Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Podsumowanie
Wprowadzenie do psychologi
Podsumowanie
Wprowadzenie do psychologi
Twój wynik
Rozwiąż ponownie
Moja historia
Wszystkie ({{dataStorage.userResults.answersTotal}})
Prawidłowe ({{dataStorage.userResults.answersGood}})
Do powtórki ({{dataStorage.userResults.answersRepeat}})
Błędne ({{dataStorage.userResults.answersBad}})
Pytanie 1
Wg D. Mc Adamsa osobowość ma trzy warstwy :
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne zastosowania, integrujące narracje
struktura ja, siec poznawcza, mechanizmy popędowo emocjonane
Pytanie 2
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założen przeciwdziałającyh obaleniu koncepcji
wprowadzanie koncepcji ze zbiorów faktów empirycznych
Pytanie 3
Którego podziału nie wprowadził Freud
zasada rzeczywistośći i zasda przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
procesy pierwotne i wtórne
Pytanie 4
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych
nadążanie za zmianami sytuacji
zmiana hierarchi reakcji
kategoryzacja nowych bodźców
Pytanie 5
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy :
blokowa i modułowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
sieciowa i komórkowa
Pytanie 6
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
Pytanie 7
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving)
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
Pytanie 8
Podstawowy błąd atrybucji polega na :
przecenianiu przyczyn pochlebnych
przecenianiu przyczyn zmiennych
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
Pytanie 9
Błąd pierwszego rodzju popełnia badacz
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
nieodrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 10
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest twierdzenie
Umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A.Damasio)
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajmenie (R.Sperry i M.Gazzaniga)
Zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległę (W.Fechner)
Pytanie 11
Operacjonalizacja to procedura konstruowania
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
sensu etodologicznego dla terminów statystycznych
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
Pytanie 12
Wg S.Kosslyna umysł ma reprezentacje
propozycjonalne i werbalne
obrazowe i propozycjonalne
werbalne i niewebalne
Pytanie 13
Rzetelność testu jako narzędzia to
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
sprawdzanie go w wielu kulturach
dokładność pomiaru zjawiska
Pytanie 14
Słaba zasada racjonalności dotyczy
konfrontacji teori z faktami empirycznycmi
komunikowalności i kontrolowalności badań
pewności uzasadnień wiedzy
Pytanie 15
Społeczny dowód słuszności polega na
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
dostosowaniu opini przywódcy do woli grupy
Pytanie 16
Trafny zestaw źródeł wiedzy o ja :
autopercepcja, porównania społeczne
ingracjacja, porównania społeczne
opinie innych, facylitacja
Pytanie 17
Sytuacja wg. T. Tomaszewskiego to
warunki w otoczeniu podmiotu
chwilowy stan rzeczywistości
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
Pytanie 18
Zjawiska świadome nie podlegają przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej
dualizm substancjalny (R. Descartes)
paralelzim metodologiczny
twierdzi paralelizm izomorficzny (J.Piaget)
Pytanie 19
Transformacjonizm zakłada :
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest zmodyfikowane przez działania innych czynników
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
Pytanie 20
Zadanie wg T. Tomaszewkiego to
otrzymane polecenia
cel czynności
Cel i sposób działania
Pytanie 21
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma :
inteligencji konkretno obrazowej
inteligencji intrapersonalnej
inteligencji logiczno- meatematycznej
Pytanie 22
K.Horney wprowadza trzy orientacje zachowania :
ekstrawersja, neurotycznosć, psychotyczność
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
samozachowania, zachowania gatunku i kooperacji
Pytanie 23
Wg J.Lochlina hipotezy barowej
skłonność do alkoholizmu jest oddziediczalna na poziomie 50%- 60%
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jendostek
w srodowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
Pytanie 24
Który zestaw modeli choroby (M. Siegler, H. Osmond) jest fikcyjny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
stałego uszkodzenia, morlany, spisku
rodzinnej interakcji, psychodeliczn, społeczny
Pytanie 25
Wg pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywnosć działania zależy od trudności działania
efektywnosć działania jest proporcjonalna do siły motywacji
Pytanie 26
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda
procesów kontorlnych
procesów poznawczych
procesów sensomotorycznych
Pytanie 27
Wiedza i umiejętności to
inteligencja D (D.Webb)
inteligencja werbalna (P.Wernon)
inteligencja skrystalizowana (R.Cattel)
Pytanie 28
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych
nowe, powolne, nieświadome
znane , proste, angażujące uwagę
szybkie, równoległe, nieangażujące uwagi
Pytanie 29
Wśród źródeł postaw nie wymienia się
procesów warunkowania
efektu samej ekspozycji
otwartośći na doświadczenie
Pytanie 30
Zmiany nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje
dobór stailizujący
dobór kierunkowy
rdobór rozrywający
Pytanie 31
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z
wyboru prze dziecko niszy środowiskowej
działań rodziców kształtujący środowisko dziecka
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
Pytanie 32
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się :
cechy ugodowosci (Wielka PIątka)
socjalizacji bezrefleksyjności
stanu pośrednictwa w działaniu
Pytanie 33
Którego paralelizmu nie ma
metodologiczny, izomorficzny
paradygmatyczny, substancjalny
lingwistyczny, epistemologiczny
Pytanie 34
Atrybucja wg B.Weinera to
interpretowanie przyczyn zachowania
ukierunkowanie porcesu percepcji
ustalanie relacji z innymi ososbami
Pytanie 35
Która zasada nie określa tworzenia pojęć
wg kontrastu
wg egzemplarzy
wg podobieństwa
Pytanie 36
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy
ignoruje społęczno - kulturowy punkt widzenia
niekażde odchylenie jest niekorzystne
gloryfikuje przecietność
Pytanie 37
Dane zależne powstają jeśli badacz
dokona podziału na zmienne zależne i neizależne
powtarza pomiar zmiennej
pobierze próbę nieprobablistyczną
Pytanie 38
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest
uporczywość wzorca zachowań
odbieganie w dół od przecięności
naruszanie ideałów i norm moralnych
Pytanie 39
Główne właściwość spostrzegania to
aktywnosć, ukierunkowanie, stabliizacja
aktywność, trafność, rzetelnosć
dokładność, ukierunkowanie, przerzutnosć
Pytanie 40
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje
ja poznawane
stan posiadania(ciało, ubranie, dom itp.)
ja poznające inne pojęcia
Pytanie 41
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi
hierarchizacja
selekcja
scalanie
Pytanie 42
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy
usuwanie chemikaliów, rośnięcie połączeń
rośnięcie połaczeń, wycinanie połaczeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
Pytanie 43
Która metoda nie zapewnia próby probablistycznej :
dobór warstwowy
metoda "kuli śnieżnej"
dobór systematyczny
Pytanie 44
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
długotrwałą, sensoryczna
proceduralna, krótkotrawałą, epizodyczna
Pytanie 45
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski
elastycznosć wyboru
kontrola poznawcza
syntetyznosć ujęcia
Pytanie 46
Facylitacja społeczna to efekt
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
wpływu obecności innych na poziom wykonania zadania
uzgodnienia opini w wyniku dyskusji
Pytanie 47
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
generowanie, selektywność, kategoryzacja
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
Pytanie 48
Wskaż twierdzenie fałszywe
siła efektu nei zależy od wielkości próby
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siłe efektu wylicza się z istotności statystycznej
Pytanie 49
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje
woluntarystyczny
humanistyczny
homeostatyczny
Pytanie 50
Ortogonalną strukturę zdolności postulował
L.L.Thurstone
C.Spearman
J. P. Gultford
Pytanie 51
Który zestaw form ja jest fałszywy
idealne, możliwe, powinnościowe
robocze, możliwe, retrospektywne
realne, niporządane, robocze
Pytanie 52
Wg K. R. Poppera właściwości dobrze sformułowanej koncepcji to
fakty empiryczne które są obiektywne i bezstronne
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
Pytanie 53
Koncepcja "skąpca poznawczego" wyjaśnia
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
stosowanie uproszczeń poznawczych
Pytanie 54
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa :
ludzie poszukują danych o jak najwiekszej diagnostyczności
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
ludzie dążado wysokiego poczucia własnej wartośći
Pytanie 55
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej
eksploracja, opis, przewidywanie
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
przewidywanie, zrozumienie, opis
Pytanie 56
Kurtoza to wskaźnik
tendencji centralnej
stopnia losowości danych
kształtu rozkładu
Pytanie 57
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności gdyż :
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
pozwala na wybór najlepszego szlaku do celu
pozwala zrezygnować z celu w razie trudności
Pytanie 58
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes i Sternberg) :
alkoacja zasobów, wybór strategi
scalanie informacji, analiza strktury
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
Pytanie 59
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin i Daniels)
doświadzcenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktownaie dzieci wypadki
Pytanie 60
"Umotywowany taktyk" wg A. Kruglańskiego
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
elastycznie dostosowuje strategie poznawczą do czasu i zasobów
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
Pytanie 61
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 62
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego stwierdzili
Schachter, Singer
Cannon, Bart
James, Lange
Pytanie 63
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
ingracjacja, samoutrudnianie, autopromocja
autopromocja, walidacja, suplikacja
Pytanie 64
Podział pół roku na wiosnę, lato, jesień i zimę jest wg klasyfikacji S.Stivensa
porządkowy
interwałowy
nominalny
Pytanie 65
Który model poznania społecznego nie istnieje
naiwny naukowiec
koń i jeździec
racjonalny bilans korzyści (Piaget)
Pytanie 66
Którego rodzaju zadań nie ma w klasyfikacjach
zlecone, pozaoosbiste, otwarte
nadrzędne, konkretne, operacyjne
normatywne, wynikowe, uczeniowe
Pytanie 67
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
nie ma uwarunkowanie genetycznego
ma uwarunkowanie genetyczne
Pytanie 68
Wśród przyczyn uprzedzeń nie wymienia się
realnego konfliktu
wysokości samooceny
socjalizacji postaw
Pytanie 69
Którego błędu bardziej obawia się nauka :
pierwszego rodzaju
kompilacji obu jednocześńie
drugiego rodzaju
Pytanie 70
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny
dążenie -dążenie
dążenie-utrudnianie
dążenie -unikanie
Pytanie 71
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
warunkowanie i synteza
uogólnienie i stabilizacja
analiza i abstrahowanie
Pytanie 72
Podział ludzi na blondynów szatynów i brunetów jest wg klasyfikacji S. Stivensa
pomiarem interwałowym
pomiarem nominalnym
pomiarem porządkowym
Pytanie 73
Której zasady nie ma w spisie na stronie 763 podręcznika
niepowtarzalnośi sruktury osboowości każdego człowieka
wielopoziomowej organizacji osobowości
równoległosci procesów procesów automatycznych i świadomych
Pytanie 74
Która funkcja nie należy do funkcji zarządczych/wykonawczych
przyłączanie
integracja
hamowanie
Pytanie 75
Co nie należy do "emergent interaction theory"
procesy psychiczne to ukryte zachowanie
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie
świadoma psychika kontroluje zachowanie
Pytanie 76
Czym zajmuje się interpreter w ujęciu Gazzanigi
utrzymuje poczucie jedności ja
zapewnia rozumienie cudzej perspektywy
rozpoznaje spostregane obiekty
Pytanie 77
Co nie należy do modelu nauki wg I. Lakatosa
zdolność przewidywania i wyjaśniania nowych zjawisk
odkrywanie faktów których nikt wcześniej nie pomyślał
odróżnienie nauki od pseudonauki na podstawie społecznego uzanania
Pytanie 78
Psychologii poznawczej można zarzucić
przecenienie tzw. różnic indywidualnych
niedocenienie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
niedocenienie czynników sytuacyjnych
Pytanie 79
Efekt trudnej inicjacji dotyczy
powstania silnej tożsamości dorosłego po obrzędzie inicjacyjnym
rozczarowania wysokim kosztem wejścia do grupy
wzrostu atrakcyjności grupy po trudnym wejściu
Pytanie 80
Której warstwy osobowości nie postulują Costa i McCrae
podstawowych tendencji
uduchowienia
charakterystycznych przystosowań
Pytanie 81
Podłożem procesów pamięciowych nie jest
transdukcja połączeń nerwowych
rośnięcie połączeń nerwowych
wycinanie połączeń nerwowych
Pytanie 82
Inteligencji nie charakteryzuje się przez
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
kontrola własnego myślenia
Pytanie 83
Które rozwiązanie problemu psychofizycznego nie zostało zaproponowane
monizm
transformacjonizm
funkcjonalizm
Pytanie 84
Co nie jest schematem poznawczym
organizacja doświadczeń z określonym rodzajem obiektów
wspomnieneie ważnego zdarzenia
tematyczna organizacja wiedzy
Pytanie 85
Wyjaśnianie nomotetyczne zakłada
dane ilościowe, związki znaczeniowec
studium przypadku, przyczyny konkretne
powtarzalność badań, falsyfikację hipotez
Pytanie 86
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana
świadomość sensoryczna i świadomość ja
świadomość wyboru i kontroli
świadomość ideowa i poznawcza