Podsumowanie

Olimpiada znajomości Afryki

Podsumowanie

Olimpiada znajomości Afryki

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim;
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1974
1991
1985
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin:
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej;
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
Pytanie 4
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1998
1989
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Barnaby.
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Tertulian
św. Augustyn;
Orygenes
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Klotylda
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Agnieszka
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1884
1492
1822
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1803
1748
1622
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Jana Pawła II
Grzegorza XVI
Pawła VI
Pytanie 11
.Święta Józefina Bakhita pochodziła z
Zairu (Konga)
Madagaskaru
Sudanu
Pytanie 12
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej;
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Kościoła jako Rodziny Bożej
Pytanie 13
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
Adama, pierwszego człowiek
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej.
wiarę Abrahama
Pytanie 14
. Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
51
42
32
Pytanie 15
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Wenecjaninem
Turkiem w służbie portugalskiej.
Hiszpanem
Pytanie 16
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za
kontynent bez religii i bez prawa
pełną obietnic gospodarczych
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
Pytanie 17
. Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Alvise da Ca’da Mosto
Mircea Eliade
Charles de Brosses
Pytanie 18
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Aleksandra VI Inter caetera (1493);
Pytanie 19
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Pius XII
Grzegorz XVI
Paweł VI.
Pytanie 20
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
Pytanie 21
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia.
zmarli przodkowie
Pytanie 22
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
wodza deszczu
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
Pytanie 23
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
tradycyjna struktura wspólnotowa
instytucja Naczelnego Wodza
kasta kapłańska.
Pytanie 24
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
egzogamiczne
endogamiczne
matrylinearne.
Pytanie 25
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
Pytanie 26
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Wschodniej;
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej.
Pytanie 27
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 28
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
podporządkowanie się transcendentnym siłom
Pytanie 29
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
proso
bananowiec
maniok
Pytanie 30
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI.
Pytanie 31
Palabra to bardzo znany afrykański
słowne zawody griotów
narada wojenna.
rodzaj dyskusji, mediacji
Pytanie 32
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Kiting
Soo
Maminwate.
Pytanie 33
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
spożywania jajek przez dziewczęta;
Pytanie 34
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
Pytanie 35
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Gidarów
Ibo
Masajów
Pytanie 36
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 37
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
instalacji zmarłego jako przodka.
stypy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
Pytanie 38
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
nauka czytania i pisania.
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
kształcenie rodzimego kleru
Pytanie 39
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
by walczyć z głodem, zmień życie.
zamiast broni żywność;
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
Pytanie 40
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
ojcowie biali
misjonarze oblaci
kombonianie
Pytanie 41
. Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Rwandzie
Kongo;
Etiopii
Pytanie 42
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Sudanu
Sahelu.
Rwandy
Pytanie 43
. Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
ponad 12 mln uchodźców
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
Pytanie 44
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Awungara (Awungura, Wungura)
Abandża (Bandża)
Bakunda
Pytanie 45
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
całe rodziny
wyłącznie mężczyźni;
rody wodzowskie
Pytanie 46
. Na Kalahari:
nie ma wcale opadów deszczu;
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
deszcz spada raz na kilka lat.
Pytanie 47
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
owoc baobabu.
tradycyjna uprawa zbożowa
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych.
Pytanie 49
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest:
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
Pytanie 50
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Al-Hadżdża Umara Talia.
Szajcha Usmana dan Fodio
Seku Amadu Sise
Pytanie 51
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
jest znana w Suazi.
praktykują ją tylko niektórzy Niloci;
nie występuje
Pytanie 52
Joseph Ki-Zerbo był:
religioznawcą kenijskim
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii.
Pytanie 53
. Gidarskie teda to
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy inicjacji
obrzędy puryfikacyjne
Pytanie 54
. U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
bóstwa poszczególnych gór
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły;
Pytanie 55
. Uwumbora u ludu Konkomba to:
główny kapłan
święty gaj ducha Ziemi.
Bóg Najwyższy
Pytanie 56
. Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
główne sanktuarium we wsi Lam;
Pytanie 57
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem
dawnego Dahomeju
dorzecza Konga;
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
Pytanie 58
. Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Mossi
Jorubowie.
Dogonowie
Pytanie 59
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
dziesięć dni
siedem dni
cztery dni
Pytanie 60
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Wilhelm Schmidt.
Edward Taylor
John Mbiti
Pytanie 61
. Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
Banyarwanda.
Azande
ludów Akan
Pytanie 62
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn
bóg sądzący (ludzi).
bóg próżnujący
bóg czuwający;
Pytanie 63
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Kościoły etiopiańskie;
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii.
Pytanie 64
. Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Kościół Kimbangistów w DRK;
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Cherubinów i Serafinów.
Pytanie 65
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza
założyciela-proroka
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 66
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
Ghanie
RPA;
Nigerii
Pytanie 67
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
santeria
vodu
candomble
Pytanie 68
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Trynidadzie;
w Gujanie Francuskie
na Kubie.
Pytanie 69
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną;
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 70
. Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1951
1881
1930;
Pytanie 71
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 72
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki.
Pytanie 73
Kinjikitile był:
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii;
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielskoegipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji
Pytanie 74
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1881
1930
1951
Pytanie 75
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Antonio I
Nzinga Nkuwu
Alfonso III
Pytanie 76
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
w X w
na przełomie VIII/IX w
VII w
Pytanie 77
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1051;
1317
1504
Pytanie 78
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
ludzi;
węży
rogatego bydła.
Pytanie 79
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
ptactwo
bydło
psy
Pytanie 80
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą;
są pochodzenia ludzkiego
Pytanie 81
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim;
co sześćdziesiąt lat.
co roku
Pytanie 82
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
Pytanie 83
U Diola z Senegalu kowal był:
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy;
sędzią w sporach małżeńskich.
Pytanie 84
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
Pytanie 85
Likantropia to:
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
proces szkolenia znachorów u Szylluków
Pytanie 86
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Neala
Płowy Lis.
Nyikang (Njakang)
Pytanie 87
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Szylluków, Bagandów i Szonów;
ludów Khojsan
Kirdi.
Pytanie 88
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
używając „kamieni deszczowych”
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
Pytanie 89
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
dla chłopców i dziewcząt.
tylko dla chłopców;
tylko dla dziewcząt;
Pytanie 90
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości;
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
Pytanie 91
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Nuerów
Allur.
Azande;
Pytanie 92
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą urokiem” (witch-doctor);
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
Pytanie 93
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
rzeźby ludzkiego kształtu
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
Pytanie 94
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
Pytanie 95
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy przodków
duchy różnego pochodzenia.
bóstwa;
Pytanie 96
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w rzekach i jeziorach
pod ziemią;
w chmurach.
Pytanie 97
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
Pytanie 98
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
kamienne ołtarze.
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
Pytanie 99
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
wodą
piorunami i burzami
ziemią
Pytanie 100
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego;
w religiach ludów pasterskich;
Pytanie 101
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
Pytanie 102
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
5000
3200
1700
Pytanie 103
Na czele panteonu Jorubów stoi
Obatala
Orunmila.
Olorun (Olodumare);
Pytanie 104
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
lasów i sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości.
zbiorników wodnych
Pytanie 105
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem
wegetacji i dobrych zbiorów
myśliwych.
piorunów i błyskawic;
Pytanie 106
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
kierowców ciężarówek i cyklistów
urodzajów;
dziewcząt wychodzących za mąż.
Pytanie 107
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
myśliwych;
rybaków
rolników;
Pytanie 108
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
bogiem pojednania i pokoju
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
panującym nad światem sawanny.
Pytanie 109
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia.
podróżnych
bliźniaków
Pytanie 110
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad.
Pytanie 111
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali;
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu.
Pytanie 112
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła;
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
Pytanie 113
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
„dziećmi Słońca”
Nath
Kadok.
Pytanie 114
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
protestanci.
francuscy duchacze
portugalscy dominikanie
Pytanie 115
. Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo;
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
Pytanie 116
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnej Ugandy;
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnego Zimbabwe.
Pytanie 117
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
nad górnym biegiem Zambezi
na przybrzeżnych wyspach.
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
Pytanie 118
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
produkcji orzeszków ziemnych;
rodzimego kultu przodków
Pytanie 119
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIII w
XV w
1890 r.
Pytanie 120
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
kobiety praktykujące poliandrię.
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek;
Pytanie 121
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Jana Pawła II.
Pytanie 122
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Senegalu
Czadu;
Sudanu
Pytanie 123
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane
10 kwietnia 1994 r
10 stycznia 1994 r
10 czerwca 1994 r
Pytanie 124
. Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Salama I.
Wiktor I
Jan I
Pytanie 125
. Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XIX.
XVI
XVII
Pytanie 126
. Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku
1622
1940
1814
Pytanie 127
. Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Tanzanii.
Zairu (Konga)
Kamerunu
Pytanie 128
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Madagaskaru
Nigerii
Senegalu
Pytanie 129
Św. Józefina Bakhita pochodziła z:
Sudanu
Nigerii
Ugandy
Pytanie 130
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
Afryki
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Pytanie 131
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
środowisk intelektualnych
klasy politycznej
rodziny
Pytanie 132
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
AIDS.
żółta febra
denga
Pytanie 133
W językach bantu Muntu oznacza:
Istotę Najwyższą
przywódcę starszyzny
człowieka
Pytanie 134
Tzw. języki wehikularne, są:
odmianami języków europejskich (kreolskich);
narzucone przez administrację kolonialną.
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu;
Pytanie 135
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
na Madagaskarze.
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie;
Pytanie 136
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Egiptu
Maroka.
Ugandy;
Pytanie 137
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Tanzanii.
Botswany;
Mozambiku
Pytanie 138
. Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Mali.
Sudanie Południowym
Republice Południowej Afryki
Pytanie 139
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on
belgijskim administratorem kolonialnym.
francuskim antropologiem
misjonarzem katolickim;
Pytanie 140
. W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.:
kultu gwiazd
kultu przodków;
wiary w pośrednictwo sił przyrody.