Podsumowanie

Test z wo do Policji 2

Podsumowanie

Test z wo do Policji 2

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Stroną postępowania administracyjnego nie może być
KPA Art. 30. § 1. Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa karnego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. § 2. Osoby fizyczne nie posiadające zdolności do czynności prawnych działają przez swych ustawowych przedstawicieli
KPA Art. 30. § 1. Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa cywilnego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. § 2. Osoby fizyczne nie posiadające zdolności do czynności prawnych działają przez swych ustawowych przedstawicieli
KPA Art. 30. § 1. Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa ogólnego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. § 2. Osoby fizyczne nie posiadające zdolności do czynności prawnych działają przez swych ustawowych przedstawicieli
KPA Art. 30. § 1. Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa rodzinnego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. § 2. Osoby fizyczne nie posiadające zdolności do czynności prawnych działają przez swych ustawowych przedstawicieli
Pytanie 2
Organizacja społeczna będąca stroną postępowania administracyjnego działa w tym postępowaniu
jako osoba postronna
jako oskarżony
jako świadek
Organizacja społeczna uczestniczy w postępowaniu na prawach strony.
Pytanie 3
Załatwienie sprawy administracyjnej wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić
po dwóch miesiącach
nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
nie później niż w ciągu czterech miesięcy
po trzech miesiącach
Pytanie 4
W postępowaniu administracyjnym odwoławczym załatwienie sprawy powinno nastąpić
nie później niż w ciągu dwuch miesęcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy
nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy
nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy
nie później niż w ciągu czterech miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy
Pytanie 5
Po upływie terminu na załatwienie sprawy organ administracji publicznej powinien
zawiadomić strony i wskazać nowy termin załatwienia sprawy, podając jednocześnie przyczyny niedotrzymania terminu.
zamknąć sprawę
odłożyć sprawę na późniejsze wyjaśnienia
zawiadomić strony i wskazać nowy termin załatwienia sprawy, bez podawania jednocześnie przyczyny niedotrzymania terminu.
Pytanie 6
Jeżeli strona zmieniła adres w toku toczącego się postępowania administracyjnego i nie poinformowała o tym fakcie organu prowadzącego postępowanie, to doręczone pismo
KPA Art. 41. § 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swego adresu. § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
KPA Art. 41. § 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji rządowej o każdej zmianie swego adresu. § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
KPA Art. 41. § 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji gospodarczej o każdej zmianie swego adresu. § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
KPA Art. 41. § 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji sądowniczej o każdej zmianie swego adresu. § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Pytanie 7
Wszczęcie postępowania administracyjnego na żądanie strony następuje z dniem
oręczenia zawiadomienia stronom lub z dniem określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania, wywieszonym w urzędzie starostwa powiatowego, po upływie terminu 5 Jeżeli organ, do którego wniesiono żądanie wszczęcia postępowania jest niewłaściwy organ ten powinien niezwłocznie przekazać je do organu właściwego, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie.
oręczenia zawiadomienia stronom lub z dniem określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania, wywieszonym w urzędzie starostwa powiatowego, po upływie terminu 7 Jeżeli organ, do którego wniesiono żądanie wszczęcia postępowania jest niewłaściwy organ ten powinien niezwłocznie przekazać je do organu właściwego, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie.
oręczenia zawiadomienia stronom lub z dniem określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania, wywieszonym w urzędzie starostwa powiatowego, po upływie terminu 6 Jeżeli organ, do którego wniesiono żądanie wszczęcia postępowania jest niewłaściwy organ ten powinien niezwłocznie przekazać je do organu właściwego, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie.
doręczenia zawiadomienia stronom lub z dniem określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania, wywieszonym w urzędzie starostwa powiatowego, po upływie terminu 29 Jeżeli organ, do którego wniesiono żądanie wszczęcia postępowania jest niewłaściwy organ ten powinien niezwłocznie przekazać je do organu właściwego, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie.
Pytanie 8
Możliwość zaznajomienia się z aktami postępowania administracyjnego posiada
3 osoby
strona
2 osoby
1 osob
Pytanie 9
Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić
Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność nie mająca znaczenie dla sprawy. 3
Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla sprawy. 3
po zakończonej sprawie
w 1 dniu sprawy
Pytanie 10
Jeżeli w sprawie po wyczerpaniu środków dowodowych pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia, organ prowadzący postępowanie może
nie może przesłychać stron
nie stosować się do przepisów dotyczącch świadków
rgan administracji publicznej dla ich wyjaśnienia może przesłuchać stronę. Do przesłuchania stron stosuje się przepisy dotyczące świadków, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu.
rgan administracji publicznej dla ich wyjaśnienia może przesłuchać stronę. Do przesłuchania stron stosuje się przepisy dotyczące świadków, bez wyłączenia przepisów o środkach przymusu.
Pytanie 11
Podczas rozprawy administracyjnej, w przypadku nieobecności wezwanych właściwie stron, należy
Nieobecność na rozprawie stron należycie wezwanych na rozprawę nie stanowi przeszkody do jej przeprowadzenia. § 2. Kierujący rozprawą odroczy ją, jeżeli stwierdzi poważne nieprawidłowości w wezwaniu stron na rozprawę, jeżeli niestawienie się strony zostało spowodowane przeszkodą trudną do przezwyciężenia, a także z innej ważnej przyczyny.
Nieobecność na rozprawie stron należycie wezwanych na rozprawę nie stanowi przeszkody do jej przeprowadzenia. § 2. Kierujący rozprawą nie odracza jej, jeżeli stwierdzi poważne nieprawidłowości w wezwaniu stron na rozprawę, jeżeli niestawienie się strony zostało spowodowane przeszkodą trudną do przezwyciężenia, a także z innej ważnej przyczyny.
zakończyć sprawę
Nieobecność na rozprawie stron należycie wezwanych na rozprawę stanowi przeszkody do jej przeprowadzenia. § 2. Kierujący rozprawą odroczy ją, jeżeli stwierdzi poważne nieprawidłowości w wezwaniu stron na rozprawę, jeżeli niestawienie się strony zostało spowodowane przeszkodą trudną do przezwyciężenia, a także z innej ważnej przyczyny.
Pytanie 12
Umorzenie postępowania administracyjnego następuje w formie
uchwały
dyspozycji
decyzji
sankcji
Pytanie 13
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej między innymi
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie sądownicze - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za nieudowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej uchwały, z przytoczeniem przepisów prawa.
Pytanie 14
Nieostatecznej decyzji administracyjnej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności
Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. § 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany uchwałą również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie.
Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa rolnego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. § 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie.
Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. § 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie.
Decyzji, od której brak odwołania, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. § 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie.
Pytanie 15
Decyzja administracyjna doręczana jest
stronom na piśmie
teleefonicznie
pocztą
drogą e-mailową
Pytanie 16
Oczywiste błędy pisarskie w treści decyzji administracyjnej
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach.
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ zarządzeniach.
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ uchwałach.
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ opisach.
Pytanie 17
Ugoda administracyjna może zostać zawarta
W sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę - jeżeli nie przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa. Art. 115. Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
W sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę - jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i sprzeciwia się temu przepis prawa. Art. 115. Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
W sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę - jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa. Art. 115. Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym nie toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
W sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę - jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa. Art. 115. Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
Pytanie 18
Organ administracji publicznej dokumentuje zawarcie ugody poprzez spisanie
Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Powinna ona zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody, wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu, podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody. § 2. Organ administracji publicznej utrwala fakt zawarcia ugody w aktach sprawy, w formie protokołu podpisanego przez osobę nie upoważnioną do sporządzenia ugody.
Ugodę sporządza się w formie ustnej. Powinna ona zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody, wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu, podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody. § 2. Organ administracji publicznej utrwala fakt zawarcia ugody w aktach sprawy, w formie protokołu podpisanego przez osobę upoważnioną do sporządzenia ugody.
Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Powinna ona zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody, wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu, podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody. § 2. Organ administracji publicznej utrwala fakt zawarcia ugody w aktach sprawy, w formie protokołu podpisanego przez osobę upoważnioną do sporządzenia ugody.
Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Powinna ona zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody, wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu, podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, nie upoważnionego do sporządzenia ugody. § 2. Organ administracji publicznej utrwala fakt zawarcia ugody w aktach sprawy, w formie protokołu podpisanego przez osobę upoważnioną do sporządzenia ugody.
Pytanie 19
Zatwierdzenie ugody w postępowaniu administracyjnym następuje w formie
Ugodę sporządza się w formie telefonicznej.
Ugodę sporządza się w formie ustnej.
Ugodę sporządza się w formie pisemnej.
Ugodę sporządza się w formie poczty elektronicznej.
Pytanie 20
Odwołanie przysługuje
Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. § 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. § 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. § 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. § 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez burmistza lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. § 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej niższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. § 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
Od decyzji wydanej w trzeciej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. § 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. § 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
Pytanie 21
Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra
nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
ie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od kary.
służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
ie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od uchwały.
Pytanie 22
Odwołanie, wnosi się w terminie
dwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2. Odwołanie wnosi się w terminie 16 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.
dwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2. Odwołanie wnosi się w terminie 13 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.
dwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2. Odwołanie wnosi się w terminie 15 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.
dwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2. Odwołanie wnosi się w terminie 17 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.
dwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.
Pytanie 23
Zażalenie na postanowienie wydane w toku postępowania administracyjnego należy wnieść w terminie
Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie 10 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie 8 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
Pytanie 24
Zażalenie w postępowaniu administracyjnym, przysługuje
zażalenie służy tylko na postanowienia w przypadkach wyliczonych przez poszczególne przepisy. Zażalenie może wnieść strona. Termin do wniesienia zażalenia wynosi tydzień od dnia doręczenia stronie postanowienia, a jeżeli postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia ogłoszenia. KPA Art. 141. § 1. Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
zażalenie służy tylko na postanowienia w przypadkach wyliczonych przez poszczególne przepisy. Zażalenie może wnieść strona. Termin do wniesienia zażalenia wynosi tydzień od dnia doręczenia stronie postanowienia, a jeżeli postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia ogłoszenia. KPA Art. 141. § 1. Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
zażalenie służy tylko na postanowienia w przypadkach wyliczonych przez poszczególne przepisy. Zażalenie może wnieść strona. Termin do wniesienia zażalenia wynosi dwa tygodnie od dnia doręczenia stronie postanowienia, a jeżeli postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia ogłoszenia. KPA Art. 141. § 1. Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
zażalenie służy tylko na postanowienia w przypadkach wyliczonych przez poszczególne przepisy. Zażalenie może wnieść strona. Termin do wniesienia zażalenia wynosi tydzień od dnia doręczenia stronie postanowienia, a jeżeli postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia ogłoszenia. KPA Art. 141. § 1. Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. § 2. Zażalenia wnosi się w terminie ośmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.
Pytanie 25
Organ administracji stwierdził, że nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi.
W takiej sytuacji powinien KPA Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
W takiej sytuacji powinien KPA Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie s8 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
W takiej sytuacji powinien KPA Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 9 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
W takiej sytuacji powinien KPA Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Pytanie 26
Skarga w postępowaniu skargowym powinna zostać załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie do
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 2 mc-y
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 3-mcy
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 1 m-ca
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 4 m-cy
Pytanie 27
Naczelne organy administracji państwowej powołuje
Radca prawny
Wicemarszałek
Prezydent
Marszałek sejmu
Pytanie 28
Administracja rządowa w terenie tak zwana niezespolona
Administracja niezespolona to terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwym ministrom bądź kierownikom państwowych osób prawnych i kierownikom innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa, wobec której radca prawny posiada uprawnienia koordynacyjne, opiniodawcze i w pewnym zakresie ? kontrolne. Są to wyspecjalizowane organy administracji, których kompetencje mieszczą się w ramach jednego resortu. Oparte są z reguły na zasadzie centralizacji. Działają w ramach zasadniczego podziału lub w ramach podziałów specjalnych.
Administracja niezespolona to terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwym ministrom bądź kierownikom państwowych osób prawnych i kierownikom innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa, wobec której Rada Europy posiada uprawnienia koordynacyjne, opiniodawcze i w pewnym zakresie ? kontrolne. Są to wyspecjalizowane organy administracji, których kompetencje mieszczą się w ramach jednego resortu. Oparte są z reguły na zasadzie centralizacji. Działają w ramach zasadniczego podziału lub w ramach podziałów specjalnych.
Administracja niezespolona to terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwym ministrom bądź kierownikom państwowych osób prawnych i kierownikom innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa, wobec której wojewoda posiada uprawnienia koordynacyjne, opiniodawcze i w pewnym zakresie ? kontrolne. Są to wyspecjalizowane organy administracji, których kompetencje mieszczą się w ramach jednego resortu. Oparte są z reguły na zasadzie centralizacji. Działają w ramach zasadniczego podziału lub w ramach podziałów specjalnych.
Administracja niezespolona to terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwym ministrom bądź kierownikom państwowych osób prawnych i kierownikom innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa, wobec której Minister ds.gosp. posiada uprawnienia koordynacyjne, opiniodawcze i w pewnym zakresie ? kontrolne. Są to wyspecjalizowane organy administracji, których kompetencje mieszczą się w ramach jednego resortu. Oparte są z reguły na zasadzie centralizacji. Działają w ramach zasadniczego podziału lub w ramach podziałów specjalnych.
Pytanie 29
Granice gmin ustala
Minister ds. gospodarki
ONZ
Sam Gminnym Art. 4. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia: 1) tworzy, łączy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice
Rada Europy
Pytanie 30
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szef Agencji Wywiadu podlegają bezpośrednio
Prezesowi Rady Ministrów
Ministrowi ds. oświaty
Wojewodzie
Wójtowi
Pytanie 31
Urząd gminy jest
zastępcą wóta,est jednostką organizacyjną gminy, pełniącym rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania zadań organów gminy w ramach ich kompetencji. Jest miejscem wykonywania administracji publicznej w zakresie uprawnień oraz obowiązków przypisanych wójtowi gminy. Urząd obsługuje również radę gminy. Wykonując zadania urząd współpracuje z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Aktem regulującym organizację i zasady funkcjonowania urzędu jest jego regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
zastępcą prezydenta, est jednostką organizacyjną gminy, pełniącym rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania zadań organów gminy w ramach ich kompetencji. Jest miejscem wykonywania administracji publicznej w zakresie uprawnień oraz obowiązków przypisanych wójtowi gminy. Urząd obsługuje również radę gminy. Wykonując zadania urząd współpracuje z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Aktem regulującym organizację i zasady funkcjonowania urzędu jest jego regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
zastępcą Rady Europy, est jednostką organizacyjną gminy, pełniącym rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania zadań organów gminy w ramach ich kompetencji. Jest miejscem wykonywania administracji publicznej w zakresie uprawnień oraz obowiązków przypisanych wójtowi gminy. Urząd obsługuje również radę gminy. Wykonując zadania urząd współpracuje z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Aktem regulującym organizację i zasady funkcjonowania urzędu jest jego regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
zastępcą Sądu Najwyższego,est jednostką organizacyjną gminy, pełniącym rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania zadań organów gminy w ramach ich kompetencji. Jest miejscem wykonywania administracji publicznej w zakresie uprawnień oraz obowiązków przypisanych wójtowi gminy. Urząd obsługuje również radę gminy. Wykonując zadania urząd współpracuje z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Aktem regulującym organizację i zasady funkcjonowania urzędu jest jego regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
Pytanie 32
Starosta powiatu jest
Organem administracji rządowej w powiecie, przewodniczącym zarządu powiatu, a także kierownikiem starostwa powiatowego, organ adm. Lokalnej, zespolonej podległej wojewodzie
Organem administracji samorządowej w powiecie, przewodniczącym zarządu powiatu, a także kierownikiem starostwa powiatowego, organ adm. Lokalnej, zespolonej podległej wojewodzie
Organem administracji sądowniczej w powiecie, przewodniczącym zarządu powiatu, a także kierownikiem starostwa powiatowego, organ adm. Lokalnej, zespolonej podległej wojewodzie
Organem administracji gospodarczej w powiecie, przewodniczącym zarządu powiatu, a także kierownikiem starostwa powiatowego, organ adm. Lokalnej, zespolonej podległej wojewodzie
Pytanie 33
Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pomocą
hipotez
uchwał
sankcji
rozporządzeń
Pytanie 34
Terenowym organem administracji państwowej jest
Marszałek sejmu
Wojewoda
Wójt
senator
Pytanie 35
Naczelnym organem administracji państwowej jest
Sąd Njwyższy
Rada Europy
Minister, [Prezes Rady Ministrów (Premier), Rada Ministrów]
Minister ds. oświaty
Pytanie 36
Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
jest Minister spraw zagranicznych
jest Minister spraw wewnętrznych i administracji
jest Minister spraw oświaty
jest Minister spraw gospodarczych
Pytanie 37
Wśród organów administracji rządowej wyróżniamy organy
Pierwsze ( ministerstwa i urzędy centralne) , terenowe , wojewódzkie 76 Wojewoda to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej administracji rządowej na terenie województwa.
Boczne ( ministerstwa i urzędy centralne) , terenowe , wojewódzkie 76 Wojewoda to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej administracji rządowej na terenie województwa.
Tylne ( ministerstwa i urzędy centralne) , terenowe , wojewódzkie 76 Wojewoda to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej administracji rządowej na terenie województwa.
Centralne ( ministerstwa i urzędy centralne) , terenowe , wojewódzkie 76 Wojewoda to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej administracji rządowej na terenie województwa.
Pytanie 38
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest organem władzy
Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego
Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania dobrych relacji z zagranicą
Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania dobrego poziomu wykształcenia
Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania czystości
Pytanie 39
Rada gminy to organ
sądowniczy i kontrolny, składa się z radnych wybieranych na 4-letnią kadencję, obraduje na sesjach 80 Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które dokonuje również wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
ustawodawczy i kontrolny, składa się z radnych wybieranych na 4-letnią kadencję, obraduje na sesjach 80 Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które dokonuje również wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
uchwałodawczy i kontrolny, składa się z radnych wybieranych na 4-letnią kadencję, obraduje na sesjach 80 Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które dokonuje również wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
uchwałodawczy i kontrolny, składa się z radnych wybieranych na 5-letnią kadencję, obraduje na sesjach 80 Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które dokonuje również wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
Pytanie 40
Organem wykonawczym w gminie
Sam Gminnym, Organem wykonawczym gminy jest zarząd. 2. W skład zarządu wchodzą: ministrowie albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu, ich zastępcy oraz pozostali członkowie.
Sam Gminnym, Organem wykonawczym gminy jest zarząd. 2. W skład zarządu wchodzą: Rada Europejska albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu, ich zastępcy oraz pozostali członkowie.
Sam Gminnym, Organem wykonawczym gminy jest zarząd. 2. W skład zarządu wchodzą: wójt albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu, ich zastępcy oraz pozostali członkowie.
Sam Gminnym, Organem wykonawczym gminy jest zarząd. 2. W skład zarządu wchodzą: senatorzy albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu, ich zastępcy oraz pozostali członkowie.
Pytanie 41
Podmiotem uprawnionym do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy jest
Prezydent na wniosek Sędziego
Prezydent na wniosek Rady Ministrów
Prezydent na wniosek wojewody
Prezydent na wniosek wójta
Pytanie 42
Akty prawa miejscowego stanowione są m.in. przez
organy samorządu terytorialnego (posła, sejmik województwa)
organy samorządu terytorialnego (prokuratora, sejmik województwa)
organy samorządu terytorialnego (senatora, sejmik województwa)
organy samorządu terytorialnego (wojewodę, sejmik województwa)
Pytanie 43
Zarządzenie jest aktem prawnym obowiązującym
Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów centralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywania
Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Wojewodę, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów centralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywaniacentralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywania
Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Prokuratora, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów centralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywania
Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Sołtysa, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów centralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywania
Pytanie 44
Stanowienie prawa miejscowego należy do
organy samorządu terytorialnego (rady osiedlowej ,rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw)
organy samorządu terytorialnego (trybunału stanu ,rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw)
organy samorządu terytorialnego (wojewodę ,rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw)
organy samorządu terytorialnego (rady eropejskiej ,rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw)
Pytanie 45
Organem administracji samorządowej w powiecie jest
wójt
Starosta
wojewoda
poseł
Pytanie 46
Prawo karne służy zaspokojeniu poczucia sprawiedliwości osoby pokrzywdzonej i rodziny ofiary poprzez
dogadanie się pomiędzy oskarżycielem a oskarżonym
dożywotnie pozbawienie wolności
sankcji kary (karnoprawna metoda regulacji)
porozumienie stron
Pytanie 47
Wojewoda może wydawać przepisy porządkowe. Następuje to w drodze
rozporządzenia porządkowego
rozporządzenia trwałego
rozporządzenia oczyszczającego
rozporządzenia ustawodawczego
Pytanie 48
Wojewodę powołuje i odwołuje
poseł na wniosek Ministra Właściwego do spraw administracji
senator na wniosek Ministra Właściwego do spraw administracji
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Właściwego do spraw administracji
Minister ds. gospodarki na wniosek Ministra Właściwego do spraw administracji
Pytanie 49
Do zadań obwodowych komisji wyborczych nie należy
czuwanie w dniu wyborów nad przestrzeganiem prawa wyborczego w miejscu i czasie głosowania;
Ordynacja wyborcza,
rzeprowadzenie głosowania w obwodzie
ustalenie wyników głosowania w obwodzie i podanie ich do publicznej wiadomości;
Pytanie 50
Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest wybierany(a) na
7 lat Rada gminy
4 lata Rada gminy
6 lat Rada gminy
5 lat Rada gminy
Pytanie 51
Budżet państwa to
plan finansowy państwa, zestawienie prognozowanych na następny rok budżetowy dochodów i wydatków samorządowych, sporządzone przez rząd (projekt budżetu) i zatwierdzone (po wprowadzeniu ewentualnych poprawek) przez parlament, najczęściej w formie ustawy budżetowej.
plan finansowy państwa, zestawienie prognozowanych na następny rok budżetowy dochodów i wydatków rządowych, sporządzone przez rząd (projekt budżetu) i zatwierdzone (po wprowadzeniu ewentualnych poprawek) przez parlament, najczęściej w formie ustawy budżetowej.
plan finansowy państwa, zestawienie prognozowanych na następny rok budżetowy dochodów i wydatków rządowych, sporządzone przez rząd (projekt budżetu) i zatwierdzone (po wprowadzeniu ewentualnych poprawek) przez parlament, najczęściej w formie ustawy dochodowej.
plan finansowy państwa, zestawienie prognozowanych na następny rok budżetowy dochodów i wydatków rządowych, sporządzone przez sąd najwyższy (projekt budżetu) i zatwierdzone (po wprowadzeniu ewentualnych poprawek) przez parlament, najczęściej w formie ustawy budżetowej.
Pytanie 52
Nadzór nad działalnością samorządu gminnego w sprawach finansowych sprawuje
wójt i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
senator i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Minister ds. edukacji i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Pytanie 53
Nadzór nad działalnością samorządu powiatowego sprawuje
sołtys oraz wojewoda
senator oraz wojewoda
wójt oraz wojewoda
Prezes Rady Ministrów oraz wojewoda
Pytanie 54
Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować urzędu, jego obowiązki przejmuje
Rada Europy, która tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej
Marszałek Sejmu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej
Wojewoda, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej
Marszałek Senatu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej
Pytanie 55
Aktem administracyjnym rozstrzygającym sprawę jest
uchwała
sankcja
decyzja
hipoteza
Pytanie 56
5 Na szczeblu lokalnym (w województwie) działalność administracyjną prowadzą
organy karne
organy sądownicze
organy prawne
organy samorządowe
Pytanie 57
Podstawą prawną ustalania podatków i opłat pobieranych na obszarze jednostek samorządu terytorialnego jest
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze dyspozycji
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze sankcji
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze hipotezy
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy
Pytanie 58
Mianowanie w służbie kontraktowej może nastąpić na okres
Dla policjanta w służbie kontraktowej początkowe 14 miesięcy służby w ramach pierwszego kontraktu jest okresem próbnym
Dla policjanta w służbie kontraktowej początkowe 12 miesięcy służby w ramach pierwszego kontraktu jest okresem próbnym
Dla policjanta w służbie kontraktowej początkowe 13 miesięcy służby w ramach pierwszego kontraktu jest okresem próbnym
Dla policjanta w służbie kontraktowej początkowe 11 miesięcy służby w ramach pierwszego kontraktu jest okresem próbnym
Pytanie 59
Kierownikiem jednostki Policji jest
Funkcjonariusz kierujący jednostką
przewodniczący rady nadzorczej
senator
poseł
Pytanie 60
Oskarżycielem publicznym w procesie karnym przed wszystkimi sądami jest
Prezydent
KWP
Prokurator
Sędzia