Podsumowanie

Psychologia procesów poznawczych - kolokwium

Podsumowanie

Psychologia procesów poznawczych - kolokwium

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Pamięć sensoryczna to ( strona 352 ) :
pamięć krótkotrwała umożliwiająca przechowywanie niewielkich ilości informacji przez krótki okres
pamięć ultrakrótka umożliwiająca rejestr informacji o bodźcach docierających z narządów zmysłowych
pamięć długotrwała umożliwiająca trwałe przechowywanie śladów pamięciowych
Pytanie 2
Wskaż prawidłową kolejność etapów związanych z procesem spostrzegania „z dołu do góry” (str.359/360):
wyodrębnienie geonów jako prostych figur geometrycznych → organizowanie właściwości linii tworzącej geony → dostrzeganie złożonych przedmiotów skonstruowanych z prostych figur geometrycznych
organizowanie właściwości linii tworzącej geony → wyodrębnienie geonów jako prostych figur geometrycznych → dostrzeganie złożonych przedmiotów skonstruowanych z prostych figur geometrycznych
dostrzeganie złożonych przedmiotów skonstruowanych z prostych figur geometrycznych → wyodrębnienie geonów jako prostych figur geometrycznych → organizowanie właściwości linii tworzącej geony
Pytanie 3
Już dostrzegalna, minimalna różnica między bodźcami, to: s. 344
Szum neuronalny
Próg wejścia
Próg różnicy
Pytanie 4
(Pytanie do 6.2.1.5) Które ze stwierdzeń nie pasuje do opisu pamięci sensorycznej? (str. 352)
Zawiera pełny obraz spostrzeganych obiektów
Trwa około 3 sekundy
Jest pamięcią ultrakrótką
Pytanie 5
(6.2.1.2)Stała wielkość ułamka Webera jest:
taka sama dla różnych zmysłów
nie odnosi się do zmysłów
odmienna dla różnych zmysłów (str. 344)
Pytanie 6
Jaki kształt przyjmuje funkcja ilustrująca efekt sensoryczny? (str. 349)
Krzywej normalnej
Schodkowy
Nie da się określić
Pytanie 7
Według psychofizyki klasycznej, umysł (str. 342):
Jest niedostępny badaniom naukowym
Jest całkowicie odrębny od świata fizycznego
Pozostaje w stałym i dobrze określonym związku ze światem fizycznym
Pytanie 8
Stałe ramy odniesienia wyznaczone są (str.356):
przestrzenną orientację pionową „góra – dół”
obie odpowiedzi są poprawne
przestrzenną orientację poziomą „strona lewa – strona prawa”
Pytanie 9
Co opisywało prawo bliskości (z praw organizacji percepcyjnej) ? (s. 358)
Elementy blisko siebie tworzą jedną figurę, ale daleko od siebie mogą należeć do różnych figur
Elementy poruszające się w tym samym kierunku są postrzegane razem i tworzą jedną figurę
Elementy podobne tworzą figurę
Pytanie 10
Jaki rodzaj stałości percepcji powoduje, że cień rzucany na przedmiot nie zmienia percepcji barwy tego przedmiotu? (strona 367)
Stałość jasności
Stałość szarości
Stałość kształtu i wielkości
Pytanie 11
Co według Gibsona jest słabością podejścia konstruktywistycznego w analizie procesów percepcyjnych?(str.364)
W naturze nie występują “stopklatki”, więc człowiek nie jest do nich przystosowany
Skupia się tylko na zmyśle wzroku
Ogranicza ona człowieka do jednej perspektywy przy spostrzeganiu obiektu
Pytanie 12
Spostrzeganie to: (str. 341)
zdolność oka do dostosowywania się do widzenia przedmiotów na różnych odległościach
odbieranie bodźców wzrokowych, słuchowych czy czuciowych, które poddawane są obróbce oraz syntezie w poszczególnych częściach mózgu
umiejętność reagowania na bodźce wywołane przez różne rodzaje promieniowania elektromagnetycznego w otoczeniu
Pytanie 13
Stała Webera używana jest do określenia wrażeń w: (str. 344)
Prawie Stevera
Prawie Webera
Prawie Fechnera
Pytanie 14
Co wyjaśnia teoria detekcji (str.349)
jak funkcjonuje teoria ewolucji w procesie wykrywania bodźców
Percepcję na poziomie prostych bodźców zmysłowych
podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i niejednoznaczności
Pytanie 15
Pamięć sensoryczna to:(352-353)
zapisuje wszystkie bodźce odbierane przez zmysły na poziomie sensorycznym
dotyczy tylko bodźców wzrokowych
zdolność do zapamiętywania zapachów
Pytanie 16
Wskaż prawidłowe sposoby badanie progów wg Fechnera: (str.346)
Dostosowanie, granice, stały bodziec
Kwanty, granice, bodziec podprogowy
Granice, dopasowanie, stały bodziec
Pytanie 17
Co się dzieje z poziomem wrażliwości sensorycznej osoby badanej, która jest poinformowana o stratach, jakie poniesie, jeśli błędnie stwierdzi sygnał podczas badania opartego o teorię detekcji sygnału? (str.350)
Zmniejsza się
Nie zmienia się
Zwiększa się
Pytanie 18
Co nazywamy progiem bodźca ( progiem absolutnym)? (s.344
Minimalną wielkość, w jakiej bodziec jest już dostrzegany
Taką wielkość bodźca, która może wywołać zaburzenia w jego odbiorze
Minimalną różnicę między bodźcami, jaką jesteśmy w stanie dostrzec
Pytanie 19
(S. 344) Związek między subiektywnym wrażeniem bodźca a jego obiektywną wielkością można przedstawić według równania, nazywanego:
Prawem Webera
Prawem Hubla
Prawem Fechnera
Pytanie 20
Wg konstruktywistycznego podejścia do spostrzegania, spostrzeganie to (str.364):
Wyprowadzanie rzeczywistości z naszego umysłu, który operuje pamięcią
Tworzenie rzeczywistości na podstawie stymulacji emocjonalnej
Kształtowanie wewnętrznych schematów na podstawie danych zmysłowych x
Pytanie 21
Co sprawia, że rozpoznajemy ten sam przedmiot patrząc na niego z różnych perspektyw?
Obie odpowiedzi są poprawne
Ramy odniesienia siatkówki
Jego ramy odniesiena
Pytanie 22
Które zdanie poprawnie opisuje pamięć sensoryczną? (str. 352)
Trwa między 5 a 10 sekund i przechowuje informacje w sposób trwały
Trwa krócej niż pół sekundy i zawiera pełny obraz spostrzeganych obiektów
Trwa między 1 a 5 sekund i przechowuje informacje w sposób nietrwały
Pytanie 23
Która opcja nie odnosi się do perspektywy kanonicznej? (str.372)
Zapewnia najbardziej istotne informacje potrzebne do identyfikacji przedmiotu.
Stopniowo zmniejsza widoczność różnych aspektów przedmiotu
Pokazuje przedmiot z kilku perspektyw jednocześnie.
Pytanie 24
Co jest podstawowym celem badań procesów poznawczych w podejściu koneksjonistycznym? (s.386)
wyodrębnianie wspólnych cech charakterystycznych dla danej struktury poznawczej
pokazanie sposobu w jaki złożona sieć adaptacyjna organizuje odbieraną informację w różne struktury
ukazanie znaczenia kontekstu w doświadczaniu podobieństwa
Pytanie 25
Według J. Gibsona niezmienniki podmiotu to (s. 365):
jego stałe właściwości, które są odkrywane podczas poruszania się wokół podmiotu lub podczas jego ruchu względem obserwatora
zbiór funkcji przez niego pełnionych.
jego zmienne właściwości, które są odkrywane podczas poruszania się wokół podmiotu lub podczas jego ruchu względem obserwatora.
Pytanie 26
Jakie są typowe rodzaje stałości percepcji?
stałość kształtu i wielkości, stałość jasności
stałość kolorów, stałość perspektywy
stałość ruchu, stałość głębi
Pytanie 27
Fechner sformułował pierwsze prawo psychofizyczne na podstawie danych obserwacji: (s. 343)
Webera
Stevensa
Tannera
Pytanie 28
Czynniki wpływające na określanie ważności wymiarów i podobieństwa kategoryzowanych bodźców: (s.381)
Należą do procesów pozapoznawczych i łączą w sobie motywację człowieka do danego sposobu rozpoznawania obrazów
Należą do procesów poznawczych i nie łączą w sobie motywacji człowieka do danego sposobu rozpoznawania obrazów.
Należą do procesów poznawczych i łączą w sobie motywację człowieka do danego sposobu rozpoznawania obrazów.
Pytanie 29
Z jakimi kategoriami mamy zwykle do czynienia w codziennej rzeczywistości?
undefined categories - kategorie zawierające nieznane bodźce
well-defined categories - kategorie których wszystkie egzemplarze mają te same cechy określające ich kształt
ill-defined categories - kategorie nieprecyzyjne, zawierające bodźce niejednoznaczne
Pytanie 30
Który z wymienionych efektów występuje, gdy na danym wymiarze wielkość bodźca jest zniekształcona tak, że zbliża go do innych bodźców?: (str. 380)
efekt porównania
efekt asymilacji
efekt kontrastu
Pytanie 31
Jakie są trzy elementy integrowane w procesie doświadczania zmysłowego według teorii poziomu adaptacji? (str. 347/348)
Bodźce sensoryczne, bodźce kontekstowe zewnętrzne, bodźce pamięciowe
Bodźce fizyczne, bodźce emocjonalne, bodźce społeczne
Bodźce zasadnicze, bodźce wyjściowe, bodźce końcowe
Bodźce główne, bodźce pomocnicze, bodźce reakcji
Pytanie 32
Co nie wpływa na percepcję przestrzeni (str. 365)
możliwość swobodnego obracania głowy i przemieszczania się
doświadczenie
wysokość samooceny
Pytanie 33
Zgodnie z kontekstowym modelem uczenia się kategorii, opracowanym przez Douglasa Medina i Marguerite Schaffer w 1978 roku, kategoryzacja nowego egzemplarza polega na jego…
porównywaniu ze wszystkimi dotychczas zapamiętanymi egzemplarzami z różnych kategorii
porównywaniu z częścią dotychczas zapamiętanych egzemplarzy z wyuczonych kategorii
porównywaniu z prototypem będącym uśrednieniem dotychczas widzianych egzemplarzy z tej kategorii
Pytanie 34
(6.2.1.5) Pamięć sensoryczna przetwarza odbieraną stymulację wzrokową na poziomie: (strona 354)
Detekcyjnym
Peryferyjnym
Centralnym
Pytanie 35
Wskaż prawidłową kolejność działania systemu wzrokowego (str. 355):
organizuje kształt spostrzeganego bodźca → tworzy jego postać w umyśle obserwatora → wyodrębnia go z tła innych bodźców, które go otaczają
organizuje kształt spostrzeganego bodźca → wyodrębnia go z tła innych bodźców, które go otaczają → tworzy jego postać w umyśle obserwatora
wyodrębnia bodziec z tła innych bodźców, które go otaczają → organizuje kształt spostrzeganego bodźca → tworzy jego postać w umyśle obserwatora
Pytanie 36
(6.2.1.4) Wskaż prawidłowy scenariusz, przedstawiający związek teorii decyzji z detekcją sygnałów. Gdy obserwator jest nagradzany za trafienie i nic nie płaci za fałszywy alarm (str. 350):
będzie rzadziej stwierdzał obecność sygnału. Będzie też lepiej odróżniał sygnał od szumu.
prawie zawsze będzie stwierdzał obecność sygnału. Nie ma to wpływu na trafność jego odpowiedzi.
prawie zawsze będzie stwierdzał obecność sygnału. Będzie też lepiej odróżniał sygnał od szumu.
będzie rzadziej stwierdzał obecność sygnału. Nie ma to wpływu na trafność jego odpowiedzi.
Pytanie 37
(6.2.2.2) Wskaż poprawny zbiór praw organizacji percepcyjnej (str. 357-358):
Prawo rozbieżności, prawo domykania, prawo bliskości
Prawo podobieństwa, prawo wspólnej drogi, prawo dobrej kontynuacj
Prawo odległości, prawo zamykania, prawo wspólnej drogi
Pytanie 38
(6.3.1.3) Jakie jest podejście do kategoryzacji percepcyjnej według Frieda i Holyoaka (str. 376):
Model statystyczny
Perspektywa kanoniczna
Model oparty na odległości od prototypu
Pytanie 39
6.2.2) Do praw organizacji percepcyjnej zalicza się między innymi (str. 357-358):
prawo prawdopodobieństwa, wspólnej drogi, domykania
prawo częstości, wspólnej drogi, prawdopodobieństwa
prawo dobrej kontynuacji, prawo uzupełnienia, bliskości
Pytanie 40
W teorii wczesnej selekcji wg Donalda Broadbenta o przepuszczeniu jakiejś informacji z kanału ignorowanego do dalszej obróbki bodźca decyduje:
cechy fizyczne informacji (np. intensywność, barwa głosu)
znaczenie tej informacji (wymiar semantyczny)
aktualny nastrój danej osoby
Pytanie 41
(6.2.1.1) Co jest przedmiotem badań psychofizyki klasycznej? (s. 342):
Analiza związku między bodźcem fizycznym a jego psychologiczną reprezentacją
Odkrywanie praw psychofizyki w warunkach nieidealnych
Integracja prostych właściwości bodźców w jednostkową postać p
Pytanie 42
Według modelu przedstawionego przez Douglasa Medina i Margueritę Schaffer (1978), kategoryzacja egzemplarza polega na: (str. 378)
ocenie jego funkcjonalności.
jego porównywaniu ze wszystkimi zapamiętanymi egzemplarzami.
jego porównywaniu z prototypem.
Pytanie 43
Który z wymienionych modeli prototypowych jest fałszywy? (s. 375)
Model oparty na odległości od prototypu
Model statystyczny
Model struktury kategorii
Pytanie 44
Prawo domykania znakomicie ilustruje podejście konstruktywistyczne w badaniach nad jakimi procesami?
doświadczania emocji
wyobrażeń pojęciowych
percepcji
wyobraźni
Pytanie 45
„(...) posiadane doświadczenie jest wiedzą o przedmiotach należących do danej kategorii i kształtuje relację podobieństwa między nimi.” (str. 379). Jest to opis:
Organizacji percepcyjnej
Kategoryzacji percepcyjnej
Izomorfizmu drugiego rzędu
Pytanie 46
„(...) występuje wówczas, gdy na danym wymiarze wielkość bodźca jest zniekształcona tak, że odróżnia go od innych bodźców.” (str. 380). Jest to opis:
Efektu asymilacji
Koncepcji opisującej sieć adaptacyjną
Efektu kontrastu
Pytanie 47
„Dwa bodźce o wspólnych cechach są oceniania jako podobne, jeśli znajdują się w zbiorze bodźców mających różne cechy, jednak w zbiorze bodźców odznaczających się tymi samymi cechami oceniania są jako mało podobne.” (str. 381). Jest to treść:
teorii podobieństwa Tverski’ego (Sattath i Tversky, (1987); Tversky, (1977)
teorii dopasowywania obrazu do wzorca Michaela Arbiba (1964)
modelu egzemplarzowy kategoryzacji Roberta Nosofsky’ego (1986,1987)
Pytanie 48
Na skutek czego różna klasyfikacja tych samych bodźców zmienia charakter reprezentacji? (str.381)
Selektywności uwagi
Przerzutności uwagi
Dowolności uwagi
Pytanie 49
Pytanie 50
Pytanie 51
Ze względu na co próg bodźca lub próg różnicy zmienia się w czasie prezentacji bodźca? (str. 348)
Ze względu na efekt sensoryczny.
Ze względu na błąd percepcyjny
Ze względu na szum neuronalny.
Pytanie 52
Badania empiryczne nad funkcjonowaniem wyobraźni zostały zainspirowane polemiką między przedstawicielami stanowisk:
Propozycjonalnego i formalnego
Obrazowego i propozycjonalnego
Formalnego i obrazowego
Pytanie 53
Według hipotezy „osłabiacza” Treisman obróbka informacji na pierwszym etapie (str. 452):
wymaga skupienia świadomej uwagi
dokonuje się w sposób nieświadomy i równoległy
kończy się przekazaniem wszystkich informacji w niezmienionej postaci
Pytanie 54
Co nie jest zaliczane do funkcji pojęć?
Wnioskowanie
Rozumienie i wyjaśnianie
Reakcja na nagłe wydarzenia
Pytanie 55
W jakim wypadku wykonywanie równolegle więcej niż jednej czynności nie pociąga za sobą negatywnych skutków?
Kiedy tych czynności jest nie więcej nić trzy.
Kiedy wykonywane czynności są dobrze zautomatyzowane
Zawsze pociąga.
Pytanie 56
W przypadku zareagowania na szum mówmy o (s. 448):
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna.
błędzie fałszywego alarmu
błędzie ominięcia.
Pytanie 57
Jakie dwa podstawowe systemy wyróżniamy w teorii podwójnego kodowania Alana Paivio? (1986 r.) (str. 389)
System krótkotrwały i system długotrwały
System werbalny i niewerbalny
System logiczny i system emocjonalny
Pytanie 58
Jaką kategorię reprezentuje różnica czasowa między warunkiem wymagającym zmiany (AB) a warunkiem powtórzenia (BB) w kontekście przerzutności uwagi?
Koszty globalne
Koszty chwilowe
Koszty lokalne
Pytanie 59
Czym różnią się obrazy ejdetyczne od wyobrażeń?
obrazy ejdetyczne są bardziej wierne i detaliczne niż “zwykłe” wyobrażenia, są jak “pamięć fotograficzna”
niczym - obrazy ejdetyczne to pierwotnie utworzona nazwa dla wyobrażeń, obecnie nie funkcjonuje
obrazy ejdetyczne są to wyobrażenia, które traktowane są jak spostrzeżenia rzeczywistych obiektów czy zdarzeń - inaczej zwane halucynacjami
Pytanie 60
6.7.1.1 Czym jest selektywność uwagi?
Zdolnością wyboru jednego bodźca, źródła stymulacji lub ciągu myśli kosztem innych
Żadne z powyższych
Zdolnością do umysłowego przywołania pewnych wrażeń zmysłowych
Pytanie 61
Które płaty mózgu są najsilniej aktywizowane podczas tworzenia wyobrażeń? (s.397)
skroniowe
ciemieniowe
potyliczne
Pytanie 62
Bodziec zakłócający to:
destruktor
dystraktor
przeszkadzacz
Pytanie 63
Głównym problemem zajmującym naukowców podczas badania zagadnienia Wyobrażenia a spostrzeżenia jest:
Czy wyobrażenia są tylko obrazami umysłowymi, czy jedną z możliwych form reprezentacji wykorzystywanych przez ludzki umysł
Czy wyobrażenia są tylko obrazami umysłowymi, czy jedną z możliwych spostrzeżeń wykorzystywanych przez ludzki umysł
Czy reprezentacje są tylko obrazami umysłowymi, czy jedną z możliwych form wyobrażeń wykorzystywanych przez ludzki umysł
Pytanie 64
Teoria dopasowania obrazu do wzorca, przedstawiona przez Michaela Arbiba (1964), opisuje: (str.374)
Najprostszy i intuicyjnie zrozumiaty proces rozpoznawania bodźców percepcyjnych
Złożony proces rozpoznawania bodźców percepcyjnych
Nieintuicyjnie zrozumiaty proces
Pytanie 65
Która informacja dotycząca pamięci sensorycznej jest błedna? (str. 352)
Pamięć sensoryczna jest pamięcią krótkotrwalą
Pamięć sensoryczna odnosi się do fizycznych cech bodźców i ich przestrzennego rozmieszczenia
amięć sensoryczna trwa krócej niż pół sekundy
Pytanie 66
Co stanowi prawo wspólnej drogi? (str. 357)
Elementy poruszające się w tym samym kierunku, są spostrzegane razem i tworzą jedną figure
Elementy poruszające się w tym samym kierunku, przez co spostrzegamy je grupowo i odbieramy jako kilka różnych figur
Elementy poruszające się w kierunku jednego celu, jednak w sposób niezsynchronizowany, nie tworząc przy tym jednej figury
Pytanie 67
Który prototypowy model kategoryzacji NIE istnieje? (str. 375)
Model statystyczny
Model oparty na odległości od prototypu
Model oparty na analizie sensorycznej
Pytanie 68
Do czego odnosi się przedmiot badań klasycznej psychofizyki? (str. 342)
llości odbieranych bodźców fizycznych
Analizy związku między bodźcem fizycznym, a jego psychologiczną reprezentacją
Kontekstu w procesach sensorycznych
Pytanie 69
Która teoria jest szeroko wykorzystywana jako metodologia badań w różnych dziedzinach psychologii, a także wyjaśnia percepcję na poziomie prostych bodźców zmysłowych?
Teoria poznawcza
Teoria detekcji sygnałów
Teoria psychoanalityczna
Pytanie 70
Jak perspektywa kanoniczna pokazywała
Złożony proces rozpoznawania bodźców percepcyjnych
Nieintuicyjnie zrozumiały proces rozpoznawania bodźców percepcyjnych
Najprostszy i intuicyjnie zrozumiały proces rozpoznawania bodźców percepcyjnych
Pytanie 71
Z jaką metodą można określić próg zmysłowy poprzez prezentowanie różnych intensywności bodźców? (str. 346)
Z metodą granic
Z metodą stałych bodźców
Z metodą dostosowywania
Pytanie 72
Według eksperymentu Nosofsky'ego, jakakolwiek zmiana parametru uwagi, odbiegającą od wielkości optymalnej: (str. 383)
Zmniejsza poprawność klasyfikowania wg danej struktury kategorii
Zwiększa poprawność klasyfikowania wg danej struktury kategorii
Zachodzą drobne, nieznaczące zmiany poprawności klasyfikowania wg danej struktury kategorii
Pytanie 73
Z czym wiąże się pojawienie wyobraźni? (str.398)
z powstawaniem pojęć
z wyodrębnieniem struktury JA
z ukształtowaniem się pamięci autobiagraficznej
Pytanie 74
Czego dotyczyły obserwacje Webera? (str.343-344)
Spostrzeganej różnicy w wadze podnoszonych trzech ciężarów
Spostrzeganej różnicy w wadze podnoszonych dwóch ciężarów
Spostrzeganej różnicy w wadze podnoszonych sześciu ciężarów
Pytanie 75
Od czego zależne jest spostrzeganie tego samego kształtu w jego różnych rotacjach przestrzennych? (str. 357)
Od wewnętrznych ram odniesienia, które zmieniają się wraz ze zmianą położenia figury
Żadne z powyższych
Od zewnętrznych ram odniesienia siatkówki wobec figury
Pytanie 76
Do czego odnosi się pojęcie niezmienników przedmiotu? (str. 365)
Do posiadanej wiedzy w spostrzeganiu
Do wielkość postaci w nietypowym pokoju
Do stałości percepcji
Pytanie 77
Jak perspektywa kanoniczna pokazywała przedmiot w badaniach? (str. 372)
Stabo
Najlepiej
Dobrze