Podsumowanie

Psychologia rozwoju człowieka

Podsumowanie

Psychologia rozwoju człowieka

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Co nie jest konieczną właściwością rozwoju wg nurtu Life Span
Progresywność
Kontekstualność
Plastyczność
Pytanie 2
O totalitarnym charakterze niektórych sekt i ruchów kulturowych świadczy:
Obecność uwielbianego przywódcy
Roztaczanie bardzo dużej kontroli nad życiem osobistym uczestników
Religijny charakter aktywności
Pytanie 3
Poszukiwanie „alterego” jest wg Kohuta:
Fazą rozwoju samoświadomości
Przejawem narcyzmu
Hiperaktywacją przywiązania
Pytanie 4
4. Wg P. E. Slatera identyfikacja dziecka z rodzicem płci przeciwnej:
Sprzyja akceptacji płci przeciwnej
Jest sygnałem problemu dziecka z identyfikacją płciową
Jest skutkiem złej relacji z rodzicem płci własnej
Pytanie 5
Właściwa kolejność faz rozwoju zabawy to:
Zabawa asocjacyjna, kooperacyjna, równoległa
Zabawa równoległa, asocjacyjna, kooperacyjna
Zabawa kooperacyjna, równoległa, asocjacyjna
Pytanie 6
Koncepcje operacji postformalnych zakładają:
Przezwyciężenie relatywności myślenia
Stosowanie operacji formalnych do coraz to nowych treści
Dojście rozwoju do relatywności myślenia
Pytanie 7
Jak badania funkcjonowania mózgu wpłynęły na koncepcję interioryzacji?
Ograniczyły jej znaczenie
Zwiększyły jej znaczenie
Wykazały, że Piaget miał rację, a Wygotski mylił się
Pytanie 8
"Konstruktywizm” w opisie rozwoju psychoseksualnego wyraża się w podkreślaniu:
Modelowania prawidłowych wzorów
Uwarunkowań społeczno-kulturowych
Uwarunkowań neurohormonalnych
Pytanie 9
Koncept roboczych modeli przywiązania zakłada, że:
Model Ja kształtuje się w okresie dorastania
Model Ja powstaje wcześniej niż model otoczenia
Model Ja powstaje później niż model otoczenia
Pytanie 10
Warunek skutecznego modelowania to:
Fizyczne podobieństwo modela i wychowanka
Identyfikacja wychowanka z modelem
Duża różnica statusu modela i wychowanka
Pytanie 11
Niepewne (pozabezpieczne) przywiązanie:
Ma silną korelację z czynnikiem neurotyczności
Nie ma związku z czynnikami osobowości
Ma silną korelację z czynnikiem ekstrawersji
Pytanie 12
Lęk przed obcymi pojawia się u niemowląt w wieku:
8 miesięcy
12 miesięcy
4 miesiące
Pytanie 13
Zachowanie przestępcze dziecka nie jest tłumaczone:
Luką w superego rodziców
Komunikowaniem potrzeb
Niepewnym przywiązaniem
Pytanie 14
Kolejność poziomów mechanizmów obronnych wg G. Vaillanta to:
Psychotyczne, niedojrzałe, neurotyczne
Psychotyczne, neurotyczne, niedojrzałe
Niedojrzałe, psychotyczne, neurotyczne
Pytanie 15
Samokontrola ma silną dodatnią korelację z:
Ugodowością i neurotycznością
Introwersją i otwartością
Sumiennością i zrównoważeniem
Pytanie 16
Badania wykazały, że przestrzeganie norm moralnych zależy:
Od otwartości na doświadczenia
Od wspólnego frontu wychowawczego
Od sprawności operacji formalnych
Pytanie 17
Czego J. Prokop nie wymienia jako kryterium zawładnięcia przez sektę:
Lektura świętych ksiąg (Biblii, Koranu, itp.)
Zawierzenie autorytetom
Ścisły związek z przełożonym
Pytanie 18
Do ocen zachowania jako dobrego/złego są zdolne wg badań P. Blooma:
Niemowlęta
Dzieci w wieku około 3 lat
Dzieci w wieku 6 lat
Pytanie 19
Koncepcji K. Dąbrowskiego można zarzucić:
Niedocenianie uwarunkowań biologicznych
Przecenianie wpływu woli
Wyjaśnianie rozwoju grą niekontrolowanych, ciemnych sił
Pytanie 20
Wg typologii Łosia „lewicowość” polega na:
Faworyzowaniu przez system własności publicznej
Maksymalizowaniu przez system regulacji instytucjonalno-prawnych
Minimalizowaniu przez system regulacji instytucjonalno-prawnych
Pytanie 21
W kryteriach dobrego przystosowania wg R. Pecka nie ma:
Cenienia mądrości
Emocjonalnej elastyczności
Demokratycznej struktury charakteru
Pytanie 22
Maslowa kryterium samorealizacji nie jest:
Dystans wobec rzeczywistości
Esencja indywidualna i społeczna
Opór wobec inkulturacji
Pytanie 23
Według Lena Sperry’ego kontinuum funkcjonowania obejmuje:
Współpracę półkul mózgowych
Style osobowości zaburzone, poprawne i optymalne
Nerwice i zaburzenia osobowości
Pytanie 24
W modelu seksualności wg M. Seligmana:
Tożsamość płciowa = preferencja
Orientacja seksualna nie jest tym samym, co tożsamość płciowa
Rola płciowa = orientacja seksualna
Pytanie 25
Komunikowanie potrzeb, luka w superego rodziców, rodzinny kozioł ofiarny – to mechanizmy:
Tożsamości lustrzanej
Tzw. tańca rodzinnego
Przestępczości dzieci
Pytanie 26
Wg metaanalizy Rhee & Waldmana w zachowaniach antyspołecznych udział genetyczny addytywny wynosi:
0.32
0.24
0.16
Pytanie 27
Która nazwa jest określeniem wzorca przywiązania?
Bierno-odrzucający
Lękowo-ambiwalentny
Wzajemnie zaangażowany
Pytanie 28
Który poziom myślenia postformalnego jest najwyższy:
Relatywistyczny
Międzyparadygmatyczny
Dialektyczny
Pytanie 29
Który zestaw nie pochodzi z klasyfikacji adeptów wg S. Hassana
Wierzący, praktyczny
Wrażliwy, praktyczny
Myśliciel, intuicyjny
Pytanie 30
Mroczna triada osobowości nie zawiera:
Makiawelizmu
Autoagresji
Narcyzmu
Pytanie 31
Wskaż zestaw nie dotyczący koncepcji miłości Johna Lee:
Eros, Storge
Ethos, Vulgus
Agape, Ludus
Pytanie 32
Pojęcie ciągłości rozwoju zakłada, że:
Funkcja/proces nie może przekształcić się w trakcie rozwoju
Funkcja/proces nie może pojawić się lub zniknąć w trakcie rozwoju
Wszystko może się zdarzyć w rozwoju
Pytanie 33
U osób zagrożonych zawładnięciem przez sektę nie występuje:
Całkowita zmiana stosunku do otoczenia
Ścisły związek z przełożonym
Wzrost krytycyzmu myślenia
Pytanie 34
Wzrost dziesięciolatków w Polsce to:
131 cm
141 cm
121 cm
Pytanie 35
Czego nie dotyczy tzw. teoria umysłu?
Cudzej perspektywy
Samokontroli
Mentalizacji
Pytanie 36
W badaniach nad „Termitami” odkryto, że wpływ na ich długość życia ma:
Sumienność i prawdomówność
Pytanie 37
W badaniach nad „Termitami” odkryto, że wpływ na ich długość życia ma: a. Miejsce osiedlenia b. Brak mechanizmów obronnych c. Sumienność i prawdomówność
Początkowo raczej odrębne, w miarę rozwoju splatają się coraz ściślej
Tworzą odrębne linie rozwojowe
Ściśle współwyznaczają swój rozwój
Pytanie 38
Norma „traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany”:
Służy uzgadnianiu statusu w grupie
Jest nazywana „złotą regułą”
Jest przejawem tzw. realizmu moralnego
Pytanie 39
W charakterystyce Emerging Adulthood J. Arnett wymienia:
Ambiwalentny stosunek do dorosłości
Wzmożone tempo życia
Relatywizm myślenia
Pytanie 40
W badaniu sekwencyjnym rozwoju chodzi o:
Powtarzanie badania próbek osób w tym samym wieku
Porównanie próbek osób o różnym zaawansowaniu rozwoju
Monitorowanie rozwoju tej samej próbki co kilka lat
Pytanie 41
W rozwoju moralnym wg L. Kohlberga stadium prawa i porządku:
Jest późniejsze od stadium moralności uniwersalnej
Jest wcześniejsze od stadium umowy społecznej
W ogóle nie występuje
Pytanie 42
Według S. Schwartza wartości to:
Uniwersalne kategorie bytu
Pojęcia lub przekonania
Przedmioty potrzeb
Pytanie 43
Wg D. Harta realizowanie norm moralnych w zachowaniu zależy od:
Ich włączenia do tożsamości podmiotu
Nasilenia kontroli społecznej
Osiągnięcia poziomu myślenia formalnego
Pytanie 44
Wg E. Eriksona dla średniej dorosłości charakterystyczna jest:
Rekonstrukcja tożsamości
Generatywność
Integracja
Pytanie 45
Wg G. Allporta duchowość:
Mieści w sobie m.in. religijność
Jest rozłączna z religijnością
Zawiera się w religijności
Pytanie 46
Wg Levinsona zadaniem w „przejściu” do środkowego okresu życia jest:
Formułowanie snu (wchodzenie do dorosłego świata)
Stawianie podstawowych pytań
Znalezienie mentora (wchodzenie do dorosłego świata)
Pytanie 47
Dążenie do zdominowania innych jest celem procesu socjalizacji w kulturze:
Żadnej z powyższych
Indywidualistycznej
Kolektywistycznej
Pytanie 48
Wg Kohlberga ciągłe obserwowanie standardów innych ludzi jest to przejaw:
Moralności konwencjonalnej
Moralności przedkonwencjonalnej
Moralności postkonwencjonalnej
Pytanie 49
Według koncepcji L. Berkowitza
Agresja jest wyuczana przez wmocnienie
Agresja jest reakcją na frustrację (Rosenzweig)
Agresję wytwarza surowe ego
Pytanie 50
Który termin nie pochodzi z koncepcji C. G. Junga?
Archetyp
Autotranscendencja
Kompleks
Pytanie 51
Znaczenie zasady interioryzacji w rozwoju zostało ograniczone przez:
Spór Piageta z Wygotskim
Modularne koncepcje umysłu
Odkrycie odwracalności operacji
Pytanie 52
Które problemy nie należą do opisu zaburzeń osobowości wg ICD-11?
Brak promocji ucznia do następnej klasy
Problemy w zakresie Ja
Nieelastyczne schematy poznawcze
Pytanie 53
Myślenia dziecka w wieku przedszkolnym nie charakteryzuje:
Antropomorfizm
Pseudogłupota (dotyczy adolestentów)
Animizm
Pytanie 54
Który rodzaj nadpobudliwości nie zwiększa potencjału rozwojowego?
Emocjonalna
Wyobrażeniowa
Psychomotoryczna
Pytanie 55
Jako uwarunkowania pedofilii M. Beisert nie wymienia:
Zaburzeń samokontroli lub kooperacji
Deficytu kompetencji społecznych
Zaburzenia identyfikacji z rodzicem płci przeciwnej
Pytanie 56
P. B. Baltes nie wymienia cechy rozwoju wg perspektywy Life Span:
Wielokierunkowość
Progresywność
Osadzenie w historii
Pytanie 57
Co wg Maslowa jest drogowskazem samorealizacji?
Przyjemność z działania w określonym kierunku
Sama potrzeba realizacji
Postacie wielkich twórców
Pytanie 58
Rozwój moralny wg H. J. Eysencka zależy od:
Podatności na warunkowanie reakcji lękowych
Spójności wychowawczego przekazu wartościującego
Nasilenie cechy „sumienność”
Pytanie 59
Która teoria agresji okazała się błędna?
Reakcji na frustrację
Masochizmu moralnego
Niskiej samooceny
Pytanie 60
Wg badania J. Kagana i wsp. między 13. a 20. miesiącem życia na oddzielenie od matki płaczem lub rozdrażnieniem reaguje:
90% dzieci
45% dzieci
65% dzieci
Pytanie 61
Wg E.H. Eriksona epigenetycznie zaprogramowane jest:
Rozwiązanie kryzysu
Następstwo okresów rozwojowych
Dążenie człowieka do rozwoju
Pytanie 62
Jednokierunkowe oddziaływanie genów na strukturę i funkcje zakłada koncepcja uwarunkowań rozwoju:
Konstruktywistyczna (zakłada dwukierunkowe oddziaływania między genami i strukturami)
Maturacyjna
Fulguracyjna
Pytanie 63
D. Finkelhor wymienia jako czynnik traumatyzujący dziecko:
Ograniczenie snu
Uszkodzenia ciała
Zdradę zaufania
Pytanie 64
Wśród osiągnięć okresu przeszkolnego nie wymienia się:
Mentalizacji stanów własnych i cudzych
Odwracalności operacji
Pierwszych konceptów tożsamościowych
Pytanie 65
W modelu tożsamości płciowej M. Seligmana warstwa orientacji seksualnej:
Jest powyżej warstwy tożsamości płciowej
Jest poniżej warstwy tożsamości płciowej
Jest powyżej warstwy roli płciowej
Pytanie 66
C. Gilligan przypisywałą płci żeńskiej przewagę etyki:
Sprawiedliwości
Uczciwości
Troski
Pytanie 67
Który przejaw nie charakteryzuje osób samorealizujących się w ujęciu A. Maslowa:
Lojalność i wierność w związkach
Demokratyczna struktura charakteru
Nieustanna świeżość percepcji
Pytanie 68
H. Hartmann nie wymienia funkcji ego:
Syntezującej (integracja i koordynacja)
Antycypacyjnej (kontrola rzeczywistości)
Rozwojowej
Pytanie 69
Odkrycie, że podstawowe zdolności szkolne (np. czytanie, pisanie) są odziedziczalne:
Wymaga pomagania dzieciom w sposób zindywidualizowany
Nie ma znaczenia dla edukacji
Oznacza, że możliwości pomocy dziecku są niewielkie
Pytanie 70
Wzorzec adaptacji osoby wyraża się:
W powtarzalnych celach i środkach działania
W konfiguracji cech osobowości
W otwartym stylu tożsamości
Pytanie 71
71. W okresie operacji formalnych pojawia się myślenie
Oparte na obrazach umysłowych
Rozumienia cudzej perspektywy
Metaforyczne
Pytanie 72
Koncepcję Kohlberga podkopały badania wykazujące
Że rozumowanie kobiet opiera się na innej etyce niż mężczyzn
Że intuicyjne oceny moralne pojawiają się już u niemowląt
Że niektóre osoby wchodzą od razu w stadia konwencjonalne
Pytanie 73
Efekt Flynna polega na:
Podwyższaniu się przeciętnego IQ o 0.3 pkt rocznie
Obniżaniu się inteligencji płynnej
Kontroli własnego myślenia
Pytanie 74
Klasyczne koncepcje identyfikacji nie doceniają
Identyfikacji z przyjaciółmi
Identyfikacji z grupą rówieśniczą
Identyfikacji z rodzicami i krewnymi
Pytanie 75
Koncepcja J. Harris zakłada, że doświadczenia dziecka
Rodzinne wpływają na nabywanie grupowych
Grupowe powodują wczesną „rewizję” rodzinnych
Rodzinne i grupowe nabywane są odrębnie
Pytanie 76
Żadne zwierzę uczone języka / mowy nie jest w stanie opanować:
Fonologii
Słownika
Gramatyki
Pytanie 77
Wśród uwarunkowań zaburzeń osobowości nie wymienia się:
Indoktrynacji światopoglądowej
Interakcji neuroprzekaźników
Doświadczeń wczesnodziecięcych
Pytanie 78
K. W. Schaie stwierdził, że poznawczy schyłek w starości jest ograniczany przez:
Zadowolenie z życiowych doznań
Niski poziom edukacji
Racjonalny światopogląd
Pytanie 79
Teorie duchowości człowieka nie zakładają mechanizmu:
Kooperacji i wymiany z istotami wyższymi
Nadwykrywalności istot intencjonalnych
Idealizmu jako wyniku problemów z tożsamością
Pytanie 80
Koncepcji E. Eriksona można zarzucić:
Przecenianie sprawczej roli konfliktów
Nadmierny determinizm społeczno-kulturowy
Sprowadzanie rozwoju do obrony ego przed lękiem
Pytanie 81
M. Ainsworth koncepcja sensytywnej wrażliwości opisuje:
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Przyczynę rozwijania się niepewnego przywiązania u dziecka
Niskie progi pobudzenia matek
Pytanie 82
Czynnik trzeci wg K. Dąbrowskiego oznacza:
społeczno-kulturowe
Determinanty biologiczne
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Pytanie 83
Selekcja, optymalizacja, kompensacja to:
Strategie rozwoju wg Baltesa
Strategie interpersonalne wg Harris
Strategie resocjalizacji młodocianych
Pytanie 84
Co nie jest zaliczane do obszarów oceny rozwoju dziecka wg C. Dosman i in.:
Mała motoryka
Lateralizacja
Funkcje społeczno-emocjonalne
Pytanie 85
Dla wytworzenia pojęć stałości konieczne jest:
Odwracalność operacji konkretnych
Uruchomienie funkcji symbolicznej
Poczucie własnej skutecznościPoczucie własnej skuteczności
Pytanie 86
Czego nie wymienia U. Bronfenbrenner jako czynnika efektywności modelowania:
Model przestrzega norm społecznych
Model jest oceniany jako podobny do odbiorcy
Model dysponuje środkami działania
Pytanie 87
Wskaż fałszywy kryzys (Erikson):
Autonomia-wstyd (wczesne dzieciństwo)
Generatywność-stagnacja (dorosłość)
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Pytanie 88
Wśród mechanizmów przestępczości dzieci nie wymienia się:
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Komunikowania potrzeb
Luki w superego rodziców
Pytanie 89
Jednym ze środowiskowych czynników rozwoju inteligencji jest:
Duża ilość zadań edukacyjnych
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Nowoczesne metody nauczania
Pytanie 90
Wśród „demonów” ludzkiej natury S. Pinker wymienia:
Frustrację
Niską samoocenę
deologię
Pytanie 91
Skutki przemocy seksualnej wobec dziecka:
Nasilają się w miarę upływu czasu
Pojawiają się sporadycznie i łatwo znikają
Są ostre po zdarzeniu, a potem słabną
Pytanie 92
Jakiego rozszczepienia ego nie wymienia Fairbairn? (rezultat niezintegrowania dobrych i złych aspektów obiektu)
Naprzemiennego (przełączanie między osobowościami)
Jednoczesnego (oddzielanie aspektów)
Kontekstualnego
Pytanie 93
Który czynnik osobowości nie wyraża poziomu uspołecznienia?
Otwartość na doświadczenia
Sumienność
Ugodowość
Pytanie 94
Mentor wg Daniela J. Levinsona to:
Przejściowy „mistrz”
Autorytatywny rodzic
Przyjaciel na całe życie
Pytanie 95
M. Cikara i S. Fiske zwracają uwagę na problem:
Odziedziczalności samooceny
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Genetycznych uwarunkowań agresji
Pytanie 96
Termin ciągłość rozwoju odnosi się:
Do niezmienności wzorców zachowania (stałość)
Do utrzymywania się różnic indywidualnych (stabilność)
Do trwałości funkcji lub procesów
Pytanie 97
Pozytywną korelację z samokontrolą wykazuje:
Otwartość na doświadczenia
Ugodowość
Sumienność
Pytanie 98
Dwa wymiary światopoglądu wg Tomkinsa to:
Normatywizm i humanizm
Umiejscowienie kontroli i wiara w sprawiedliwy świat
Religijność i naturalizm
Pytanie 99
Do warstw tożsamości płciowej wg Seligmana nie należą:
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Identyfikacja i rola płciowa
Orientacja i sprawność seksualna
Pytanie 100
Dojrzałość to okres potencjalnej przewagi psychicznej warstwy:
Adaptacji
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)
Uduchowienia
Pytanie 101
Ilość samobójstw kobiet i mężczyzn jest podobna w kolejnych okresach życia w:
Japonii
Szwecji
Polsce
Pytanie 102
Sprawcy mobbingu:
Są impulsywni i dominujący
Mają najwięcej niepowodzeń w nauce
Należą do najpopularniejszych w grupie
Pytanie 103
Zaburzenie osobowości wg ICD lub DSM ma wzorzec:
Stresujący, ukierunkowany
Nieelastyczny, wielowarstwowy
Całościowy, długotrwały
Pytanie 104
Wg Winnicota przejawem fałszywego self jest:
Odraczanie konfrontacji z impulsem lub konfliktem
Nadużywanie fantazjowania
Tożsamość zredukowana do aspektu intelektualnego
Pytanie 105
Wskaż zestaw niezgodny z klasyfikacją adeptów sekt S. Hassana (myśliciel, wrażliwy, praktyczny, wierzący)
Komunikatywny, niezależny
Myśliciel, praktyczny
Wierzący, wrażliwy
Pytanie 106
Który zestaw odpowiada piagetowskiej zasadzie zachowania stałości?
Wagi, objętości, wzorzystości, ilości
Długości, masy, liczby, barwy
Objętości, masy, liczby, wagi
Pytanie 107
Wskaż prawidłową kolejność konfrontacji z archetypami:
Animmus, Wielka Matka, Jaźń, Cień
Cień, Jaźń, Anima, Stary Mędrzec
Cień, Anima, Stary Mędrzec, Jaźń
Pytanie 108
Według F. Rosenzweig destrukcyjność człowieka wyjaśnia
Projekcja złego obiektu
Szukanie pozycji ofiary
Reakcja na frustrację
Pytanie 109
Wierzeń światopoglądowych wg koncepcji Aquili nie generuje:
Umysłowy operator przyczynowy
Umysłowy operator holistyczny
Umysłowy operator abstrakcyjny
Pytanie 110
Pojęcie stałości przedmiotu oznacza:
Istnienie przedmiotów bez względu na operatora
Stałość właściwości w czasie
Że przedmiotami są tylko ciała stałe
Pytanie 111
Wskaż poprawną kolejność faz w parach:
Psychomutacja, praca z umysłem
Zadżumienie emocjonalne, bombardowanie miłością
Zadżumienie emocjonalne, praca z umysłem
Pytanie 112
Wskaż wymiar światopoglądu niepasujący do pozostałych:
Indywidualizm-populizm
Radykalizm-konserwatyzm
Autorytaryzm-racjonalizm
Pytanie 113
Długoterminowa organizacja aktywności życiowej to:
Autotranscendencja
Styl życia
Wzorzec adaptacji
Pytanie 114
Badanie stylów życia wykazało, że przeciwstawne są:
Style zorientowane na status i bezpieczeństwo
Style afektywne i zorganizowane
Style rywalizacyjne i afiliacyjne
Pytanie 115
Z pierwszej grupy w badaniach Schaiego przy 6 powtórzeniu zostało:
71 osób
151 osób
260 osób
Pytanie 116
Efekt bumerangowy wg Tessera dotyczy głównie wartości:
Wysoce odziedziczalnych
Społecznie spornych
Zastępowalnych międzykulturowo
Pytanie 117
Wśród „zegarów” rozwojowych nie ma:
Poznawczego
Społecznego
Biologicznego
Pytanie 118
Pojęcie punktualności zdarzeń rozwojowych odnosi się do:
Standardów epigenetycznych
Planów indywidualnych
Oczekiwań społecznych
Pytanie 119
Właściwy rozwój ego wymaga:
Chronienia dziecka przed sytuacjami konfliktowymi
Optymalnego poziomu frustracji
Szczęśliwego dzieciństwa
Pytanie 120
Koncepcji Piageta można zarzucić:
Brak określenia co jest przyczyną rozwoju
Mistyfikowanie wpływu struktur logicznych
Nadmierny determinizm biologiczny
Pytanie 121
W punkcie zwrotnym rozwoju oddziałują wydarzenia:
Podzielane, traumatyczne
Traumatyczne, niepunktualne
Krytyczne, punktualne
Pytanie 122
Waleczność jest zaletą adaptacyjną wzorca:
Uporządkowanego
Kontrolująco-agresywnego
Aspołecznego
Pytanie 123
Dezaktywacja systemu przywiązania jest odpowiedzią:
Na brak zachowań opiekuńczych od otoczeniasystemu przywiązania jest odpowiedzią:
Na opóźnione lub nieudolne przejawy opieki
Na opiekę nadmiernie rozpieszczającą
Pytanie 124
Wskaż prawidłowy zestaw sprawców wg Cohena:
Nieadekwatny, regresywny, interwałowy
Niedojrzały, dysfunkcyjny, sadystyczny
Niedojrzały, regresywny, sadystyczny
Pytanie 125
Która z teorii zabawy nie istnieje?
Buhlera teoria przyjemności funkcjonalnejc /
Groosa teoria ćwiczenia przygotowawczego
Sterna teoria symbolicznego rozładowania
Pytanie 126
Ostatnim w rozwoju ego wg Loevinger jest:
Stadium sumienności
Stadium autonomii
Stadium zintegrowania
Pytanie 127
Zespołu hiperkinetycznego nie charakteryzuje:
Ciężkie uogólnione tiki różnych mięśni
Nadmierne przerzucanie się od jednej czynności do drugiej
Trudności we włączaniu się w zabawy
Pytanie 128
Wg Alana Leslie moduł teorii umysłu realizuje:
Całościową integrację psychiczną
Koneksonistyczną reprezentację rzeczywistości
Rozumienie intencji innych przedmiotów
Pytanie 129
Kryzysy nienormatywne polegają na:
Zachwianiu równowagi między zasobami, wsparciem i obciążeniami
Powstawaniu nowych całości zawierających kompetencje stare i nowe
Naruszeniu ustalonych norm moralnych
Pytanie 130
Oznacza to (…) ograniczenia, wyrzeczenie się, znoszenie frustracji i dyscyplinę. To:
Stadium konformizmu wg J. Lovinger
Mechanizm reakcji upozorowanej wg G. Saillanta
Zalecenie wychowawcze A. Maslowa
Pytanie 131
Indywiduacja wg Junga polega na:
Rozwoju samokontroli i panowania nad własnym życiem
Integrowaniu świadomych i nieświadomych treści psychicznych
Postępującym gromadzeniu i różnicowaniu się doświadczeń życiowych
Pytanie 132
Badania Elizabeth Loftus wykazały, że:
Zeznania naocznych świadków są całkowicie nierzetelne
Stłumione wydarzenia traumatyczne mogą być wiernie przypominane
Proces przypominania zdarzeń traumatycznych jest podatny na sugestie i zmyślenia
Pytanie 133
Co zarzucano koncepcji Sapria i Whorfa?
Przecenianie znaczenia kontekstu kulturowego
Niedocenianie czynników biologicznych
Determinizm językowy
Pytanie 134
Przejawem funkcji symbolicznej wg Piageta nie jest:
Naśladownictwo odroczone
Reprezentowanie przedmiotów nieobecnych
Koordynowanie schematów
Pytanie 135
Przyczyną utrwalania się dewiacji płciowych jest:
Zainteresowanie otoczenia
Przekora wobec dezaprobaty społecznej
Znaczna siła pierwszych połączeń (skojarzeń)
Pytanie 136
Przyczyną zaburzeń zachowania jest:
Zły wpływ rówieśników
Niepowodzenia szkolne
Karząca postawa jednego z rodziców i brak pozytywnych związków z nimi
Pytanie 137
Do poziomu dojrzałych mechanizmów obronnych wg Vaillanta należy:
Tłumienie
Przemieszczenie (nie ma takiego)
Intelektualizacja (neurotyczny)
Pytanie 138
Który wymiar nie dotyczy klasyfikacji wartości wg Schwartza?
Rozszerzanie Ja – przekraczanie Ja
Otwartość na zmiany – zachowawczość
Intelektualizm – afiliacyjność
Pytanie 139
Gdzie są największe różnice hierarchii wartości między mężczyznami a kobietami?
W krajach skandynawskich
Na Bliskim Wschodziev
W Ameryce Łacińskiej
Pytanie 140
Do charakterystyki osobowości autorytarnej nie należy:
Przekonanie, że świat jest niekontrolowany i niebezpieczny
Niska samoocena
Posłuszeństwo wobec autorytetów
Pytanie 141
Wg J.M. Baileya orientacja płciowa kobiet i mężczyzn
U mężczyzn jest bardziej odziedziczalna niż u kobiet
Jest odziedziczalna w podobnym stopniu
Praktycznie nie jest odziedziczalna
Pytanie 142
Do przejawów rozwoju wg K. Dąbrowskiego można zaliczyć:
Wybór drogi samorealizacji
Określenie esencji indywidualnej i społecznej
Konfrontację z Cieniem
Pytanie 143
Heteronomia moralna to:
Pluralizm osób moralnych
Narzucenie moralności przez autorytety
Podwójna moralność: inna dla kobiet niż mężczyzn
Pytanie 144
Które z pojęć nie opisuje kierunku rozwoju?
Recyprokalny
Proksymodystalny
Cefalokaudalny
Pytanie 145
Wg Junga religijność jest wynikiem:
Przebiegającej od wieków indoktrynacji
Wynikającym z ewolucji przerostem mózgu
Wynikiem adaptacji i przystosowania do środowiska i społeczeństwa
Pytanie 146
Podejście rozwojowo-terapeutyczne (Mary i Allen Ivey, Len Sperry)
Objawy mogą być wyrazem dążenia do normy
Koncentracja na siłach klienta
Kontinuum od zaburzenia do optymalnej normy
Pytanie 147
Nowy sposób przywracania równowagi u Piageta to:
Abstrakcja reflektująca (powstaje nowy sposób)
Akomodacja
Konserwacja (przywracanie równowagi znanym sposobem)
Pytanie 148
Pragnienie przewagi własnej grupy występuje w:
Orientacji na dominację społeczną
Prawicowym konserwatyzmie
Pytanie 149
Myślenie synkretyczne to:
Globalne i subiektywne
Konkretne i empiryczne
Całościowe
Pytanie 150
Wybierz odpowiednią kolejność stadiów Kohlberga:
Uniwersalne prawa, prawo i porządek
Umowa społeczna, harmonia interpersonalna
Unikanie kary, własny zysk
Pytanie 151
Neurony lustrzane dotyczą u Gazzaniga:
Widzenia siebie w lustrze
Wyobraźni
Włączają się jak coś robimy i jak widzimy, że ktoś coś robi
Pytanie 152
Czym nie jest interioryzacja?
Wcielaniem moralnych zasad
Uzewnętrznianiem
Pytanie 153
Co zarzuca się teorii Junga?
Pominięcie transcendencji
Przecenianie nieświadomości
Psychologizację sfery religijnej
Pytanie 154
Badania D. Magnussona – dziewczynki, które wcześniej dojrzewają:
Mają lepsze oceny niż inni
Mają wyższy status w grupie
Sprawiają więcej problemów
Pytanie 155
Ocena gotowości szkolnej dziecka nie uwzględnia gotowości:
Emocjonalno-motywacyjnej
Społecznej
Psychomotorycznej
Pytanie 156
Wskaż błędny zestaw funkcji wykonawczych umysłu:
Przerzutność, odświeżanie
Hamowanie, koordynacja
Odświeżanie, przechowywanie
Pytanie 157
Kogo nie wymienia typologia S. Hassana?
Niezależnych i samowystarczalnych
Wrażliwych i wierzących
Myślicieli i praktycznych
Pytanie 158
Badanie z Seattle wykazało, że znaczenie ma:
Środowisko intelektualnie pobudzające
Poziom mentalizacji
Efekt konfluencyjny
Pytanie 159
Mentalizacja stanów psychicznych jest osiągnięciem rozwojowym w wieku:
Adolescencji
Wczesnoszkolnym
Przedszkolnym
Pytanie 160
Która teoria identyfikacji dziecka z dorosłymi nie istnieje?
Uczenia się obserwacyjnego
Identyfikacji z agresorem
Akceptacji wzajemnej
Pytanie 161
Wg Eriksona podmiotowy styl dewiacji jest inspirowany przez:
Wyróżniający się obiekt identyfikacji
Wzorzec adaptacji
Centralne wartości danej kultury
Pytanie 162
Pozytywnym aspektem narcystycznego stylu osobowości jest:
Intensywne relacje interpersonalne (wzorzec zależny)
Alternatywne widzenie różnych spraw (wzorzec podejrzliwy/samowystarczalny nie wiem szczerze)
Mocna wiara w powodzenie działania (wzorzec wyjątkowy)
Pytanie 163
Pozytywną korelację z samooceną wykazuje:
Emocjonalność
Uczciwość
Ekstrawersja
Pytanie 164
Wśród zmian psychicznych po NDE (Near Death Experience) nie wymienia się:
Zmiany filozofii życiowej
Wycofania z życia interpersonalnego
Pozytywnego stosunku do ludzi
Pytanie 165
Akumulacyjny model uwarunkowań przemocy (Ehrenreich i in.) nie wymienia:
Nadużywania substancji psychoaktywnych
Gloryfikacji przemocy w grach i filmach (bo wymienia urbanistykę, migracje, przemoc fizyczną, przemoc seksualną, alkoholizm, nadużywanie marihuany)
Czynników demograficznych
Pytanie 166
Która teoria genezy duchowości nie istnieje?
Poszukiwania wymiany lub kooperacji (P. Boyer)
Nadwykrywalności istot intencjonalnych (J. Barrett)
Dysharmonii w zakresie tożsamości płciowej (Z. Łoś)
Pytanie 167
W ujęciu Piageta rozwój umysłowy dziecka jest napędzany przez:
Rozwiązanie kryzysu kompetencji
Własną aktywność
Mielinizację włókien nerwowych