Podsumowanie

Kurs żeglarski cz. 1

Podsumowanie

Kurs żeglarski cz. 1

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Na rysunku schematycznie pokazano miecz jachtu. Jaki to rodzaj miecza?
Balastowy
Szybrowy
Obrotowy
Pytanie 2
Na rysunku schematycznie pokazano miecz jachtu. Jaki to rodzaj miecza?
Obrotowy
Balastowy
Szybrowy
Pytanie 3
Bulbkil, jest to:
Kształt dziobu jachtu
Kształt rufy jachtu
Jeden z rodzajów falkszkila z balastem
Pytanie 4
Spinakera, to żagiel stosowany przy żegludze
W żegludze sztormowej
Kursami ostro na wiatr (bajdewind)
Na kursach pełnych (baksztag, fordewind)
Pytanie 5
Hals, to lina napinająca lub mocująca
Dolny róg żagla przy liku tylnym (wolnym)
Dolny róg żagla przy liku przednim
Górny róg żagla gdzie mocowany jest fał
Pytanie 6
Refszkentla, jest liną napinającą:
Róg halsowy żagla przy refowaniu
Róg szotowy żagla przy refowaniu
Róg fałowy żagla
Pytanie 7
Lazy Jack, to
System linek ułatwiających wybieranie kotwicy
System linek biegnących do kolumny masztu od bomu (często połączony z pokrowcem)
System lin do cumowania jachtu amortyzujący ruchy jachtu
Pytanie 8
Główny wzdłużny element konstrukcyjny kadłuba jachtu to:
Stępka/Kil
Kingston
Stewa
Pytanie 9
Szkielet jachtu w płaszczyźnie poprzecznej wzmacniają
Szpinaty
Gretingi
Wręgi
Pytanie 10
Kontrfałem nazywamy
Linę służącą do trymowania żagla
Linę służącą do opuszczania żagla, działającą przeciwnie do fału
Linę służącą do podnoszenia żagla
Pytanie 11
Górny koniec masztu to
Top
Pik
Pięta
Pytanie 12
Sztormreling to
Uchwyt na nadbudówce
Barierka otaczająca pokład
Drabinka sznurowa do wchodzenia z wody na pokład
Pytanie 13
PYTANIE ROZLUŹNIAJĄCE. Kto puszcza fała?
Gorzała
Dyrdymała
Pała
Pytanie 14
Flagsztok, jest to:
Drzewce, na którym podnosi się banderę
Drzewce, na którym zakłada się mały żagiel
Drzewce na którym podwieszony jest dzwon
Pytanie 15
Brest, jest to
Lina służąca do stawiania sztaksli
Lina cumownicza biegnąca prostopadle z jachtu do nabrzeża
Potoczna nazwa szotów bezana
Pytanie 16
Gardą (szponą) nazywamy element konstrukcji
Łączący bukszpryt z kadłubem
Łączący gafel z masztem
Łączący bom z masztem
Pytanie 17
Końce bomu to
Pik i garda
Hals i szkentla
Nok i pięta
Pytanie 18
Refpatentem nazywamy element konstrukcyjny
Bukszprytu, pozwalający na przesuwanie bukszprytu do rufy
Masztu pozwalający na zwijanie żagla na maszt
Bomu pozwalający na nawijanie żagla na bom
Pytanie 19
Przy ożaglowaniu bermudzkim krawędź żagla mocowana do takielunku (masztu, sztagu) to
Lik przedni
Lik wolny
Lik górny
Pytanie 20
Najczęściej stosowane napięcie w akumulatorach jachtowych to
12 V
48 V
230 V
Pytanie 21
Pomieszczenie służące do przygotowywania posiłków na jachcie, to:
Kambuz
Kubryk
Kingston
Pytanie 22
Szpicgat to typ kadłuba jachtu o poniższej charakterystyce:
Bez pawęży, dziób i rufa ostro zakończone.
Dziób zakończony tępo, rufa z pawężą
Dziób z dużym nawisem, rufa z bardzo szeroką pawężą
Pytanie 23
Jakiego rodzaju paliwo używane jest w czterosuwowych silnikach przyczepnych:
Olej napędowy
Benzyna zmieszana z olejem silnikowym
Czysta benzyna
Pytanie 24
Kokpit na jachcie to:
Pomieszczenie magazynowe na dziobie lub rufie
Przestrzeń dla załogi skąd można obsługiwać urządzenia jachtu (np. szoty żagli, ster itp.)
Przestrzeń wodoszczelna zapewniająca pływalność jachtu
Pytanie 25
Pokazana na rysunku kotwica to kotwica:
Delta
Danfortha
Admiralicji
Pytanie 26
Do regulacji napięcia olinowania stałego jachtu używa się:
Ściągaczy
Topenant
Reflinek
Pytanie 27
Topenanta to lina służąca do:
Zapobiegania unoszeniu się bomu przy żegludze pełnym wiatrem
Ustawiania wysokości noku bomu i zapobiegająca opadaniu bomu przy zrzucaniu żagli
Łącząca topy dwóch masztów
Pytanie 28
Bryty, są to:
Pasy tkaniny, z której uszyty jest żagiel
Wzmocnienie rogów żagla
Szwy łączące pasy tkaniny w żaglu
Pytanie 29
Dla umożliwienia kładzenia masztu jest on osadzany w:
W opętniku
Obrotowo w tzw. cęgach umieszczonych na pokładzie lub nadbudówce
W jarzmie masztu
Pytanie 30
Doprowadzenia i regulacji ustawienia szotów żagli (np. foka) służą:
Klipy
Dulki
Remizki
Pytanie 31
Kabestan to urządzenie:
Umożliwiające wybieranie lin (np. szotów czy fałów)z dużą siłą
Prowadzące łańcuch kotwiczny bez tarcia o pokład
Ułatwiające sterowanie przydużej fali
Pytanie 32
Na rysunku obok pokazano element takielunku jachtu. Jest to:
Luwers
Szekla
Kausza
Pytanie 33
Refbanta to
Wzmocnienie żagla z remizkami lub remizkami i refsejzingami
Mechanizm do rolowania żagla
Wzmocnienie bomu dla zwiększenia jego sztywności
Pytanie 34
Pokazany na szkicu żagiel to:
Bezan
Grot
Genua
Pytanie 35
Jak nazywają się pokazane na szkicu kolorem czerwonym elementy rozpierające wanty?
Szandeki
Rakskloty
Salingi
Pytanie 36
Szoty to liny służące do:
Wybierania i luzowania żagli przy manewrach
Podnoszenia miecza
Stawiania żagli
Pytanie 37
Pawęż to element konstrukcyjny jachtu:
Rufowe zakończenie kadłuba jachtu
Poprzeczne wzmocnienie kadłuba jachtu na śródokręciu
Wzmacniający dziób
Pytanie 38
Szpring dziobowy to lina cumownicza biegnąca:
Od rufy na Iąd w stronę rufy jachtu
Od dziobu na Iąd przed dziob jachtu
Od dziobu na Iąd w stronę rufy jachtu
Pytanie 39
Żagiel o dużej powierzchni podnoszony na sztagu i sięgający znacznie pozawantyto:
Genua
Grot
Fok
Pytanie 40
Do mocowania lin olinowania ruchomego do żagli lub lin olinowania stałego do okuć pokładowych mogą być używane:
Szakle
Raksy
Pełzacz
Pytanie 41
Komory wypornościowe na jachcie służą do:
Poprawy stateczności jachtu
Zapewnienia pływalności po napełnieniu jachtu wodą po jego wywróceniu lub awarii kadłuba
Mogą służyć do przechowywania sprzętu ratunkowego
Pytanie 42
Lina służące do podnoszenia miecza to
Kontrafał miecza
Fał miecza
Szot miecza
Pytanie 43
Krawędź żagla obszytą dla wzmocnienia nazywamy:
Listwą
Kilem
Likiem
Pytanie 44
Po zakończeniu używania kuchenki gazowej należy jako pierwszą czynność wykonać:
Oczyścić palniki kuchenki
Sprawdzić temperaturę butli
Zamknąć dokładnie zawór butli gazowej
Pytanie 45
Jak nazywa się urządzenie do podnoszenia i opuszczania silnika przyczepnego?
Uchwyt rufowy
Podnośnik zawiasowy
Pantograf
Pytanie 46
Jacht, który posiada jeden maszt i dwa żagIe grot i fok ma typ osprzętu żaglowego:
Slup
Ket
Kecz
Pytanie 47
Knaga to element osprzętu jachtu służący do:
Wykonywania splotów na linach
Mocowania lin
Wzmocnienia pokładu
Pytanie 48
Jak bezpiecznie sprawdzić szczelność instalacji gazowej na jachcie?
Za pomocą płomienia (zapałki, zapalniczki)
Na słuch (szum uchodzącego gazu)
Za pomocą wody ze środkiem pieniącym (mydło, płyn do zmywania)
Pytanie 49
Kluza jest to:
Urządzenie do mocowania lin (np. szotów)
Okucie lub otwór w nadburciu służące do prowadzenia cum czy szpringów
Ucho na pokładzie do mocowania bloków
Pytanie 50
O sprawności układu chłodzenia w silniku zaburtowym świadczy:
Równo pracujący silnik
Czyste spaliny (brak dymu w spalinach)
Wypływająca z otworu pod silnikiem struga wody
Pytanie 51
Żagiel podnoszony na sztagu jachtu o osprzęcie żaglowym typu slup to:
Bezan
Fok
Grot
Pytanie 52
Miecz na jachcie to:
Urządzenie do regulacji kąta przechyłu
Część urządzenia sterowego
Opuszczana płyta umieszczona w skrzyni lub falszkilu w środkowej części jachtu.
Pytanie 53
Do olinowania ruchomego zaliczamy:
Fały
Sztagi
Achtersztagi
Pytanie 54
Akumulatory kwasowe bezobsługowe powinny być umieszczone na jachcie:
Tylko na pokładzie
W pomieszczeniu wydzielonymi dobrze wentylowanym
Nie ma znaczenia gdzie się umieści
Pytanie 55
Refsejzingi to linki służące do:
Cumowania jachtu przy silnym wietrze
Linki mocujące żagiel do bomu przy refowaniu żagla
Mocowania pokrowca na na żagiel do bomu
Pytanie 56
Na rysunku pokazano schematycznie konstrukcję urządzenia sterowego. Element zaznaczony kolorem czerwonym to
Rumpel
Jarzmo
Płetwa steru
Pytanie 57
Achterpik na jachcie znajduje się:
To tylny koniec bomu
To pomieszczenie rufowej części jachtu
To pomieszczenie w dziobowej części jachtu
Pytanie 58
Fok może być mocowany do sztagu miedzy innymi przy pomocy:
Pełzaczy
Raks
Segarsów
Pytanie 59
Jeżeli człowiek wypadł za burtę na kursie pełny baksztag, to który z opisanych poniżej manewrów będzie najprostszy i najszybszy?
Odpłynąć bez zmiany kursu kilkadziesiąt metrów, szybko wykonać zwrot przez sztag i halsując podchodzić do człowieka
Wyostrzyć, odejść nie za daleko, wykonać zwrot przez sztag i podejść bajdewindem.
Natychmiast wykonać zwrot przez rufę, wyostrzyć, wykonać zwrot przez sztag i halsując podchodzić do człowieka
Pytanie 60
Jacht zacumowany dziobem do pomostu odchodzi na silniku od nabrzeża na biegu wstecznym. Chcemy aby dziób odchylał się w prawo. Jak ustawić płetwę sterową?
Ustawić płetwę steru w położeniu "lewo"
Ustawić płetwę steru w położeniu "prawo"
Ustawić płetwę steru w położeniu "zero"
Pytanie 61
Przy odejściu od boi na lewy hals ustawiamy:
Grot i fok w łopocie, ster prawo
Fok prawo na wiatr, ster zero
Fok lewo na wiatr, ster lewo
Pytanie 62
Śruba prawoskrętna umiejscowiona jest w diametralnej jachtu. Włączamy silnik na bieg naprzód. Ster zero. Jaka będzie reakcja jachtu?
Jacht ruszy na przód bez zmiany kierunku
Rufa będzie odrzucana w prawo
Rufa będzie odrzucana w lewo
Pytanie 63
Jacht prawie stoi. Jest niewiele miejsca na obrót. Chcemy wykonać jachtem na silniku ciasny skręt w prawo. Jak należy postąpić?
Ster prawo na burt, cała naprzód
Ster prawo na burt, krótko cała naprzód, silnik stop
Ster prawo na burt, wolno naprzód
Pytanie 64
Przy dojściu do nabrzeża rufą podano i zamocowano dwie cumy rufowe. Członek załogi na dziobie nie zdążył założył cumy dziobowej na boję. Wiatr jest silny od dziobu. Jak dalej manewrować?
Silnik naprzód stosownie do potrzeby, powoli luzować cumy rufowe i założyć cumę dziobową. Silnik stop. Ustawić jacht na cumach.
Starać się złapać boję bosakiem i przyciągać jacht dla założenia cumy
Założyć odbijacze na rufie i prosić o pomoc personel przystani
Pytanie 65
Intensywne hamowanie żaglami polega na:
Maksymalnym wybraniu żagli do diametralnej jachtu
Wypychaniu żagli na wiatr
Całkowitym wyluzowaniu żagli
Pytanie 66
Podchodząc do boi najskuteczniej jest przeprowadzić manewr w sposób następujący:
Zrzucić grot, podchodzić na foku z wiatrem, założyć cumę na boję, zrzucić fok
Zrzucić fok przed podejściem, dochodzić w linii wiatru, założyć cumę nabiegowo, a następnie zrzucić grot.
Podchodzić pod pełnymi żaglami, po założeniu cumy na boję zrzucić żagle.
Pytanie 67
Jacht (czerwony) jest zacumowany jak na rysunku. Jak najbezpieczniej powinien odejść od pomostu pod żaglami (wiatr niebieska strzałka)?
Przecumować jacht do wolnej części pomostu rufą do wiatru. Postawić żagle i odejść z wiatrem
Przecumować jacht do wolnej części pomostu dziobem do wiatru. Postawić żagle i odejść lewym halsem.
Nie da się odejść, konieczna jest pomoc dla wywiezienia kotwicy lub odholowania jachtu
Pytanie 68
Kąt martwy dla danego jachtu wynosi 120°. W jakim momencie podczas halsowania należy wykonać zwrot przez sztag, aby mieć pewność, że jednym halsem dopłyniemy do żądanego punktu (np. boi)?
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 60° od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 90°od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku nieco większym niż120°od kursu
Pytanie 69
Chcemy wykonać zwrot przez sztag o jak najmniejszym promieniu skrętu. Który z manewrów opisanych poniżej będzie najefektywniejszy?
Luzujemy całkowicie fok, wybieramy maksymalnie grot, dajemy ster na burtę
Wybieramy maksymalnie fok i grot, dajemy ster na burtę, kiedy oba żagle wejdą w łopot luzujemy szot foka.
Dajemy ster na burtę, w momencie kiedy jacht będzie w linii wiatru luzujemy szot grota, nawietrzny szot foka luzujemy dopiero po odpadnięciu jachtu na nowy hals, a następnie wybieramy zawietrzny szot foka.
Pytanie 70
Jak należy przygotować cumę dziobową przy odejściu od boi, aby manewr odejścia przeprowadzić sprawnie i bezpiecznie?
Założyć możliwie najmocniejszą cumę z posiadanych na jachcie, węzeł nie ma znaczenia
Zawiązać cumę na boi węzłem cumowy żeglarski i dopiero potem odchodzić
Założyć cumę nabiegowo i odejść na żądany hals
Pytanie 71
Na jachcie z instalacją elektryczną 12V czuć zapach tlącej się izolacji. Jak należy postąpić?
Zlokalizować miejsce przegrzane i wyłączyć odpowiedni odbiornik energii
Sprawdzić odbiorniki energii o dużej mocy i ewentualnie je wyłączyć
Natychmiast wyłączyć główny wyłącznik akumulatorów lub zdjąć klemy z akumulatorów
Pytanie 72
W porcie jachtowym przyjety jest system cumowania dziobem do pomostu, a rufą do boi. Jak przeprowadzić manewr cumowania w takim porcie manewrując na silniku?
Podejść do boi dziobem, zatrzymaj jacht i założyć cumę rufową rozciągnietą z rufy na dziób, na biegu naprzód podchodzić dalej do nabrzeża i założyć cumę dziobową
Przygotować cumę dziobową i rufową, wchodzić powoli i podczas mijania boi założyć cumę rufową, zatrzymaj jacht przed nabrzeżem i założyć cumę dziobową
Podejść do nabrzeża dziobem, założyć cumę dziobową, luzować cumę dziobową i cofać jacht na biegu wstecznym, założyć cumę rufowa na boję, ustawić jacht pracując cumami
Pytanie 73
Zamierzamy wyposażyc jacht w nowe cumy. Chcemy aby były nietonące. Jaki rodzaj wybrać?
Poliestrowe (np.elana)
Poliamidowe (nylonowe)
Polipropylenowe
Pytanie 74
Jacht morski baIastowy(długość8 m).Ile cum i jakiej długości powinno być na pokładzie zgodnie z dobrą praktyką żeglarską?
2 cumy po ok. 8 m.
4 cumy po ok. 12 m.
2 cumy po ok. 4 m
Pytanie 75
Jacht balastowo mieczowy (długośc7 m) eksploatowany jest na jeź. Mazurskich. Jaka powinna być orientacyjna długość liny kotwicznej dlatego jachtu?
25 m
10 m
100 m
Pytanie 76
Czarterujemy jacht na jeziorach Mazurskich. Jakie informacje dot. właściwości jachtu z punktu widzenia BEZPIECZEŃSTWA żeglugi będą dla nas NAJWAŻNIEJSZE?
Czy jacht jest niezatapialny i jaką ma stateczność (wymaga balastowania, ma stateczność dodatnią przy dużych kątach przechyłu ?)
Jaka jest pojemność i rodzaj akumulatorów
Czy jacht jest wyposażony w toaletę chemiczną i zbiorniki na wodę
Pytanie 77
Przygotowując mieszankę paliwa i oleju do silnika dwusuwowego należy kierować się:
Nie ma to znaczenia, zawsze stosuje się stosunek 1:50
Instrukcją obsługi danego silnika
Liczbą oktanową używanego paliwa
Pytanie 78
Jakie niebezpieczeństwostwarza ulatnianie się gazu (propan-butan)z butli we wnętrzu jachtu.
Tylko utratę pewnej ilości gazu
Niebezpieczeństwo wybuchu, gdyż gaz z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową
Nie ma wpływu na zdrowie załogi
Pytanie 79
Na małym jachcie mieczowym( np. OMEGA) zerwał się fał foka. Jak bezpiecznie przeprowadzić naprawę?
Wciągnąć na maszt członka załogi przy użyciu fału grota i wymienić fał
Położyć maszt i wymienić fał
Przy pomoście przechylić jacht używając fału grota i wymienić fał
Pytanie 80
Przy ładowaniu akumulatora przenośnym prostownikiem zaciski prostownika podłączamy do akumulatora:
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika do uziemienia
Plus prostownika - minus akumulatora, minus prostownika - plus akumulatora
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika -minus akumulatora
Pytanie 81
Jacht żegluje na silniku przyczepnym, w pewnym momencie obroty silnika wzrosły, ale jacht zwalnia i zatrzymuje się. Co może być najbardziej prawdopodobną przyczyną takiej awarii?
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Uszkodzenie jednego ze skrzydeł śruby
Nakręcenie wodorostów na śrubę
Pytanie 82
Jak powinno przebiegać prawidłowe zakończenie pracy silnika przyczepnego?
Zmniejszyć obroty, podnieść silnik na pantografie i zgasić go wyłączeniem zapłonu.
Zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Pytanie 83
Po uruchomieniu dwusuwowy silnik przyczepny pracuje lecz dość silnie dymi. Co może być przyczyną?
Zanieczyszczony gaźnik
Zbyt dużo oleju w paliwie
Paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej
Pytanie 84
Tankując zbiornik paliwa do silnika przyczepnego dla bezpiecznego przechowania zbiornika z paliwem wykonujemy n/w czynności.
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu i zaworek odpowietrzania
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu.
Pytanie 85
Na jachcie mamy kwasowe akumulatory obsługowe. Czy wymagają one czynności konserwacyjnych?
Nie wymagają żadnej obsługi poza utrzymaniem w czystości klem i ich ochrony przed korozją
Tak, dopełniania ubytków kwasu wodą destylowaną
Dopełniania ubytków kwasu 50% roztworem kwasu siarkowego
Pytanie 86
Czy przy gwałtownym hamowaniu silnikiem "cała wstecz" i położeniu płetwy sterowej "ster zero" jacht:
Zawsze będzie skręcał w prawo
Utrzyma kurs
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Pytanie 87
Komenda" prawy foka szot luz" oznacza:
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Luzowanie do momentu wejścia żagla w łopot
Stopniowe luzowanie szota
Pytanie 88
Żeglując na rzece podchodzimy do pomostu wiatr, niezbyt silny. Jak należy podchodzić?
Z prądem
Pod prąd
Nie ma to znaczenia
Pytanie 89
Podchodzimy do pomostu prawą burtą na silniku pod prąd. Po zahamowaniu silnikiem jacht stoi. Jaką reakcję jachtu spowoduje wychylenie steru w takiej sytuacji?
Nie będzie żadnej bo jacht stoi
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Ster prawo - rufa będzie odchylała się w stronę pomostu
Pytanie 90
Jakie najważniejsze czynności należy wykonać przed kotwiczeniem?
Przygotować kotwicę i linę kotwiczną
Przygotować żagle do zrzucenia
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Pytanie 91
Jacht wyposażony jest w linę kotwiczną i kotwicę Danfortha Kotwiczymy na jeziorze na głębokości2 m. Jaką minimalną długość liny kotwicznej wydać dla bezpiecznego postoju przy założeniu, że bezpieczny promień łukowania wynosiok.20 m?
Ok. 30 m
Ok. 15 m
Ok. 6 m
Pytanie 92
Jakie czynności powinien wykonać członek załogi po komendzie "przygotować grot do zrzucenia?
Oczekiwań na ewentualną komendę" grot precz" i wtedy podjąć odpowiednie czynności
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Zająć stanowisko pozwalające układać zrzucany żagiel
Pytanie 93
Czarterujemy jacht, załoga liczy 5 osób. Na jachcie przekazano nam 4 pasy/kamizelki ratunkowe i jedno koło ratunkowe. Czy jest to wyposażenie wystarczające?
Tak
Nie
Tak, ale tylko na wodach śródlądowych
Pytanie 94
Komenda "założyć cumę na biegowo" oznacza:
Przygotować cumę do szybkiego założenia na urządzenie cumownicze na Iądzie
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Zamocować cumę na Iądzie i ułożyć wzdłuż pokładu od dziobu do rufy
Pytanie 95
Jacht z otaklowaniem żaglowym typu slup ma postawione wszystkie żagle. Kurs względem wiatru baksztag. Zamierzamy płynąć dalej na silniku bez żagli. Jak przeprowadzić zrzucenie żagli?
W dowolnej kolejności nie zmieniając kursu
Nie zmieniając kursu najpierw grot, a następnie fok
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Pytanie 96
Jacht płynie na silniku. Zamierzamy dalej płynąć pod żaglami. W jaki sposób przeprowadzić postawienie żagli?
Zgasić silnik, postawić fok, a następnie grot
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Idąc na silniku dowolnym kursem względem wiatru postawić fok, a następnie grot
Pytanie 97
Zarefowany grot ma zamocowany róg halsowy i refszkentlę oraz zawiązane refsejzingi. Jak przeprowadzić rozrefowanie?
Zwolnić róg halsowy, zwolnić refszkentlę, rozwiązać refsejzingi
Rozwiązać refsejzingi, zwolnić refszkentlę, zwolnić róg halsowy, wybierać fa
Zwolnić refszkentlę, odwiązać refsejzingi, zwolnić róg halsowy
Pytanie 98
Podczas holowania jachtuz brzegu( np.na kanale) linę holowniczą dla ułatwienia sterowania należy zamocować?
W okolicy masztu jachtu
Nie ma znaczenia gdzie jest zamocowana
Na dziobie jachtu
Pytanie 99
Chcemy przestawić duży i ciężki jacht wzdłuż nabrzeża w kierunku dziobu jachtu. Najlepiej w tej sytuacji do przesuwania jachtu użyć:
Cumy dziobowej i szpringu rufowego
Liny zamocowanej do masztu
Tylko cumy dziobowej
Pytanie 100
Przy wejściu do portu zaobserwowano znak jak na rysunku. Co on oznacza i jak postapić?
Zakaz żeglugi dla skuterów wodnych i szybkich łodzi motorowych
Zakaz wejścia dla jednostek sportowych, nie wpływać
Oznacza "Marinę" dla jachtów, można wpływać.
Pytanie 101
Na bocznej odnodze szlaku żeglownego ustawiona jest tablica jak na rysunku. Czy można tam wpływać?
Nie, oznacza akwen hodowli ryb - nie można wpływać
Nie, oznacza rezerwat przyrody- nie można wpływać
Tak, oznacza zezwolenie przejścia
Pytanie 102
Na polskiej mapie morskiej naniesione są oznaczenia jak na rysunku obok. Co one oznaczają?
Głębokości odpowiednio 2 sążnie i 5 stóp, 3 sążnie 4 stopy
Głębokości odpowiednio 25 m i 34 m
Głębokości odpowiednio 2,5 m i 3,4 m
Pytanie 103
Na brzegu zaobserwowano tablicę jak na rysunku obok. Co ona oznacza i jak postąpić?
Zakaz ruchu statków o mocy silnika (KM) podanej na znaku
Uwaga -most o wysokości przęsła nad wodą podanej na znaku (12 m)
Nakaz nie przekraczania prędkości 12 km/h, dostosować szybkość
Pytanie 104
Zaobserwowano znak przedstawiony na rysunku, Co on oznacza?
Nakaz nadania sygnału dźwiękowego.
Zakaz ruchu statków żaglowych
Nakaz zachowania szczególnej ostrożności,
Pytanie 105
Nabieżnik jest to:
Betonowy słup lub inny charakterystyczny znak stojący na Iądzie
Para wbitych w dno pali służących do cumowania
Para stawalbo innych stałych obiektów wyznaczająca kierunek
Pytanie 106
Przedstawione na rysunku znaki oznaczają:
Przebieg szlaku wzdłuż lewego brzegu
Przebieg szlaku wzdłuż prawego brzegu
Miejsce niebezpieczne na lewym brzegu
Pytanie 107
Na Zatoce Gdańskiej zaobserwowano jeden ze znaków jak na rysunku. Co oznacza i jak postąpić?
Oś lub poczatek toru wodnego (tzw. znak bezpiecznej wody),Obserwować dalsze znaki toru wodnego i płynąć wg. nich
Rezerwat przyrodniczy, nie wolno kotwiczyć
Akwen zakazany, nie wpływać poza znak
Pytanie 108
Jakim znakiem oznaczony jest slip (pochylnia) przeznaczony do wyciagania jachtów z wody?
Znakiem nr 2
Znakiem nr 3
Znakiem nr 1
Pytanie 109
Wpływając do portu Jastarnia na Zatoce Gdańskiej kursem na północ zieloną pławę pozostawiamy:
Po prawej burcie
Po lewej burcie
Obojętne, bo jest to pława wyznaczająca środek farwateru.
Pytanie 110
Cumując w śluzie należy:
W ogóle nie zakładać cum ze względu na zmiany poziomu wody lecz cały czas odpychać się bosakiem i pagajami od brzegów komory śluzy
Obłożyć dokładnie cumy na urządzeniach do cumowania tak aby powstałe zawirowania wody i prąd nie porwał jachtu
Założyć cumy na biegowo, luzować lub wybierać je w miarę podnoszenia lub obniżania lustra wody.
Pytanie 111
Przed mostami zwodzonymi jedno lub więcej świateł czerwonych umieszczonych poziomo oznacza:
Otwieranie mostu okresowo wstrzymane.
Przygotować się do przejścia
Zakaz przejścia
Pytanie 112
Płynąc rzeką z prądem zaobserwowano boję stożkową o trudnym do rozpoznania kolorze. Co może oznaczać i jak ją minąć?
Lewą stronę szlaku żeglownego, minąć lewą burtą
Prawą stronę szlaku żeglownego, minąć prawą burtą
Lewą stronę szlaku żeglownego, minąć prawą burtą
Pytanie 113
W przesmyku między jeziorami zaobserwowano dwie tyki ze znakami jak na rysunku. Co one oznaczają i jak się zachować?
Każdy znak oznacza odosobnione niebezpieczeństwo. Mijać dowolnie
Zalecone przejście pomiędzy znakami (między zielonymi trójkątami)
Między znakami jest przeszkoda. Omijać po stronie białych trójkątów
Pytanie 114
Na kanale zaobserwowano cztery jachty zacumowane po dwa burta w burtę, a na brzegu znaki jak na rysunku. Czy możemy za zgodą jednego z tych jachtów zacumować do jego burty?
Nie, te jachty zacumowały nieprawidłowo, niedozwolone jest cumowanie burta w burtę
Nie, dozwolone jest cumowanie tylko czterech jachtów
Tak, jest to dozwolone
Pytanie 115
Jednym z elementów regulacji rzeki jest ostroga; jest ona budowlą:
Usytuowaną równolegle do przepływu rzeki
Położoną w środku koryta rzeki.
Usytuowaną poprzecznie do przepływu rzeki
Pytanie 116
Na kanale zaobserwowano ustawione znaki jak na rysunku. Co one oznaczają?
Dozwolony postój w stronę wskazaną białym trójkatem -punkt tankowania wody pitnej
Dozwolony postój tylko dla statków wiozących ładunki ciekłe.
Dozwolony postój -punkt zdawania ścieków
Pytanie 117
Żeglując prawą stroną toru wodnego zauważono blisko brzegu znak jak na rysunku. Co on oznacza i jak się zachować?
Miejsce niebezpieczne przy prawym brzegu. Ominąć w bezpiecznej odległości
Miejsce dogodne do zacumowania .Można podejść blisko lub cumować
Ostrzeżenie o dużym ruchu. Żeglować ostrożnie
Pytanie 118
Żeglując po jeziorze zaobserwowano statek który podniósł sygnał jak na rysunku (biała kula). Co on oznacza i jak się zachować?
Statek stoi na kotwicy. Mijać nie za blisko
Na akwenie odbywaja się zawody sportowe (np. regaty) Nie wpływać oddalić się od tego akwenu.
Statek dryfuje. Mijać po stronie nawietrznej
Pytanie 119
Jacht zbliża się do mostu zwodzonego. Na moście zaobserwowano sygnał jak na rysunku. Jak należy się zachować?
Nie należy przepływać pod mostem, ale należy przygotować się do tego
Most uzkodzony, zakaz przejscia
Otwarcie mostu nastąpi za dwie godziny
Pytanie 120
Jacht o wysokości masztu 8m, szerokości 4m i zanurzeniu 1m, zaobserwował przy wejściu do kanału tablice jak na rysunku. Jak należy postąpić?
Można przejść nie ma przeszkód
Nie da się przejść, należy zawrócić
Można przejść po położeniu masztu
Pytanie 121
Na brzegu zaobserwowano znak jak na rysunku. Jak należy się zachować?
Uwaga, mogą przepływać szybkie łodzie motorowe i skutery wodne.
Nierówna linia brzegowa, spłycenia, zachować ostrożność
Zmniejszyć szybkość, aby nie wytwarzać fali
Pytanie 122
Czy pod stałymi mostami można przepływać w dowolnym miejscu?
Tak, w dowolnym miejscu jeżeli wysokość mostu jest wystarczająca
Nie, można przepływać tylko po zaobserwowaniu sygnału wolnego przejścia
Tak, po upewnieniu się czy wysokość mostu jest wystarczająca i pod oznakowanym przęsłem.
Pytanie 123
Płynąc kanałem zaobserwowano znak jak na rysunku. Jeżeli na trójkącie z prawej strony znaku znajduje się liczba to co ona oznacza?
Liczbę jednostek które mogą tu cumować
Głębokość przy nabrzeżu przeznaczonym do cumowania
Odległość w m określająca długość odcinka do cumowania
Pytanie 124
Jacht na jeziorze Śniardwy płynie na południe w kierunku miejscowości Pisz. Na kursie zaobserwowano stożkową pławę (1)a kilkadzisiąt metrów dalej pławę jakna rysunku (2). Jak mijać te znaki?
Pławę zieloną (1) prawą burtą, pławę (2) też prawą burtą
Pławę zieloną (1) prawą burtą, pławę (2) lewą burtą
Pławę zieloną (1) lewą burtą, pławę (2) też lewą burtą
Pytanie 125
Płynąc wzdłuż brzegu jeziora zaobserwowano na brzegu znak jak na rysunku. Co on oznacza?
Wejście do kanału - po lewej stronie znaku
Punkt nadawania ostrzeżeń meteorologicznych
Wejście do kanału - po prawej stronie znaku
Pytanie 126
Na wejściu do kanału zaobserwowano znak jak na rysunku. Co on oznacza?
Zakaz przejścia
Zakaz cumowania po prawej stronie
Nakaz zrzucenia żagli
Pytanie 127
Na odnodze kanału żeglownego zaobserwowano znak jak na rysunku. Co oznacza i jak się zachować?
Jaz, niebezpieczeństwo, może być silny prąd, upewnić się czy można przepływać.
Przystań można zacumować przy nabrzeżu
Śluza, płynąć i obserwować sygnały
Pytanie 128
Budowla hydotechniczna pozwalająca na przechodzenie jednostek z akwenu o wyższym poziomie wody do akwenu o niższym poziomie lub odwrotnie to:
Zapora
Śluza komorowa
Jaz
Pytanie 129
Gdzie można znaleźć informacje o kierunkach oznakowania nawigacyjnego na śródlądowych drogach wodnych?
W Rozporządzeniu Ministra Sportui Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej
W załączniku nr 9 do przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 r)
Na mapach turystycznych
Pytanie 130
Jacht o długości 8 m i wysokości masztu 14 m wpływa do kanału. Na brzegu ustawione są znaki jak na rysunku Co należy zrobić?
Nie da się przejść jacht jest za długi
Nie ma przeszkód, płynąć dalej
Położyć maszt i płynąć dalej
Pytanie 131
W systemie kardynalnym pławy ustawia się w stosunku do niebezpieczeństwa:
W zależności od położenia i wielkości niebezpieczeństwa jedną lub więcej pław B odpowiednio na N,S,W czy E od niebezpieczeństwa
zawsze 4 pławy: na N, na S, na W i na E od niebezpieczeństwa
Tylko dwie pławy na N i S lub E i W od niebezpieczeństwa
Pytanie 132
Jacht po wypłynięciu z przesmyku między jeziorami Zaobserwował pławę jak na rysunku. Co ona oznacza?
Płyciznę, którą można mijać z obu stron
Akwen hodowli ryb, nie wpływać
Rozwidlenie szlaku żeglownego
Pytanie 133
Jacht płynąc kanałem na pewnym odcinku zauważył znak jak na rysunku. Co on oznacza?
Dozwolone cumowanie
Zakaz cumowania
Parking tylko dla łodzi motorowych
Pytanie 134
W pobliżu brzegu zaobserwowano kilka boi jak na rysunku. Co one oznaczają i jak się zachować?
Niedozwolona żegluga pod żaglami, można płynąć na wiosłach.
Akwen dozwolony do żeglugi tylko z małą prędkością
Akwen zamknięty. Nie wpływać
Pytanie 135
Zbliżając się do mostu na kanale zaobserwowano taki znak. Co on oznacza?
Zakaz cumowania jachtów o długości 7,5m
Zakaz przejścia jachtów o długości powyżej 7,5m
Wysokość przejścia nad linią wody 7,5m
Pytanie 136
Płynąc kanałem zaobserwowano taki znak. Jak postepować?
Obserwować czy nie przepływa prom i ewentualnie ustapić z drogi
Znak oznacza przystań - można ewentualnie cumować
Małe statki mają pierwszeństwo przejścia
Pytanie 137
Płynąc kanałem zaobserwowano taki znak. Co oznacza?
Uwaga przeszkoda podwodna
Nakaz dawania sygnału dźwiękowego
Zakaz zatrzymywania się
Pytanie 138
Przy wyjściu z kanału zaobserwowano taki znak. Co oznacza?
Zakaz żeglugi na silniku
Nakaz żeglugi na silniku
Dozwolone pływanie na silniku małej mocy
Pytanie 139
Wchodząc do śluzy najważniejsze jest przygotowanie:
Kotwicy do rzucenia
Dwóch długich cum
Koła ratunkowego z rzutką
Pytanie 140
Na kursie jachtu zaobserwowano jeden z pokazanych znaków. Jak go można minąć?
W dowolny sposób prawą lub lewą burtą
Tylko lewą burtą
Tylko prawą burtą
Pytanie 141
Żeglujemy na Zalewie Szczecińskim. W locji znaleźliśmy informację, że do portu Stepnica należy wchodzić w nabieżniku - stawa dolna z rombem, stawa górna z trójkątem. Zaobserwowano nabieżnik jak na rysunku. Jak zmienić kurs aby wejść w linię nabieżnika?
W prawo
Nie należy zmieniać kursu
W lewo
Pytanie 142
Co oznacza taki znak na kanale?
Zakaz cumowania
Dozwolone cumowanie
Punkt poboru wody
Pytanie 143
Co oznacza ten znak?
Nakaz żeglugi tylko z jednym żaglem
Pierwszeństwo przejścia dla jachtów żaglowych
Zakaz żeglugi pod żaglami
Pytanie 144
Co oznacza ten znaki jak się zachować?
Dozwolone cumowanie dla jachtów
Prom na uwięzi. Mijać za rufą nie za blisko
Przystań statków pasażerskich, mijać daleko
Pytanie 145
Znak zezwalający na wejście do śluzy to:
Światło czerwone i zielone obok siebie
Jedno zielone światło
Dwa zielone światła
Pytanie 146
Na moście stałym zaobserwowano znak jak na rysunku. Jak przechodzić pod mostem?
Przechodzić w dowolny sposób bo to przejście jednokierunkowe
Przechodzić pod mostem trzymając się prawej strony
Oczekiwać na sygnał zezwalający na przejście
Pytanie 147
Płynąc rzeką wzdłuż lewego brzegu widzisz jeden ze znaków pokazanych na rysunku, wtedy powinieneś:
Że szlak żeglowny przebiega przy lewym brzegu.
Spodziewać się przejścia szlaku żeglownego na prawy brzeg, odpowiednio zmienić kurs
Zatrzymać się przy brzegu i złożyć maszt, w pobliżu most
Pytanie 148
Co oznacza pokazana tablica?
Zakaz żeglugi na silniku
Nakaz żeglugi na silniku
Dozwolone pływanie na silniku
Pytanie 149
Jakie minimum pomocy nawigacyjnych należy mieć na jachcie żeglującym na Zatoce Gdańskiej?
Mapę, locję akwenu i kompas
Spis radiostacji i Locję Bałtyku
Sekstant i Rocznik Astronomiczny