Podsumowanie

Pedagogika specjalna

Podsumowanie

Pedagogika specjalna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Twórcą tradycyjnej semantyki pedagogiki specjalnej?
Wincenty Okoń
Janina Doroszewska
Maria Grzegorzewska
Pytanie 2
Określenie oligos w dosłownym tłumaczeniu oznacza:
mały/mało
słaby/ słabszy
duży/ dużo
Pytanie 3
W tradycyjnej semantyce PS wyróżnia się ilość działów szczególnych
5
2
3
Pytanie 4
W znacznym stopniu niepełnosprawności sytuacja niezależności do samodzielnej egzystencji
istnieje czasowo lub stale
istnieje tylko czasowo
nie istnieje
Pytanie 5
Zapis o konieczności zatrudniania w warunkach chronionych istnieje w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu
umiarkowanym i znacznym
znacznym i lekkim
umiarkowanym i lekkim
Pytanie 6
Ile jest celi pedagogiki specjalnej?
3
5
2
Pytanie 7
Utylitarny cel pedagogi specjalnej dotyczy
opłacalności kształcenia
konieczności jak najszybszej utylizacji osób niepełnosprawnych
konieczności wychowania osób niepełnosprawnych
Pytanie 8
Paradygmat zignorowany dotyczny
życia seksualnego osób niepełnosprawnych
utylizowania osób niepełnosprawnych
kształcenia osób niepełnosprawnych
Pytanie 9
Pierwszą szkołę w Polsce dla osób niepełnosprawnych założył
Wincenty Okoń
Jakub Falkowski
Kazimierz Górniewicz
Pytanie 10
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy nazywana jest inaczej?
integracji i kształcenia
korzystnych dominant emocjonalnych
zignorowana
Pytanie 11
Zasada terapii pedagogicznej realizowana jest w następującej ilości faz
2
4
3
Pytanie 12
Określenie eugenika w dosłownym tłumaczeniu oznacza
dobre pochodzenie
złe pochodzenie
niedorozwój
Pytanie 13
Przedstawicielem ewolucji był
Darwin
Zaorski
Kant
Pytanie 14
Źródła koncepcji eugeniki tkwią w
teorii samoakceptacji
teorii ewolucji
teorii dominacji
Pytanie 15
Pozytywizm zainicjował
Kant
Comte
Darwin
Pytanie 16
Eugenika negatywnie polega na:
kastrowaniu osób niepełnosprawnych
zapobieganiu płodzeniu dzieci nie posiadających dobrych genów
upowszechnianie tzw złych genów
Pytanie 17
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji jest
zbędnym pomysłem
procesem
uwstecznianiem
Pytanie 18
Zdaniem Janiny Doroszewskiej pedagogika rehabilitacyjna odnosi się do
osób dorosłych z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
osób niedostosowanych społecznie
dzieci i młodzieży z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
Pytanie 19
Niepełnosprawność społeczna wg Klasyfikacji Uszkodzeń Niepełnosprawności i Upośledzenia występuje w formach
resocjalizacja specyfikacja niepełnosprawność
samorealizacja akceptacja specyfikacja
utrudnienie uniemożliwienie ograniczenie
Pytanie 20
Pojęcie funkcjonowania człowieka w ICF obejmuje składniki
funkcjonowanie organizmu
aktywność człowieka, uczestnictwo w życiu społecznym
braku nauczania
Pytanie 21
Pedagogika resocjalizacyjna obejmuje kategorie osób
przestępców, wykładowców pedagogiki specjalnej, damskich bokserów
niedostosowanie społeczne z zachowaniami antyspołecznymi i asocjalnymi i przestępcze
studentów, policjantów, strażników więziennych, penitencjariuszy
Pytanie 22
We współczesnej klasyfikacji pedagogika rehabilitacyjna zajmuje się
Niepełnosprawnymi intelektualnie, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika
Niepełnosprawnymi intelektualnie, wzrokowo, słuchowo, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Pytanie 23
ICF została przyjęta przez WHO w
1980
1927
2001
Pytanie 24
Nadrzędnym pojęciem w ICF jests pojęcie
zdrowia
szkolnictwa
niepełnosprawności
Pytanie 25
Twórcą definicji resocjalizacji jest
Aleksandra Maciarz
Janina Doroszewska
Aleksandra Maciaż
Pytanie 26
Ile Doroszewska wyróżnia działów pedagogiki
5
2
3
Pytanie 27
Przy orzekaniu o niepełnosprawności wyróżnia się następujące stopnie
lekki
umiarkowany
znaczny
ciężki
głęboki
bardzo ciężki
Pytanie 28
W lekkim stopniu problemy związane z niepełnosprawnością można zrekompensować
zatrudnianiu pomocy osoby niepełnosprawnej
zwiększeniem zasiłku
przy zastosowaniu przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, środków technicznych
Pytanie 29
Wg definicji rewalidacji dzieli się ona na
fizyczną, psychiczną społeczną i zawodową
fizyczną i psychiczną
dzieci i dorosłych
Pytanie 30
Najbardziej stygmatyzowaną kategorią osób niepełnosprawnych w przestrzeni wieków były i są do dzisiaj
niepełnosprawni intelektualnie
niepełnosprawni fizycznie
niepełnosprawni w stopniu lekkim
Pytanie 31
Ilość paradygmatów współczesnej pedagogiki specjalnej
12
4
8
10
Pytanie 32
Paradygmat antystygmatyzacyjny dotyczy
konieczność pomocy osobom niepełnosprawnym
konieczności oparcia pedagogicznego oddziaływania na osobę niepełnosprawną w normie funkcjonalnej
konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na osoby niepełnosprawne w stopniu lekkim
Pytanie 33
Zasada życzliwej pomocy należy do zasad:
oligodydaktyki
ortodydaktyki
dydaktyki
Pytanie 34
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy została opracowana przez:
Monikę Maciejewską
Magdalenę Zaorską
Marię Grzegorzewską
Pytanie 35
Zasada treści kształcących mówi, że:
podawane treści powinny być dostosowane do typu psychicznego dziecka
podawane treści powinny być dostosowane do typu fizycznego dziecka
podawane treści powinny być niedostosowane do typu psychicznego dziecka
Pytanie 36
Twórcą/ twórczynią przywołanej na wykładzie definicji rehabilitacji jest:
Aleksandra Maciarz
Aleksandra Maciasz
Aleksandra Maciaż
Pytanie 37
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji zakłada:
proces wychowawczo-socjalizujących działań
proces wychowawczy
proces wyłącznie socjalizujący
Pytanie 38
Cele PS sformułowała
Magdalena Zaorska
Maria Grzegorzewska
Monika Maciąż
Pytanie 39
Humanitarny cel PS dotyczy
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z upośledzeniem szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju
Pytanie 40
W tradycyjnej systematyce PS wyróżnia się ilość działów podstawowych
4
3
2
Pytanie 41
We współczesnej klasyfikacji PS dział pedagogika korekcyjna obejmuje kategorie osób z zaburzeniami rozwoju
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w socjalizacji, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
Pytanie 42
ICF wyróżnia wymiary niepełnosprawności
przyjmuje bio-psycho-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje bio-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje psycho-społeczny model funkcjonowania
Pytanie 43
Pierwsza szkoła specjalna w Polsce postała w roku
1817
1818
1816
Pytanie 44
Pojęcie rehabilitacji na gruncie PS odnosi się do sytuacji wspomagania osób
niepełnosprawnych na miarę ich biologicznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich psychofizycznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich możliwości
Pytanie 45
PS jest
niczym
nie jest dyscypliną naukową
dyscypliną i subdyscypliną naukową
Pytanie 46
Dział PS- pedagogika terapeutyczna obejmuje kategorie osób
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, ze schorzeniami terminalnymi
Pytanie 47
ICF - model ludzkiej niepełnosprawności
bio-społeczny
bio-psycho-społeczny
psycho-społeczny
Pytanie 48
Twórcą współczesnych paradygmatów PS jest
Amadeusz Krauze
Amadeusz Krause
Amadeusz Hajse
Pytanie 49
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy mówi, że
pozytywne nastawienie wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie do pracy wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie
Pytanie 50
Zasada indywidualizacji jest zasadą
rehabilitacji
resocjalizacji
rewalidacji
Pytanie 51
Zasada współpracy z rodziną wskazuje, że najważniejszym środowiskiem rehabilitacji i wychowania dziecka niepełnosprawnego jest
ośrodek rehabilitacyjny dziecka
grupa wsparcia dziecka
rodzina dziecka
Pytanie 52
Zasada treści kształcących należy do zasad
dydaktyki
rewidalizacji
ortodydaktyki
Pytanie 53
Wyróżnia się następujące fazy realizacji zasady terapii pedagogicznej
oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko,
Pytanie 54
Określenie eugenika pochodzi od terminu
Łacińskiego
Francuskiego
Greckiego
Pytanie 55
Przedstawicielem scjentyzmu był
Comte
Chajzer
Nitche
Pytanie 56
Określenie empiryzm dosłownie oznacza
specjalizację
doświadczenie
wychowanie
Pytanie 57
Eugenika pozytywnie polega na
wspieranie rozmnażania jednostek
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających dobre geny
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających złe geny
Pytanie 58
Prekursorem koncepcji trans-humanizmu jest
Pizdmoh
Fiodorow
Smirnow
Pytanie 59
Zasada terapii pedagogicznej należy do zasad
rehabilitacji
rewalidacji
resocjalizacji
Pytanie 60
Twórcą koncepcji eugenicznej jest
Balton
Halton
Galton
Pytanie 61
Koncepcja eugeniczna
posiada charakter klasowy
posiada charakter linowy
posiada charakter poziomy