Podsumowanie

Klasa 1, dział 1 - Człowiek w społeczeństwie

Podsumowanie

Klasa 1, dział 1 - Człowiek w społeczeństwie

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Reprezentowanie określonych postaw i zachowań w kontaktach z innymi ludźmi nazywamy:
statusem społecznym
potrzebą
strukturą społeczną
rolą społeczną
Pytanie 2
Statusem społecznym nazywamy
miejscem jednostki zajmowanym w rodzinie
reprezentowaniem określonych postaw wobec obcych
miejscem jednostki zajmowanym w zbiorowości
reprezentowaniem określonych postaw wobec najbliższego otoczenia
Pytanie 3
Jak możemy podzielić statusy społeczne jednostki
na pierwotne i wtórne
na niższego i wyższego rzędu
na przypisane i osiągane
na naturalne i przynależności
Pytanie 4
Nietrwałe skupisko ludzkie funkcjonujące w określonym miejscu i czasie to
zbiorowość społeczna
grupa społeczna
społeczeństwo
społeczność
Pytanie 5
Zaznacz cechy grup społecznych
autonomia jednostki
tożsamość
wyodrębniona struktura
współpraca
wspólne cele i interesy
brak struktury
Pytanie 6
Partia polityczna jest przykładem
formalnej grupy społecznej
pierwotnej grupy społecznej
nieformalnej grupy społecznej
Pytanie 7
Uszereguj elementy piramidy Maslowa zaczynając od potrzeb wyższego rzędu
Pytanie 8
Co decyduje o spójności grupy społecznej?
struktura, liczba członków
wspólny cel, odpowiednie fundusze
zaufanie, wzajemność i pomoc
Pytanie 9
Czy duża spójność grupy może mieć negatywne konsekwencje?
nie
tak
Pytanie 10
Połącz w pary formy życia społecznego wraz z ich trwałością
społeczeństwo
trwała
społeczność
średnio trwała
zbiorowość społeczna
nietrwała
Pytanie 11
Ogół cech człowieka ujawniających się w jego przekonaniach, postawach moralnych i postępowaniu to
osobowość
temperament
charakter
Pytanie 12
Hipokrates twierdził, że można wyróżnić cztery rodzaje temperamentu. Połącz ich nazwę z opisem
melancholiczny
zadumany i smutny
choleryczny
pobudliwy i nerwowy
sangwiniczny
aktywny i wesoły
flegmatyczny
apatyczny i ospały
Pytanie 13
Kto głosił pogląd, że typ osobowości człowieka zależy od tego, w której kolejności przyszedł na świat w swojej rodzinie
William Sheldon
Gustaw Karol Jung
Zygmunt Freud
Frank Sulloway
Pytanie 14
Zaznacz elementy składowe modelu wielkiej piątki
ektomorfizm
otwartość na doświadczenia
ekstrawersja
ugodowość
sumienność
ekspresyjność
neurotyczność
Pytanie 15
Z ilu części według Zygmunta Freuda składa się osobowość?
czterech
pięciu
trzech
dwóch
Pytanie 16
Stosunek danej osoby do pewnych ludzi, przedmiotów, zjawisk i poglądów to:
rola społeczna
emocje
superego
postawy
Pytanie 17
Połącz jedną z klasycznych teorii osobowości z jej cechą
psychodynamiczna
archetypy, siły wewnętrzne
społeczno-poznawcza
skłonność do uczenia się
humanistyczna
samorealizacja, rozwój
Pytanie 18
Przyjmowanie postaw prezentowanych przez innych nazywamy:
narcyzmem
nonkonformizmem
perswazją
konformizmem
Pytanie 19
Silne uczucia, którym towarzyszy stan pobudzenia oraz specyficzne reakcje u formy ekspresji to:
Pytanie 20
Czy inteligencja emocjonalna pomaga w panowaniu nad emocjami?
nie
tak
Pytanie 21
Reguła, która wskazuje jak należy postępować w określonych sytuacjach i jakich zachowań należy unikać to:
norma społeczna
wartość
pluralizm
tolerancja
Pytanie 22
Połącz typ orientacji życiowej z jej charakterystyką
eudajmonizm
miarą dobrego życia jest dążenie do osiągania celów, które nadają życiu sens
hedonizm
miarą dobrego życia jest korzystanie z przyjemności i unikanie przykrości
Pytanie 23
Wolność wyboru własnych wartości i ich wyrażania w życiu publicznym nazywamy
hedonizmem wartości
systemem wartości
normą społeczną
pluralizmem wartości
Pytanie 24
Dopasuj rodzaj normy społecznej do jej charakterystyki
Normy moralne
określają, jakie zachowanie jest uznawane przez społeczeństwo za dobre a jakie za złe
Normy religijne
dotyczą tylko członków wspólnoty i regulują ich obowiązki i wytyczne o charakterze etycznym
Normy obyczajowe
regulują zachowania w różnych sytuacjach życia osobistego, definiują jakie zachowanie jest wskazane a jakie nie
Normy prawne
definiują jakie zachowania są wymagane lub zabronione przez władze publiczne
Pytanie 25
Sankcje za łamanie norm społecznych i obyczajowych mają charakter
formalny
nieformalny
Pytanie 26
Połącz postawy wobec norm społecznych z ich definicją
Aprobata
uznanie przez jednostkę normy społecznej za uzasadnioną
Konformizm
uległość wobec norm bez względu na to czy jednostka uważa je za słuszne
Nonkonformizm
nieuznanie normy społecznej za słuszną jeśli jest sprzeczna ze światopoglądem jednostki
Pytanie 27
Kontrolę polegającą na uwewnętrznieniu norm społecznych przez jednostkę nazywamy
kontrolą wtórną
kontrolą zewnętrzną
kontrolą pierwotną
kontrolą wewnętrzną
Pytanie 28
Czy normy społeczne ulegają zmianom?
tak
nie
Pytanie 29
Sankcje formalne, które grożą za załamanie norm prawnych i są wymierzane przez sąd to:
Pytanie 30
Zbiór poglądów na otaczającą nas rzeczywistość i sens ludzkiego życia to:
światopogląd
Pytanie 31
Socjalizacja to
proces, w którym dana osoba zdobywa umiejętności konieczne do funkcjonowania wśród ludzi
proces, w którym dana osoba poznaje innych członków społeczności
proces, w którym członkowie społeczności grupują się we wspólnoty religijne
Pytanie 32
Ułóż w kolejności fazy rozwoju umysłowego dziecka
Pytanie 33
Przyporządkuj fazę rozwoju umysłowego dziecka do jej znaczenia
Faza operacji konkretnych
dziecko uczy się myśleć logicznie i wyciągać wnioski
Faza sensomotoryczna
dziecko uczy się poprzez zmysły dzięki obserwacji, przysłuchiwaniu się i dotykaniu
Faza operacji formalnych
dziecko zaczyna myśleć abstrakcyjnie, potrafi wyobrazić sobie miejsca w których nigdy nie było
Faza przedoperacyjna
dziecko zdobywa umiejętność posługiwania się językiem i symbolami jednak nie potrafią zrozumieć że ich otoczenie postrzega rzeczywistość z innej perspektywy
Pytanie 34
Która z rodzajów socjalizacji występuje w wieku dorosłym?
socjalizacja pierwotna
socjalizacja wtórna
socjalizacja prosta
Pytanie 35
Czy media masowe mogą być źródłem socjalizacji
nie
tak
Pytanie 36
Zmiana złego postępowania na ogólnie akceptowane to
wychowanie
asymilacja
socjalizacja odwórcona
resocjalizacja
Pytanie 37
Związek jednej kobiety z jednym mężczyzną to:
matriarchat
monogamia
patriarchat
poligamia
Pytanie 38
Połącz rodzaj poligamii z jej opisem
poligynia
związek, w którym mężczyzna ma wiele żon
poliandria
związek, w którym kobieta ma wielu mężów
Pytanie 39
Jaka funkcja rodziny "obejmuje zadanie zapewnienia członkom rodziny utrzymania i dostępu do dóbr materialnych"?
prokreacyjna
ekonomiczna
integracyjno-kontrolna
opiekuńcza
Pytanie 40
Jaka funkcja rodziny "Przekazuje język, wzory kultury, wartości, normy i obyczaje swoim dzieciom"?
integracyjno-kontrolna
stratyfikacyjna
ekonomiczna
wychowawczo-socjalizacyjna
Pytanie 41
Jaka funkcja rodziny "Wyznacza status społeczny członków rodziny i ich miejsce w hierarchii społecznej"?
ekonomiczna
prokreacyjna
wychowawczo-socjalizacyjna
stratyfikacyjna
Pytanie 42
Połącz model rodziny z definicją
tradycyjny
władzę sprawuje mężczyzna a kobieta postanawia poświęcić się wychowaniu dzieci
demokratyczny
wszystkim przysługują równe prawa a decyzje podejmowane są wspólnie
Pytanie 43
Czy w ostatnich latach nastąpił wzrost liczby rozwodów?
tak
nie
Pytanie 44
Czym jest eurosieroctwo?
emigracja rodziców za lepszym zarobkiem, która ma negatywny wpływ na rozwój i wychowanie dzieci
rodzina która często zmienia kraj zamieszkania przez co dzieci nie mogą wychowywać się w normalnych warunkach
zacofanie gospodarcze niektórych państw
Pytanie 45
W jakim okresie miała miejsce rewolucja obyczajowa?
w latach 20 i 30 XX w.
w latach 80 i 90 XX w.
w latach 40 i 50 XX w.
w latach 60 i 70 XX w.
Pytanie 46
Czym jest DINK?
osoba wybierająca posiadanie dziecka i nie będąca zaangażowana w stały związek
związek składający się z dwóch osób o tej samej płci
małżeństwem lub związkiem w którym występują osoby dorosłe bez dzieci
Pytanie 47
Zjawisko w którym otoczenie społeczne potępia i odrzuca daną osobę ze względu na jakąś jej cechę, która jest postrzegana jako negatywna i niezgodna z obowiązującymi normami to
stereotyp
stygmatyzacja
alienacja
afirmacja
Pytanie 48
Czy stereotypy mogą być pozytywne?
tak
nie
Pytanie 49
Alienacja to:
Uproszczony i jednostronny obraz danej zbiorowości, grupy społecznej lub kategorii osób
Utrata więzi z ludźmi
Wyznawanie przekonań, wartości i postaw, które są nam szczególnie bliskie
Pytanie 50
Postawa , która polega na uznaniu prawa innych ludzi do wyznawania odmiennych poglądów i do zgodnego z tymi poglądami postępowania to:
Pytanie 51
Uznanie określonych reguł, stylów życia poglądów i wartości za właściwe to:
alienacja
akceptacja
stereotyp
Pytanie 52
Uproszczony i jednostronny obraz danej zbiorowości, grupy społecznej lub kategorii osób to
akceptacja
stereotyp
afirmacja
ostracyzm
Pytanie 53
Czy nadmiar informacji może być przyczyną powstawania stereotypów?
tak
nie
Pytanie 54
Jakie wyróżniamy rodzaje komunikacji?
główną i poboczną
werbalną i niewerbalną
pierwotną i wtórną
Pytanie 55
Aktywne słuchanie to metoda
opracowywania strategii
radzenia sobie z problemami komunikacji
rozwiązywania sporów
Pytanie 56
Elementami komunikacji niewerbalnej są:
mimika
mowa
spojrzenia
pismo
gesty
Pytanie 57
Połącz formę rozwiązywania konfliktów z jej cechami
Arbitraż
rozstrzygnięcie sporu przez osobę trzecią, której decyzji podporządkowują się strony konfliktu
Mediacje
proces poszukiwania rozwiązania konfliktu za pośrednictwem osoby bezstronnej
Negocjacje
rozmowy prowadzone przez uczestników konfliktu mające na celu wypracowanie porozumienia
Pytanie 58
Uszereguj etapy procesu rozwiązywania konfliktu
Pytanie 59
Osoba bezstronna pośrednicząca w rozmowach pomiędzy stronami konfliktu to:
Pytanie 60
Połącz w pary
Odbiorca
jest adresatem komunikatu
Nadawca
wysyła komunikat
Pytanie 61
Zaznacz czynniki utrudniające komunikację
różnice językowe
silne emocje
płeć
pora dnia
hałas
Pytanie 62
Świadome kształtowanie i kontrolowanie swojego wizerunku za pomocą odpowiednich technik
autoprezentacja
arbitraż
proces decyzyjny
konformizm
Pytanie 63
Polega na podkreślaniu własnych zalet i osiągnięć oraz przemilczeniu wad i niepowodzeń.
taktyka autopromocji
taktyka wymówek
taktyka świecenia przykładem
taktyka sympatii
Pytanie 64
Polega na prezentowaniu własnych cech budzących sympatię, prawieniu innym komplementów i wyświadczaniu przysług.
taktyka usprawiedliwiania
taktyka sympatii
taktyka świecenia przykładem
taktyka przeprosin