Podsumowanie

Pedagogika specjalna

Podsumowanie

Pedagogika specjalna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Twórcą tradycyjnej semantyki pedagogiki specjalnej?
Wincenty Okoń
Janina Doroszewska
Maria Grzegorzewska
Pytanie 2
Określenie oligos w dosłownym tłumaczeniu oznacza:
słaby/ słabszy
mały/mało
duży/ dużo
Pytanie 3
W tradycyjnej semantyce PS wyróżnia się ilość działów szczególnych
5
2
3
Pytanie 4
W znacznym stopniu niepełnosprawności sytuacja niezależności do samodzielnej egzystencji
nie istnieje
istnieje czasowo lub stale
istnieje tylko czasowo
Pytanie 5
Zapis o konieczności zatrudniania w warunkach chronionych istnieje w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu
znacznym i lekkim
umiarkowanym i lekkim
umiarkowanym i znacznym
Pytanie 6
Ile jest celi pedagogiki specjalnej?
2
5
3
Pytanie 7
Utylitarny cel pedagogi specjalnej dotyczy
konieczności jak najszybszej utylizacji osób niepełnosprawnych
opłacalności kształcenia
konieczności wychowania osób niepełnosprawnych
Pytanie 8
Paradygmat zignorowany dotyczny
kształcenia osób niepełnosprawnych
utylizowania osób niepełnosprawnych
życia seksualnego osób niepełnosprawnych
Pytanie 9
Pierwszą szkołę w Polsce dla osób niepełnosprawnych założył
Wincenty Okoń
Jakub Falkowski
Kazimierz Górniewicz
Pytanie 10
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy nazywana jest inaczej?
integracji i kształcenia
korzystnych dominant emocjonalnych
zignorowana
Pytanie 11
Zasada terapii pedagogicznej realizowana jest w następującej ilości faz
3
2
4
Pytanie 12
Określenie eugenika w dosłownym tłumaczeniu oznacza
niedorozwój
dobre pochodzenie
złe pochodzenie
Pytanie 13
Przedstawicielem ewolucji był
Zaorski
Kant
Darwin
Pytanie 14
Źródła koncepcji eugeniki tkwią w
teorii ewolucji
teorii dominacji
teorii samoakceptacji
Pytanie 15
Pozytywizm zainicjował
Comte
Darwin
Kant
Pytanie 16
Eugenika negatywnie polega na:
upowszechnianie tzw złych genów
kastrowaniu osób niepełnosprawnych
zapobieganiu płodzeniu dzieci nie posiadających dobrych genów
Pytanie 17
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji jest
uwstecznianiem
procesem
zbędnym pomysłem
Pytanie 18
Zdaniem Janiny Doroszewskiej pedagogika rehabilitacyjna odnosi się do
osób niedostosowanych społecznie
dzieci i młodzieży z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
osób dorosłych z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
Pytanie 19
Niepełnosprawność społeczna wg Klasyfikacji Uszkodzeń Niepełnosprawności i Upośledzenia występuje w formach
resocjalizacja specyfikacja niepełnosprawność
samorealizacja akceptacja specyfikacja
utrudnienie uniemożliwienie ograniczenie
Pytanie 20
Pojęcie funkcjonowania człowieka w ICF obejmuje składniki
funkcjonowanie organizmu
braku nauczania
aktywność człowieka, uczestnictwo w życiu społecznym
Pytanie 21
Pedagogika resocjalizacyjna obejmuje kategorie osób
studentów, policjantów, strażników więziennych, penitencjariuszy
niedostosowanie społeczne z zachowaniami antyspołecznymi i asocjalnymi i przestępcze
przestępców, wykładowców pedagogiki specjalnej, damskich bokserów
Pytanie 22
We współczesnej klasyfikacji pedagogika rehabilitacyjna zajmuje się
Niepełnosprawnymi intelektualnie, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Niepełnosprawnymi intelektualnie, wzrokowo, słuchowo, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika
Pytanie 23
ICF została przyjęta przez WHO w
1927
2001
1980
Pytanie 24
Nadrzędnym pojęciem w ICF jests pojęcie
niepełnosprawności
zdrowia
szkolnictwa
Pytanie 25
Twórcą definicji resocjalizacji jest
Janina Doroszewska
Aleksandra Maciarz
Aleksandra Maciaż
Pytanie 26
Ile Doroszewska wyróżnia działów pedagogiki
2
5
3
Pytanie 27
Przy orzekaniu o niepełnosprawności wyróżnia się następujące stopnie
lekki
umiarkowany
głęboki
znaczny
bardzo ciężki
ciężki
Pytanie 28
W lekkim stopniu problemy związane z niepełnosprawnością można zrekompensować
zwiększeniem zasiłku
zatrudnianiu pomocy osoby niepełnosprawnej
przy zastosowaniu przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, środków technicznych
Pytanie 29
Wg definicji rewalidacji dzieli się ona na
fizyczną, psychiczną społeczną i zawodową
dzieci i dorosłych
fizyczną i psychiczną
Pytanie 30
Najbardziej stygmatyzowaną kategorią osób niepełnosprawnych w przestrzeni wieków były i są do dzisiaj
niepełnosprawni w stopniu lekkim
niepełnosprawni fizycznie
niepełnosprawni intelektualnie
Pytanie 31
Ilość paradygmatów współczesnej pedagogiki specjalnej
10
12
4
8
Pytanie 32
Paradygmat antystygmatyzacyjny dotyczy
konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na osoby niepełnosprawne w stopniu lekkim
konieczności oparcia pedagogicznego oddziaływania na osobę niepełnosprawną w normie funkcjonalnej
konieczność pomocy osobom niepełnosprawnym
Pytanie 33
Zasada życzliwej pomocy należy do zasad:
dydaktyki
oligodydaktyki
ortodydaktyki
Pytanie 34
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy została opracowana przez:
Marię Grzegorzewską
Magdalenę Zaorską
Monikę Maciejewską
Pytanie 35
Zasada treści kształcących mówi, że:
podawane treści powinny być dostosowane do typu fizycznego dziecka
podawane treści powinny być dostosowane do typu psychicznego dziecka
podawane treści powinny być niedostosowane do typu psychicznego dziecka
Pytanie 36
Twórcą/ twórczynią przywołanej na wykładzie definicji rehabilitacji jest:
Aleksandra Maciaż
Aleksandra Maciasz
Aleksandra Maciarz
Pytanie 37
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji zakłada:
proces wychowawczo-socjalizujących działań
proces wyłącznie socjalizujący
proces wychowawczy
Pytanie 38
Cele PS sformułowała
Magdalena Zaorska
Monika Maciąż
Maria Grzegorzewska
Pytanie 39
Humanitarny cel PS dotyczy
: potrzeba zapewnienia osobie z upośledzeniem szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju
Pytanie 40
W tradycyjnej systematyce PS wyróżnia się ilość działów podstawowych
4
2
3
Pytanie 41
We współczesnej klasyfikacji PS dział pedagogika korekcyjna obejmuje kategorie osób z zaburzeniami rozwoju
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej
z trudnościami w socjalizacji, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
Pytanie 42
ICF wyróżnia wymiary niepełnosprawności
przyjmuje bio-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje bio-psycho-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje psycho-społeczny model funkcjonowania
Pytanie 43
Pierwsza szkoła specjalna w Polsce postała w roku
1816
1817
1818
Pytanie 44
Pojęcie rehabilitacji na gruncie PS odnosi się do sytuacji wspomagania osób
niepełnosprawnych na miarę ich biologicznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich psychofizycznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich możliwości
Pytanie 45
PS jest
niczym
nie jest dyscypliną naukową
dyscypliną i subdyscypliną naukową
Pytanie 46
Dział PS- pedagogika terapeutyczna obejmuje kategorie osób
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową
ze schorzeniami przewlekłymi, ze schorzeniami terminalnymi
Pytanie 47
ICF - model ludzkiej niepełnosprawności
bio-społeczny
bio-psycho-społeczny
psycho-społeczny
Pytanie 48
Twórcą współczesnych paradygmatów PS jest
Amadeusz Krause
Amadeusz Krauze
Amadeusz Hajse
Pytanie 49
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy mówi, że
pozytywne nastawienie do pracy wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie
Pytanie 50
Zasada indywidualizacji jest zasadą
resocjalizacji
rehabilitacji
rewalidacji
Pytanie 51
Zasada współpracy z rodziną wskazuje, że najważniejszym środowiskiem rehabilitacji i wychowania dziecka niepełnosprawnego jest
rodzina dziecka
ośrodek rehabilitacyjny dziecka
grupa wsparcia dziecka
Pytanie 52
Zasada treści kształcących należy do zasad
ortodydaktyki
dydaktyki
rewidalizacji
Pytanie 53
Wyróżnia się następujące fazy realizacji zasady terapii pedagogicznej
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko,
oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
Pytanie 54
Określenie eugenika pochodzi od terminu
Greckiego
Łacińskiego
Francuskiego
Pytanie 55
Przedstawicielem scjentyzmu był
Chajzer
Nitche
Comte
Pytanie 56
Określenie empiryzm dosłownie oznacza
specjalizację
doświadczenie
wychowanie
Pytanie 57
Eugenika pozytywnie polega na
wspieranie rozmnażania jednostek
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających złe geny
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających dobre geny
Pytanie 58
Prekursorem koncepcji trans-humanizmu jest
Pizdmoh
Fiodorow
Smirnow
Pytanie 59
Zasada terapii pedagogicznej należy do zasad
resocjalizacji
rehabilitacji
rewalidacji
Pytanie 60
Twórcą koncepcji eugenicznej jest
Balton
Halton
Galton
Pytanie 61
Koncepcja eugeniczna
posiada charakter linowy
posiada charakter poziomy
posiada charakter klasowy