Podsumowanie

Wprowadzenie do Logopedii

Podsumowanie

Wprowadzenie do Logopedii

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Co to jest logopedia?
nauka interdyscyplinarna wykorzystująca wiedzę z medycyny psychologi, językoznawstwo i pedagogiki
wiedza która nie integruje badań z różnych dziedzin
nauka interdyscyplinarna wykorzystująca wiedzę z medycyny psychologi, humanistyki i pedagogiki
Pytanie 2
Co jest przedmiotem logopedii?
osoba z zaburzoną zdolnością do komunikacji
osoba która ma zaburzenie mowy
osoba która mówi niepoprawnie
Pytanie 3
Logopedia
Bada prawidła powstania, usuwania, i prewencji zaburzeń zdolności do komunikowania się
Bada sposoby na usuwanie zaburzeń mowy na dwóch obszarach wzorzec i norma
Bada prawidła powstania zaburzeń mowy ale nie działa na innej płaszczyźnie
Pytanie 4
Logopedia zajmuje się zdolnościami komunikacyjnymi w najszerszym zakresie ze wszystkich dziedzin:
od wzorca przez normę do patologii
od patologi do normy
od wzorca do normy
Pytanie 5
Jakie są działy logopedii?
Logopedia teoretyczna podejmuje badanie pod zaburzenia zdolności komunikacyjnych a także wskazuje możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań. Logopedia stosowana - logopedia kliniczna, logopedia szkolna.
Logopedia praktyczna podejmuje badanie pod zaburzenia zdolności komunikacyjnych a także wskazuje możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań. logopedia kliniczna - logopedia stosowana, logopedia szkolna.
Logopedia praktyczna podejmuje badanie pod zaburzenia zdolności komunikacyjnych a także wskazuje możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań. Logopedia stosowana - logopedia kliniczna, logopedia szkolna.
Pytanie 6
Subdyscypliny logopedii. Jąkanie giełkot, bradylalia, trachylalia to dzieciny którymi zajmuje się:
surdologopedia
neurologopedia
balbutologopedia
Pytanie 7
Subdyscypliny logopedii: Osobami z zaburzonym słuchem zajmuje się
Oligofrenologopedia
Balbutologopedia
Surdologopedia
Pytanie 8
neurologopedia zajmuje się
jąkaniem, giełkotem i dyzartrią
Afazję alalią, dyzartrią
Afazją alalią giełkotem
Pytanie 9
Geriatrologopedia to inaczej
dział logopedii senioralnej zajmującej się osobami powyżej 90 r. ż
dział logopedii senioralnej zajmującej się osobami powyżej 60 r. ż
dział logopedii senioralnej zajmującej się osobami powyżej 20 r ż
Pytanie 10
Pod jaki dział logopedii zaliczymy przypadek kobiety po poważnej interwencji chirurgiczną w obrębie kości twarzoczaszki w wieku 59 lat cierpiącej na giełkot
balbutologopedia
onkologopedia
geriatrologopedia
Pytanie 11
Oligofrenologopedia zajmuje się osobami z
niepełnosprawnością intelektualną
niepełnosprawnością fizyczną
niepełnosprawnością spowodowaną porażeniem nerwu twarzowego
Pytanie 12
Profilaktyka logopedyczna to
świadome,planowe, i zorganizowane stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych i próba powstawaniu zaburzeń
świadome,planowe, i zorganizowane stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych i zapobieganie powstawaniu zaburzeń
świadome, niesystematyczne i zorganizowane stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych i zapobieganie powstawaniu zaburzeń
Pytanie 13
o wczesnej interencjii logopedycznej możemy mówić gdy dziecko ma
mieści się w przedziale wiekowym do lat 3
2,5 roku
5 lat
Pytanie 14
Logopedia artystyczna to dział logopedii
zajmujący się przygotowaniem dykcyjnym osób pracujących w zawodzie aktor dziennikarz radiowy i telewizyjny
zajmujący się zapobieganiem powstawania wad wymowy u osób pracujących w zawodzie aktor dziennikarz radiowy i telewizyjny
zajmujący się całokształtem pracy aktora
Pytanie 15
Glottodydaktyka - co to jest?
metoda nauki pisania i czytania dla dzieci z dysfunkcjami
diagnoza, profilaktyka, terapia dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu lub metoda nauki pisania i czytania dla dzieci z dysfunkcjami
dział logopedii stosowanej
Pytanie 16
Czym się różni PZL od PTL?
PZL - polskie Stronnictwo Ludowe a PTL to Polskie Towarzystwo Logopedyczne
oba zajmują się badaniami nad współpracą ludzi i logopedów
PZL - związek zawodowy logopedów - tylko czynni logopedzi, PTL- Polskie Towarzystwo Logopedów może przystąpić każdy zainteresowany logopedią
niczym
Pytanie 17
Kiedy jest Europejski Dzień Logopedy?
6 marca
8 marca
7 marca
Pytanie 18
Ważne postacie w Polskiej logopedii - Jan Siestrzyński
jest związany z z pracą osobami głuchymi
jest obecnie pracującym lekarzem który zajmuje się logopedią
był polskim lekarzem, fizjologiem zajmującym się pracą z osobami głuchymi
Pytanie 19
Władysław Ottuszewski był:
był człowiekiem który zajmował się zależnością między mową a słuchem, oraz był lekarzem foniatrą i laryngologiem
człowiekiem i miał wpływ na logopedię
jest człowiekiem oraz zauważył zależność między mową a słuchem
Pytanie 20
Jan Niecisław Baudouin de Courtenay
zasłużony dla językoznawstwa i logopedii, zaczął badania nad językiem dorosłych, spisał rozwój językowy swoich znajmoych
zasłużony dla językoznawstwa i logopedii, zaczął badania nad językiem dzieci, spisał rozwój językowy swoich dzieci
zasłużony dla logopedi
Pytanie 21
Benedykt Dylewski
badania mowy dzieci wileńskich, organizator studiów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
badania mowy dzieci wiejskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
badania mowy dzieci wileńskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
Pytanie 22
L. Kaczmarek
Lidia Kaczmarek - matka polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”, spisał rozwój mowy 5 swoich dzieci
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
Pytanie 23
A kto żyje ten nie umarł - współczesne postacie polskiej logopedii
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Jolanta Panasiuk
Stanisław Grabias, Maria Biolik, Iwona Kosek
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Magdalena Kondratowicz - Osowicka
Pytanie 24
Co to jest zdolność komunikacji?
zdolność człowieka do nie świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
zdolność człowieka do świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
zdolność człowieka do świadomego, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
Pytanie 25
Kryteria oceny - wyjaśnij pojęcie
konkretne wskazówki nie brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie znajomości ortografii
Pytanie 26
Według Kani - poprawność wymowy ocenia się biorąc pod uwagę kryteria:
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium poziomu umiejętności 4. Kryterium medyczne
1. Kryterium ortograficzne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
Pytanie 27
Co oznacza skrót ZZK
Zintegrowane zaburzenie koniungatywne
Zaburzona zdolność komunikacyjna
Zaburzona zintegrowana komunikacja
Pytanie 28
Za wadę ZZK nie uważa się
Bezmówności fizjologicznej, alali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Bezmówności niefizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Bezmówności fizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Pytanie 29
CO to jest bezmówność fizjologiczna -
dziecko nie mówi do II r.ż.. ale wydaje dźwięki
dziecko nie mówi do I r.ż.. nie wydaje dźwięków
dziecko nie mówi do I r.ż.. ale wydaje dźwięki
Pytanie 30
Co to jest dyslalia rozwojowa?
nieprawidłowa foniacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
dziecko nie mówi ale nie ma zaburzeń słuchu
nieprawidłowa artykulacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
Pytanie 31
Wyjaśnij pojęcie dysfluencji rozwojowej
jest to niepłynności mówienia u osób dorosłych
jest to niepłynności mówienia do około 3-7 roku życia
jest to niepłynności mówienia do około 3-4 roku życia
Pytanie 32
Dysgramatyzm fizjologiczny
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 7 r.ż.
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 4 r.ż.
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 10 r.ż.
Pytanie 33
Według Styczek kryteria zaburzeń mowy są podzielone na endo - i egzogenne. Czym one się różnią:
Egzogenne wnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–zewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Egzogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Endogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, egzogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Pytanie 34
Co to jest dysglosja
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na prawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
zniekształcenie morfemów lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
Pytanie 35
Afazja
częściowa lub całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
częściowa lub całkowita utrata zdolności komunikacyjnych
całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
Pytanie 36
Dyslalia ( alalia)
opóźnienie w przyswajaniu języka wynikające z uszkodzenia struktur korowych
opóźnienie w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
brak umiejętnośći w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
Pytanie 37
Dyzartia (anartria)
zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
zniekształcenie dźwięków mowy
Pytanie 38
Oligofazja, dyslogia
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia fizycznego
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego i fizycznego
Pytanie 39
Jąkanie
zaburzenia głośności i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
zaburzenie płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
zaburzenia tempa i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
Pytanie 40
mutyzm, afonia – brak mowy lub zaburzenia tempa mowy, siły, wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice to objawy
Alali
Logoneurozy
Dyzartri
Pytanie 41
mowa osób z zaburzeniami myslenia spowodowanymi zaburzeniami psychicznymi to objaw
Schizofazji
Allali
Echollali
Pytanie 42
wady mowy u osób z zaburzonymi emocjami oraz osobowością to w kolejności
Dysfemia, dyzfazja
Alalia, dysgosja
Dysfazja, dysfemia
Pytanie 43
Ogólny podział na klasyfikację przyczynową obejmuje:
Zaburzenia okołoobwodowe, mowy pochodzenia ośrodkowego, pochodzenia organicznego, typu czynnościowego
Zaburzenia obwodowe, mowy pochodzenia ośrodkowego, pochodzenia organicznego, typu czynnościowego
Zaburzenia obwodowe, mowy pochodzenia ośrodkowego, pochodzenia nieorganicznego , typu czynnościowego
Pytanie 44
Klasyfikacje objawowe według Styczek -
Zakłócenia treści wypowiedzi, mieszane, zakłócenia znajomości języka, zakłócenia w realizacji głosek i cech prozodycznych przy prawidłowej znajomości języka
Zakłócenia treści wypowiedzi, mieszane, zakłócenia znajomości języka,
zakłócenia w realizacji głosek i cech prozodycznych przy prawidłowej znajomości języka oraz treści komunikacyjnych
Pytanie 45
Według Kaczmarka klasyfikacją objawową polegającą na zaburzeniu treści posiadają osoby
Większość osób dorosłych
Posiadające niepełnosprawność i intelektualną
Chorzy psychicznie
Pytanie 46
Według Kaczmara Zaburzenia języka jako skutek ogniskowych uszkodzeń mózgu albo mikrouszkodzeń mózgu posiadają osoby z
Echolalią, Dyzartią, Alalią
afazją, dysfazją, alalią
Chorobami psychicznymi
Pytanie 47
W jakich przejawach Kaczmarek określił zaburzenia substancji - czyli formy dźwiękowej
a) Suprasegmantalnej (prozodycznej ) – jąkanie, afonia b) Segmentalnej (głoskowej)
a) Supersegmentalnej (prozodycznej ) – jąkanie, afonia b) Segmantalnej (głoskowej)
a) Suprasegmentalnej (prozodycznej ) – jąkanie, afonia b) Segmentalnej (głoskowej)