Podsumowanie

Prawo Europejskie Grupa D WSZIB

Podsumowanie

Prawo Europejskie Grupa D WSZIB

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
W systemie instytucji wspólnotowych interesy całej Unii Europejskiej reprezentuje:
e. Parlament Europejski
a. Rada Europejska
b. Rada Unii Europejskiej
d. Komisja Europejska
c. Rada Europy
Pytanie 2
Proszę zidentyfikować charakterystyczne cechy dyrektywy jako aktu prawa wtórnego UE:
Charakter wiążący co do celu jaki ma zostać osiągnięty
Wymóg opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE
Konieczność transpozycji do wewnętrznego porządku prawnego
Obowiązywanie we wszystkich krajach członkowskich
Bezpośrednie stosowanie w porządku prawnym państwa członkowskiego
Pytanie 3
Do pierwotnych źródeł prawa wspólnotowego należą:
d. Traktaty akcesyjne
c. Traktaty zmieniające traktaty założycielskie
b. Traktaty załozycielskie
e. Opinie i zalecenia
a. Rozporządzenia
Pytanie 4
Proszę wskazać podstawowe regulacje Traktatu z Maastricht:
d. Ułatwienie procesu podejmowania decyzji w UE (ograniczenie wymogu jednomyślności)
a. Wprowadzenie zasady „4 swobód obywatelskich”
b. Określenie kryteriów konwergencji
c. Powołanie funduszy strukturalnych
e. Rozszerzenie UE o 10 nowych państw
Pytanie 5
W praktyce konstruowania budżetu UE skutkami przyznania „rabatu brytyjskiego” jest:
Konieczność corocznego wydawania aktu prawnego w formie zalecenia zobowiązującego pozostałe kraje UE do wyższych składek
Ograniczenie warunków jakie musi spełniać gospodarka Wielkiej Brytanii, aby przyjąć euro
Konieczność dodatkowego obciążenia finansowego innych krajów członkowskich UE
Wystepowanie deficytu w budżecie UE
Zmniejszenie składki płaconej przez Wielką Brytanię do budżetu UE
Pytanie 6
W toczącej się w Polsce debacie dotyczącej terminu i zasadności przyjęcia euro formułowane są różnorodne argumentywymień jaki był najważniejszy (jeden!) argument wysuwany w Wielkiej Brytanii przeciwko przyjęciu euro:
przywiązanie do waluty narodowej
Silna pozycja funta
inny przebieg cyklu koniunkturalnego w Wielkiej Brytanii w porównaniu z Europą
rozmiary giełdy londyńskiej
Niespełnienie kryteriów konwergencji przez Wielką Brytanię
Pytanie 7
Które z poniższych stwierdzeń obrazują zadania ETS w zakresie kształtowania i zapewnienia respektowania prawa unijnego:
Rozstrzyga wątpliwości co do treści oraz charakteru prawnego aktów prawnych (głównie aktów sui genesis)
Rozstrzyga spory między instytucjami wpólnotowymi
Dokonuje ostatecznej i wiążącej wykładni aktów prawnych
Jest organem do którego można wznosić skargę na kraj członkowski w przypadku nieprzestrzegania przez ten kraj prawa wspólnotowego
Jest organem określającym rozstrzygającym skargi wnoszone przez obywateli UE w przypadku naruszenia ich praw
Pytanie 8
Które z poniższych stwierdzeń dot. Perspektyw wprowadzenia euro w Polsce są prawdziwe:
e. Polska musi rozważnie ustalić kurs parytetowy, bo będzie on jednocześnie kursem zamiany złotego na euro
c. Polska nie ma obowiązku przyjęcia euro – może o tym zdecydować w drodze referendum
d. Polska nie ma obowiązku przyjęcia euro, gdyż ma przyznaną klauzulę opt-out
b. Główną przeszkodą na drodze do przyjęcia euro w Polsce jest kryterium dot. Mechanizmu kursowego ERM II
a. Główną przeszkodą na drodze do przyjęcia euro w Polsce są kryteria monetarne
Pytanie 9
Rada UE wydała akt prawny – obowiązujący na terenie wszystkich krajów członkowskich – regulujący prawa i obowiązki w ruchu kolejowym. Akt prawny wywołuje bezpośredni skutek w krajach członkowskich i jest wiążący zarówno co do celu, jak i sposobu jego osiągnięcia. Znając charakterystyki aktów prawa unijnego można stwierdzić, że zostało/a wydane/a:
decyzja
zalecenie
rozporządzenia
opinia
dyrektywa
Pytanie 10
Proszę odnieść się do poniższych stwierdzeń opisujących wybrane akty prawa unijnego i wskazać na stwierdzenia prawdziwe:
Zarówno opinia, jak i zalecenie mają charakter niewiążący
Opinia jest elementem procesu decyzyjnego i stanowi formę konsultacji między instytucjami?
Opinia występuje w relacjach między instytucjami wspólnotowymi, zaś zalecenie jest kierowane przez jakąś instytucję na zewnątrz układu instytucjonalnego UE
Zalecenie ma charakter niewiążącej deklaracji politycznej
Brak opinii prowadzi do unieważnienia aktu prawnego