Do czynników ograniczających decyzje korporacji międzynarodowych o lokowaniu działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (BRI) w regionach poza granicami kraju (tzw. Siły dośrodkowe – centripetal forces) należy:
Możliwość nawiązania współpracy z nowymi partnerami biznesowymi lub naukowymi
Potrzeba adaptacji produktów do specyfiki lokalnego popytu
Większy stopień kodyfikacji i standaryzacji prac B+R oraz rozwój rechnologii informacyjnych i telekomunikacyjnych (ICT)
Ryzyko utraty kontroli nad wynikami prac B+R
Pytanie 14
Do czynników podażowych wpływających na decyzje korporacji międzynarodowych o lokowaniu działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (BRI) w regionach zlokalizowanych na rynkach wschodzących należy:
Potrzeba adaptacji produktów do specyfiki lokalnego popytu
Możliwość uzyskania dostępu do ośrodków uniwersyteckich i tańszej kadry naukowo-badawczej
encjalne koszty związane z koordynacją rozproszonych prac B+R Potencjalna utrata korzyści skali na wskutek rozproszenia prac B+R
Potencjalne koszty związane z koordynacją rozproszonych prac B+R
Pytanie 15
Kluczowy kanał horyzontalnego transferu technologii obejmującego tzw. Wiedzę ucieleśnioną (embodied knowledge) to:
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
Handel dobrami i sprzętem o dużej zawartości wysokiej techniki
Wymiana personelu naukowego i technologicznego
Obrót własnością intelektualną (IP) (np. w formie licencji)
Pytanie 16
Do najważniejszych cech charakterystycznych klastra nie należą:
Sformalizowany charakter powiązań między aktorami klastra
Konkurencja między autorami klastra
Koncentracja geograficzna z jednoczesną specjalizacją branżową
Współpraca między aktorami klastra
Pytanie 17
Bliskość poznawcza (cognitive proximity) – odnosi się do
Społecznego kontekstu relacji między podmiotami, opartego na zaufaniu i wzajemności
Reguł gry tworzonych przez instytucje nieformalne i formalne w regionie
Podobieństwa bazy wiedzy poszczególnych podmiotów
Podobieństwa rozwiązań organizacyjnych funkcjonujących zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacjach zewnętrznych między poszczególnymi aktorami
Pytanie 18
Transfer technologii z branży kosmicznej, które stały się źródłem innowacji w innych dziedzinach gospodarki, to przykład transferu technologii:
Sytuacyjnego
Połączenia transferu technologii pionowego i poziomego
Poziomego przestrzennego
Pionowego
Pytanie 19
Zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii między zlokalizowanymi na jego terenie podmiotami to:
Park naukowo-technologiczny
Centrum transferu technologii
Inkubator technologiczny
Klaster
Pytanie 20
Do pośrednich powiązań innowacyjnych w Regionalnym Systemie Innowacji należy:
Mobilność siły roboczej i transfer tzw. Wiedzy ukrytej (tacit knowledge) ucieleśnionej w pracownikach
Współpraca między firmami w zakresie B+R mająca na celu wypracowanie nowej technologii
Interakcje wewnątrz firm – między różnymi działaniami i etapami procesu innowacyjnego
Interakcje między firmami a podmiotami naukowymi, obejmujące wspólne badania
Pytanie 21
Termin innowacja otwarta (open innovation) odnosi się do sytuacji, gdy:
Dana innowacja będzie dalej realizowana po uzyskaniu dodatkowego finansowania
Przedsiębiorstwo korzysta z zewnętrznych źródeł wiedzy w procesach innowacyjnych
Projekt innowacji został czasowo zawieszony z powodu trudności technicznych
Do końca roku finansowego dana innowacja nie została zakończona
Pytanie 22
Uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej w wyniku wprowadzania innowacji sprzyja:
Inwestowanie w rozwój alternatywnych rozwiązań (gdy istnieją dominujące na rynku rozwiązania rywali by się odróżnić od konkurentów
Podejmowaniu prób doścignięcia konkurentów wprowadzając z opóźnieniem własne rozwiązania w branżach w których cykle życia generacji produktów są krótkie
Inwestowanie w rozwój tych technologii, które mogą mieć zastosowanie w różnych produktach,
Inwestowanie w rozwój technologii o bardzo wąskim zastosowaniu
Pytanie 23
Do czynników zwiększających zdolność przedsiębiorstwa do innowacji nie należą:
Presja konkurencji
Zmiany popytu
Dostępność zewnętrznych źródeł finansowania projektów innowacyjnych
Zaostrzenie norm ekologicznych dotyczących procesu technologicznego
Pytanie 24
Do czynników zwiększających zdolność przedsiębiorstwa do innowacji należą:
Możliwość kooperacji w innowacjach
Presja konkurentów
Wszystkie odpowiedzi są poprawne
Zmiany popytu
Pytanie 25
Miernikiem konkurencyjności procesu rozwoju nowego produktu (PRNP) nie jest:
Próg rentowności PRNP
Liczba kooperantów uczestniczących w PRNP
Relacja wartość/koszt nowego produktu z punktu widzenia klienta
Długość okresu realizacji PRNP i komercjalizacji nowego produktu
Pytanie 26
W selekcji idei nowego produktu nie powinni uczestniczyć
Analitycy finansowi
Żadna odpowiedź nie jest poprawna
Konsumenci
Pracownicy działu zakupów
Pytanie 27
Zwiększenie ilościowego progu rentowności może być wynikiem:
Zwiększenia rabatu dla dystrybutorów
Wzrostu ceny zbytu
Obniżki kosztu stałego
Ograniczenia reklamy nowego produktu
Pytanie 28
Strategia kreatywnej imitacji polega na:
Kierowaniu nowego produktu na inne (niż lider) rynki geograficzne
Blokującym wprowadzeniu nowego produktu mającym utrudnić penetrację rynku przez lidera
Nielegalnym kopiowaniu innowacji (np. produktu) wprowadzonej przez lidera innowacyjnego
Wprowadzeniu innowacji o cechach bardziej atrakcyjnych niż rozwiązania lidera