Podsumowanie

Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2021

Podsumowanie

Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2021

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
nie odrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 2
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
wartościowanie i synteza
analiza i abstrahowanie
uogólnianie i stabilizowanie
Pytanie 3
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego wg:
Cannona i Barda
Jamesa i Langego
Schachtera i Singera
Pytanie 4
Inteligencji nie charakteryzuje się przez:
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
kontrolę własnego myślenia
Pytanie 5
Interferencja pro- i retro-aktywna dotyczy:
sprawności funkcji wykonawczych
hierarchizacji motywów
magazynowania treści w pamięci
Pytanie 6
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
paralelizm metodologiczny
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
dualizm substancjalny (R. Descartes)
Pytanie 7
Psychologii poznawczej można zarzucić:
niedocenianie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
przecenianie tzw. różnic indywidualnych
niedocenianie czynników sytuacyjnych
Pytanie 8
Koncepcja „skąpca poznawczego” (S.Fiske & S.Taylor) wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych
ograniczanie wymiany poznawczej zwane skrytością
podstawowy błąd atrybucji
Pytanie 9
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (R.Plomin & D.Daniels):
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
Pytanie 10
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
ma silne uwarunkowanie genetyczne
nie ma uwarunkowania genetycznego
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
Pytanie 11
Który zestaw modeli choroby (M.Siegler, H.Osmond) jest fikcyjny:
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
Pytanie 12
Podłożem procesów pamięciowych nie jest:
transdukcja połączeń nerwowych
rośnięcie połączeń nerwowych
wycinanie połączeń nerwowych
Pytanie 13
Według pierwszego prawa Yerkesa–Dodsona:
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
efektywność działania zależy od trudności zadania
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
Pytanie 14
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada:
wyprowadzanie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
poszukiwanie faktów które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
Pytanie 15
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
siła efektu nie zależy od wielkości próby
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
Pytanie 16
Najsilniej z samooceną koreluje czynnik (hexaco):
Emocjonalności
Sumienności
Ekstrawersji
Pytanie 17
Wśród intrapersonalnych funkcji emocji R.J. Levenson wymienia
komunikację i kontrolę
zważanie na konsekwencje
zmianę hierarchii reakcji
Pytanie 18
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
nowe, powolne, nieświadome
znane, proste, angażujące uwagę
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
Pytanie 19
K. Horney wprowadziła trzy orientacje zachowania:
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
do ludzi, od ludzi, przeciw ludziom
Pytanie 20
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to:
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo zamknięcia się w sobie
Pytanie 21
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi:
hierarchizacja
scalanie
selekcja
Pytanie 22
Bodźce pozauwagowe:
trwają zbyt krótko by zostać odebrane
są peryferyczne lub częściowo maskowane
są wygaszane przez adaptację sensoryczną
Pytanie 23
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny:
dążenie–unikanie
dążenie–utrudnienie
dążenie–dążenie
Pytanie 24
Kora mózgowa ludzkiego mózgu:
zawiera mniej niż jedną trzecią wszystkich neuronów
zawiera więcej niż dwie trzecie wszystkich neuronów
zawiera połowę wszystkich neuronów
Pytanie 25
Diagnozę psychiatryczną formułuje się na podstawie:
samopisu zachowania przez osobę badaną (NEOUS)
kulturowych norm zachowania (UNESCO)
spisu kryteriów diagnostycznych (ICD lub DSM)
Pytanie 26
Którego podziału nie wprowadził S. Freud:
procesy pierwotne i procesy wtórne
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
Pytanie 27
Teoretycznie emocjonalność pozytywna i negatywna (A Tellegen) mają ze sobą korelację
dodatnią
zerową
ujemną
Pytanie 28
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (J.Hayes & R.Sternberg):
alokacja zasobów, wybór strategii
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
scalanie info, analiza struktury
Pytanie 29
Kurtoza to wskaźnik:
stopnia losowości danych
kształtu rozkładu
tendencji centralnej
Pytanie 30
Co nie pasuje do charakterystyki emocji:
pobudzenie, gotowość do działania
ekspresja, subiektywne odczucie
znak, dywergencja
Pytanie 31
Etapy procesu badawczego mają kolejność:
problem, pomiar
procedura, hipotezy
uogólnianie, pomiar
Pytanie 32
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
poziomów przetwarzania i sieciowa
sieciowa i komórkowa
blokowa i modułowa
Pytanie 33
Psychoanalizie można zarzucić:
niedocenianie konfliktów wewnętrznych
przecenianie zdarzeń wczesnodziecięcych
niedocenianie norm społecznych
Pytanie 34
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana:
świadomość ideowa i poznawcza
świadomość wyboru i kontroli
świadomość sensoryczna i świadomość Ja
Pytanie 35
Efekt bumerangowy wg A. Tessera dotyczy:
postaw o znaczącym uwarunkowaniu dziedzicznym
wracającego skutku dobrych uczynków
rozprzestrzeniania się dezinformacji
Pytanie 36
Wskaż wskaźniki tendencji centralnej
średnia, modalna, mediana
kurtoza, kwartyl, średnia
rozstęp, skośność, modalna
Pytanie 37
Transformacjonizm zakłada:
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 38
Wśród założeń nauki (Nachmias) nie ma:
uporządkowania natury
naturalności przyczyn
systemowości wiedzy
Pytanie 39
Który model poznania społecznego nie istnieje?
„naiwny naukowiec” (F. Heider)
„racjonalny bilans korzyści” (J. Piaget)
„słoń i jeździec” (J. Haidt)
Pytanie 40
Rzetelność testu jako narzędzia to:
sprawdzanie go w wielu kulturach
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
dokładność pomiaru zjawiska
Pytanie 41
Wg E. Locke kierunek zachowaniu nadają
potrzeby i bodźce
zadania i postawy
potrzeby i wartości
Pytanie 42
Aktywna korelacja genom–środowisko wynika:
z wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
z reakcji rodziców na zachowania dziecka
z działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
Pytanie 43
Który zestaw odnosi się do czynników modyfikacji postaw:
nastrój pozytywny, bilans nagród i kar
odwołanie do emocji, liczba powtórzeń, kolejność argumentów
kontrast, czyste intencje, kompetencja
Pytanie 44
Wskaż fałszywą kolejność faz procesu pamięciowego (E. Tulving):
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
Pytanie 45
Którego określenia nie wymieniają Nachmias i Nachmias jako poziomu teorii:
taksonomie empiryczne
struktury ontologiczne
systemy teoretyczne
Pytanie 46
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór systematyczny
metoda kuli śnieżnej
dobór warstwowy