Podsumowanie

Filozofia - Politologia US

Podsumowanie

Filozofia - Politologia US

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Co to jest arche?
zmienność rzeczy
źródło stała, niezmienna iistota i kres wszystkich rzeczy
same rzeczy
Pytanie 2
Co to jest hylozoizm?
sprowadzanie rzeczy do jednego elementu
Utożsamienie materii z ruchem
utożsamienie materii ze złem
Pytanie 3
Co to wariabilizm?
teoria idei
teoria powszechnej zmienności rzeczy
teoria aktu i różności
Pytanie 4
Głównym założeniem wariabilizmu jest:
sprzeczność (kontradictija)
jedność
niezmienna tożsamość
Pytanie 5
Naczelna teza gnozy głosi:<br /&rt;
brak odniesienia boga do światu
powszechną immanencję boga w świecie
tożsamość natury Boga i człowieka
Pytanie 6
Gnozis to:<br /&rt;
negatywna wiedza o bogu (czym bóg nie jest)
Wiedza tajemna mająca moc zbawczą
absolutna niepoznawalność boga
Pytanie 7
Orficki model życia religijnego to:<br /&rt;
model heroiczny
model orgiastyczno magiczny
model kontemplatywny
Pytanie 8
Orficki dualizm dotyczy:
rozumienia boskości, jako dwóch przeciwnych natur światła i ciemności
rozumienia człowieka jako jedności duszy i ciała
rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają
Pytanie 9
Monizm metafizyczny to:
teza o jednym Bogu
pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności)
pogląd, że realne są rzeczy mnogie i jednostkowe
Pytanie 10
Co to jest idea?
ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie
Konkretna rzecz
Bóg
Pytanie 11
Człowiek według Platona to:
byt czysto materialny
substancjalna jedność duszy i ciała
rozumna dusza idealna uwięziona w ciele
Pytanie 12
Emanacjonizm:
tłumaczenie pochodzenia świata od Boga na mocy aktu stworzenia
Tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
wywodzenie rzeczywistości konkretów z najwyższej jedności
Pytanie 13
Twórcą realizmu w filozofii jest:
Parmenides
Arystoteles
Platon
Pytanie 14
Substancja w sensie Arystotelesa to:
ogólna idea obiektywna (niezależna od poznania)
Nieuformowana czysta materia
Konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości
Pytanie 15
Arystotelesowym "pierwszym aktem" bytu jako konkretu jest:
Forma substancjalna
działanie rzeczy
Ogólna istota rzeczy
Pytanie 16
Pluralizm metafizyczny to:
pogląd, że mnogie konkrety są zmianą bądź procesem
pogląd, że mnogie konkrety nie stanowią jedności substancjalnych, lecz są zlepkami sprzecznych elementów
pogląd, że tylko mnogie .konkrety są realnymi bytami
Pytanie 17
Idealizm obiektywny to teoria:
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu poznającego
wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu Boga
Pytanie 18
Platońska noeza to:
zmysłowe postrzeżenie (wrażenie)
prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
intelektualny dyskurs, czyli rozumowanie
Pytanie 19
Realizm metafizyczny oznacza:
że przedmiotem filozofii jest ogólna idea
że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
że przedmiotem filozofii, czyli bytem realnym jest konkret jako konkret
Pytanie 20
Realizm teoriopoznawczy oznacza:
Że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe
że poznanie polega na anamnezie idei jako rzeczywistości prawdziwej
Że umysł posiada dane apriori pierwsze idee - zasady poznania, a z wrażeń zmysłowych czerpie jedynie treść
Pytanie 21
Iluminacja według świętego Augustyna to:
wewnętrzne samooświecenie, w którym następuje zbawcze poznanie natury ludzkiej jako upadłej natury Boga
Mistyczne doświadczenie Boga
Zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
Pytanie 22
Tomaszowym pierwszym aktem bytu jako konkretu jest:
forma substancjalna
Ogólna istota rzeczy
Konkretne istnienie
Pytanie 23
Jana Dunsa Szkota pierwszym aktem bytu jest:
haecceitas jako forma substancjalnej konkretności
enitas jako niezdeterminowana forma bytu jako bytu
konkretne istnienie
Pytanie 24
Bonawentury pierwszym aktem bytu jest:
racje zarodkowe (formy materialne)
światło
dusza
Pytanie 25
Realizm skrajny oznacza:
że realny jest tylko Bóg
że realne są tylko konkrety (rzeczy)
że realne są tylko idee (pojęcia)