanie z opracowania zalezy od zezwolenia:
tworcy utworu pierwotnego
zgody organizacji zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi
ministerstwa wlasciwego ds. kultury i sztuki
Pytanie 7
tworca utworu pierwotnego moze cofnac zezwolenie, jezeli opracowanie nie zostalo rozpowszechnione w ciagu:
pieciu lat od jego udzielenia
trzech lat od jego udzielenia
pieciu lat od powstania utworu
Pytanie 8
jezeli tworca utworu pierwotnego cofnal zgode po uplywie czasu wymaganego do rozpowszechnienia opracowania to:
wyplacone tworcy wynagrodzenie nie podlego zwrotowi
wyplacone tworcy wynagrodzenie moze podlegac zwrotowi
wyplacone tworcy wynagrodzenie podlega zwrotowi
Pytanie 9
Utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem:
mozna uwazac za opracowanie, w zaleznosci od tego utworu
nie uwaza sie za opracowane
uwaza sie za opracowane
Pytanie 10
Na egzemplarzach opracowania należy wymienić:
b) tylko twórcę utworu pierwotnego
c) tylko tytuł utworu pierwotnego
a) twórcę i tytuł utworu pierwotnego
Pytanie 11
Zbiory, antologie, wybory, bazy danych spełniające cechy utworu są przedmiotem prawa autorskiego:
a) w każdym przypadku
c) jeżeli zawierają inne utwory
b) o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie mają twórczy charakter
Pytanie 12
Przedmiot prawa autorskiego stanowią:
c) artykuły prasowe (uwaga: proste informacje prasowe nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego!)
b) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole
a) akty normatywne lub ich urzędowe projekty
Pytanie 13
Do utworów, które zostały opublikowane równocześnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą:
c) można stosować przepisy ustawy o prawach autorskich, w zależności od kraju, w którym równocześnie opublikowano utwór
a) stosuje się przepisy ustawy o prawach autorskich
b) nie stosuje się przepisów ustawy o prawach autorskich
Pytanie 14
Utworem opublikowanym jest utwór, który
c) za zezwoleniem twórcy został tylko zwielokrotniony
b) za zezwoleniem twórcy został zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie
a) bez zgody twórcy został zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie
Pytanie 15
Opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie:
a) siedmiu dni od jego pierwszej publikacji
b) dwudziestu dni od jego pierwszej publikacji
c) trzydziestu dni od jego pierwszej publikacji
Pytanie 16
Utworem rozpowszechnionym jest utwór, który:
b) za zezwoleniem twórcy został w odpowiedni sposób udostępniony publicznie
c) bez zezwolenia twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie
a) za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie
Pytanie 17
Najmem egzemplarzy utworu jest:
b) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania w celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej
a) ich przekazanie do nieograniczonego czasowo korzystania w celu tylko bezpośredniego uzyskania korzyści majątkowej
c) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania w celu tylko pośredniego uzyskania korzyści majątkowej
Pytanie 18
Użyczeniem egzemplarzy utworu jest:
b) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania, mające na celu tylko pośrednie uzyskanie korzyści majątkowej
c) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania, niemające na celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej
a) ich przekazanie do nieograniczonego czasowo korzystania, mające na celu tylko bezpośrednie uzyskanie korzyści majątkowej
Pytanie 19
Prawo autorskiego:
zawsze przysluguje tworcy
co do zasady przysluguje tworcy
nie przysluguje tworcy
Pytanie 20
Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go:
producent i wydawca
producent lub wydawca
producent, wydawca i właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
Pytanie 21
Współtwórcom przysługuje prawo autorskie:
laczne
wspolne
kumulatywnie
Pytanie 22
Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez:
b) sąd
c) ministra właściwego ds. kultury i sztuki
a) właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
Pytanie 23
Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu:
c) potrzebna jest zgoda wszystkich współtwórców
a) nie potrzebna jest zgoda wszystkich współtwórców
b) może być potrzebna zgoda wszystkich współtwórców, w zależności od utworu
Pytanie 24
Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują:
a) producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom
b) producentowi i wydawcy
c) tylko twórcom poszczególnych części mających samodzielne znaczenie
Pytanie 25
Prawo do tytułu utworu zbiorowego co do zasady przysługuje:
a) producentowi i wydawcy
b) producentowi lub wydawcy
c) twórcom poszczególnych części takiego utworu
Pytanie 26
Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy:
b) nie nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe
a) nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe
c) nabywa z chwilą ustalenia utworu autorskie prawa majątkowe
Pytanie 27
Twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na którym utwór utrwalono, powracają do twórcy jeżeli pracodawca:
c) w okresie trzech lat od daty przyjęcia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia
b) w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia
a) w okresie roku od daty przyjęcia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia
Pytanie 28
Uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń, jeżeli pracodawca nie zawiadomi twórcy o jego nieprzyjęciu lub uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych zmian w terminie:
1 miesiaca
3 miesiecy
6 miesiecy
Pytanie 29
Pierwszeństwo instytucji naukowej do opublikowania utworu pracownika naukowego wygasa, jeżeli nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu w ciągu sześciu miesięcy od dostarczenia utworu albo jeżeli w okresie:
a) dwóch lat od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany
b) trzech lat od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany
c) pięciu lat od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany
Pytanie 30
Pierwszeństwo w opublikowaniu pracy dyplomowej studenta przysługuje:
studentowi
uczelni wyzszej
promotorowi studenta
Pytanie 31
Student, który przygotował pracę dyplomową może ją opublikować, jeżeli uczelnia nie opublikowała pracy dyplomowej w ciągu:
6 miesiecy
3 miesiecy
1 miesiaca od jej obrony
Pytanie 32
Autorskie prawa osobiste
wygasaja z chwila smierci autora
nigdy nie wygasaja
wygasaja z uplywem 70 lat od smierci autora
Pytanie 33
Autorskie prawa osobiste
a) podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu
c) podlegają zrzeczeniu się, ale nie zbyciu
b) nie podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu
Pytanie 34
Prawo do nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania to:
c) prawo pokrewne osobiste
b) autorskie prawo majątkowe
a) autorskie prawo osobiste
Pytanie 35
Autorskie prawa majątkowe
podlegają egzekucji, nawet jeśli nie służą twórcy
c) nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy
a) podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy
Pytanie 36
Twórcy i jego spadkobiercom, w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego, przysługuje prawo do wynagrodzenia, którego wartość zależna jest od wartości sprzedaży i mieści się w przedziale:
c) od 3 % do 5 % ceny sprzedaży
b) od 1 % do 5 % ceny sprzedaży
a) od 0,25 % do 5 % ceny sprzedaży
Pytanie 37
Kopie uznane za oryginalne egzemplarze utworu, jeżeli zostały wykonane osobiście, w ograniczonej ilości, przez twórcę lub pod jego nadzorem, ponumerowane, podpisane lub w inny sposób przez niego oznaczone:
b) są oryginalnymi egzemplarzami utworu
a) nie są oryginalnymi egzemplarzami utworu
c) są nieoryginalnymi egzemplarzami utworu
Pytanie 38
Za dokonaną zawodowo odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych twórcom i ich spadkobiercom przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości:
5% ceny
2% ceny
3% ceny
Pytanie 39
Producenci i importerzy magnetofonów, magnetowidów, kserokopiarek, skanerów, czystych nośników służących do utrwalania są obowiązani do uiszczania organizacjom zbiorowego zarządzania opłat w wysokości nieprzekraczającej:
a) 3 % kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników
b) 5%
c) 6%
Pytanie 40
Posiadacze urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich, są obowiązani do uiszczania, za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, opłat w wysokości
b) do 10 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców
b) do 5 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców
a) do 3 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców
Pytanie 41
Bez zezwolenia twórcy:
a) nie wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego
b) wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego
c) wolno odpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego
Pytanie 42
Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez:
b) tylko przez krąg osób pozostających w związku pokrewieństwa lub powinowactwa
c) krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego
a) tylko przez jedną osobę
Pytanie 43
Wolno rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego, integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców znajdujących się:
c) w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 100 gospodarstw domowych
b) w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 50 gospodarstw domowych
a) tylko w jednym budynku
Pytanie 44
Jeżeli urządzenia służące do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym służą do odbierania nadawanych utworów, to ich posiadacze:
b) nie mogą ich nieodpłatnie odbierać
a) mogą je nieodpłatnie odbierać, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych
c) mogą je nieodpłatnie odbierać, jeżeli łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych
Pytanie 45
Już rozpowszechnione sprawozdania o aktualnych wydarzeniach:
b) wolno nieodpłatnie rozpowszechniać w celach informacyjnych tylko w prasie
c) wolno nieodpłatnie rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji
a) wolno odpłatnie rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji
Pytanie 46
W sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach:
c) wolno przytaczać utwory udostępniane podczas tych wydarzeń za zgodą autorów tych sprawozdań
b) nie wolno przytaczać utworów udostępnianych podczas tych wydarzeń
a) wolno przytaczać utwory udostępniane podczas tych wydarzeń
Pytanie 47
Instytucje naukowe i oświatowe w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań:
a) nie mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu
c) mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów tylko w oryginale oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu
b) mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu
Pytanie 48
W zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości:
b) nie wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywków rozpowszechnionych utworów lub drobnych utworów w całości
c) wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości
a) wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość tylko urywki rozpowszechnionych utworów
Pytanie 49
W celach dydaktycznych i naukowych
b) wolno zamieszczać w podręcznikach i wypisach rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów
c) wolno zamieszczać w podręcznikach i wypisach rozpowszechnione tylko fragmenty większych utworów
a) nie wolno zamieszczać w podręcznikach i wypisach rozpowszechnionych drobnych utworów lub fragmentów większych utworów
Pytanie 50
Podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia:
a) wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory
b) nie wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnionych utworów
c) wolno nieodpłatnie wykonywać nie rozpowszechnione utwory
Pytanie 51
Z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystanie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia:
c) wolno nieodpłatnie korzystać
b) wolno odpłatnie korzystać
a) nie wolno korzystać
Pytanie 52
Z utworów w związku z prezentacją lub naprawą sprzętu:
c) wolno odpłatnie korzystać
a) wolno nieodpłatnie korzystać
b) nie wolno korzystać
Pytanie 53
Z utworu w postaci obiektu budowlanego, jego rysunku, planu lub innego ustalenia, w celu odbudowy lub remontu obiektu budowlanego:
c) można korzystać za zgodą autora utworu
a) nie wolno korzystać
b) wolno korzystać
Pytanie 54
Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku:
a) pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła
b) bez konieczności spełnienia jakichkolwiek warunków
c) pod warunkiem wymienienia tylko źródła
Pytanie 55
Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat:
b) siedemdziesięciu od śmierci twórcy
c) osiemdziesięciu od śmierci twórcy
a) pięćdziesięciu od śmierci twórcy
Pytanie 56
Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworów współautorskich gasną z upływem lat:
b) siedemdziesięciu od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych
c) osiemdziesięciu od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych
a) pięćdziesięciu od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych
Pytanie 57
Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworu audiowizualnego gasną z upływem lat:
a) czterdziestu od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego
b) pięćdziesięciu od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego
c) siedemdziesięciu od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego
Pytanie 58
Czas trwania autorskich praw majątkowych:
c) nie liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów
b) liczy się daty kiedy nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów
a) liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów
Pytanie 59
Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, nie korzystających z ochrony autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu Promocji Twórczości wpłaty wynoszącej
od 3 % do 7 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów
od 5 % do 8 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów
Pytanie 60
Autorskie prawa majątkowe:
a) mogą przejść na inne osoby tylko na podstawie umowy
b) mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy
c) mogą przejść na inne osoby tylko na podstawie dziedziczenia
Pytanie 61
Nabywca autorskich praw majątkowych:
b) nie może przenosić ich na inne osoby
a) może przenieść je na inne osoby
c) może przenieść je na inne osoby, ale przez okres jednego roku
Pytanie 62
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu nazywana jest:
c) homologacją
b) licencją
a) koncesją
Pytanie 63
Jeżeli autorskie prawa majątkowe jednego ze współtwórców miałyby przypaść Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu, część ta przechodzi na:
b) rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
a) pozostałych przy życiu współtwórców lub ich następców prawnych, stosownie do wielkości ich udziałów
c) ministerstwa ds. kultury i sztuki
Pytanie 64
Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie:
b) twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia
c) twórcy może przysługiwać prawo do wynagrodzenia
a) twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia
Pytanie 65
W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca
b) żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
a) nie ma prawa żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd
c) może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd
Pytanie 66
Mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych twórca:
a) zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego
b) nie ma prawa zezwalać na wykonywanie zależnego prawa autorskiego
c) może zwrócić się do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z prośbą o rozstrzygnięcie
Pytanie 67
Jednostronne obniżenie ceny sprzedaży egzemplarzy przed upływem roku od przystąpienia do rozpowszechniania utworu:
a) wpływa na wysokość wynagrodzenia
b) nie wpływa na wysokość wynagrodzenia
Pytanie 68
Wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu:
b) nie stanowią odrębnych pół eksploatacji
a) stanowią odrębne pola eksploatacji
c) stanowią odrębne pola wykorzystania
Pytanie 69
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu:
a) powoduje przejście autorskich praw majątkowych do utworu
c) nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu
b) powoduje przejście autorskich praw osobistych do utworu
Pytanie 70
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych:
b) wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności
c) może mieć formę ustną
a) nie wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności
Pytanie 71
Twórca jest obowiązany dostarczyć utwór w terminie określonym w umowie, a jeżeli termin nie został oznaczony:
b) po upływie 1 miesiąca od ukończenia utworu
c) po upływie 3 miesięcy od ukończenia utworu
a) niezwłocznie po ukończeniu utworu
Pytanie 72
Jeżeli twórca nie dostarczył utworu w przewidzianym terminie, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni dodatkowy termin z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie:
b) może od umowy odstąpić
c) może wyznaczyć kwotę odszkodowania
a) nie może od umowy odstąpić
Pytanie 73
Jeżeli zamówiony utwór ma usterki, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni termin do ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić lub:
c) żądać zadośćuczynienia za doznaną krzywdę
a) żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
b) żądać przeproszenia
Pytanie 74
Jeżeli twórca nie usunął w terminie usterek, a zamawiające odstąpił od umowy, to ma on prawo do części zapłaconego wynagrodzenia, jednak nie wyższego niż:
b) 30 % umówionej ceny
a) 25 % umówionej ceny
c) 50 % umówionej ceny
Pytanie 75
Jeżeli utwór ma wady prawne, zamawiający może od umowy odstąpić i:
b) żądać naprawienia poniesionej szkody
a) żądać zadośćuczynienia
c) żądać przeprosin
Pytanie 76
Jeżeli nabywca autorskich praw majątkowych lub licencjobiorca, który zobowiązał się do rozpowszechniania utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania w umówionym terminie, a w jego braku - w ciągu dwóch lat od przyjęcia utworu, twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć i domagać się naprawienia szkody po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu, nie krótszego niż:
a) sześć miesięcy
c) 2 lata
Pytanie 77
Jeżeli wskutek okoliczności, za które nabywca lub licencjobiorca ponosi odpowiedzialność, utwór nie został udostępniony publiczności, twórca może się domagać, zamiast naprawienia poniesionej szkody:
a) podwójnego wynagrodzenia w stosunku do określonego w umowie o rozpowszechnienie utworu
c) pięciokrotnego wynagrodzenia w stosunku do określonego w umowie o rozpowszechnienie utworu
Pytanie 78
Jeżeli publiczne udostępnienie utworu następuje w nieodpowiedniej formie albo ze zmianami, którym twórca mógłby słusznie się sprzeciwić, może on po bezskutecznym wezwaniu do zaniechania naruszenia:
a) tylko odstąpić od umowy
c) tylko wypowiedzieć umowę
b) odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć
Pytanie 79
Korzystający z utworu:
a) jest obowiązany umożliwić twórcy przed rozpowszechnieniem utworu przeprowadzenie nadzoru autorskiego
b) nie jest obowiązany umożliwić twórcy przed rozpowszechnieniem utworu przeprowadzenie nadzoru autorskiego
c) jest obowiązany umożliwić twórcy po rozpowszechnieniu utworu przeprowadzenie nadzoru autorskiego
Pytanie 80
Jeżeli twórca nie przeprowadzi nadzoru autorskiego w odpowiednim terminie, uważa się, że:
b) wyraził zgodę na rozpowszechnianie utworu
c) wyraził zgodę na przeniesienie praw autorskich osobistych
a) nie wyraził zgody na rozpowszechnianie utworu
Pytanie 81
Jeżeli umowa obejmuje sporządzenie egzemplarzy przeznaczonych do udostępnienia publiczności, twórcy należą się egzemplarze autorskie w liczbie:
100
okreslonej w umowie
Pytanie 82
Jeśli w umowie nie postanowiono inaczej, to umowa zobowiązująca do przeniesienia autorskich praw majątkowych przenosi na nabywcę, z chwilą przyjęcia utworu, prawo do wyłącznego korzystania z utworu:
a) na określonym w umowie polu eksploatacji
b) w pełnym zakresie
c) w małym zakresie
Pytanie 83
W braku wyraźnego postanowienia w umowie o przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca:
a) przeniósł prawa majątkowe na nabywcę
b) udzielił licencji
c) przeniósł prawa osobiste na nabywcę
Pytanie 84
Licencja wyłączna polega na:
a) nie ograniczaniu udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji
b) wyłączeniu prawa korzystania z utworu
c) zastrzeżeniu wyłączności korzystania z utworu w określony sposób
Pytanie 85
Licencja niewyłączna polega na:
c) nie wyłączeniu prawa korzystania z utworu
a) zastrzeżeniu wyłączności korzystania z utworu w określony sposób
b) nie ograniczaniu udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji
Pytanie 86
Umowa licencyjna wyłączna:
c) może mieć formę ustną
a) wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności
b) nie wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności
Pytanie 87
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, a licencji udzielono na czas nieoznaczony, twórca może ją wypowiedzieć z zachowaniem terminów umownych, a w ich braku:
c) na rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego
b) na pół roku naprzód, na koniec roku kalendarzowego
a) na trzy miesiące naprzód, na koniec roku kalendarzowego
Pytanie 88
Licencję udzieloną na okres dłuższy niż pięć lat uważa się, po upływie tego terminu, za udzieloną:
b) na czas nieoznaczony
a) na czas oznaczony
Pytanie 89
Reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza są:
c) współtwórcami utworu audiowizualnego
b) twórcami solidarnymi
a) twórcami utworu audiowizualnego
Pytanie 90
Producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu:
b) niewyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości
c) częściowe prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości
a) wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości
Pytanie 91
Główny reżyser, operator obrazu, twórcy scenariusza, twórcy innych utworów literackich lub muzycznych, które stworzone zostały do utworu audiowizualnego lub w nim wykorzystane, oraz artyści wykonawcy:
a) nie są uprawnieni do wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach
c) są uprawnieni do wynagrodzenia stałego z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach
b) są uprawnieni do wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach
Pytanie 92
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory:
literackie
muzyczne
Pytanie 93
Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują:
b) pracownikom, o ile umowa nie stanowi inaczej
a) pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej
c) organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
Pytanie 94
Jeżeli twórca nie wyraził innej woli, po jego śmierci z powództwem o ochronę autorskich praw osobistych zmarłego:
a) nie może wystąpić małżonek, a również zstępni, rodzice, rodzeństwo, zstępni rodzeństwa
b) może wystąpić małżonek, a w jego braku kolejno: zstępni, rodzice, rodzeństwo, zstępni rodzeństwa
c) może wystąpić małżonek, ale nie jego zstępni, rodzice, rodzeństwo, zstępni rodzeństwa
Pytanie 95
Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie prawa majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści albo:
a) zapłacenia w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione, potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia
b) zapłacenia w pięciokrotnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione, siedmiokrotnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia
Pytanie 96
Sąd orzeka przepadek bezprawnie wytworzonych egzemplarzy utworów na rzecz:
a) Skarbu Państwa lub poszkodowanego
b) Skarbu Państwa
c) poszkodowanego
Pytanie 97
Ściganie przestępstw określonych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji odbywa się:
a) z oskarżenia prywatnego
b) na wniosek pokrzywdzonego
c) z oskarżenie publicznego bez konieczności wniosku pokrzywdzonego
Pytanie 98
Pojęcie sprzedaży lawinowej dotyczy:
a) składania obietnicy uzyskania korzyści materialnych nabywcom w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji
b) sprzedaż produktów w cenie równej kosztom wytworzenia
Pytanie 99
Wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów i usług, sprawia wrażenia neutralnej wypowiedzi:
a) nie jest czynem nieuczciwej konkurencji
c) jest czynem nieuczciwej konkurencji
b) jest tylko po części czynem nieuczciwej konkurencji
Pytanie 100
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami naruszające interes:
c) tylko klienta
b) tylko przedsiębiorcy
a) przedsiębiorcy lub klienta
Pytanie 101
Ściganie większości przestępstw określonych w prawie własności przemysłowej następuje:
b) na wniosek pokrzywdzonego
a) z oskarżenia prywatnego
Pytanie 102
Własność przemysłowa objęta jest:
a) ochroną cywilnoprawną i karnoprawną
c) tylko ochroną karnoprawną
b) tylko ochroną cywilnoprawną
Pytanie 103
Ochrona topografii ustaje po upływie:
a) 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia
b) 15 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia
Pytanie 104
Nie może być udzielone prawo z rejestracji jeżeli od jej utrwalenia w dowolnej formie minęło
10 lat
15 lat
5 lat
Pytanie 105
Nie udziela się prawa z rejestracji topografii, jeżeli była ona wykorzystywana w celach handlowych w okresie dłuższym niż:
1 rok
2 lata
7 lat
Pytanie 106
Prawa z rejestracji na topografię układów scalonych udziela:
c) Rada Ministrów
a) Minister Gospodarki
b) Urząd Patentowy RP
Pytanie 107
Na topografię układów scalonych udziela się:
a) prawa z rejestracji
c) patentu
b) prawa ochronnego
Pytanie 108
Ochrona oznaczenia geograficznego trwa:
a) 10 lat od dnia zgłoszenia
c) bezterminowo od dnia zgłoszenia
b) 15 lat od dnia zgłoszenia
Pytanie 109
Aby oznaczenie geograficzne było chronione w Unii Europejskiej należy dokonać zgłoszenia do:
a) Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM)
b) Komisji Europejskiej
Pytanie 110
Prawa z rejestracji na oznaczenie geograficzne udziela:
a) Minister Gospodarki
c) Urząd Patentowy RP
b) Rada Ministrów
Pytanie 111
Na oznaczenie geograficzne udziela się:
a) prawa ochronnego
c) patentu
b) prawa z rejestracji
Pytanie 112
Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi:
a) 10 lat od dnia zgłoszenia
b) 15 lat od dnia zgłoszenia
Pytanie 113
Na znak towarowy udziela się:
b) licencji
a) patentu
c) prawa ochronnego
Pytanie 114
Znakiem towarowym mogą być:
a) godło i barwy narodowe
b) oznaczenia przedstawione w sposób graficzny
Pytanie 115
Aby wzory użytkowe lub przemysłowe były chroniony w krajach europejskimi należy dokonać zgłoszenia w:
a) Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM)
b) Europejskim Urzędzie Patentowym
c) Komisji Europejskiej
Pytanie 116
Czas trwania prawa z rejestracji wzoru przemysłowego udziela się na:
b) 25 lat od dnia zgłoszenia
a) 15 lat od dnia zgłoszenia
Pytanie 117
Na wzór przemysłowy udziela się:
a) prawa z rejestracji
c) patentu
b) prawa ochronnego
Pytanie 118
Aby wzór przemysłowy mógł być wpisany do właściwego rejestru:
c) nie musi mieć indywidualnego charakteru postaci
a) nie musi być nowy
b) musi być nowy i mieć indywidualny charakter postaci
Pytanie 119
Zakres przedmiotowy prawa ochronnego określają zastrzeżenia ochronne zawarte w opisie:
c) rejestrowym wzoru patentowego
b) patentowym wzoru użytkowego
a) ochronnym wzoru użytkowego
Pytanie 120
Czas trwania prawa ochronnego na wzór użytkowy wynosi:
a) 10 lat od dnia zgłoszenia
b) 15 lat od dnia zgłoszenia
Pytanie 121
Aby wzór użytkowy mógł być wpisany do właściwego rejestru:
b) musi mieć nowe i użyteczne rozwiązanie
c) nie musi mieć użytecznego rozwiązania
a) nie musi mieć nowego rozwiązania
Pytanie 122
Na wzór użytkowy organ rejestrowy udziela:
b) patentu
c) licencji
a) prawa ochronnego
Pytanie 123
Aby wynalazek był chroniony poza krajami europejskimi należy dokonać zgłoszenia międzynarodowego za pośrednictwem:
c) Europejskiego Urzędu Patentowego
b) Europejskiego Urzędu Patentów i Praw Przemysłowych
a) Urzędu Patentowego Unii Europejskiej
Pytanie 124
Aby wynalazek był chroniony w krajach europejskich należy dokonać zgłoszenia do:
b) Europejskiego Urzędu Patentowego
a) Urzędu Patentowego Unii Europejskiej
Pytanie 125
Patent jest:
c) zbywalny
b) nieograniczony w czasie
a) niedziedziczny
Pytanie 126
Udzielone patenty podlegają wpisowi:
b) na listę patentów
a) do rejestru patentowego
Pytanie 127
Czas trwania patentu wynosi:
b) 20 lat od dnia zgłoszenia
a) 10 lat od dnia zgłoszenia
Pytanie 128
Zakres przedmiotowy patentu określają zastrzeżenia patentowe zawarte w:
a) certyfikacie patentowym
b) opisie patentowym
c) karcie opisowej patentu
Pytanie 129
Patentów nie udziela się na:
c) wynalazki w dziedzinie twórczości artystycznej
b) wynalazki w dziedzinie sportu
a) sposoby leczenia ludzi i zwierząt
Pytanie 130
Odkrycia, teorie naukowe i metody matematyczne:
b) nie uważa się za wynalazki
a) uważa się za wynalazki
c) uważa się za wynalazki w ograniczonym zakresie
Pytanie 131
Rejestr patentowy prowadzi:
b) Ministerstwo Gospodarki
a) Urząd Patentowy RP
Pytanie 132
Patenty udzielane są:
b) w dziedzinie techniki objętej wykazem Ministra Gospodarki
a) w wybranych dziedzinach techniki
c) bez względu na dziedzinę techniki
Pytanie 133
Patenty udzielane są na wynalazki, które:
a) są nowe, posiadają poziom wynalazczy, ale nie muszą nadawać się do przemysłowego stosowania
b) są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania
Pytanie 134
Patentu udziela się na:
c) wynalazki i układy scalone
a) wynalazki
b) wynalazki, wzory przemysłowe, wzory użytkowe i znaki towarowe
Pytanie 135
Ściganie przestępstw określonych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych następuje:
b) na wniosek pokrzywdzonego
a) z oskarżenia publicznego bez konieczności złożenia wniosku pokrzywdzonego
Pytanie 136
Funduszem Promocji Twórczości dysponuje:
b) Rada Ministrów
a) organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
c) Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
Pytanie 137
Środki Funduszu Promocji Twórczości przeznacza się na:
a) stypendia dla twórców, pokrycie w całości lub w części kosztów wydań utworów o szczególnym znaczeniu dla kultury i nauki polskiej oraz wydań dla niewidomych i pomoc socjalną dla twórców
b) tylko stypendia dla twórców
Pytanie 138
Od orzeczeń Komisji w sprawie wskazania organizacji zbiorowego zarządzania służy odwołanie do:
b) Ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
a) Naczelnego Sądu Administracyjnego
Pytanie 139
Jeżeli na danym polu eksploatacji działa więcej niż jedna organizacja zbiorowego zarządzania, organizacją właściwą w rozumieniu ustawy jest organizacja, do której należy twórca lub artysta wykonawca, a gdy twórca lub artysta wykonawca nie należy do żadnej organizacji albo nie ujawnił swojego autorstwa - organizacja wskazana przez
b) ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
a) Komisję Prawa Autorskiego
Pytanie 140
Organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi:
c) może, bez ważnych powodów, odmówić zgody na korzystanie tylko z utworów
a) może, bez ważnych powodów, odmówić zgody na korzystanie z utworów lub artystycznych wykonań w granicach wykonywanego przez siebie zarządu
b) nie może, bez ważnych powodów, odmówić zgody na korzystanie z utworów lub artystycznych wykonań w granicach wykonywanego przez siebie zarządu
Pytanie 141
Organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi:
b) może, bez ważnych powodów, odmówić podjęcia zarządzania prawem autorskim lub prawem pokrewnym
a) nie może, bez ważnych powodów, odmówić podjęcia zarządzania prawem autorskim lub prawem pokrewnym
Pytanie 142
Nadzór nad organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi sprawuje:
b) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
a) Prezes Rady Ministrów
Pytanie 143
Zezwolenia na zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi udziela organizacjom dającym rękojmię należytego zarządzania powierzonymi prawami udziela:
b) Prezes Funduszu Promocji Twórczości
c) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
a) Prezes Rady Ministrów
Pytanie 144
Temu, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania takim wydaniem i korzystania z niego przez okres:
b) czterdziestu lat od daty publikacji
a) trzydziestu lat od daty publikacji
Pytanie 145
Wydawcy, który jako pierwszy w sposób zgodny z prawem opublikował lub w inny sposób rozpowszechnił utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania tym utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji przez okres:
a) dwudziestu pięciu lat od daty pierwszej publikacji lub rozpowszechnienia
b) trzydziestu lat od daty pierwszej publikacji lub rozpowszechnienia
Pytanie 146
Prawo do rozporządzania i korzystania ze nadań programów gaśnie z upływem:
c) siedemdziesięciu lat następujących po roku pierwszego nadania programu
a) pięćdziesięciu lat następujących po roku pierwszego nadania programu
b) sześćdziesięciu lat następujących po roku pierwszego nadania programu
Pytanie 147
Prawo do rozporządzania i korzystania z fonogramu lub wideogramu gaśnie z upływem:
b) sześćdziesięciu lat następujących po roku, w którym fonogram lub wideogram został sporządzony
a) pięćdziesięciu lat następujących po roku, w którym fonogram lub wideogram został sporządzony
Pytanie 148
Wideogramem jest:
a) pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych
c) pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny
b) utwór audialny
Pytanie 149
Fonogramem jest:
a) pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny
b) pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych
Pytanie 150
Kierownik zespołu:
b) nie jest umocowany do reprezentowania praw do zespołowego artystycznego wykonania
a) jest umocowany do reprezentowania praw do zespołowego artystycznego wykonania
Pytanie 151
Jeżeli po ustaleniu artystycznego wykonania nastąpiła publikacja utrwalenia tego wykonania lub jego publiczne odtworzenie, okres ochrony liczy się:
c) od tych zdarzeń, a gdy miały miejsce obydwa - od tego z nich, które miało miejsce wcześniej
a) mimo wszystko od chwili ustalenia
b) od chwili śmierci artysty wykonawcy
Pytanie 152
Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z artystycznego wykonania lub za rozporządzanie prawami do takiego wykonania określone w umowie albo przyznane w przepisach prawa wygasa z upływem:
c) siedemdziesięciu lat następujących po roku, w którym artystyczne wykonanie ustalono
b) sześćdziesięciu lat następujących po roku, w którym artystyczne wykonanie ustalono
a) pięćdziesięciu lat następujących po roku, w którym artystyczne wykonanie ustalono
Pytanie 153
Działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania są:
b) wykonaniami, które nie są prawami pokrewnymi
a) artystycznymi wykonaniami, które są prawami pokrewnymi
Pytanie 154
Jeżeli osoba, do której korespondencja jest skierowana, nie wyraziła innej woli, rozpowszechnianie korespondencji, w okresie dwudziestu lat od jej śmierci, wymaga zezwolenia:
b) urzędu pocztowego
a) organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
c) małżonka, a w jego braku kolejno zstępnych, rodziców lub rodzeństwa
Pytanie 155
Rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych oraz osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza:
c) wymaga zezwolenia na piśmie
b) wymaga zezwolenia
a) nie wymaga zezwolenia
Pytanie 156
Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie:
a) jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie
b) nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie
Pytanie 157
Sąd może orzec przepadek przedmiotów służących do bezprawnego wytworzenia egzemplarzy utworów lub przedmiotów, przy których użyciu dokonano naruszenia na rzecz Skarbu Państwa lub przyznanie ich:
b) organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
a) poszkodowanemu, na poczet należnego odszkodowania