Podsumowanie

Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin

Podsumowanie

Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
L. L. Thurstone
C. Spearman
J. P. Gultford
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje: -woluntarystyczny
humanistyczny
homeostatyczny
woluntarystyczny
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siła efektu nie zależy od wielkości próby
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
generowanie, selektywność, kategoryzacja
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
wpływu obecności innych na poziom wykonania
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
elastyczność wyboru
kontrola poznawcza
syntetyczność ujęcia
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
długotrwała, sensoryczna, coś jeszcze czego nie jestem w stanie przeczytać...
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
metoda kuli śnieżne
dobór systematyczny
dobór warstwowy
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
usuwanie (?) chemikaliów, rośnięcie połączeń
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
hierarchizacja
selekcja
scalanie
Pytanie 11
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.)
Ja poznające inne pojęcia
Ja poznawane
Pytanie 12
Główne właściwości spostrzegania to:
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
aktywność, trafność, rzetelność
Pytanie 13
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
naruszanie ideałów i norm moralnych
odbieganie w dół od przeciętności
uporczywość wzorca zachowań
Pytanie 14
Dane zależne powstają jeśli badacz:
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
pobierze próbę nieprobabilistyczną
powtarza pomiar zmiennej
Pytanie 15
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
gloryfikuje przeciętność
nie każde odchylenie jest niekorzystne
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia
Pytanie 16
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
wg egzemplarzy
wg kontrastu
wg podobieństwa
Pytanie 17
Atrybucja wg B. Weinera to:
ukierunkowanie procesu percepcji
ustalanie relacji z innymi osobami
interpretowanie przyczyn zachowania
Pytanie 18
Którego paralelizmu nie ma:
lingwistyczny, epistemologiczny
paradygmatyczny, substancjalny
metodologiczny, izomorficzny
Pytanie 19
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
stanu pośrednictwa w działaniu
cechy ugodowości (Big Five)
socjalizacji bezrefleksyjności
Pytanie 20
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
Pytanie 21
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór stabilizujący
dobór rozrywający
dobór kierunkowy
Pytanie 22
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
efektu samej ekspozycji
otwartości na doświadczenie
procesów warunkowania
Pytanie 23
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
znane, proste, angażujące uwagę
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
nowe, powolne, nieświadome
Pytanie 24
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja werbalna (P. Wernon)
inteligencja skrystalizowana (R. Cattel)
inteligencja D (D. Webb)
Pytanie 25
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów kontrolnych
procesów poznawczych
procesów sensomotorycznych
Pytanie 26
Społeczny dowód słuszności polega na:
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy
Pytanie 27
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi
komunikowalności i kontrolowalności badań
pewności uzasadnień wiedzy
Pytanie 28
Rzetelność testu jako narzędzia to:
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
prawdzanie go w wielu kulturach
dokładność pomiaru zjawiska
Pytanie 29
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja? to:
opinie innych, facylitacja
ingracjacja, porównania społeczne
autopercepcja, porównania społeczne
Pytanie 30
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
werbalne i niewerbalne
propozycjonalne i werbalne
obrazowe i propozycjonalne
Pytanie 31
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych
Pytanie 32
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner)
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga)
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio?)
Pytanie 33
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową
nieodrzucający hipotezy zerowej
słusznie odrzucając hipotezę roboczą
Pytanie 34
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
przecenianiu przyczyn pochlebnych
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
przecenianiu przyczyn zmiennych
Pytanie 35
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
decyzja, przechowywanie,rekodowanie
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
Pytanie 36
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zachowania emocjonalnego momentu
Pytanie 37
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
blokowa i modułowa
sieciowa i komórkowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
Pytanie 38
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
zmiana hierarchii reakcji
kategoryzacja nowych bodźców
nadążanie za zmianami sytuacji
Pytanie 39
Którego podziału nie wprowadził Freud:
procesy pierwotne i procesy wtórne
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
Pytanie 40
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
Pytanie 41
Wg D. McAdams osobowość ma trzy warstwy:
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
Pytanie 42
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
Pytanie 43
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes & Sternberg):
alokacja zasobów, wybór strategii
scalanie informacji, analiza struktury
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
Pytanie 44
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności
pozawala na wybór najlepszego szlaku do celu
Pytanie 45
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
stopnia losowości danych
tendencji centralnej
Pytanie 46
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
eksploracja, opis, przewidywanie
przewidywanie, zrozumienie, opis
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
Pytanie 47
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
Pytanie 48
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
Pytanie 49
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie
Pytanie 50
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
realne, niepożądane, robocze
idealne, możliwe, powinnościowe
robocze, możliwe, retrospektywne
Pytanie 51
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
interwałowy
interwałowy
nominalny
Pytanie 52
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
autopromocja, walidacja, suplikacja
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja
Pytanie 53
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
Schachter i Singer
Cannon I Bard
James i Lange
Pytanie 54
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 55
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
Pytanie 56
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania zależy od trudności działania
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
Pytanie 57
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
Pytanie 58
Wg J. Lochlina hipotezy barowej
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek
Pytanie 59
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
Pytanie 60
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji intrapersonalnej
inteligencji konkretno-obrazowej
inteligencji logiczno-matematycznej
Pytanie 61
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
otrzymane polecenie
cel i sposób działania
cel czynności
Pytanie 62
Transformacjonizm zakłada:
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
Pytanie 63
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
paralelizm metodologiczny
dualizm substancjalny (R. Descartes)
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
Pytanie 64
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
chwilowy stan rzeczywistości
warunki w otoczeniu podmiotu