Podsumowanie

TEST CONTROLLING 1

Podsumowanie

TEST CONTROLLING 1

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
1. Satysfakcjonująca stopa zwrotu może być oparta na:
c. Średnim ważonym koszcie kapitału ?????
a. Średniej rentowności kapitału w branży
d. Koszcie alternatywnym
b. Średniej ważonej wartości kapitału w branży
Pytanie 2
2. Wzrost obrotów na jednego klienta oznacza:
b. Większe wydatki
d. Pozyskanie nowych klientów o znaczącej pozycji rynkowej
a. Rozwój odbiorców
c. Utrata płynności finansowej
Pytanie 3
3. Czynniki niezależne od kierownika sprzedaży, wpływające na poziom przychodów ze sprzedaży to
b. Terminowość realizacji produkcji
c. Jakość produktów
d. Warunki płatnicze
a. Poziom uzyskanych cen
Pytanie 4
4. Jeżeli centrum odpowiedzialności samodzielnie produkuje wyroby to ponosi koszty stałe:
b. Koszty marketingu
c. Amortyzacji maszyn i urządzeń ale nie budynków i budowli danego centrum
a. Koszty zarządzania centrum
d. Koszty ogrzewania, oświetlenia
Pytanie 5
5. Podstawowe mierniki oceny centrum inwestycji (stopa zwrotu z inwestycji i zysk rezydualny):
a. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie krótkich okresów
d. Mają charakter finansowy
b. Działają zniechęcająco do ponoszenia nadmiernych wydatków inwestycyjnych w aktywa operacyjne
c. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie długich okresów
Pytanie 6
6. Wskaż niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
c. Terminowość realizacji zamówień, stopień satysfakcji klientów, czas załatwiania reklamacji
d. Stopień satysfakcji klientów, stopa marży brutto, poziom reklamacji
a. Średni czas realizacji zamówienia, udział w rynku, cykl należności
b. Stopień satysfakcji klientów, poziom realizacji zamówień, średni czas realizacji zamówienia
Pytanie 7
7. Raport kontrolno-wynikowy ???????
c. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty rzeczywiste
d. Wyodrębnia się w nim poszczególne kategorie kosztów, zarówno planowane jak i rzeczywiste
a. Raport taki zamyka się kontrolnymi wskaźnikami jak: wskaźnik wykonania limitu kosztów
b. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty planowane
Pytanie 8
8. Zysk rezydualny:
b. Eliminuje krótkowzroczność w postępowaniu menedżerów centrum inwestycji
c. Całkowicie eliminuje niedociągnięcia ROI
d. Oparty jest na tych samych podstawach co ROI
a. Ułatwia porównanie osiągniętych rezultatów pomiędzy różnymi centrami inwestycji
Pytanie 9
9. Co jest najważniejszą istotą tworzenia centrum kosztów?
a. Stosowanie się do najnowszych regulacji prawnych-
d. Ewidencja kosztów wg miejsca powstania
c. Ponoszenie odpowiedzialności za koszty
b. Zwiększenie kontroli nad pracownikami pracującymi przy danym centrum
Pytanie 10
10. Marża pokrycia kosztów I:
b. Obejmuje tylko koszty gotowości firmy rozliczone na dane centrum oraz zysk wygenerowany przez to centrum
c. Obejmuje pełne koszty gotowości, zarówno ponoszone w danym centrum zysku, jak i część kosztów gotowości przedsiębiorstw przypada na dane centrum oraz zysk
d. Obejmuje koszty stałe centrum zysku niekontrolowane, koszty gotowości firmy poniesione na dane centrum oraz zysk
a. To inaczej wynik finansowy centrum zysku
Pytanie 11
11. Rentowność zaangażowanego kapitału zdeterminowana jest poziomem wskaźników:
b. Zainwestowany kapitał na zatrudnionego
d. Wynik finansowy netto na zatrudnionego
a. Wynik operacyjny na zatrudnionego
c. Zainwestowany kapitał własny na zatrudnionego
Pytanie 12
12. Odchylenie stałych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
b. Budżet wyjściowy kosztów działalności – koszty rzeczywiste
d. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty rzeczywiste
a. Koszty rzeczywiste – budżet wyjściowy kosztów działalności
c. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty wydziałowe
Pytanie 13
13. Odchylenie zmiennych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
c. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży
b. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży – przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
a. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży + przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
d. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – koszty stał__________e
Pytanie 14
14. Udział w rynku jest miernikiem należącym do grupy:
c. Mierników oceny opartych na przychodach ze sprzedaży
d. Żadne z powyższych
a. Mierników oceny efektywności gospodarowania
b. Niefinansowych mierników oceny centrum przychodów
Pytanie 15
15. Zysk przedsiębiorstwa zależny jest od:
d. Wyrobów o niskiej marży pokrycia
c. Wyrobów o dużej marży pokrycia
a. Wyrobów o dużej wartości
b. Żadne z powyższych
Pytanie 16
16. Wyróżnia się dwa podstawowe odchylenia od kosztów materiałów pomocniczych:???????
b) odchylenia od zmiany stawek i cen oraz od wielkości zużycia
c) odchylenia w stawkach za roboczogodzinę oraz zmian efektywności wykorzystania roboczogodzin
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
a) odchylenia cen zaopatrzeniowych oraz odchylenie zużycia materiałów podstawowych
Pytanie 17
17. Mierniki służące do oceny centrum przychodów są ukierunkowane na spadek lub wzrost. W których z wymienionych mierników pożądany jest spadek?
c. Terminowość realizacji zamówień, czas załatwiania reklamacji, poziom realizacji zamówień
a. Relacji kosztów sprzedaży do przychodów, poziom reklamacji, czas załatwiania reklamacji
b. Terminowość realizacji zamówień, poziom reklamacji, cykl zapasów wyrobów gotowych
d. Stopa marży brutto, średnia sprzedaż na klienta, terminowość realizacji zamówień
Pytanie 18
18. System oceny centrów kosztów musi być tak zbudowany aby:
a. Liczby były ujęte z punktu widzenia księgowego
d. Umożliwiał analizę ex ante w realizacji zadań
b. Umożliwiały analizę ex post w realizacji zadań
c. Dostarczały motywacji menadżerom i pracownikom
Pytanie 19
19. Wybrane mierniki mogące posłużyć ocenie stopnia realizacji zadań powierzonych centrom inwestycji to: (skrypt) ?????
a. Stopa zwrotu z kapitału własnego
b. Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
c. Zysk rezydualny
d. Księgowa stopa zwrotu z inwestycji
Pytanie 20
20. Wskaźnik struktury marży pokrycia obrazuje:
b. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów zmiennych danego centrum zysku
a. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów stałych danego centrum zysku
c. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów produkcji danego centrum zysku
d. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów całkowitych danego centrum zysku
Pytanie 21
21. Na kryteria mierników oceny centrów odpowiedzialności składa się:
b. Użyteczność
c. Siła
a. Adekwatność
d. Terminowość
Pytanie 22
22. Specyficzne korekty wielkości księgowych w koncepcji zysku ekonomicznego:
c. Odróżniają zysk księgowy od zysku ekonomicznego
a. Odróżniają ekonomiczną wartość dodaną od zysku ekonomicznego
d. Są łatwe do zrozumienia dla menadżerów spoza działu finansowego
b. Przekładają informację księgowe na ekonomiczną rzeczywistość
Pytanie 23
23. Wg jakich kryteriów oceniani są menadżerowie centrum przychodów:
d. Terminowości dostaw
c. Realizacji budżetu
b. Skorygowanej wartości ekonomicznej dodanej
a. Różnicy między przychodami ze sprzedanych produktów a planowanymi kosztami
Pytanie 24
24. W jakim celu tworzy się budżet kosztów:
d. Aby zaplanować wynik całościowy przedsiębiorstw
a. W celu koordynowania z innymi działami np. z finansowaniem wydatków
b. W celu motywowania pracowników do większego zaangażowania w realizację budżetu
c. Dla celów kontroli
Pytanie 25
25. Marża pokrycia kosztów I to różnica między:
d. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami stałymi sprzedawanych produktów
a. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami zmiennymi sprzedanych produktów
b. Marżą pokrycia kosztów II stopnia a kosztami stałymi
c. Marżą pokrycia kosztów III stopnia a kosztami stałymi centrów odpowiedzialności
Pytanie 26
26. Do wyznaczenia miernika poziomu realizacji zamówień musisz znać:
a. Liczbę klientów ogółem
c. Przychody ze sprzedaży
b. Czas od wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
d. Liczbę zamówień nieprzyjętych do realizacji
Pytanie 27
27. Których kosztów NIE zalicza się do kosztów pośrednich?
d. Kosztów energii technologicznej
a. Kosztów ogólnego zarządu
c. Kosztów badań i rozwoju
b. Kosztów sprzedaży i marketingu
Pytanie 28
28. Które z mierników nie są oparte na danych ze sprawozdań finansowych?
b. Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
d. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży
a. Niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
c. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, mierniki oceny efektywności gospodarowania
Pytanie 29
29. Poziom wskaźnika ROI zależy od:
c. Zrealizowanych przychodów ze sprzedaży
a. Wielkości aktywów operacyjnych wykorzystywanych przez centrum
d. Ponoszonych kosztów operacyjnych (powinno być samych „kosztów”)
b. Średniej wartości aktywów operacyjnych
Pytanie 30
30. Wskaźnik dotrzymania limitu kosztów stałych oblicza się wzorem:
b. Koszty stałe poniesione/ koszty stałe centrum *100
d. Koszty stałe poniesione/ koszty zmienne poniesione *100
c. Koszty stałe centrum/ koszty stałe poniesione *100
a. Koszty stale poniesione/ koszty stałe budżetowe *100
Pytanie 31
31. Do oceny pracy centrum przychodów controller powinien przyjąć kilka mierników. Dobór mierników będzie zależny od:
d. Przychodów firmy
c. Miejsca centrum przychodów w strukturze controllingowej firmy
a. Rachunku zysków i strat
b. Specyfiki branży, w której działa dana firma
Pytanie 32
32. Centrum wyników wyodrębnione na podstawie grup klientów lub według geograficznych obszarów sprzedaży będzie ponosić koszty stałe związane z:
c. Powiększaniem obszaru działania
a. Organizacją marketingu
d. Rozwojem centrum
b. Organizacja sprzedaży
Pytanie 33
33. Co zaliczamy do instrumentów pobudzania sprzedaży?
d. Udział w rynku?
b. Przychody ze sprzedaży
c. Liczbę przyjętych reklamacji
a. Opusty cenowe
Pytanie 34
34. Ocena spółki oparta na ROI:
c. Uwzględnia specyfikę branżową centrum inwestycji
b. Jest istotna dla krótkich okresów
a. Jest istotna dla długofalowej efektywności inwestycji
d. Uwzględnia zróżnicowane ryzyko przedsięwzięć
Pytanie 35
35. Który ze wskaźników nie powinien być odnoszony do wielkości budżetowanej?
b. Czas załatwiania reklamacji
d. Udział należności w przychodach ze sprzedaży
c. Stopień satysfakcji klientów
a. Terminowość realizacji zamówień
Pytanie 36
36. Znane są podane wartości: przychody ze sprzedaży centrum, liczba obsługiwanych klientów i liczba zatrudnionych w centrum przychodów. Który miernik możesz wyliczyć?
d. Średnia sprzedaż na pracownika centrum
a. Poziom reklamacji
c. Średnia sprzedaż na klienta
b. Relacja kosztów sprzedaży do przychodów
Pytanie 37
37. Dla których mierników pożądany jest brak zmian lub zmniejszenie wartości miernika:
a. Produktywność majątku rzeczowego
b. Cykl zapasów
d. Wydajność pracy
c. Cykl należności
Pytanie 38
38. Na niewłaściwą realizacje planu składają się :
b. Żadna z odp nie jest poprawna
c. Niewykorzystanie planowanych zasobów
d. Niedążenie do ustalonego celu
a. Niewykonanie ustalonych działań
Pytanie 39
39. Do wyznaczenia poziomu reklamacji musimy znać wartość:
a. Przychody ze sprzedaży centrum
c. Czas do wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
d. Liczba zamówień nieprzyjętych do realizacji
b. Wartości zareklamowanej produkcji
Pytanie 40
40. Mierniki służące do oceny centrum przychodów można ująć w grupy jako:
d. Mierniki dotyczące poziomu efektywności zarządzania zasobami centrum
b. Mierniki oparte na kosztach produkcji
c. Mierniki oparte na przychodach ze sprzedaży
a. Mierniki oparte na zarobkach kierownictwa
Pytanie 41
41. Wskaźnik marży pokrycia na jednego klienta oblicza się wzorem:
c. Marża pokrycia kosztów/ liczna klientów centrum
a. (cena sprzedaży produktu – koszt zmienny produktu)/ liczba klientów centrum
d. Zmiana marży pokrycia / liczba klientów centrum
b. Marża pokrycia/liczba klientów centrum
Pytanie 42
42. Wielkość centrów przychodów mierzona liczebnością pracowników należy określić ,biorąc pod uwagę :
d. Wydajność pracy pracowników centrów
a. Całkowity zwrot jednostki
b. Niezbędny wkład pracy do obsługi zamierzonej liczby klientów
c. Liczbę klientów w danym miesiącu
Pytanie 43
43. W ośrodkach odpowiedzialności za wyniki kierownik powinien:
c. Być oceniany wyłącznie według realizacji zadań
a. Mieć pełną swobodę działania
b. Być wyłącznie odpowiedzialny za część funkcjonowania centrum która mu bezpośrednio podlega
d. Mieć zdefiniowany zakres swobody działania
Pytanie 44
44. Do obliczania odchylenia ceny sprzedaży potrzebne sa:
b. Planowana marża ze sprzedaży
a. Liczba rzeczywista sprzedanych wyrobów
c. Rzeczywista marża ze sprzedaży
d. Liczba planowanych sprzedanych wyrobów
Pytanie 45
45. Odchylenia istotne dzieli się na odchylenia:
d. Nieistotne
a. Niekontrolowane
c. Kontrolowane
b. Kazda z odpowiedzi jest poprawna
Pytanie 46
46. Kluczowym zakresem odpowiedzialności w centrach inwestycji są:
c. Żadna z odp
b. Koszty operacyjne
a. Wyniki finansowe i rentowność kapitału
d. Przychody i koszty
Pytanie 47
47. Główne grupy mierników oceny centrów zysku opierają się na:
d. Kosztach
c. Marżach
a. Wartości dodanej
b. Przychodach
Pytanie 48
48.Głównym zadaniem systemy oceny kosztów jest
c. podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
a. każda z odpowiedzi jest prawidłowa
d. ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
b. określenie budżetu kosztów
Pytanie 49
49.do obliczenia odchyleń poziomu sprzedaży potrzebne są
c) - rzeczywista ilość sprzedaży produktów
a) - planowana ilość sprzedaży
b) - standardowa jednostkowa marża ze sprzedaży
d) - odchylenia cen sprzedaży
Pytanie 50
50. (14.) Podstawową przyczyną powstania odchyleń jest
a) - nietrafione planowanie
d) -błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
c) - żadna z powyższych
b) - niewłaściwa realizacja planu
Pytanie 51
Miernik oceny stopnia realizacji zadań w centrum inwestycji to
d) wskaźnik dziennej płynności dyspozycyjnej
a) wskaźnik windykacji należności
b) rynkowa wartość dodana
c) stopa zwrotu z aktywów operacyjnych
Pytanie 52
52. parametry inwestycje brutto, cashflow brutto osiągnięty w okresie budżetowanym oraz generowania gotówki określają wskaźniki
a) - EVA
b) - ROI
d) – CVA
c) - CFROI
Pytanie 53
53. Od stymulowania jakich głównych grup czynników zależą wypracowane przez centrum zysków kwoty wyniku finansowego
d) -kształtowanie kosztów sprzedaży
b) - kształtowanie przychodów ze sprzedaży
c) - kształtowanie kosztów
a) -kształtowanie przychodów z inwestycji
Pytanie 54
54. pożądany poziom lub kierunek zmian podstawowego miernika oceny kosztów -. wskaźnik obciążenia kosztami stałymi kosztów zmiennych to
b) - constans
a) - wzrost lub constans
c) -wzrost
d) -spadek lub constans
Pytanie 55
55. Zysk rezydualny
c) motywuje menadżerów do podejmowania zyskownych inwestycji, których nigdy by nie podjęli, gdyby oceniani byli poprzez np. pryzmat ROI
a) to suma zysków netto pomniejszona o odsetki od kapitału ustalone wg aktualnej stopy procentowej
b) rozwiązuje problem odrzucania korzystnych inwestycji dla przedsiębiorstw a
d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
Pytanie 56
56. Czynniki wpływające na odchylenie od zaplanowanego wyniku centrum przychodów:
a) rozmiar rzeczywiście osiągniętej sprzedaży
d) rozmiar planowanej sprzedaży
c) wielkość udzielonych rabatów, opustów i skont
b) cena jednostkowa sprzedanych produktów i usług
Pytanie 57
57.Odchylenie od budżetu kosztów procesów podstawowych w rozmiarach roboczogodzin może być spowodowane:
a) niewłaściwym planowaniem cyklu produkcyjnego
d) dokładnym pomiarem zużycia roboczogodzin na stanowiskach pracy
b) zmianami cyklu w czasie okresu
c) zaostrzeniem standardów jakościowych
Pytanie 58
58. Głównym zadaniem systemu oceny centów kosztów jest:
- określenie budżetu kosztów
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
- ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
Pytanie 59
59. Rachunek odpowiedzialności:
- występuje zwykle w postaci raportów z wykonania budżetów
- wykazuje się w nim wartości planowane, skorygowane, rzeczywiste odchylenia od przewidywanych wartości
- wykazuje się w nim wartości nieplanowane
- jest sprawozdaniem, które dostarcza porównań między danymi rzeczywistymi a planowanym (?)
Pytanie 60
60. Celem systemu ocen ośrodków odpowiedzialności jest:
- monitorowanie ich działalności
- sporządzanie budżetów
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- informowanie kierowników o konieczności podjęcia określonych przedsięwzięć
Pytanie 61
61. Na nietrafione planowanie mogą się składać:
-nienadążenie za ustalonym celem
-błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
-ustalanie nierealnych celów
-niewykonanie ustalonych działań
Pytanie 62
62. Podstawową przyczyną powstania odchylenia jest:
nietrafione planowanie
niewłaściwa realizacja planu
błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
Pytanie 63
63. Funkcja kontrolna oznacza sprawowanie nadzoru poprzez:
kontrolę ex – post tzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – antetzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – post tzn: w fazie projektu
kontrolę ex – antetzn: w fazie projektu
Pytanie 64
64. Odchylenia niekontrolowane:
to różnica powstała w efekcie nietrafnego oszacowania w fazie sporządzania budżetu wielkości będącej poza wpływem wykonawców projektu
powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
występujące na skutek błędu prognozy
jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
Pytanie 65
65. Odchylenia kontrolowane:
- występujące na skutek błędu prognoz
- powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
- więc jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
- można podzielić na korzystne i niekorzystne
Pytanie 66
66. Do najczęściej wykorzystywanych metod analizy przyczynowo-skutkowej odchyleń zalicza się:
- różnic cząstkowych
- żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
- podstawień krzyżowych
- metodę podstawień łańcuchowych
Pytanie 67
67. Podstawowe zasady doboru wskaźników:
- menedżer ośrodka winien mieć ujawniony jeden główny i kilka pomocniczych wskaźników
- kierownicy nie powinni zostać poinformowani o czynnikachwpływających na wielkość wskaźników
- zestaw wskaźników powinien zapewnić wielokryteriowość oceny
- wskaźniki winne być dostosowane do obszaru i charakteru działalności oraz zakresu posiadanej kontroli
Pytanie 68
68. Menadżer centrum inwestycji powinien
c. Interpretować wyniki
b. Podejmować decyzje inwestycyjne
a. Wdrażać metody i instrumenty ekonomiczne
d. Zarządzać procesem budżetowania
Pytanie 69
69. Rentowność sprzedaży można analizować poprzez
c) analizę płynności finansowej
a) analizę struktury kapitału
b) analizę polityki inwestycyjnej i amortyzacji
d) analizę kosztów własnych
Pytanie 70
70. Odchylenie ceny dla kosztu zmiennego liczy się wzorem:
d) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość produkcji
b) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * rzeczywista wielkość sprzedaży
a) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) *rzeczywista wielkość produkcji)
c) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość sprzedaży
Pytanie 71
71. Koncepcją generowania zysków przez posiadane aktywa jest ideą przewodnią:
b) centrum inwestycji
c) centrum kosztów
d) budżetowanie
a) centrum przychodów inwestycji
Pytanie 72
72. Wskaż prawidłowy wzór na odchylenie marży na sprzedaży
b) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
d) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
c) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) *standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
a) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
Pytanie 73
73.Celem analizy odchyleń marży ze sprzedaży jest:
a) określenie przychodów przedsiębiorstwa
d) określenie wpływu kosztów na działalność handlowców
b) określenie wpływu działań handlowców na wynik przedsiębiorstwa
c) określanie cen i wielkości sprzedaży
Pytanie 74
74. Czego nie można przyjąć za podstawę do premiowania osób odpowiedzialnych za koszt…
d)
c) poszerzanie wąskiego gardła ponad planowaną jego wielkość
b) dotrzymanie planowanego czasu dostaw produkcji
a) oszczędność kosztów w stosunku do planu
Pytanie 75
75 . Realizacja przedsięwzięć, których stopa zwrotu jest niższa niż średnia osiągana w danym okresie obliczeniowym prowadzi do
c) żadna z odp
b) obniżenia rentowności aktywów centrum
d) nie zmienia rentowności aktywów
a) wzrostu rentowności aktywów operacyjnych centrum
Pytanie 76
Centrum odpowiedzialności za zysk określa się obszar, którego odpowiedzialności jest głównie skierowana na:
d) strukturę przychodu
a) struktura organizacyjną przedsiębiorstwa
c) koszt
b) wynik
Pytanie 77
77 .Generowanie wartości ????????????
b) jest związane z konsekwentną realizacją celów strategicznych
d) nie jest istotne w zarządzaniu controllingowym
c) jest mało związane z centrum inwestycji
a) angażuje tylko niektóre poziomy ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 78
Rachunek marż pokrycia centrum zysku zorganizowanym według grup klientów zawiera pozycję tj.:
b) bezpośrednie koszty stałe kierowania sprzedażą
c) suma kosztów kierowania sprzedażą
a) marża pokrycia kosztów stałych
d) marża pokrycia kosztów
Pytanie 79
Rachunek marż pokrycia kosztów dla grup produktów zawiera pozycję tj:
a) opusty i rabaty
d) przychody ze sprzedaży
b) koszty sprzedaży
c) pozostałe przychody operacyjne
Pytanie 80
Wskaż, które z mierników zaliczane są do mierników oceny centrum przychodów:
b) wartość dodana wyrażona w kategoriach pieniężnych
a) relacja przychodów centrum przychodów całej firmy
d) udział w rynku
c) model EBO
Pytanie 81
Wskaźnikami uwzględniającymi wyznaczone krótkookresowe cele oraz warunki funkcjonowania systemu oceny opartej na marżach pokrycia są :
d) mierniki szybkości realizacji celi krótkookresowych
b) mierniki oparte na kosztach
a) mierniki oparte są przychodach
c) mierniki stopnia wykorzystania zasobów
Pytanie 82
Okres w którym jest generowany cashflow z zainwestowanego kapitału:
c) nie jest definiowany
d) zależy od ilości zainwestowanego kapitału
a) jest równy przeciętnemu okresowi amortyzacji
b) wynosi tyle co iloraz wartości netto środków i rocznych liniowych odpisów amortyzacyjnych
Pytanie 83
Menedżer centrum przychodów odpowiada za :
b) koszty dopasowania part
a) koszty zarządu
d) koszty promocji.
tylko przychody ze sprzedaży
c) wynagrodzenie pracowników
Pytanie 84
Założenia cen transferowych:
a) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o zysk godziwy
b) maksymalna cena transferowa nie powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
d) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o koszty utraconych korzyści
c) maksymalna cena transferowa powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
Pytanie 85
Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży to:
d) udział w rynku, stopień marży brutto, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
a) udział w rynku, przyrost przychodów ze sprzedaży, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
c) udział w rynku, stopień realizacji planowanych przychodów ze sprzedaży, przyrost przychodów ze sprzedaży
b) cykl należności, przyrost przychodów ze sprzedaży, czas załatwiania reklamacji
Pytanie 86
Wskaźnik jednostkowej marży pokrycia oblicza się wzorem:
a) marża pokrycia kosztów II / przychody ze sprzedaży
c) cena sprzedaży produktu - koszt zmienny produktu??????
b) koszty stałe centrum / marża pokrycia kosztów II
d) marża pokrycia kosztów II / ilość produkcji
Pytanie 87
W których miernikach pożądany jest wzrost wysokości miernika:
a) poziom jakości produkcji
c) wydajność gotówkowa sprzedaży
d) płynność finansowa
b) udział należności przeterminowanych w należnościach ogółem
Pytanie 88
Zaletą cen transakcyjnych opartych na cenach odpowiedzialności jest:
b) ukazują planowany wkład centrum odpowiedzialności w łączny wynik przedsiębiorstwa
c) powodują suboptymalizację
a) zapobiegają suboptymalizacji
d) umacniają autonomiczność ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 89
Podstawą pomnażania kapitałów są wyniki generowane w:
b) centrach zysków i centrach kosztów
d) centrach inwestycji i centrach wyników
c) centrach inwestycji, centrach kosztów i centrach zysków
a) centrach zysków i centrach inwestycji
Pytanie 90
. Decentralizacja zarządzania
b) Polega na przekazaniu uprawnień do najwyższych stanowisk kierowniczych
c) Polega na przekazaniu uprawnień do kierowników niższego szczebla
d) Jest możliwa do wdrożenia tylko w największych firmach
a) To jeden z warunków wdrożenia controllingu??
Pytanie 91
Wśród typów ośrodków odpowiedzialności możemy znaleźć
c) Ośrodek odpowiedzialności za materiały
a) Ośrodek odpowiedzialności za personel
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
b) Ośrodek odpowiedzialności za inwestowanie
Pytanie 92
Ośrodek odpowiedzialności za wyniki nie odpowiada za
d) Zyski
b) Koszty
a) Przychody
c) Inwestycje
Pytanie 93
. Wskaż prawdziwe zdanie/zdania odnośnie ośrodka odpowiedzialności za koszty
d) Kierownicy ośrodka otrzymują do realizacji zadania wraz z przypisanymi kosztami???
b) Jest to mało istotna grupa ośrodków odpowiedzialności
c) Swoją działalnością może objąć kilka wydziałów
a) Jest to dominująca grupa ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 94
. W ośrodkach odpowiedzialności za limit wydatków
c) Limit wydatków jest narzucony
b) Limit wydatków wynika z negocjacji
a) Występuje wyraźna zależność między działalnością, a kosztami
d) Przekroczenie limitu świadczy niekorzystnie o ośrodku
Pytanie 95
W ośrodkach odpowiedzialności za przychody wpływ na poziom realizowanych przychodów wywiera
d) Struktura asortymentowa
a) Cena
c) Jakość produktu
b) Podatek
Pytanie 96
Ośrodek odpowiedzialności za inwestycje
a) Jest zależny w obszarze kontroli przychodów i kosztów od głównego kierownictwa
d) Odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
b) Nie może podejmować decyzji w obszarze zakresu przedsięwzięć inwestycyjnych
c) Nie odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
Pytanie 97
Wskaż zdanie/zdania nieprawdziwe
b) Tworzenie centrów odpowiedzialności jest ubocznym efektem działania zespołu ????
c) Kreacja centrów odpowiedzialności decyduje o skuteczności przyjętych rozwiązań
a) W dużych firmach centra odpowiedzialności mogą być budowane na różnych poziomach
d) Centa odpowiedzialności mogą być wykorzystywane jako narzędzia prorynkowej orientacji komórek wewnętrznych
Pytanie 98
Powiązanie efektów pracy centrów z systemem motywacyjnym
c) Zwiększa zainteresowanie pracowników racjonalnym wykorzystywaniem zasobów
b) Zwiększa cykl realizacji zamówień
d) Naraża kierownictwo na zwiększenie kosztów
a) Poprawia jakość produkcji
Pytanie 99
Zjawisko suboptymalizacji
d) Zmusza w pewnym momencie zarząd centralny do podjęcia działań
b) Polega na działaniu danego centrum na szkodę firmy
a) Jest nieszkodliwe w krótkim i długim okresie
c) Uczy współzawodnictwa różnych centrów odpowiedzialności
Pytanie 100
Wskaż zdanie/a prawdziwe
c) Im więcej informacji umieścimy w raporcie, tym lepiej
b) System raportowania cechuje się systematycznością
a) Sprawozdania tworzone dla wyższych szczebli mają mniejszy stopień agregacji informacji
d) Raport wskazuje wartości skumulowane
Pytanie 101
Jakie wymagania powinien spełniać dobrze sporządzony raport
c) Wiarygodność danych
a) Obiektywizm informacji
b) Różnorodność stosowanych form
d) Aktualność informacji
Pytanie 102
102. Informacje w sprawozdaniu
b) Powinny być dostarczone tak szybko, jak to możliwe
c) Przedstawione w formie graficznej są mniej nośne, niż w formie tabeli
a) Nie mogą być ze sobą sprzeczne
d) Wszystkie odpowiedzi są nieprawdziwe
Pytanie 103
103. Jakie porównanie służy kontroli założeń
d) „Powinno być-jest”
c) „Powinno być-będzie”
a) „Jest-jest”
b) „Będzie-będzie”
Pytanie 104
104. Które z porównań służy porównaniu tego samego obiektu w różnym czasie
b) „Powinno być-powinno być”
c) „Będzie-będzie”
a) „Powinno być-będzie”
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
Pytanie 105
105. Porównując dwie zaplanowane wielkości zastosujemy porównanie
d) „Powinno być-będzie”
b) „Będzie-będzie”
c) „Powinno być-jest”
a) „Powinno być-powinno być”
Pytanie 106
106. Porównaniu planu z prognozowaną rzeczywistością służy porównanie
c) „Powinno być-jest”
b) „Powinno być-będzie”
d) „Powinno być-powinno być”
a) „Będzie-będzie”
Pytanie 107
107. Które odchylenie stwierdza istnienie różnicy
d) „Powinno być-jest”
b) „Powinno być-będzie”
c) „Będzie-będzie”
a) „Jest-jest”
Pytanie 108
108. Jakie sprzężenie umożliwia korygowanie odchyleń powstałych w przeszłości
d) Żadne z nich
b) Zwrotne
c) Obydwa z nich
a) Nadążne
Pytanie 109
110. Wskaż rodzaje porównań osiągniętych wyników z wartościami budżetowanymi
b) Porównanie wielkości nakładów
a) Porównanie wielkości ilościowych
d) Porównanie wyników
c) Porównanie wielkości kosztów
Pytanie 110
111. Które z poniższych porównań dotyczą całego przedsiębiorstwa
c) Porównanie wyników
b) Porównanie wielkości ilościowych
a) Porównanie wielkości kosztów
d) Porównanie systemu wskaźników
Pytanie 111
112. Najprostszym rodzajem porównań jest porównanie
d) Wielkości ilościowych
b) Wyników
c) Wielkości kosztów
a) Systemu wskaźników
Pytanie 112
113. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe odnośnie porównań wielkości ilościowych
c) Umożliwia uniknięcie wytworzenia zbyt dużej liczby wyrobów
b) Może być wyrażana w sztukach wyrobów
a) Jest to najbardziej skomplikowana wersja porównań
d) Nie zaleca się jej stosowania przy sterowaniu robotnikami w produkcji
Pytanie 113
114. Które zdania(e) nie odnoszą się do porównania wynikowego
c) Zawiera w sobie wielkości relatywne
a) Dotyczy głównie wielkości absolutnych
b) Dotyczy przedsiębiorstwa i centra odpowiedzialności za wynik
d) Nie dotyczy centrów odpowiedzialności za wynik
Pytanie 114
115. Porównanie systemu wskaźników
c) Dotyczy wybranych segmentów przedsiębiorstwa
b) Dokonywane jest często
a) Dokonywane jest rzadko
d) Dotyczy całości przedsiębiorstwa
Pytanie 115
116. Do zalet budżetowania należy
a) Wyraźne zdefiniowanie odpowiedzialności
b) Maksymalizacja zysku
c) Odkrywanie obszarów o niskiej efektywności
d) Zwiększenie motywacji w szeregach pracowników
Pytanie 116
117. Do wad budżetowania należy
d) Konieczność ustalenia odchyleń
c) Ryzyko błędnego ustalenia odchyleń
b) Duży nakład pracy potrzebny do opracowania budżetu
a) Brak dynamiki i elastyczności budżetu
Pytanie 117
118. Jakie czynniki mają wpływ na powstawanie odchyleń
b) Wzrost cen surowców
a) Przewidziane wpływy zewnętrzne
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
c) Błędy w dekretach księgowych
Pytanie 118
119. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie przekracza normę i nie ma na nią wpływu
d) Usunąć odchylenie przy okazj
b) Usunąć odchylenie
a) Zaakceptować odchylenie
c) Skorygować odchylenie
Pytanie 119
120. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie jest w normie
c) Zaakceptować odchylenie
a) Usunąć odchylenie
b) Skorygować odchylenie
d) Usunąć odchylenie przy okazji
Pytanie 120
121. Jak wielkie odchylenie od norm musi nastąpić, żeby controller zaczął działać
b) Średnie
d) Każde
c) Duże
a) Małe
Pytanie 121
122. Do oceny centrum inwestycji używa się
d) ROS
c) ROA
a) ROI
b) Zysku rezydualnego
Pytanie 122
123. Wskaż kryteria dobrego miernika oceny
c) Poziom agregacji
d) Niska odporność na oportunizmy
b) Zgodność
a) Efektywność
Pytanie 123
124. Które zdania są prawdziwe
b) Działalność menedżerów powinna być oceniana za pomocą jednego, odgórnie ustalonego miernika
d) Należy łączyć mierniki finansowe z operacyjnymi
c) Pomiar wyników powinien być połączony wyłącznie z celami długookresowymi
a) Pomiar wyników może być opierany wyłącznie na danych księgowych
Pytanie 124
125. Czym cechuje się poprawnie skonstruowany miernik
b) Subiektywizmem
c) Prostotą wykonania
a) Luźnym powiązaniem ze zdefiniowanymi celami centrów
d) Konkretnością
Pytanie 125
126. Najczęściej wykorzystywanymi miernikami są
b) Miernik wykorzystania zasobów
c) Miernik skuteczności
d) Miernik prognostyczny
a) Miernik produktywności
Pytanie 126
127. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe
b) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym większa jego użyteczność
c) Pomiędzy miernikami zachodzą interakcje o charakterze substytucyjnym
d) Wszystkie informacje są nieprawdziwe
a) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym mniejsza jego użyteczność
Pytanie 127
128. Który miernik jest relacją rzeczywistego efektu, do rzeczywistego nakładu określonych zasobów
c) Miernik prognostyczny
b) Miernik produktywności
a) Miernik wykorzystania zasobów
d) Miernik skuteczności
Pytanie 128
129. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego nakładu, do normy
a) Miernik prognostyczny
b) Miernik skuteczności
c) Miernik produktywności
d) Żaden z powyższych
Pytanie 129
130. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego efektu , do przyjętego wzorca
c) Miernik skuteczności
a) Miernik produktywności
b) Miernik wykorzystania zasobów
d) Miernik produktywności
Pytanie 130
130.Projekt to:
d) zadanie określone co do czasu trwania
a) jednorazowe zadanie
c) zbiór czynnosci mających na celu rozwiązanie problemu
b) rutynowy proces w przedsiębiorstwie
Pytanie 131
131. Controller projektu powinien dbać o:
d) dotrzymanie terminów realizacji projektu
a) przejrzystość pod względem kosztu
c) przydzielanie zasobów
b)koordynację z inny mi projektami
Pytanie 132
132.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
a) ocenie projektu czy pasuje do strategi przedsiębiorstwa
d) opracowaniu dokumentacji poprzedniego projektu
c)rozdzieleniu zadań, kompetencji i odpowiedzialnosci
b) zamknięciu i sporządzeniu bilansu projektu poprzedniego
Pytanie 133
Podstawowym zadaniem controllingu gospodarki materiałowej jest dostarczenie informacji
c) płynności finansowej dostawcy
b)możliwościach transportowych
a)poziomie jakości dostaw
d) stopniu zaawansowania produkcji
Pytanie 134
134.Controller produkcji zajmuje się:
a) planowaniem i kontrolą produktywności
b) mozliwościami korzystania z rabatów
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
d) rynkiem zbytu
Pytanie 135
135. Zbyt duża liczba drobnych zamówień powoduje:
b) zmniejszenie marży pokrycia
c) zwiększenie wyniku finansowego
d) wzrost produktywności
a) wzrost kosztów
Pytanie 136
136. Zgodnie ze wskazówkami K.H. Grolla koszty stałe powinno się dzielić na:
c) koszty stałe wydziałowe
d) koszty stałe nieprzynoszące korzyści
b) koszty stałe przynoszące bezpośrednie korzyści
a) koszty stałe produkcyjne
Pytanie 137
137. Controlling marketingu ma za zadanie:
b) zwiększanie efektywnosci działań marketingowych
a) wykazywanie co firmie przynosi zyski
c) zwiększanie marż pokrycia
d) badanie rynku zaopatrzeniowego
Pytanie 138
138. Controlling zasobów ludzkich polega na:
b) niedopuszczniu do przesuwaniu pracowników z jednego do drugiego działu
c) optymalnym wykorzystaniu możliwości tkwiących w zasobach ludzkich
a) wykrywaniu wąskich gardeł w przedsiębiorstwie
d) planowaniu i kontroli kosztów personalnych
Pytanie 139
139. Zadaniem controllingu finansowego jest:
a) zapewnianie płynności finansowej
b) elastyczne wyposażenie w środki pracy
d) planowanie bilansu przedsiębiorstwa
c) poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia
Pytanie 140
140.Controlling funkcyjny to między innymi
d) Controlling finansowy
b) Controlling spółek kapitałowych
c) Controlling rozpoznawczy
a) Controlling godpodarki materiałowej
Pytanie 141
141. Projektem możemy nazwać:
a) obsługe klienta firmy
d) pozyskanie nowego klienta
c) opracowanie programu komputerowego
b) rozpoczęcie następnego cyklu produkcyjnego przez maszyny
Pytanie 142
142.Najważniejszymi wymiarami w projekcie są:
a) rola kierowników, informacje, budżet
d) ilość,jakość, koszty
b)czas trwania, wsparcie ze strony zarządu
c) testowanie, mierzalność, specyfika
Pytanie 143
143. Osoby odpowiedzialne za realizację projektu muszą uczestniczyć w nim :
b) od samego początku
d) od momentu zatwierdzenia jego przebiegu, terminów i kosztów
a) od momentu potwierdzenia realizacji projektu
c) gdy tylko uda sie pozyskać żródło fiansowania
Pytanie 144
144 .Kierownik projektu ma gwarantować:
d) dotrzymana terminów realizacji projektu
a) koordynacje z innym projektami
b) zgodność celu projektu względem polityki przedsiębiorstwa
c) jego wykonanie zgodnie z interesem przedsiębiorstwa
Pytanie 145
145.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
d) okresleniu terminów realizacji zadań
b) Sporządzeniu bilansu przedsiębiorstwa
a) ustaleniu celu realzacji przedsiębiorstwa
c) rozdzieleniu zadań, kompetencji
Pytanie 146
146.Po rozbiciu projektu na zadania określa się ich koszt według:
b) Kalkulacja kosztów zmiennych
d) Określenie docelowej marży pokrycia
c) kosztów rodzajowych
a) Określania danych technicznych
Pytanie 147
147. Oferowaną cenę za realizację projektu możemy obliczyć za pomocą wzoru Przyjmując politykę firmy polegającą na stosowaniu marży 50%
c) Koszty zmienne/(1-0,5)
a) Koszty całkowite/(1-0,5)
d) Koszty uzasadnione/(1-0,5)
b) Koszty stałe/(1-0,5)
Pytanie 148
148.Po zakończeniu projektu należy:
c) określić nakłady poniesione na dany projekt
b) rozliczyć poniesione koszty
d) przystąpić do realizacji kolejnego projektu
a) Stworzyć bilans przedsiębiorstwa
Pytanie 149
149.Ustalenie stopnia wykonania poszczególnych zadań należy do obowiązków:
a)Controllera projektu
d) Rewidenta
b)Audytora wewnętrznego w firmie
c) Kierownika projektu
Pytanie 150
150. Dane z rachunku marż pokrycia wykorzystuje się do:
b) ustalenia ceny wyrobu
c) sporządzenia sprawozdania finansowego
d) ustalenia wyniku finansowego
a) podejmowania decyzji i oceny działań
Pytanie 151
151.Podstawowym instrumentem w controllingu badań i rozwoju są:
d) analiza
c) rozmowy
a) koszty
b) czas
Pytanie 152
152. Głównym wyzwaniem Controllera prac badawczych i rozwojowych jest:
a) dotrzymanie terminów
d) sporządzanie raportów z prac badawczych
b) branie udziału w badaniach
c) zacieranie granic między np. technikami a ekonomistami
Pytanie 153
153. Zapotrzebowanie na materiały i półprodukty prognozuje się na podstawie:
d) Zapasów
a) Stanu początkowego
b) Stanu końcowego
c) Planowanej wielkości produkcji
Pytanie 154
154. Znaczenie poszczególnych części i materiałów dla przedsiębiorstwa uwypuklają analizy:
a) SMART i UNI
b) ABC i XYZ
c) COMA i SAP
d) SUPRI i BAT
Pytanie 155
155. Wśród istotnych kryteriów analizy dostawców wymienić można:
a) pewność dostawy
d) koszty
b) techniczne know how
c) długość firmy będącej na rynku
Pytanie 156
156.Controller produkcji zajmuje się:
d) optymalizacją programu produkcji
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
a) zatwierdzaniem dostaw
b) planowaniem i kontrolą produkcji
Pytanie 157
157.Wskutek częstego przestawiania maszyn spada:
c) produktywność
a) konkurencyjność
d) koszt produktu
b) efektywnosć
Pytanie 158
158.Przeprowadzenie porównań planu z rezultatem należy wykonań za pomocą:
c) zapotrzebowaniową
d) wartościowo tylko dla najważniejszych kosztów
b) sprzedażową
a) ilościową (sztuki)
Pytanie 159
159.Marża pokrycia I w Controllingu działań marketingowych przedstawia:
a) produktywność produktu
d) opłacalność produktu
c) efektywność produktu
b) zyskowność produktu
Pytanie 160
160. Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych obliczamy:
b) pomniejszenie marży I o koszty działań marketingu-mix
c) obliczając MVP produktu
d) za pomocą rachunku "w stu" lub "od sta"
a) pomniejszanie marży I o koszt wytworzenia produktu
Pytanie 161
161.Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych wyraża:
b) koszt utraconych korzyści marketingowych
d) efektywność działu marketingu
c) efektywność realizowanej strategii marketingowej
a) zyskowność produktu
Pytanie 162
162. Marża pokrycia III w Controllingu działań marketingowych przedstawia :
b) efektywność strategii marketingowej
d) marżę która jest obliczana metodą selektywną
a) efektywność działu
c) zainteresowanie danym produktem
Pytanie 163
163.Komponenty Controllingu marketingowego to:
c) produktywność działu
a) analiza pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
b) efektywność instrumentów
d) planowanie i kontrola cen
Pytanie 164
164.W przypadku zarządzania personelem wąskie gardła mogą dotyczyć:
c) zmian wypadkowości
d) stosunków międzyludzkich
a) zmian produktywności pracowników
b) przestojów produkcyjnych spowodowanymi problemami z dostawą energii
Pytanie 165
165. Kosztem fluktuacji pracowników jest:
d) czas poświęcony na selekcje
b) koszt szkolenia nowego pracownika
c) koszt utraconych korzyści
a) odprawa
Pytanie 166
167.Zadanie zapewniania płynności to cykl składający się z faz:
realizacji
wprowadzania
planowania
kontroli
Pytanie 167
168. Controller finansowy ma za zadanie skupić sie na fazach:
c) kontroli
d) zlecania
b) planowania
a) realizacji
Pytanie 168
169.Schemat ROI obliczamy:
a) rentowność sprzedaży * marża pokrycia
c) marża pokrycia * rotacja kapitału
d) wzrost zobowiązań * finansowanie własne
b) rotacja kapitału * rentowność sprzedaży
Pytanie 169
170. Controlling finansowy:
a) musi wykryć potencjalne stany nierównowagi finansowej
b) ma na celu znalezienie optymalnych metod finansowania
d) tworzy plany finansowe
c) zadbać o działania przeciwsterujące
Pytanie 170
Pięć syntetycznych grup bariery gospodarczej:
c) ludzka, sterowania, wiedzy, informacyjna, finansowa
b) ludzka, wiedzy, organizacyjna, informacyjna, finansowa
a) wiedzy, planowania, kontrolowania, organizacyjna, finansowa
d) kierowania, wiedzy, organizacyjna, regulowania, informacyjna
Pytanie 171
Najtrudniejszą przeszkodą do pokonania jest bariera:
d) badawcza
a) socjologiczna
c) budżetowania
b) psychologiczna
Pytanie 172
Do bariery psychologicznych wdrażania controllingu należą:
d) obawa przed odpowiedzialnością za realizowane działania
b) utrata dotychczasowej swobody działania przez pracowników
c) mała liczba pracowników pracowników pionów ekonomicznych mających wiedzę ekonomiczną
a) brak chęci współpracy
Pytanie 173
Trudności w naborze pracowników w właściwych dla controllera kompetencji formalnych, to bariera:
c) wiedzy
a) organizacyjna
d) funkcjonowania
b) psychologiczna
Pytanie 174
Którzy pracownicy biorą najczęściej udział w szkoleniach z zakresu controllingu:
b) z pionu ekonomicznego
d) z działu ochrony
c) z działu produkcyjnego
a) z kadry inżynierskiej
Pytanie 175
Do bariery wiedzy wdrażania controllingu nie należą następujące stwierdzenia:
d) determinacja zarządu firmy w kwestii przyjęcia założeń controllingu zarządczego
b) dopasowane kwalifikacje kadry pracowników do potrzeb działu controllingu
c) zamknięta postawa i brak właściwego przygotowania osób, które uczestniczą w projekcie
a) brak fachowości osób zajmujących się procesem wdrożenia controllingu
Pytanie 176
Które twierdzenia bariery wiedzy wdrażania controllingu są prawdziwe:
c) niewystarczająca znajomość możliwych do adaptacji instrumentów nowoczesnego systemu zarządzania
b) brak systemu kontroli prawidłowości dekretacji zleceniowej
a) niezidentyfikowanie potrzeb i wymagań w stosunku do wprowadzanego systemu controllingu
d) strach przed controllingiem wynikającym z błędnie rozumianego słowa „controlling”
Pytanie 177
Bariera organizacyjna wdrażania controllingu wiąże się z:
d) ograniczenia finansowe
b) trudnościami dopasowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
c) uwarunkowania psychologiczne pracowników
a) niedopasowaniem kwalifikacji pracowników
Pytanie 178
Do najważniejszych ograniczeń bariery organizacyjnej wdrażania controllingu zaliczamy:
a) jasne układy kompetencji kierowników jednostek wewnętrznych firmy
c) prawidłowe wdrożenie systemu controllingu
b) ulokowanie controllera w strukturze dyrektora finansowego
d) przeciążanie pracowników działu controllingu zadaniami, które powinny być wykonane przez dział księgowości lub analiz finansowych
Pytanie 179
Stwierdzenie: „Problem związany ze zmianą struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz wprowadzenie ograniczonego zakresu samodzielności decyzyjnej kierowników operacyjnych”, zaliczamy do bariery:
d) finansowej
c) organizacyjnej
b) funkcjonowania
a) wiedzy
Pytanie 180
Utrudnieniem skutecznego funkcjonowania controllingu jest:
c) łatwość w systematycznej kontroli kosztów ogólnych
b) zniechęcenie spowodowane brakiem szybkich i wyraźnych efektów prac wdrożeniowych
d) niska kultura dekretacji dokumentów księgowych i niekorzystanie z instrukcji obiegu dokumentów
a) brak systemu norm technologicznych lub ich nieaktualność
Pytanie 181
Barierą wdrożenia controllingu, która wpływa na wszystkie decyzje podejmowane w przedsiębiorstwa, jest:
b) finansowa
a) organizacyjna
c) wiedzy
d) psychologiczna
Pytanie 182
Firmom brakuje środków finansowych na:
c) zakup oprogramowania klasy ERP lub jego aktualizację
a) wynagrodzenia doradców zewnętrznych, którzy pomagają przeprowadzić analizę funkcjonalną przedsiębiorstwa
b) szkolenia administratorów nowych systemów i użytkowników końcowych
d) reklamę
Pytanie 183
Z wdrażaniem controllingu do przedsiębiorstwa ściśle wiąże się :
c) minimalizacja zysku
b) zamówienie surowców
a) informatyzacja procesu
d) wymiana technologii
Pytanie 184
Przeszkody które uniemożliwiają skuteczne wdrażanie informatycznych systemów wspierających controlling są :
c) odpowiednie i profesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
b) nieadekwatnie i nieprofesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
d) szkolenia administratorów nowych systemów
a) niewiedza na temat rzeczywistych potrzeb i problem ze zdefiniowaniem zakresu funkcjonalności systemu informatycznego
Pytanie 185
Zaznacz prawidłową odpowiedz. „Niewłaściwy dobór metodyki realizacji projektu wdrożenia............do specyfiki przedsiębiorstwa i wymagań controllingu”
b) systemu informatycznego
c) planowanie zakupienia surowców
d) realizacja zamówienia
a) przebiegu produkcji
Pytanie 186
Do bariery informatycznej wdrażania controllingu należą następujące stwierdzenia:
c) Formalne i merytoryczne błędy popełniane przez liderów obszarów w procesie zarządzania projektem wdrożeniowym
a) Zły system raportowania
b) Zmiany specyfikacji funkcjonalnej aplikacji określonej we fazie wstępnej wdrożenia
d) Archaiczny system dekretacji dokumentów
Pytanie 187
Zakup zmówienia oprogramowania w trybie postępowania powinien mieć charakter:
c) Publiczno-prawny
a) Prawny
d) Prywatny
b) Publiczny
Pytanie 188
Rozwinięcie skrótu: ”SIWZ” oznacza:
b) Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienie
c) Specjalizację Istotnych Warunków Zamówienia
a) Specyfikacje Interesujących Warunków Zamówienia
d) Specyfikację Istotnych Wariantów Zamówienia
Pytanie 189
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, oznacza że:
b) Dostawca ma ograniczoną wiedzę w zakresie istotnych wymagań
d) Zamawiający nie ma prawa wymagać konieczności zademonstrowania działania funkcjonalności systemu
a) Zamawiający ma ograniczoną wiedzę w zakresie koniecznych wymagań
c) Weryfikacja funkcjonowania wymaga wiedzy i znajomości poprzez testowanie produktu informatycznego
Pytanie 190
Prawdą jest stwierdzenie, iż:
a) Rozwiązaniem zamawiającego w SWIZ, jest szczegółowe opisanie przez oferenta systemu oraz wszelkie konsekwencje z nią związane
b) Wiele problemów w przebiegu procesu wdrażania systemów informatycznych jest uzasadnione subiektywnie
c) Zamawiający nie ma prawa podać oferenta do Sądu, jeśli jego oczekiwania nie zostaną spełnione
d) Obowiązywać będą jednoznaczne i precyzyjne zapisy SWIZ oraz na etapie oceny ofert wykonawcom trudniej będzie je podważyć
Pytanie 191
Spór między odbiorcą a oferentem systemu informatycznego ciągnie za sobą:
d) Pośrednio – straty finansowe
b) Bezpośrednio – niewymierne wizerunkowanie
c) Pośrednio – niewymierne wizerunkowanie
a) Bezpośrednio- straty finansowe
Pytanie 192
Wyraz informacja pochodzi z łacińskiego i oznacza:
przechowywanie
wyobrażenie
projektowanie
wyjaśnianie
Pytanie 193
C.E. Shannon definiował informację, jako:
daną wiadomość, pośród puli poszczególnych wiadomości
wybraną wiadomość, wybraną z różnych zbiorów
oczekiwaną wiadomość, wybraną z zbioru wybranych wiadomości
oczekiwaną wiadomość, wybraną ze zbioru wiadomości możliwych
Pytanie 194
Matematyczna formuła informacji opiera się na wzorze matematycznej wartości oczekiwanej, czyli:
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, przesłanie
znak, nośnik informacji, wskaźnik, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, zapis informacji, kod, kanał transformację kodu, komunikat
Pytanie 195
Treść wiadomości wg. Czekaj, Pańkowska, to
nakaz
polecenie
opis
wyróżnienie
Pytanie 196
Informacja wprowadza
chaos
ład i uporządkowanie
zamieszanie
nieład
Pytanie 197
Definicja informacji wg. Bennon-Davies uznaje
wiedzę, która pozyskiwana jest z informacji
dane za fakty poddające się interpretacji
informacje za przetworzone dane
wprowadzenie chaosu
Pytanie 198
Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie powinny mieć takie cechy jak:
wspomaganie pracy grup roboczych
ekstrakcja wiedzy
elastyczność strukturalną i funkcjonalną
niebezpieczeństwo
Pytanie 199
Głównym celem informatyków w firmie jest:
uzyskanie wysokiej jakości informacji przydatnej w procesie zarządzanie
zapewnienie wysokiej sprawności technologii informatycznej
działania przeciw procedurom
krótkoterminowy rozwój infrastruktury informatycznej
Pytanie 200
Które z następujących cech należą do systemu informacyjnego i informatycznego:
dane
cel działania
organizacja
rozwój
Pytanie 201
Zaznacz prawidłową odpowiedz, system informacyjne (SI), system informatyczny (SIT):
SI – Nowa organizacja podporządkowana celom wynikającym z celów firmy jako całości
SI – Człowiek traktowany jest jako element techniczny
SIT – Wszystkie dane są zidentyfikowane w firmie
SIT – Ludzie przystosowują się do nowych celów, potrzeb, wymagań
Pytanie 202
Rola człowieka w systemie informacyjnym :
Człowiek jest częścią składową SI, będący świadomym i odpowiedzialnym jego czynnikiem
Człowiek w ogóle niepotrzebny
Człowiek jest traktowany jako element techniczny
Człowiek jako najsłabsze ogniwo
Pytanie 203
Do kryterium przetwarzania wiedzy i danych w systemie informatycznym zaliczamy
Systemy wspomagające zarządzanie danymi
Systemy automatyzacji prac biurowych
Systemy obiektowe
Systemy transakcyjne
Pytanie 204
Wg kryterium funkcji zarządzania systemu informatycznego zaliczamy:
Systemy obiektowe
Systemy komputerowego wspierania projektowania
Systemy wspomagające decyzje indywidualne i grupowe
Systemy częściowej automatyzacji procesów wytwórczych
Pytanie 205
Rozwinięciem systemów ponadobiektowych w kryterium zasięgu przestrzennego jest:
sektorowe
O zasięgu krajowym
Terenowo rozproszone
Terenowo zawarte
Pytanie 206
Prawdziwym stwierdzeniem jest, że:
Pomimo rozwoju technicznego człowiek pozostaje ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego komputer jedynie wspomaga pracę człowieka
Pomimo rozwoju technicznego człowiek staje się mniej ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego komputer staje się ważniejszym elementem niż człowiek
Pytanie 207
Do funkcji systemu informatycznego należą
planowanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
wdrażanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, budżetowanie, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, konfiguracja systemu, zaopatrywanie, raportowanie
Pytanie 208
Obszar planowania w funkcji informatycznego wspomagania controllingu dotyczy:
budżetów długoterminowych
budżetów krótkoterminowych
budżetów krótko- i długoterminowych
obejmuje budżetu całego przedsiębiorstwa
Pytanie 209
Obszar konfiguracji systemu powinien umożliwiać:
precyzyjnego definiowania zakresu dostępności do informacji
tworzenie wielowymiarowych struktur budżetu
uwzględniania przyszłościowego wymagania technicznego
tworzenie prognoz z uwzględnieniem danych historycznych
Pytanie 210
Funkcje w obszarze rejestrowania realizowane są poprzez:
tworzenie budżetów i planów na wyznaczony okres
zabezpieczenie przepisywaniem nieprawidłowych danych
automatyczne przenoszenie danych do księgi głównej z innych podsystemów
łatwe tworzenie niestandardowych raportów
Pytanie 211
Obszar raportowania dotyczy:
informacji
sprawozdawczości
planowanie budżetu
dokonywania zmian w firmie
Pytanie 212
Zadaniem nieprawdziwym odnośnie systemu informatycznego jest:
informacja obszerna w informację ukierunkowaną na problem
informacja sztywna i nieruchliwa w informację dynamiczną
informacja ogólna w informację o fraktalnych łańcuchach procesów
informacja o dodawaniu nowych produktów
Pytanie 213
Systemy informatyczne controllingu w zakresie wykonania danych projektów czy przedsięwzięć powinny wymagać
rozpatrzenie
diagnoze potrzeb działalności
wybór
recyzja
Pytanie 214
Wspomaganie controllingu dotyczy warstw:
obsługi modelu budżetowego
analityczno-informatyczne
danych źródłowe
planowanie
Pytanie 215
Obszary bezpośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa wspomagane przez aplikacje controlingowe, to
zarządzanie gotówką
analiza przychodów ze sprzedaży
kontrola
księgowanie
Pytanie 216
Możliwości analityczne systemów controllingowych wykorzystuje się w:
przedstawianiu struktury kosztów, przychody i zysku w ujęciu procentowym
rozpoznawaniu przyczyn odchyleń od planów za pomocą raportów
drążeniu i scalanie przychodów i marży według hierarchii wymiarów?
podzieleniu procesu rejestracji danych
Pytanie 217
Narzędzia informatyczne klasy BI wspiera controlling poprzez:
udostępniania danych na stronach internetowych
kokpity menedżerskie
portale korporacyjne
niezrównoważoną kartę wyników
Pytanie 218
Zakres funkcji obszaru planowania charakteryzuje się:
integracja systemu
prezentacja danych z automatycznymi mechanizmami śledzenia budżetowania
proste wprowadzanie nowych produktów, regionów i innych w trakcie roku budżetowego
tworzenie wariantowych analiz budżetu na etapie planowania
Pytanie 219
Pojęcie controllingu wywodzi się z języka angielskiego od słowa „to control” co znaczy:
c) Kierowanie
a) Sterowanie
d) Regulacja
b) Kontrolowanie
Pytanie 220
Cechy, które nadaje controllerowi amerykańskie podejście to controllingu to:
c) Jego uwaga skupiona jest na wszystkich działach firmy
a) Controller jest bardziej utożsamiany z działem finansów i rachunkowości
b) Obowiązki controllera są zbliżone do zadań europejskiego głównego księgowego
d) Pełniona przez niego funkcja może przyjąć formę odrębnej komórki organizacyjnej
Pytanie 221
Controlling wg szkoły niemieckiej:
c) Cechuje się brakiem ustrukturalizowanego planowania
b) Jest metodą zarzadzania
d) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
a) Zajmuje się rachunkowością
Pytanie 222
4. Controlling wg szkoły amerykańskiej:
c) Koncentruje się na skomplikowanych systemach informacyjnych
a) Cechuje się ustrukturyzowanym planowaniem
b) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
d) Charakteryzuje się wpływem na cale przedsiębiorstwo
Pytanie 223
5. Prawdą o controllingu nie jest:
d) Jego wprowadzenie wymusza na kierownictwie nieustanne uczenie się oraz zmianę sposobu myślenia
a) Pozwala on osiągnąć przewagę konkurencyjną
c) Jest on narzędziem doskonalącym sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa
b) Zapewnia krótkoterminowy rozwój
Pytanie 224
6. Przełomową jeśli chodzi o controlling strategiczny koncepcją okazała się:
a) ABC
d) TOC
b) BSC
c) TDABC
Pytanie 225
7. Controlling w obecnym rozumieniu do Europy dotarł:
d) W latach 50 XX w
a) W latach 80 XX w
c) W latach 90 XIX w
b) W latach 70 XX w
Pytanie 226
8. Najczęściej spotykane kryteria klasyfikujące controlling to:
c) Zakres finansowy
d) Kompetencje
a) Szczebel zarządzania
b) Zakres działalności
Pytanie 227
9. Cechą opisująca controlling operacyjny jest:
b) Jego celem jest stworzenie warunków umożliwiających długotrwałe działanie firmy
c) Konieczne jest prowadzenie stałej analizy
d) Niweluje braki informacyjne i niepewność przyszłych sytuacji
a) Dotyczy on krótkiego okresu, do jednego roku
Pytanie 228
10. Do zadań controllingu strategicznego zaliczamy:
c) Koordynacje celów i planów w zgodzie z przyjętym planem strategicznym
a) Analizę źródeł i wartości informacji długoterminowej
d) Analizę i weryfikacje możliwości realizacji celów długofalowych
b) Poprawę alokacji zasobów przedsiębiorstwa
Pytanie 229
11. Celem głównym controllingu strategicznego jest:
D) Koordynacja realizacji budżetów
B) Poprawa alokacji zasobów przedsiębiorstwa
C) Planowanie płynności finansowej
A) Stworzenie warunków umożliwiających działanie firmy i zapewnienie jej stałego rozwoju
Pytanie 230
12. Ze względu na zakres jaki obejmuje controlling można wyróżnić jego nastepujące typy:
a) Controlling finansowy
b) Controlling kompleksowy
c) Controlling produkcyjno-finansowy
d) Controlling taktyczny
Pytanie 231
13. W ramach filaru funkcji pionowych controllingu możemy wyodrębnić m.in.:
a) Controlling zaopatrzeniowy
c) Controlling sprzedaży
b) Controlling projektów
d) Controlling marketingu
Pytanie 232
14. Zadaniem controllingu produkcyjnego nie jest:
b) Dostarczanie decydentom informacji o rynku zaopatrzeniowym
a) Pełnienie roli gwaranta prawidłowego przebiegu procesu produkcyjnego
c) Wpływanie na przygotowanie budżetów i krótko i średnio okresowych planów produkcyjnych
d) Badanie możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
Pytanie 233
15. Do obszarów funkcjonalnych controllingu marketingu można zaliczyć m.in audyt:
projektów
b) Produktywności
personalny
a) Strategii marketingowych
Pytanie 234
16. We współczesnym rozumieniu za kolebkę controllingu uznaje się:
b) Wielką Brytanię
a) Egipt
d) Stany Zjednoczone
c) Francję
Pytanie 235
17. Do funkcji rachunkowej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
d) Opracowanie, analiza i wyjaśnienie informacji finansowych w celu wsparcia zarządzających przy planowaniu
c) Zbieranie informacji podatkowych
b) Współpracę z kontrolą zewnetrzną
a) Koordynacje zarządzania w przedsiębiorstwie
Pytanie 236
18. Do funkcji rewizyjnej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
d) Prowadzenie rachunku kosztów
b) Projektowanie i opieka nad systemem kontroli wewnętrznej
c) Projektowanie metod i systemów w rachunkowości
a) Ustalenie wyniku finansowego
Pytanie 237
19. Do funkcji poziomych obszaru funkcyjnego zaliczamy:
a) Controlling finansowy
b) Eco-controlling
c) Controlling personalny
d) Controlling produkcyjny
Pytanie 238
20. Nad zużyciem materiałów w powiązaniu z jakością i organizacją czasu dostaw czuwa controlling:
a) Produkcyjny
c) Zaopatrzeniowy
b) Sprzedaży
d) Badań i rozwoju
Pytanie 239
21. Controlling sprzedaży:
c) Ocenia opłacalność przedsięwzięć produkcyjnych
d) Tworzy właściwe mierniki dla marż pokrycia, umożliwiających rzetelną ocenę opłacalności wytwarzania produktów, ocenę efektywności kanałów zbytu itd.
b) Ocenia wzajemne związki zachodzące pomiędzy prowadzoną w firmie polityką cen, polityką produktu i wyborem formy sprzedaży
a) Bada możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
Pytanie 240
22. Najnowszym rodzajem controllingu jest:
b) Controlling marketingu
c) Controlling projektów
a) Controlling personalny
d) Eco- controlling
Pytanie 241
23. Zadaniem eco-controllingu jest:
a) Ustalanie celów ekologicznych firmy
c) Przeprowadzanie ekonomicznego rachunku kosztów korzystania z zasobow środowiska naturalnego
b) Planowanie i kontrola wykorzystania surowców i energii
d) Ujawnianie skutków realizacji zadań stawianych w odniesieniu do zasobów ludzkich
Pytanie 242
24. Wg kryterium zakresu kompetencji controlling można podzielić na:
a) Raportowy i zarządczy
d) Operacyjny i strategiczny
c) Marketingu i projektów
b) Finansowy i personalny
Pytanie 243
25. Poszerzonym systemem rachunkowości finansowej i zarządczej, służącym głownie do opracowywania wielowymiarowych raportów rzeczowo-finansowych nazywamy:
a) Controlling zarządczy
c) Controlling finansowy
d) Controlling projektów
b) Controlling sprawozdawczy
Pytanie 244
26. Domeną zwłaszcza dużych korporacji, które narzucają swoim polskim oddziałom obowiązek sporządzania różnego rodzaju sprawozdań jest:
b) Controlling sprawozdawczy
a) Controlling zarządczy
c) Controlling finansowy
d) Controlling projektów
Pytanie 245
27. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu raportowym jest:
d) Wyznacza on bardziej ambitne zadania dla controllera, zwiększając tym samym jego zakres kompetencji
c) Kompetencje controllera są niewielkie
b) Zadaniem działu controllingu jest wówczas praktycznie wyłącznie budowanie systemu informacyjnego
a) Jest domeną zwłaszcza dużych korporacji
Pytanie 246
28. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu zarządczym jest:
d) Controller otrzymuje duży zakres kompetencji (również decyzyjnych)
a) Jest to bardziej rozwinięta forma controllingu, powierzająca bardziej ambitne zadania dla controllera
c) Wpływa zarówno na przebieg procesów podstawowych jak i pomocniczych zachodzących w przedsiębiorstwie
b) Należy traktować go jako system tożsamy z rachunkowością
Pytanie 247
29. Forma organizacyjna controllingu pozwala go dzielić na:
a) Raportowy i zarządczy
c) Operacyjny i strategiczny
d) Instytucjonalny i nieinstytucjonalny
b) Projektów i marketingu
Pytanie 248
30. W przedsiębiorstwie gdzie została wyodrębniona osobna komórka, której zadaniem jest realizowanie wyłącznie zadań controllingu występuje:
c) Controlling zarządczy
b) Controlling operacyjny
d) Controlling instytucjonalny
a) Controlling nieinstytucjonalny
Pytanie 249
31. W firmach gdzie nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej osobnej komórki zajmującej się controllingiem mamy do czynienia z controllingiem:
a) Zarządczym
d) Raportowym
c) Strategicznym
b) Nieistytucjonalnym
Pytanie 250
32. Wskaż zdanie nieprawdziwe odnośnie controllingu nieinstytucjonalnego:
d) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach średnich i dużych
c) Stosuje się go też w firmach w których controlling znajduje się w początkowej fazie rozwoju
b) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach małych
a) Zadania controllingu są realizowane przez istniejący dział lub przez wyznaczonego pracownika
Pytanie 251
33. Najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych, związanych z wprowadzeniem controllingu zarządczego do przedsiębiorstwa jest:
a) Pozycja liniowa
b) Pozycja Sztabowa
c) Struktura funkcjonalna
d) Struktura dywizjonalna
Pytanie 252
34. Wadą pozycji sztabowej jest:
a) Potencjalny konflikt pomiędzy controllerem a kierownikami komórek
b) Mocno rozbudowana hierarchicznie komórka
c) Brak kompetentnego nadzoru nad strukturą wewnętrzną
d) Silny wpływ na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
Pytanie 253
35. Zdaniem nieprawdziwym odnośnie pozycji liniowej jest:
b) Controller w tej pozycji posiada sporo informacji od kierującego działem
a) Jest znacznie efektywniejsza niż pozycja sztabowa
d) Nie może być stosowana w firmach dużych
c) Jest skuteczniejsza w przedsiębiorstwach mniejszych
Pytanie 254
36. Przy formie wieloszczeblowej controllingu rozróżniamy:
a) Strukturę funkcjonalną
c) Strukturę liniową
b) Strukturę dywizjonalną
d) Strukturę macierzową
Pytanie 255
37. Na stworzeniu komórek controllingu lub stanowisk controllerów dla poszczególnych funkcji polega struktura:
b) Dywizjonalna
d) Macierzowa
a) Funkcjonalna
c) Liniowa
Pytanie 256
38. W strukturze dywizjonalnej:
c) Występuje podporzadkowanie jednostek controllingowych kierownikowi poszczególnej funkcji
b) Tworzy się stanowiska controllerów dla poszczególnych funkcji realizowanych przez firmę
a) Controller każdej dywizji zajmuje się swoim obszarem
d) Controllerzy sa podporządkowani jednostce centralnej
Pytanie 257
39. Struktura macierzowa:
c) Występuje w niej podwójne podporzadkowanie controllerów funkcyjnych
d) Jest stosowana w małych firmach
a) To połączenie zalet modelu dywizjonalnego i funkcyjnego
b) Jest stosowana w dużych firmach
Pytanie 258
40. Czynnikami które znacznie przyczyniły się do popularyzacji controllingu w Polsce były:
a) Wzrost zainteresowania firm controllingiem
d) Rosnąca konkurencja
b) Prywatyzacja przedsiębiorstw
c) Program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych
Pytanie 259
41. Pionierami polskiego controllingu są:
a) M. Jerzemowska, W. Brzezin
d) E. Nowak, W. Knop, K. Sawicki
c) H. Bieniok, K. Czubakowska, H. Dźwigoł
b) J. Goliszewski, H. Błoch, S. Olech
Pytanie 260
42. Wskaż główne nurty rachunkowości zarządczej, które wyłoniły się w tradycji francuskie rachunkowości:
a) Comptabilite de rendement
b) Tableau de bord
d) Controle de gestion
c) Metoda jednolitych centrów
Pytanie 261
43. Zadaniem ujednolicenia definicji controllingu zajęła się:
b) Financial Executives International
c) International Group of Controlling
a) Controller’s Institute of America
d) Institut de Controle de Gestion
Pytanie 262
44. Firmą, która po raz pierwszy zatrudniła controllera jest:
a) Atchinson, Topeka & Santa Fe Railway System
b) The General Accounting Office
d) CEGOS
c) General Electric Company
Pytanie 263
45. Nieprawdą jest stwierdzenie, iż:
c) głównymi funkcjami controllera w największych przedsiębiorstwach lat 40. były m.in. funkcja rachunkowa, ekonomiczna i podatkowa
a) po raz pierwszy controller zatrudniony został w I połowie XX w.
d) właściwy katalog zadań controllera został zdefiniowany dopiero w latach 50. i 60.
b) światowy kryzys gospodarczy i zwiększona industrializacja spowodowały konieczność nowego podejścia do kalkulacji kosztów
Pytanie 264
45. Prawdą dotyczącą metody jednolitych centrów jest:
d) stanowi ona spójny zestaw wyselekcjonowanych informacji zasilających proces decyzyjny
a) jest to standaryzowane podejście do rachunku kosztów produktów i procesów
c) jej celem jest zapewnienie standaryzacji w zakresie rachunku kosztów, tak aby firmy mogły ze sobą konkurować lepiej dzięki wykorzystaniu podobnych metod kalkulacji kosztów
b) jest ukierunkowana na monitorowanie wskaźników pochodzących z systemu rzeczywistego i wskaźników finansowych w celu oceny i przewidywania wyników
Pytanie 265
47. Do szczebla controllingu centralnego w strukturze macierzowej zaliczamy:
c) Controlling wydziałów
d) Controlling oddziałów
b) Controlling logistyki
a) Controlling produkcji
Pytanie 266
48. Stwierdzeniem prawdziwym odnośnie controllingu badań i produkcji nie jest:
c) zapewnia sprawne i efektywne przygotowanie oraz monitorowanie przebiegu przedsięwzięć projektowych i inwestycyjnych PROJEKTY
d) obejmuje wielowymiarową analizę skuteczności firmy MARKETING
b) pozwala dopasować asortyment wytwarzanych dóbr i świadczonych usług do wymogów konkurencyjnego rynku
a) zapewnia on przyszłość firmie
Pytanie 267
49. Komórka controllingu wieloosobowego w strukturze controllingu instytucjonalnego dzieli się na:
c) liniowe
jednoszczeblowe
c) macierzowe
b) wieloszczeblowe
Pytanie 268
50. Nieprawdą jest, iż pozycja sztabowa controllingu:
c) ma silny wpływ na istotne zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
d) jest bardziej efektywna niż pozycja liniowa
a) jest najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych
b) sprawdza się głównie w przedsiębiorstwach średnich i większych