Podsumowanie

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Podsumowanie

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
znanym pisarzem senegalskim
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki
Pytanie 3
Kinjikitile był
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim
przywódcą ruchu Maji-Maji
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1930
1881
1951
Pytanie 5
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Alfonso III
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Pytanie 6
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w
VII w.
w X w
Pytanie 7
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1504
1051
1317
Pytanie 8
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są:
bóstwa
duchy różnego pochodzenia
duchy przodków
Pytanie 9
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański:
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
ma niezliczoną ilość duchów
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
Pytanie 10
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
zamknięte tykwy wypełnione wodą
rzeźby ludzkiego kształtu
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
Pytanie 11
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
,,leczą urokiem” (witch-doctor)
Pytanie 12
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u:
Nuerów
Azande
Allur
Pytanie 13
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
należy do przeszłości
Pytanie 14
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
dla chłopców i dziewcząt
tylko dla chłopców
tylko dla dziewcząt
Pytanie 15
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
używając „kamieni deszczowych”
Pytanie 16
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
ludów Khojsan
Kirdi
Szylluków, Bagandów i Szonów
Pytanie 17
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis
Nyikang (Njakang)
Neala
Pytanie 18
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
Pytanie 19
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie:
służą gromadzeniu się w nich ludzi
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
Pytanie 20
U Diola z Senegalu kowal był:
związany z dworem władcy
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 21
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
Pytanie 22
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim
co sześćdziesiąt lat
co rok
Pytanie 23
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
są pochodzenia ludzkiego
Pytanie 24
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
psy
bydło
ptactwo
Pytanie 25
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
węży
rogatego bydła
ludzi
Pytanie 26
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny"
służą Złemu Księciu Lasu
Pytanie 27
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
po rytualnej mastektomii
kobiety praktykujące poliandrię
gwardie wojowniczek
Pytanie 28
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIII w
XV w
1890 r
Pytanie 29
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
rodzimego kultu przodków
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
produkcji orzeszków ziemnych
Pytanie 30
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
na przybrzeżnych wyspach
Pytanie 31
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnego Zimbabwe
na południu obecnej Tanzani
na terenie obecnej Ugandy
Pytanie 32
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
była pierwszą królową Bakongo
tworzyła alfabet dla języka ki-kongo
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
Pytanie 33
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
protestanci
portugalscy dominikanie
francuscy duchacze
Pytanie 34
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają:
Nath
"dziećmi Słońca"
Kadok
Pytanie 35
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
inicjację chłopców
zajęcia kobiece
dobrobyt stad bydła
Pytanie 36
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
Pytanie 37
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Bornu znad jeziora Czad
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Ibo z Nigerii
Pytanie 38
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia
podróżnych
bliźniaków
Pytanie 39
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Pytanie 40
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
rybaków
myśliwych
rolników
Pytanie 41
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
dziewcząt wychodzących za mąż
urodzajów
kierowców ciężarówek i cyklistów
Pytanie 42
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
myśliwych
piorunów i błyskawic
wegetacji i dobrych zbiorów
Pytanie 43
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
lasów i sawanny krzewiastej
zbiorników wodnych
urodzaju, płodności i miłości
Pytanie 44
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Obatala
Pytanie 45
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
1700
3200
5000
Pytanie 46
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Pytanie 47
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
Pytanie 48
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z:
piorunami i burzami
wodą
ziemią
Pytanie 49
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze
Pytanie 50
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
pod ziemią
w rzekach i jeziorach
w chmurach
Pytanie 51
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
kultu przodków
kultu gwiazd
wiary w pośrednictwo sił przyrody
Pytanie 52
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
misjonarzem katolickim
belgijskim administratorem kolonialnym
francuskim antropologiem
Pytanie 53
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Sudanie Południowym
Republice Południowej Afryki
Mali
Pytanie 54
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Botswany
Tanzanii
Mozambiku
Pytanie 55
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Egiptu
Maroka
Ugandy
Pytanie 56
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w:
na Madagaskarze
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo;
Pytanie 57
Tzw. języki wehikularne, są:
narzucone przez administrację kolonialną
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
odmianami języków europejskich (kreolskich)
Pytanie 58
W językach bantu Muntu oznacza:
Istotę Najwyższą
człowieka
przywódcę starszyzny
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
denga
żółta febra
AIDS
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacji
rodziny
środowisk intelektualnych
klasy politycznej
Pytanie 61
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
z kleru diecezjalnego
Afryki
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
Pytanie 62
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Ugandy
Nigerii
Sudanu
Pytanie 63
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Madagaskaru
Nigerii
Senegalu
Pytanie 64
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Zairu (Konga)
Tanzanii
Kamerunu
Pytanie 65
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku:
1622
1940
1814
Pytanie 66
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku
XVI
XVII
XIX
Pytanie 67
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Salama I
Jan I
Wiktor I
Pytanie 68
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane:
10 czerwca 1994 r.
10 kwietnia 1994 r.
10 stycznia 1994 r
Pytanie 69
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Czadu
Senegalu
Sudanu
Pytanie 70
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej
okumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Jana Pawła II
Pytanie 71
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
Matka-Ziemia
duchy-olbrzymy
zmarli przodkowie
Pytanie 72
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej
Pytanie 73
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Paweł VI
Pius XII
Grzegorz XVI
Pytanie 74
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Pytanie 75
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa:
Charles de Brosses
Mircea Eliade
Alvise da Ca’da Mosto
Pytanie 76
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za:
pełną obietnic gospodarczych
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
Pytanie 77
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był:
Wenecjaninem
Turkiem w służbie portugalskiej
Hiszpanem
Pytanie 78
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich?
42
32
51
Pytanie 79
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
Adama, pierwszego człowieka
wiarę Abrahama
Pytanie 80
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję:
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Kościoła jako Rodziny Bożej
respektowania prawa człowieka do wolności religijne
Pytanie 81
Święta Józefina Bakhita pochodziła z:
Zairu (Konga)
Madagaskaru
Sudanu
Pytanie 82
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Pawła VI
Jana Pawła II
Grzegorza XVI
Pytanie 83
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1803
1748
1622
Pytanie 84
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1822
1884
1492
Pytanie 85
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in.:
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Agnieszka
św. Klotylda
Pytanie 86
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał:
Orygenes
Tertulian
św. Augustyn
Pytanie 87
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem:
św. Barnaby
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 88
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1998
1989
Pytanie 89
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Anastazy z Aleksandrii Egipskie
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarne
Pytanie 90
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1991
1985
1974
Pytanie 91
Na Kalahari:
deszcz spada raz na kilka lat
nie ma wcale opadów deszczu
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku
Pytanie 92
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
rody wodzowskie
wyłącznie mężczyźni
całe rodziny
Pytanie 93
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Bakunda
Abandża (Bandża)
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 94
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
ponad 12 mln uchodźców
Pytanie 95
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Rwandy
Sahelu
Sudanu
Pytanie 96
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Kongo
Rhwandzie
Etiopii
Pytanie 97
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r.:
ojcowie biali
kombonianie
misjonarze oblaci
Pytanie 98
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
by walczyć z głodem, zmień życie
zamiast broni żywność
Pytanie 99
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
kształcenie rodzimego kleru
nauka czytania i pisania
Pytanie 100
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
stypy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła
instalacji zmarłego jako przodka
Pytanie 101
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 102
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Ibo
Masajów
Gidarów
Pytanie 103
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 104
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
spożywania jajek przez dziewczęta
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
Pytanie 105
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Maminwate
Kiting
Soo
Pytanie 106
Palabra to bardzo znany afrykański:
słowne zawody griotów
narada wojenna
rodzaj dyskusji, mediacji
Pytanie 107
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił:
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Pytanie 108
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
maniok
bananowiec
proso
Pytanie 109
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada:
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
Pytanie 110
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to:
czarownicy, ściągający nieszczęścia
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
Pytanie 111
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej
Afryce Wschodniej
Pytanie 112
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe):
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebe
Pytanie 113
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo:
matrylinearne
egzogamiczne
endogamiczne
Pytanie 114
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
kasta kapłańska
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
Pytanie 115
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
wodza deszczu
Pytanie 116
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Trynidadzie
w Gujanie Francuskiej
na Kubie
Pytanie 117
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
santeria
vodu
candomble
Pytanie 118
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w:
Ghanie
Nigerii
RPA
Pytanie 119
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
założyciela-proroka
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 120
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Kościół Kimbangistów w DRK
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Cherubinów i Serafinów
Pytanie 121
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Jorubowie w Nigerii
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie
Pytanie 122
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg próżnujący
bóg czuwający
bóg sądzący (ludzi)
Pytanie 123
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u:
ludów Akan
Azande
Banyarwanda
Pytanie 124
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt
John Mbiti
Pytanie 125
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
cztery dni
siedem dni
dziewięć dni
Pytanie 126
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Jorubowie
Dogonowie
Mossi
Pytanie 127
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dawnego Dahomeju
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga
Pytanie 128
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
główne sanktuarium we wsi Lam
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
Pytanie 129
Uwumbora u ludu Konkomba to:
święty gaj ducha Ziemi
główny kapłan
Bóg Najwyższy
Pytanie 130
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
duchy-karły
duchy pochodzenia animalistycznego
bóstwa poszczególnych gór
Pytanie 131
Gidarskie teda to:
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy puryfikacyjne
obrzędy inicjacji
Pytanie 132
Joseph Ki-Zerbo był:
znanym historykiem z Burkina Faso
religioznawcą kenijskim
przywódcą politycznym z Tanzanii
Pytanie 133
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce:
nie występuje
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
jest znana w Suazi
Pytanie 134
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Szajcha Usmana dan Fodio
Al-Hadżdża Umara Talia
Seku Amadu Sise
Pytanie 135
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
Pytanie 136
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
Pytanie 137
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
radycyjna uprawa zbożowa;
owoc baobabu